AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:52 #1 Del Skrevet torsdag kl 15:52 Se bort i fra eggene som er tilbakekalt pga D-vitamin tabben. Jeg snakker nå generelt om egg. Har en slektning som sier at man kan bruke eggene opptil ett år etter innkjøp. At man ikke trenger å bry seg med datomerkingen på pakkene. At datomerkingen er overdreven forsiktighet og EU-reglement som er laget for varmere land som Italia etc, der de ofte oppbevarer eggene på kjøkkenbenken og ikke i kjøleskap. Jeg har en hel kartong egg i kjøleskapet nå, som hadde best-før-dato 30/12. Hvor lenge etter datomerking bruker du egg? Så lenge du ikke kjenner noen dårlig lukt så er det ok, nesten uansett hvor lang tid over datoen det er? Anonymkode: 5b17a...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:57 #2 Del Skrevet torsdag kl 15:57 2-3 måneder. Det er helt riktig at eu-merkingen er strengere. Jeg pakket egg for nortura for noen år siden. Når vi skulle pakke til svalbard som ikke måtte følge eu-reglene så stilte vi inn en måned ekstra på datomerkingen. Anonymkode: 40397...1f5 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:42 #3 Del Skrevet torsdag kl 17:42 I flere måneder, ikke nor problem så lenge de har stått noenlunde kjølig. Anonymkode: fcaf8...900 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:44 #4 Del Skrevet torsdag kl 17:44 6mnd halvt år Anonymkode: 9a0f2...cc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet torsdag kl 17:45 #5 Del Skrevet torsdag kl 17:45 Flere måneder… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:46 #6 Del Skrevet torsdag kl 17:46 Jeg kjøper egg lokalt uten datomerking. Så lengene eggene ser fine ut og lukter vanlig så bruker jeg. Kaster aldri mat kun pga dato! Anonymkode: 02761...235 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:48 #7 Del Skrevet torsdag kl 17:48 Flere måneder. Bruker flytetesten, og knuser ett og ett egg for seg selv hvis jeg er i tvil. Anonymkode: b40b9...403 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:52 #8 Del Skrevet torsdag kl 17:52 EU standarden er satt, fordi i flere EU-land er det ikke vanlig å oppbevare egg i kjøleskapet. Så oppbevares eggene på kjøkkenbenken, så er merkingen en fin kjøreregel, i kjøleskapet så holder de seg mye lenger. Egg som er dårlige, lukter, og den lukten kjenner du, da bruker du ikke egget. Anonymkode: a9d68...90a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet torsdag kl 17:58 #9 Del Skrevet torsdag kl 17:58 (endret) Lenge etter. Du putter dem i et glass med vann og ser om de flyter. Ferske (nok) egg skal synke som en stein. Gamle egg har utvikla luftlomme i den butte enden og vil flyte. Flyter egget=kast. Hvis du knekker det i egen bolle først i tillegg og det heller ikke lukter noe rart så er det i alle fall bare å kjøre på. Datostempling på egg er bare tull og pga EU-direktiv. Det er jo datostempling på potet også, helt hinsides. Endret torsdag kl 20:00 av Ninaen Fordi hjernen var mer kokt enn et hardkokt egg og bytta om hva som flyter og hva som synker😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:58 #10 Del Skrevet torsdag kl 17:58 Så lenge at jeg aldri har tatt stilling til det. Måneder. Anonymkode: 26d69...5f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:59 #11 Del Skrevet torsdag kl 17:59 Driter i datomerkingen. Da holder seg i mange måneder etter datoen så lenge de oppbevares rett. Man merker veldig godt når eggene er dårlig. Derfor åpnes eggene hver for seg og ikke slik at innholdet kan blande seg med annen mat. Anonymkode: 4e413...13e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn84 Skrevet torsdag kl 17:59 #12 Del Skrevet torsdag kl 17:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): EU standarden er satt, fordi i flere EU-land er det ikke vanlig å oppbevare egg i kjøleskapet. Så oppbevares eggene på kjøkkenbenken, så er merkingen en fin kjøreregel, i kjøleskapet så holder de seg mye lenger. Egg som er dårlige, lukter, og den lukten kjenner du, da bruker du ikke egget. Anonymkode: a9d68...90a Nja, EU-standarden er vel satt fordi det er salmonella i så mange EU-land. Norge er vel omtrent det eneste landet som ikke har salmonella. Jeg kunne gjerne prøvd å tilberede et to eller tre år gammelt egg - forutsatt at det var norsk og at det var oppbevart kjølig. Hvis det var blitt dårlig så ville jeg nok luktet det, som du skriver. