Gå til innhold

Hundedressur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge tenkt på å skaffe meg hund og regner med at nå nærmer det seg snart :) Gleder meg! Selv om jeg hadde hund da jeg var yngre har jo en del gått i glemmeboken så har lest meg opp litt på nettet og skal bestille et par bøker også.

Noen som har noen gode bøker å anbefale?

Tenkte å bestille en fra valp til voksen bok og en ren dressur/hundeholds bok med gode tips om trening osv.

Hvilken metode brukte du da du trente din hund?

Noen som har noen gode tips til dressering av hund når man bor i by?

Jeg bor i byen og har sjelden anledning til å dra til store naturområder der jeg kan ha hunden løs uten forstyrrelser. Vil dere da anbefale å bruke line i feks parken?

Er nok ennå en stund til hunden kommer, så jeg har god tid til å planlegge og syns det er viktig.

Er det noen hunderaser dere absolutt ikke vil anbefale å ha i leilighet i byen?

Hunden vil få mye tur (jeg elsker å gå tur allerede og savner en turkamerat).

Ønsker meg ikke en liten hund, har lyst på en stor/mellomstor hund. Har litt erfaring fra før av. Tenker mye på Rottweiler - elsker den rasen og har gode erfaringer med denne (har passet litt på en).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Som nevnt i en tidligere tråd, så finner du noen hundebøker på mammut-salget, blant annet Hundeeierens første håndbok og Hundedressur på 1-2-3.

Hvis du skal ha tur-kamerat til byen og ikke kommer deg ut til åpne områder der hunden kan gå løs, ville jeg i alle fall ikke anbefalt fuglehunder/jakthunder.

Ellers vil jeg foreslå at du også stikker innom Canis-forumet og spør der inne. Adressen er canis.no

Skrevet

Takk for tips :D Skal uansett en tur og kjøpe meg bøker i morgen så da kan jeg jo titte :-)

Har allerede vært innom canis.no - mye bra info der, men også mye forskjellig..

Tror nok ikke fuglehunder er noe for meg nei, hehe, de er så viltre!

Ønsker meg en hund til turgåing men også en hund som er lærevillig og som på sikt kanskje kan være brukshund.

Skrevet

Vil anbefale deg klikkertreningsbok, det er også en genial treningsmetode i forhold til en hund. En annen bra bok er Din Hund og Din Hund fortsetter. En ganske nøytral bok. Etter min mening ville jeg holdt meg unna Nordenstams bøker, men det er fordi jeg er sterkt uenig i hans holdning til straff og han har et sinnsykt konfliktperspektiv på hund-eier som jeg ikke kjenner meg igjen i.

Når det gjelder raser vil jeg slenge meg på foregående innspill; hold deg unna jakthunder og fuglehunder. Border collie passer ikke særlig for byfolk, de krever utrolig mye. Et annet tips er jo å vurdere en tispe fremfor hannhund, siden du bor i byen så vil nok konsentrasjonen av hunder være stor der du ferdes med hund (bor selv midt i Oslo). Tisper søker mindre vekk fra eier og stikker ikke av fordi det er en løpsk tispe i nærheten... Har selv hannhund, og det funker bra, men det kommer jo an på rasen.

Jeg liker selvsagt storpuddel kjempegodt, og vil anbefale den: Sosial (med mennesker og hunder), veldig eierfokusert og stikker aldri av, allsidig (blir gjerne med på skitur), krever ikke ekstremt mye mosjon, lett-trent. Røyter ikke, og med egen klippemaskin slipper du unna med klipping av pels hver 3. mnd.

Men når det kommer til rasevalg er det vel like mange meninger som det er hundeeiere! :ler:

Lykke til!

Skrevet

Hei

Som nybegynner har jeg hatt stor glede av bla. "Hundedressur-Bruce Fogle". Mange gode bøker på biblioteket, bla deg igjennom, se hva du liker og evt. kjøpe dem du vil ha på bokhandel. Ikke alltid så lett å få "bla" mens ekspeditørene på butikkene følger med ;) Kan ellers tipse deg om hundesonen.com

Lykke til da!

Gjest camillo
Skrevet

Det jeg fant ut da jeg fikk meg egen hund, som ikke er særlig lenge siden, var at jeg skulle ønske jeg hadde satt meg mer inn i hvilken metode jeg ønsket å bruke. Jeg vet ikke hvor godt du har satt deg inn i dette, men det er vel mitt beste råd. Få litt oversikt over 'skalaen' - fra trening med positiv forsterkning/negativ straff, til det motsatte med negativ forsterkning/positiv straff. Søk litt på nett, så finner du mye om dette. Det har alt å si at du har bestemt deg for dette både når du skal velge hundebøker, kursholdere og i alt du driver med hunden.

