Gå til innhold

Arv og adopsjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at om noen hadde adoptert meg så ville de stått som mine foreldre på blant annet skattetetaten og helsenorge?

Er i en veldig spesiell situasjon for tiden, mildt sagt 😂😳

Anonymkode: a6825...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De står som dine foreldre der de normalt gjør det ja.

Anonymkode: ab294...c76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 16.Adopsjon av en person som har fylt 18 år (voksenadopsjon)

En person som har fylt 18 år, kan adopteres bare hvis det er klart sannsynlig at adopsjonen vil bli til beste for personen. Adopsjonssøkeren må dessuten ha oppfostret personen i minst 6 år, med mindre andre særlige grunner taler for adopsjon. I vurderingen skal det legges særlig vekt på tilknytningen mellom søkeren og den som søkes adoptert, den familietilknytningen som måtte falle bort ved adopsjonen, og eventuelle søsken som søkeren skal adoptere samtidig.

En person som etter vergemålsloven er fratatt rettslig handleevne på det personlige området, kan adopteres bare dersom vergen samtykker til adopsjonen.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-48/KAPITTEL_3#§14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er formelt adoptert kommer dine adoptivforeldres navn fram overalt hvor foreldre står registrert. Men du kan be om innsyn via Buetat eller statsforvalteren(adoptert før 1999)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊

I en arvesak så mener min steforelder at jeg er adoptert og dermed ingen arverett.

Har sjekket selv på Skatteetaten og der står mine biologiske foreldre oppført. Dermed ikke adoptert av noen andre.

Dette vil bli fremlagt min steforelder via min advokat, så får vi se om personen er like bestemt da.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar 😊

I en arvesak så mener min steforelder at jeg er adoptert og dermed ingen arverett.

Har sjekket selv på Skatteetaten og der står mine biologiske foreldre oppført. Dermed ikke adoptert av noen andre.

Dette vil bli fremlagt min steforelder via min advokat, så får vi se om personen er like bestemt da.

❤️

Anonymkode: 1bbcc...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar 😊

Adoptivbarn har uansett akkurat samme arverett som biologiske barn.

Steforelderen din høres ut som en fjott.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i alle dager mener han det ? er han sammen med din biologiske mor og mener hun har adoptert deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (1 time siden):

hvorfor i alle dager mener han det ? er han sammen med din biologiske mor og mener hun har adoptert deg?

Mine foreldre er skilt og den forelderen som jeg nå skal arve har ikke hatt kontakt med meg. Jeg kjenner ikke denne steforelderen som mener jeg er adoptert bort, aldri hverken sett eller snakket med vedkommende.

Så hvorfor steforelder mener jeg er adopter og ingen arverett vet jeg ikke. Mulig min avdøde biologiske forelder har sagt det, men veldig merkelig å si sånt også når det ikke stemmer.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mine foreldre er skilt og den forelderen som jeg nå skal arve har ikke hatt kontakt med meg. Jeg kjenner ikke denne steforelderen som mener jeg er adoptert bort, aldri hverken sett eller snakket med vedkommende.

Så hvorfor steforelder mener jeg er adopter og ingen arverett vet jeg ikke. Mulig min avdøde biologiske forelder har sagt det, men veldig merkelig å si sånt også når det ikke stemmer.

Sjekk nøye at det er noe du vil arve, altså som i ønsker. Du kan potensielt få gjeld på lasset, og da er offentlig skifte tryggere. Kam være litt skjeletter i skapet når dere ikke har hatt kontakt. 
Håper det ordner seg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (21 minutter siden):

Sjekk nøye at det er noe du vil arve, altså som i ønsker. Du kan potensielt få gjeld på lasset, og da er offentlig skifte tryggere. Kam være litt skjeletter i skapet når dere ikke har hatt kontakt. 
Håper det ordner seg. 

Alt går via advokat som sjekker ut dette for meg. 😊

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar 😊

Jeg tror du hadde visst om du var adoptert. I det minste visst at du skulle spørre dine angivelige adoptivforeldre om du var adoptert

Anonymkode: 60d46...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt går via advokat som sjekker ut dette for meg. 😊

Veldig klokt av deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg tror du hadde visst om du var adoptert. I det minste visst at du skulle spørre dine angivelige adoptivforeldre om du var adoptert

Anonymkode: 60d46...8c4

Det var det jeg tenkte også, den forelderen jeg vokste opp med hadde nok sagt ifra om det.

Siden min biologiske avdøde forelder sto oppført på skattetaten, ble jeg usikker og spurte her. Jeg har ingen andre å spørre siden begge foreldrene mine nå er døde.

Synes det er helt sprøtt at steforelder sier jeg er adoptert, jeg ble jo helt paff 😳

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti feilregistreringer i folkeregisteret, flere ganger (jeg jobber som saksbehandler i domstol). At stefar står som far i folkeregisteret, selv om han aldri offisielt adopterte vedkommende. Da kan man høre med Bufetat om det finnes noen dokumentasjon på en eventuell adopsjon.

Anonymkode: 42ced...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dødsfall får alle arvinger varsel, så jeg antar du også som barn av en avdød har fått varsel om dette. Det bør vel være godt nok.  At din mor har sagt du er adoptert bort kan vel være fordi hun ikke ville innrømme grunnen til at dere ikke hadde kontakt 

Anonymkode: 156c6...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved dødsfall får alle arvinger varsel, så jeg antar du også som barn av en avdød har fått varsel om dette. Det bør vel være godt nok.  At din mor har sagt du er adoptert bort kan vel være fordi hun ikke ville innrømme grunnen til at dere ikke hadde kontakt 

Anonymkode: 156c6...2ef

Du har misforstått saken.

Det er TS sin STEmor, altså fars nye partner, som mener at TS er adoptert.

TS sin mor er død ❤️

Og nå har TS sin far også dødd, og det er skiftet etter ham det er snakk om.

Anonymkode: 19b88...c8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er det altså ikke så vanskelig å finne ut av: Folkeregisteret. 
Kan godt hende at det bare er noen som vil prøve å hindre at du skal arve, TS, men dette er det altså enkelt å finne ut av for advokaten din. 

Anonymkode: 8423d...2a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 19.21):

Takk for svar 😊

For en tulling, er du adoptert så står du på lik linje med eventuelle biologiske barn. For et ræva menneske. Tror dette mennesket at hen kommer foran deg om du er adoptert? Håper ikke dette mennesket får en krone.

Anonymkode: e1f20...0b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du adoptert er det adoptivforeldre som står oppført som foreldre. Steforelderen din kan ta seg en bolle og du bør la en advokat ta diskusjonene, så du slipper å måtte forholde deg til galskapen. Arv har dessverre en tendens til å bringe fram det verste i folk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...