Gå til innhold

Jeg er redd for at mitt barnebarn er en mobber på skolen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mitt barnebarn går siste året på barneskolen. Han forteller om ting fra skoledagen som bekymrer meg, og slik har det vært hele barneskolen. Når jeg tar opp bekymringen med foreldrene sier de at skolemiljøet er annerledes i dag, og at jeg henger fast i gamle dager.

Barnebarnet forteller om slåssing, dytting, spytting, sparking, slåing, ødelegging av andres eiendeler, banning, kaller hverandre hore og andre stygge ord. I mine øyne er dette ekstrem oppførsel. Ifølge barnebarnet og hans foreldre er dette normalt på alle skoler.

Jeg har foreslått mye oppgjennom. Til og med tilbudt å betale for psykolog og for privat skole. Foreldrene sier at det er likt på alle skoler.

Jeg hører innimellom om telefoner fra skolen og andre foreldre i forbindelse med slåssing på skolen. Da er det mye snakk om hvem som begynte og det er om å gjøre å legge all skylden på den andre. Ikke snakk om å si unnskyld. Ikke snakk om å finne andre måter å oppføre seg på. Ingen tar ansvar.

Jeg er veldig bekymret for ham. Jeg er redd for hvordan tenårene vil bli når han er vant med så mye vold og stygg ordbruk på barneskolen.

Er det reelt at det er slik på alle skoler? Er det virkelig ikke noe foreldrene kan gjøre for å hjelpe ham til å oppføre seg annerledes? 

Anonymkode: 3cf52...4c8

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det er ikke normalt 😳

Nå har jeg døtre, men etter flere år selv i skolen kan jeg ikke si det er normal oppførsel. 

Anonymkode: f8ad0...a0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte elever med svært stygt språk og bruk av ord som hore, er dessverre utbredt.

Resten av det du beskriver er ikke noe jeg kjenner igjen fra mine barns skolehverdag. De går begge på store osloskoler, en på mellom- og en på ungdomstrinn. De få episodene som har nærmet seg slåssing, har blitt prompte håndtert av skolen. 

Anonymkode: 30b52...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke hjelpe en mobber. Det de trenger er konsekvenser/straff.

Anonymkode: c4d2b...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er slett ikke normalt. Om elevene/miljøet rundt også er slik påvirker selvsagt, men det er ingen unnskyldning for dårlig oppførsel.  Her hadde jeg snakket med skolen for å høre hva dere kan gjøre for å bedre miljøet, samt hvordan barnet kan bidra. Sett litt hardt mot hardt med barnet, og si at det blir flytting/annet miljø på annen skole om ikke bedring. Forstår at det er vanskelig å bryte negative normer i miljøet, men slik oppførsel blir ofte bare verre på ungdomsskolen. 

Hilsen erfaren lærer på 7.trinn. 

Anonymkode: 0cabd...a7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det der er ikke normalt. 
MEN det minner meg om en gutt i klassen til sønnen min. Uansett hva vi tar opp med foreldrene klarer de ikke å se at egen gutt har noe skyld. Det er alltid noen andre som startet, eller alltid noen andres feil.. 

Dessverre kommer jo denne gutten til å få store problemer når de etter sommeren skal starte på en skole med veldig mange andre elever. 

Anonymkode: 82c34...127

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Foreldrene tror kanskje de støtter ungen sin, men det de egentlig gjør er å la han utvikle seg til å bli motbydelig. Det er ikke tøfft å være ekkel til andre. Da blir det fort at han havner i en dårlig vennekrets, som drar ham i en enda mer uheldig retning. De greie ungene vil nemlig ikke være venner med de motbydelige. 

Jeg har et barn på mellomtrinnet, og lærerne forsøker etter beste evne å få foreldre til å jobbe på lag mot dårlig språk, navnekalling, bitch, hore, bråk i timen og slikt. Har også et barn på ungdomstrinnet hvor jeg ser at de fra barneskolen som var tøffe i kjeften hvor foreldrene ikke så feil på egen unge, er på feil vei. Stjeling, utprøving av narkotika og diverse. Han ene vil jeg spå at sannsynligvis kommer til å sone litt i fengsel når han blir litt eldre.

Anonymkode: 5bd68...cd3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke normal adferd på skolen jeg jobber, iallfall! Det er litt for røff språkbruk i enkelte kull, men vi jobber hardt for å slå ned på dette, men det er viktig at foreldrene også spiller på lag og jobber med dette hjemme.

Når det gjelder slåssing, spytting og diverse hærverk er det omtrent ikke-eksisterende, og blir tatt veldig på alvor de gangene det skjer. Dessverre er det noen foreldre som ikke innser at «gullungen» sin kan være skyldig, og det er faktisk vår største utfordring i skolen i dag. Nå står altfor mange foreldre støttende bak sitt barn, og prøver å få skylden over på alle andre.

Anonymkode: b340e...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke normalt for veltilpassede barn, og skremmende at foreldrene bagatelliserer.

Anonymkode: 4b2b7...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er problemer med at barn får henge på internett for tidlig, og drar med seg sosiale medier-fakter og internett-språkbruk inn i skolegården.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...