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet torsdag kl 18:01 #13 Del Skrevet torsdag kl 18:01 Jeg bruker eggene i flere måneder etter utgått dato. Jeg har aldri opplevd at eggene har blitt dårlige. Min mann er mer skeptisk, så når han skal lage noe av utgåtte egg, så tar vi flytetesten. Men jeg har erfart at egg som flyter også kan være helt i orden. De flyter fordi innholdet har tørket litt inn, ikke fordi egget nødvendigvis har blitt dårlig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl 18:02 #14 Del Skrevet torsdag kl 18:02 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Se bort i fra eggene som er tilbakekalt pga D-vitamin tabben. Jeg snakker nå generelt om egg. Har en slektning som sier at man kan bruke eggene opptil ett år etter innkjøp. At man ikke trenger å bry seg med datomerkingen på pakkene. At datomerkingen er overdreven forsiktighet og EU-reglement som er laget for varmere land som Italia etc, der de ofte oppbevarer eggene på kjøkkenbenken og ikke i kjøleskap. Jeg har en hel kartong egg i kjøleskapet nå, som hadde best-før-dato 30/12. Hvor lenge etter datomerking bruker du egg? Så lenge du ikke kjenner noen dårlig lukt så er det ok, nesten uansett hvor lang tid over datoen det er? Anonymkode: 5b17a...501 Så lenge de klarer seg i flytetesten blir de brukt. Kjøper 2-3 brett i slengen, lagres på benken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:02 #15 Del Skrevet torsdag kl 18:02 Jeg kjøper 18-pakninger med egg, og de er alltid blitt spist opp lenge før de går ut på dato... Anonymkode: 4d627...ab3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet torsdag kl 18:03 #16 Del Skrevet torsdag kl 18:03 Ninaen skrev (4 minutter siden): Lenge etter. Du putter dem i et glass med vann og ser om de flyter. Ferske (nok) egg skal ha en luftlomme i den butte enden. Synker egget som en stein=kast. Hvis du knekker det i egen bolle først i tillegg og det heller ikke lukter noe rart så er det i alle fall bare å kjøre på. Datostempling på egg er bare tull og pga EU-direktiv. Det er jo datostempling på potet også, helt hinsides. Det er jo motsatt! Egg som ligger på bunnen er ferske, eldre egg flyter opp! 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:05 #17 Del Skrevet torsdag kl 18:05 Et par-tre måneder minst, oppbevart i kjølrskap. Har så langt aldri kommet over et dårlig egg. Og jeg er ellers ganske pysete på datomerking. Anonymkode: 8b1e1...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:22 #18 Del Skrevet torsdag kl 18:22 Lenge. Du kan se hvor ferske de er på plommen Anonymkode: 46ab7...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:31 #19 Del Skrevet torsdag kl 18:31 Betryggende svar i tråden, som bekrefter det jeg har trodd. Kommer til å bruke opp resten av kartongen da, selv om det er over 40 dager etter best-før-dato. Bruker de helt til det er tomt, samme hvor lang tid det tar omtrent. Brukte to av eggene i dag til speilegg, de luktet ikke noe unormalt, virket helt fine. Takker for svar, alle sammen! TS Anonymkode: 5b17a...501 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet torsdag kl 18:32 #20 Del Skrevet torsdag kl 18:32 Tenker ikke på det. Tar de ut av kartongen når jeg kommer hjem fra butikken, og har de i kjøleskapet hele tiden. Men kjøper ikke mengder på en gang. Jeg hadde nok spist egg med utløpsdato 30/12 nå, tror det går helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå