Gå til innhold

La ut for kino - hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du får sende henne en påminnelse neste uke når uføretrygden akkurat har kommet på konto, rundt 20. hver måned kommer den. 

Anonymkode: 36ab2...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 13.45):

Send vips-krav!

Anonymkode: f3132...6f4

Lær deg å lese! 

Anonymkode: 7b342...e2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 14.01):

Og nei, det var ikke sånn at jeg inviterte alle. Dette var en felles avgjørelse og jeg tok ansvar for å bestille billetter. Dette er vanligvis en greie vi gjør en gang i måneden.

Anonymkode: f6220...841

da får dere henne til å bestille neste gang, pass på at det er rundt den 20. så hun har penger, også betaler du bare det som evt er over 180kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 13.47):

Allerede gjort og det står også i HI. Ble sendt i går ettermiddag.

Jeg sender mye vippskrav i forhold til jobben min. Mange har ikke på varsling på vipps. Så dem får ikke opp at du har sendt et krav. Jeg bruker å sende ei melding om at jeg har sendt et vippskrav til deg. Så du må inne på vipps og godkjenner den. Med en gang jeg har sendt melding så går dem inn og godkjenner den. Mulig hun ikke har fått med seg vippskravet. Send ei melding en gang til og si at hun må vippse deg. 

Anonymkode: e7653...145

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei,

Jeg venter fremdeles på billettpengene, så fint om du kan vipse summen til meg innen kvelden er omme. Dersom jeg ikke får penger kansellerer/selger jeg billetten din og du får kjøpe din egen dersom du skal være med på kino på mandag."

Anonymkode: 91721...cd4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 13.44):

180kr, men hun og mannen er kjent for å ikke klare å betale tilbake. Samboer har lagt ut mangt en gang for gaver som de ikke har betalt på. Så frykter at de pengene er tapt.

Så sleipt. Har sympati når folk er ufør. Det er tøft. Men når det er et mønster i væremåte. Er mannen også ufør?

Anonymkode: e02cf...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 13.46):

Ja, for det blir trivelig stemning tror du?😅 vi skal dit for å kose oss og jeg vil ikke forsure stemningen.

Bare si. "Har du pengene jeg la ut? Du skylder 180 kr." Og så rekker du ut hånden som for å ta i mot. Blir det kleint så er det hun det blir dumt for. Sleipt å utnytte venner systematisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

180kr, men hun og mannen er kjent for å ikke klare å betale tilbake. Samboer har lagt ut mangt en gang for gaver som de ikke har betalt på. Så frykter at de pengene er tapt.

Hva er relasjonen din til vedkommende? Som regel ville jeg latt slike ting gå, men dersom det er en som notorisk unngår å betale ville jeg stilt hardt mot hardt. Send henne en melding i dag med påminnelse om betaling. Dersom hun ikke har betalt til dagen før kino si at det ikke blir billett på henne før hun har betalt. Møter hun uten å ha betalt lar du henne ikke komme inn før hun har vippset. 
Kjipt å være den som setter ned foten, men noen eier ikke skam og lever på andres velvilje alt for lenge. Da må man ha lov til å si ifra. 

Anonymkode: d3f98...b2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takk!

Grunnen til at jeg var litt godtroende er at hun har sett litt forlegen ut tidligere når jeg har sett realiteten (en helt annen sak). Da så hun ut som hun skammet seg litt over at jeg skjønte tegninga. Jeg latet som ingenting da og gjorde jeg skulle. Behandlet henne som normalt. Så håpet hun skulle være litt på denne gangen.

Kanskje det var ønsketenkning at hun skammet seg og skjønte tegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde, som flere foreslår, sendt en sms/messengermelding (eller hvor dere noe foretrekker å holde kontakten) og minnet henne på at du fremdeles mangler penger fra henne. Sleng gjerne også på en vennlig beskjed om at dersom hun sliter med å få betalt, må hun si ifra. Hvis hun da et par dager etter det igjen verken betaler eller kommer med noen god unnskyldning, så sender du en siste melding der du skriver at siden du ikke har hørt noe fra henne, har du invitert med *venn/venninne* så de kan overta plassen, men hvis dette er en misforståelse er det bare i si ifra snarest og vippse de 180 kr. Egentlig ganske fair and square, for da har du gitt henne flere muligheter til både betaling og å finne på gode unnskyldninger eller være ærlig om økonomiske problemer.

Anonymkode: b118b...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du venter ikke med 180 kr.

Betaler hun ikke idag, har hun ikke tenkt til å betale imorgen heller.

Send melding og spør om hun har penger til billett, sier hun nei, avbestill den ene.

Har du ikks råd, får du ikke bli med.

Anonymkode: 92fd5...ac3

Jeg syntes det jeg har uthevet er veldig bra og er egentlig alt man trenger å vite om situasjonen.

Edit:

Vil legge til at om den økonomiske situasjonen er så prekær at denne damen ikke kan betale TS 180 kr for kinobillett, så er det hennes ansvar å takke nei til kinotur.

Endret av Alice123
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forteller meg masse om deg, i grunn.  Enten må du tørre å be om pengene dine, eller så må du la være å legge ut. Hvilken andre, magiske alternativer kan du se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du visste dette i forkant , hvorfor la du ut? Bedre å legge inn vipskrav før kjøp av noe som helst , med sånne folk . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 14.06):

Er du veldig konfliktsky? Det er familien din og du klarer ikke ta det opp?

Anonymkode: eb089...8d0

Det er jo akkurat med familie og nære venner at det blir komplisert når det oppstår slike problemer 

Anonymkode: 69fc9...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sende ei melding med "jeg sendte deg et krav på vipps, har du fått det?" I fall hun ikke har på varslinger. Da blir det også en slags vennlig påminnelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...