Gå til innhold

1.-2. trinnslærer: Kan du fortelle meg om dagen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer på jobb mellom 0730-0745 - litt organisering av dagen, hvis ikke alt var klart på forhånd. Snakke med kolleger, drikke litt kaffe etc.

Eksempel på mandag: første økt kl 0830-1030 - norsk, med veildet lesing. Ungene kommer inn, kanskje en starter med bibliotekbok, litt prating om helga, og gjennomgang av dagen, litt sang. Gjennomgang av stasjoner og gjennomføring av disse (vi har stort sett stasjonsbasert undervisning) - f.eks: veiledet lesing - finskrift - oppgaver på ipad - lekstasjon (stasjoner på mellom 15-20 min). 

Så er det friminutt for ungene kl 1030-1100: du har enten inspeksjon eller fikser melk og frukt til klassen, samt spiser din egen mat. Etter friminutt er det mat for elevene: kl 1100-1120: har du hatt inspeksjon så spiser du nå, evt har mat med klassen, leser bok/hjelper til der det trengs osv.

Da er det klart for andre økt: kl 1020-1230: matematikk: gjennomgang av stasjoner og gjennomføring av disse.

Friminutt for elevene mellom 1230-1300, du som lærer er enten ute på inspeksjon, eller løper opp på kontoret for å hente ting du trenger resten av dagen/deler opp frukt etc. Mulig du også rekker en kaffekopp.

Siste økt: fruktpause for elevene på 15 min, før kunst og håndverk: deler ofte opp klassen i to: en gruppe gjør hovedaktiviteten, mens resten har andre oppdrag: tegning/ipad/lek/spill.

Skoledagen for elevene kl 1415: da rydder du klasserom eller følger til buss. Så er det klart for møter (personalmøter eller utviklingsarbeid/fagmøter), som varer til kl 16. Noen dager har vi teamsmøter til kl 1530, og trinnsmøter til 1600, og to av dagene har vi ikke fast møtetid etter skoledagens slutt. 

Dette er MIN mandag, men andre dager er annerledes. F.eks har vi uteskole på torsdager, da er vi ute hele dagen etter førsteøkt. Jeg har også noen fritimer som er avsatt til planlegging, samt andre nødvendige møter med ulike etater (varierer veldig fra år til år, hvilke utfordringer f.eks elevene dine har som avgjør dette).

I hovedsak legger vi alle basisfag til først på dagen, og har musikk, gym, kunst-og håndverk etc på slutten, når konsentrasjonen og piffen begynner å gå ut av de fleste elever (og lærere 😉).

Jeg vil ikke tro dette svaret gir noe mening for deg, for dette er altså min klasse, på min skole - og jeg tipper andre småtrinnsklasser har en helt annerledes dag.

Anonymkode: 41730...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kontaktlærer på 2. trinn, men har vært kontaktlærer i både 1. og 2. trinn tidligere. 

Dagene mine er relativt forskjellige. Jeg underviser i fire fag (kan undervise i alle, men på skolen jeg jobber har jeg kun fire fag, som letter min arbeidsmengde betraktelig).

En vanlig mandag:

Kommer på jobb rundt 08:15. Alt er ferdig fredag, så jeg kommer sjeldent veldig tidlig siden alt er klargjort i forkant. Jeg går til klasserommet, og gjør meg klar til dagen. Unntaket er tirsdager hvor jeg kommer 09:30.

08:30 - 09:45 : 1. time inkl. fruktpause og lillefri. Elevene starter på skolen. Vi går gjennom dagen, ukedagen osv. Har en liten morgensamling. Elevene har frilek til fruktpause, og deretter friminutt. Vi begynner stort sett alltid dagen med frilek. 

Jeg har inspeksjon i lillefri etter første time.

09:45 - 11:30: 2. time inkl. spisefri og storefri. Elevene har stasjonsundervisning i 2. time i norsk og matte. Jeg sitter på stasjonen for lærerveiledet stasjon. Spesialpedagog og merleringslæringslærer har en stasjon som er spillstasjon. Assistent sitter på en stasjon med elev hun følger.

Jeg har spisefri (og spiser med elevene) hver dag. 

11:30 - 12:40: 3. time inkl. lillefri. Elevene har stasjonsundervisning i 3. time i norsk og matte.

