Gå til innhold

Hvor lenge etter "best før" dato bruker du eggene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Se bort i fra eggene som er tilbakekalt pga D-vitamin tabben. Jeg snakker nå generelt om egg.

Har en slektning som sier at man kan bruke eggene opptil ett år etter innkjøp. At man ikke trenger å bry seg med datomerkingen på pakkene. At datomerkingen er overdreven forsiktighet og EU-reglement som er laget for varmere land som Italia etc, der de ofte oppbevarer eggene på kjøkkenbenken og ikke i kjøleskap.

Jeg har en hel kartong egg i kjøleskapet nå, som hadde best-før-dato 30/12.

Hvor lenge etter datomerking bruker du egg? Så lenge du ikke kjenner noen dårlig lukt så er det ok, nesten uansett hvor lang tid over datoen det er?

Anonymkode: 5b17a...501

Jeg har ofte 5-6 gamle egg og det er ikke ødelagt, de kan ligge lenge i kjøleskapet :)

Anonymkode: dfebd...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (1 time siden):

Det er jo motsatt! Egg som ligger på bunnen er ferske, eldre egg flyter opp!

Herregud, jeg går og legger meg nå😂Hjernen min er kokt, antageligvis mer enn et hardkokt egg, så takk, jeg skal rette opp innlegget mitt med en forbanna gang😅🙈Erre mulig. MEN poenget står seg i det minste: drit i datomerking EU har påtvunget oss, bruk flytetest og nesa i stedet 😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge eggene ikke lukter vondt eller misfargede ut, så er det greit for meg. 

For sikkerhets skyld er det greit å knekke et og et om gangen, og sjekke at de er ok, før du har dem i røra eller retten du skal lage. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datomerking på mat har INTET med verken holdbarhet eller matsikkerhet å gjøre.... Eneste det forteller er NÅR produsent IKKE lenger er ansvarlig om du blir syk av å spise produktet.....

Egg holder nærmest evig.... befruktede egg knapp så lenge.... De blir til kyllinger eller råtner...! 

Inne i egget er det en liten luftboble, om du flyter et egg i vann ser du hvilken vei som vender opp... Denne luftboblen er til for at kyllingen kan overleve lenge nok til å hakke hull på skallet....

Om egget vender samme veien opp alltid, forsaker denne luftboblen at egget tørker ut på innsiden og sprekker.... luft kommer til og egget råtner...! 

Om egg vendes opp ned en gang i måneden holder de lett 6-9 måneder, da man unngår at egget tørker ut og skallet sprekker...! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om de har vært i kjøleskapet, over år om så   Aldri sett egg bli dårlige om de har vært nedkjølt.

Anonymkode: caa99...3bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betryggende svar i tråden, som bekrefter det jeg har trodd. Kommer til å bruke opp resten av kartongen da, selv om det er over 40 dager etter best-før-dato. Bruker de helt til det er tomt, samme hvor lang tid det tar omtrent.

Brukte to av eggene i dag til speilegg, de luktet ikke noe unormalt, virket helt fine. Takker for svar, alle sammen!

TS

Jeg skal love deg at den dagen du først knekker ett egg som er dårlig, så vil du aldri mer i ditt liv være usikker på datostempling på egg. Da vet du så inderlig godt at det ikke er sjanse for at du spiser ett dårlig egg. Selv med heftig covid med null smak/lukt vil du ikke være i tvil om egget er dårlig eller ikke.

Anonymkode: 40397...1f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett på datomerking på egg (oppbevarer dem i kjøleskapet). Man LUKTER når et egg er dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Se bort i fra eggene som er tilbakekalt pga D-vitamin tabben. Jeg snakker nå generelt om egg.

Har en slektning som sier at man kan bruke eggene opptil ett år etter innkjøp. At man ikke trenger å bry seg med datomerkingen på pakkene. At datomerkingen er overdreven forsiktighet og EU-reglement som er laget for varmere land som Italia etc, der de ofte oppbevarer eggene på kjøkkenbenken og ikke i kjøleskap.

Jeg har en hel kartong egg i kjøleskapet nå, som hadde best-før-dato 30/12.

Hvor lenge etter datomerking bruker du egg? Så lenge du ikke kjenner noen dårlig lukt så er det ok, nesten uansett hvor lang tid over datoen det er?

Før vi fikk elektrisk strøm berget ikke hønsene egg i den mørke årstiden. Hønsene trenger lys for å produsere. 
Når det elektriske lyste kom og ble installert i hus og driftsbygninger, fikk vi ferske egg hele året. 
Det de gjorde før elektrisk lys var allemannseie, var å samle opp egg utoverhøsten, slik at alle hadde egg til julebaksten. 
Eggene ble og lagret og snudd regelmessig for at de skulle holde seg lengst mulig. 

Dagens egg har gjerne 3-4 ukers holdbarhetsdato fra eggene var ferske. Men dagens egg bruker opp til to ukers reise fra høna og ut i butikkene. Ergo er ferske egg, gamle egg når de kjøpes. Normalt sett så kan egg brukes lengre nå holdbarhetsdatoen. Hvor lenge er helt avhengig av temperatur under lagring og ellers rett lagring. 

Vi henter gårdsegg uten holdbarhetsdato rett fra bonden. De kan vi lett bruke i både 4 og 6 uker etter at vi hentet dem. Men de er da dagsferske når de kommer inn i kjøleskapet. Med egg som med alt annet, se og lukt. 
Ett år gamle egg? Neitakk. Men 6-8 ukers gamle egg i matlaging, når de lukter og ser ok ut, det går. Men vi henter ikke flere egg enn det vi bruker i løpet av 2-3 uker. Eggedosis er en favoritt her, og da er ferske egg ok. 

Anonymkode: e8256...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skal love deg at den dagen du først knekker ett egg som er dårlig, så vil du aldri mer i ditt liv være usikker på datostempling på egg. Da vet du så inderlig godt at det ikke er sjanse for at du spiser ett dårlig egg. Selv med heftig covid med null smak/lukt vil du ikke være i tvil om egget er dårlig eller ikke.

Anonymkode: 40397...1f5

Råtne/dårlige egg, blir veldig blaute, skifter farge, svartner og lukter horribelt..... Men ETT dårlig egg i kartongen er IKKE en indikasjon på at ALLE eggene er like dårlige....

Man finner dårlige egg både før og etter dato.... De som finner ETT dårlig egg og velger å kaste alle eggene i kartongen.... Har rett og slett ikke peiling på hva de gjør...! 

Er man i tvil, slå egget ut i en egen kopp for du bruker det, da ser du forskjell med en gang...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde et uhell med et råttent egg da jeg var yngre, da vi aldri sjekker datomerking, og det egget var grønt/svart og hadde den værste lukta jeg har vært borti.

Så nå klekkes alltid ett og ett egg, men sjekker fortsatt ikke dato. De oppbevares i kjøleskapet, så sjeldent noe problem.

Anonymkode: 9b89e...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...