'Min' metode finner du i bøkene 'Din hund' av Jarverud. Dette regnes som metoden i midten, mens det populært kalte 'klikkertreningen' og Nordenstam er på hver sin side i forhold til dette. Godt mulig du vet dette altså, du hadde jo drevet med litt hund før forstod jeg, men da kan du jo bare overse dette her. :)

Det finnes en ny, tykk og visstnok veldig bra bok fra Køste og Egtvedt (?', som tar for seg alle mulige lydighetsøvelser utifra 'klikker-metoden'. Den ville jeg brukt hvis jeg hadde fått valp nå.

Ellers:

Ja, jeg ville absolutt brukt langline til innlæring hvis du har hunden i parken - til du er sikker på at du har kontroll. Ville også reist ut til skogen med jevne mellomrom, så hunden fikk strekt ut litt og løpt fra seg.

Hunderaser er det ikke så lett å foreslå, da alle gjerne vil anbefale sin egen. ;) Men jeg tipper naboene dine setter pris på om du får deg en hund som har relativt høy terskel for bjeffing.

Rottweileren er jo flott om du vil prøve bruks seinere. :-D

Skrevet

Rasevelgeren på www.canis.no kan jo gi deg en liten pekepinn på hvilken hund som passer deg.

Skrevet

Jeg har vel ikke noe konkret tips om metode, det er litt opp til deg, men du bør absolutt melde deg på et valpekurs og deretter et videregående kurs i lydighet. Selv om du har hatt hund før er de alle forskjellige, og kan trenge forskjellige innfallsvinkler på eventuelle problemer med innlæring. Det er også en fin måte å sosialisere valpen med andre hunder.

Jeg har Rottweiler selv og vil absolutt anbefale rasen! :) De er rolige inne, lekne og livlige ute, og kan egentlig brukes til det meste. Ikke bjeffer de noe særlig heller, med unntak av varsling. De er dessuten fine familiehunder, og har som oftest lang strikk når det gjelder barn.

Og jeg er enig i at du bør velge en tispe, mange med hannhunder får problemer med hannhundaggresjon, også når deres egen er snill og grei.

Skrevet

Heller mer og mer mot Rottweiler nå, har lest meg mye opp både på dressur og hunderaser i helgen og det virker som om den rasen passer både meg og samboer mest.

Lurer forøvrig på hvilken metode dere vil anbefale av trening til å bli stueren i leilighet? Vi bor i en leilighet i 3. etasje og det er jo ikke så lett å ta hunden ut når man ser at den må.. Har lest at man kan lære den å gjøre fra seg på avispapir først og deretter ute? Noen som har erfaringer med denne metoden eller eventuelt andre?

Blir nok fortsatt en stund til jeg får hund, har ikke bestilt noen hund enda, men liker å planlegge litt :-)

Skrevet
Vil anbefale deg klikkertreningsbok, det er også en genial treningsmetode i forhold til en hund. En annen bra bok er Din Hund og Din Hund fortsetter. En ganske nøytral bok. Etter min mening ville jeg holdt meg unna Nordenstams bøker, men det er fordi jeg er sterkt uenig i hans holdning til straff og han har et sinnsykt konfliktperspektiv på hund-eier som jeg ikke kjenner meg igjen i.

Enig både i oppfatningen av Nordenstam og boken Din Hund. Nordenstam bruker en metode som er avlegs for lenge siden. Det aller beste er etter de fleste oppegående hundeeieres mening å bruke positiv forsterkning, og det lærer du mye om både i Din Hund (kjempebra bok!) og i bøker om klikkertrening. Absolutt å anbefale!

Jeg har en flott rottweiler tispe på 13mnd selv, og hun er kjempeherlig. Lett å trene, herlig kosete inne og sprettball ute, men litt av en håndfull til tider. Vær forberedt på å måtte takle en del dominans i unghundfasen. Hvis du vil ha rottweiler kan jeg absolutt anbefale Jeppekroken kennel, eller du kan ta kontakt med meg på pm og få mailadressen til han som leverte vår valp. Vi fikk kjempegod info og service derfra.

Lykke til med planleggingen av valpekjøp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...