4. time: Elevene har fag med faglærer, mens min undervisningstid slutter 12:30 mandager. Fra 12:40 har jeg veiledningstid med min assistent (jeg bruker nedslagstiden til dette) frem til ca 13:30. Vi går gjennom hennes faglige mål og oppfølging i forbindelse med hennes utdanning (barne- og ungdomsarbeiderfaget). Vi samordner uken mtp hva som skjer denne uken.

Det er litt egentid før det er teammøte fra 13:50 - 14:50. 

Etter 14:50 har vi ubunden tid, som jeg bruker til å svare ut foreldre ift foreldrekontakt, planlegger neste ukes undervisning, følger opp rapporter, fraværsføring, lager materiell som skal brukes til undervisning, gjør en del arbeid i forbindelse med min elev med spesielle behov osv. Pleier da også å samkjøre meg med den andre kontaktlæreren på trinnet. 

Jeg går sjeldent hjem før kl. 16:00, selv om jeg har mindre bunden tid enn jeg hadde før (der jeg jobbet før). Det betyr at det hender jeg går hjem kl. 15:00 og heller jobber hjemmefra. 

Uken som var hadde jeg foreldresamtaler til henholdsvis kl. 17., 18:30 og 17 tre av dagene. 

Torsdager og fredager slutter jeg 13:40 og kan gå hjem, men da jobber jeg alltid på kvelden. Dvs: jeg sluttet f.eks 13:40 i dag, men valgte å avslutte 15:00, for å svare ut foreldre og sende ukesbrev. Da hadde jeg jobbet til kl. 20:00 tre dager tidligere denne uken, og valgte derfor å ta fri fra kl. 15:00.

Jeg er heldig fordi jeg får litt ekstra nedslagstid/administrativ tid, så jeg har kun to dager som er fulle undervisingsdager, der den ene er en turdag hvor vi er ute hele dagen. Skal sies at jeg har litt ekstraoppgaver og oppfølging, og det er bakgrunnen for dette.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 18.53):

Kommer på jobb mellom 0730-0745 - litt organisering av dagen, hvis ikke alt var klart på forhånd. Snakke med kolleger, drikke litt kaffe etc.

Eksempel på mandag: første økt kl 0830-1030 - norsk, med veildet lesing. Ungene kommer inn, kanskje en starter med bibliotekbok, litt prating om helga, og gjennomgang av dagen, litt sang. Gjennomgang av stasjoner og gjennomføring av disse (vi har stort sett stasjonsbasert undervisning) - f.eks: veiledet lesing - finskrift - oppgaver på ipad - lekstasjon (stasjoner på mellom 15-20 min). 

Så er det friminutt for ungene kl 1030-1100: du har enten inspeksjon eller fikser melk og frukt til klassen, samt spiser din egen mat. Etter friminutt er det mat for elevene: kl 1100-1120: har du hatt inspeksjon så spiser du nå, evt har mat med klassen, leser bok/hjelper til der det trengs osv.

Da er det klart for andre økt: kl 1020-1230: matematikk: gjennomgang av stasjoner og gjennomføring av disse.

Friminutt for elevene mellom 1230-1300, du som lærer er enten ute på inspeksjon, eller løper opp på kontoret for å hente ting du trenger resten av dagen/deler opp frukt etc. Mulig du også rekker en kaffekopp.

Siste økt: fruktpause for elevene på 15 min, før kunst og håndverk: deler ofte opp klassen i to: en gruppe gjør hovedaktiviteten, mens resten har andre oppdrag: tegning/ipad/lek/spill.

Skoledagen for elevene kl 1415: da rydder du klasserom eller følger til buss. Så er det klart for møter (personalmøter eller utviklingsarbeid/fagmøter), som varer til kl 16. Noen dager har vi teamsmøter til kl 1530, og trinnsmøter til 1600, og to av dagene har vi ikke fast møtetid etter skoledagens slutt. 

Dette er MIN mandag, men andre dager er annerledes. F.eks har vi uteskole på torsdager, da er vi ute hele dagen etter førsteøkt. Jeg har også noen fritimer som er avsatt til planlegging, samt andre nødvendige møter med ulike etater (varierer veldig fra år til år, hvilke utfordringer f.eks elevene dine har som avgjør dette).

I hovedsak legger vi alle basisfag til først på dagen, og har musikk, gym, kunst-og håndverk etc på slutten, når konsentrasjonen og piffen begynner å gå ut av de fleste elever (og lærere 😉).

Jeg vil ikke tro dette svaret gir noe mening for deg, for dette er altså min klasse, på min skole - og jeg tipper andre småtrinnsklasser har en helt annerledes dag.

Anonymkode: 41730...9de

Beklager seint svar! Tusen takk for utfyllende tilbakemelding :) Det hjalp å se et eksempel på hvordan dagene blir lagt opp. 

Jeg er sisteårs kull barnehagelærer, og etter 17 år i barnehage ønsker jeg å søke meg inn i skolen. Jeg trodde ikke dette var en mulighet lenger, til en lærer i familien fortalte meg det. 

Ts

Anonymkode: 270c6...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (På 14.2.2025 den 22.04):

Jeg er kontaktlærer på 2. trinn, men har vært kontaktlærer i både 1. og 2. trinn tidligere. 

Dagene mine er relativt forskjellige. Jeg underviser i fire fag (kan undervise i alle, men på skolen jeg jobber har jeg kun fire fag, som letter min arbeidsmengde betraktelig).

En vanlig mandag:

Kommer på jobb rundt 08:15. Alt er ferdig fredag, så jeg kommer sjeldent veldig tidlig siden alt er klargjort i forkant. Jeg går til klasserommet, og gjør meg klar til dagen. Unntaket er tirsdager hvor jeg kommer 09:30.

08:30 - 09:45 : 1. time inkl. fruktpause og lillefri. Elevene starter på skolen. Vi går gjennom dagen, ukedagen osv. Har en liten morgensamling. Elevene har frilek til fruktpause, og deretter friminutt. Vi begynner stort sett alltid dagen med frilek. 

Jeg har inspeksjon i lillefri etter første time.

09:45 - 11:30: 2. time inkl. spisefri og storefri. Elevene har stasjonsundervisning i 2. time i norsk og matte. Jeg sitter på stasjonen for lærerveiledet stasjon. Spesialpedagog og merleringslæringslærer har en stasjon som er spillstasjon. Assistent sitter på en stasjon med elev hun følger.

Jeg har spisefri (og spiser med elevene) hver dag. 

11:30 - 12:40: 3. time inkl. lillefri. Elevene har stasjonsundervisning i 3. time i norsk og matte.

4. time: Elevene har fag med faglærer, mens min undervisningstid slutter 12:30 mandager. Fra 12:40 har jeg veiledningstid med min assistent (jeg bruker nedslagstiden til dette) frem til ca 13:30. Vi går gjennom hennes faglige mål og oppfølging i forbindelse med hennes utdanning (barne- og ungdomsarbeiderfaget). Vi samordner uken mtp hva som skjer denne uken.

Det er litt egentid før det er teammøte fra 13:50 - 14:50. 

Etter 14:50 har vi ubunden tid, som jeg bruker til å svare ut foreldre ift foreldrekontakt, planlegger neste ukes undervisning, følger opp rapporter, fraværsføring, lager materiell som skal brukes til undervisning, gjør en del arbeid i forbindelse med min elev med spesielle behov osv. Pleier da også å samkjøre meg med den andre kontaktlæreren på trinnet. 

Jeg går sjeldent hjem før kl. 16:00, selv om jeg har mindre bunden tid enn jeg hadde før (der jeg jobbet før). Det betyr at det hender jeg går hjem kl. 15:00 og heller jobber hjemmefra. 

Uken som var hadde jeg foreldresamtaler til henholdsvis kl. 17., 18:30 og 17 tre av dagene. 

Torsdager og fredager slutter jeg 13:40 og kan gå hjem, men da jobber jeg alltid på kvelden. Dvs: jeg sluttet f.eks 13:40 i dag, men valgte å avslutte 15:00, for å svare ut foreldre og sende ukesbrev. Da hadde jeg jobbet til kl. 20:00 tre dager tidligere denne uken, og valgte derfor å ta fri fra kl. 15:00.

Jeg er heldig fordi jeg får litt ekstra nedslagstid/administrativ tid, så jeg har kun to dager som er fulle undervisingsdager, der den ene er en turdag hvor vi er ute hele dagen. Skal sies at jeg har litt ekstraoppgaver og oppfølging, og det er bakgrunnen for dette.

Tusen takk for svar og god beskrivelse av dagen din! :)

Ts

Anonymkode: 270c6...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...