Gå til innhold

La ut for kino - hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvorfor du gidder å la dette gnage sånn på deg som det tydeligvis gjør. "Greit nok" at dette er et kjent mønster fra denne kvinnen, men da er det heller et smekk på hånda til deg selv for å tro at hun skulle betalt tilbake til akkurat deg 🤷🏽‍♀️ Det er for deg snakk om 180 kr (de 700 kr du nevner i forbindelse med ungene hennes blir for dumt å trekke inn, med mindre denne aktiviteten var noe foreldrene ba dere om)

Er 180 kr noe å skape splid mellom familiemedlemmer for? Ta det heller som en lærepenge, la det gå hvis hun ikke har betalt innen kinodagen, og ikke legg ut for henne igjen.

Selv har jeg nylig mista et familiemedlem som skyldte meg et sted mellom 5.000 og 10.000 kr fra mange år tilbake, og jeg er veldig glad for at jeg aldri lot det bli en konflikt, men heller sa nei til å gjøre flere oppdrag for hen der jeg ikke fikk betalinga jeg ble lovet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Med tanke på alt jeg ikke skriver her, velger jeg å se bort ifra den første delen av kommentaren din. Det er mer til historien jeg tenker ikke trengs å deles. Det er uansett ikke relevant i denne sammenhengen.

Ja, vi kan se film hjemme, gratis. Men nå er dette en greie vi gjør. Vi møtes også hjemme hos hverandre en kveld i måneden, som er gratis. Hun kunne sagt hun ikke ville være med dersom hun ikke hadde råd, eller bare vært ærlig. Så kunne jeg kanskje sett litt mellom fingrene.

Anonymkode: f6220...841

OK, men det er ikke alltid så lett å være den i gjengen som aldri har råd, og gang på gang måtte bekrefte at man er fattig.

Så mitt praktiske råd til deg er å glemme disse kronene denne gangen, fortsette med de gratis sammenkomstene, og la henne kjøpe en billett på egen hånd neste gang dere skal på kino; en melding med "vi skal på kino der og da; du kan gjerne bli med hvis du har lyst" rekker i massevis. Som et voksent menneske klarer hun å kjøpe en kinobillett selv hvis hun faktisk ønsker det.

Et annet alternativ er å be om pengene på forskudd; "vi skal på kino; er du interessert i å bli med, kan du sende meg penger innen da og da". Å betale på forskudd til folk som av forskjellige grunner ikke kan betale tilbake, fører bare til unødige konflikter; selv om man kjenner noen som jobber i en butikk, får man ikke varene "på krita"; man betaler før man får med seg varen.

Anonymkode: c2ae6...70f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hun er en av dem som er "gjenganger", disse menneskene endrer seg ikke og du vil aldri bli prioritert (økonomisk). Dette er folkene KG pleier å slenge drit om her inne: "dem som aldri har penger men alltid har snus og pepsi max". Hun er ikke "flau" eller skjema, det er bare ikke viktig for henne å betale tilbake og ordne opp for seg. Og hvorfor skulle det være? Folk pleier å være enten godtroende (som du) eller ordne opp for henne (som svigers).

2. Penger først ellers må hun ordne seg selv. Tillit er noe man gjør seg fortjent til. Hun har absolutt ikke gjort seg fortjent til hverken din eller andres tillitt.

3. Til alle dere som akker og oj'er o er beløpet, det handler ikke om beløpet, det handler om manglende respekt for andres verdier og velvilje. 

Anonymkode: fb376...9af

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Hun er en av dem som er "gjenganger", disse menneskene endrer seg ikke og du vil aldri bli prioritert (økonomisk). Dette er folkene KG pleier å slenge drit om her inne: "dem som aldri har penger men alltid har snus og pepsi max". Hun er ikke "flau" eller skjema, det er bare ikke viktig for henne å betale tilbake og ordne opp for seg. Og hvorfor skulle det være? Folk pleier å være enten godtroende (som du) eller ordne opp for henne (som svigers).

2. Penger først ellers må hun ordne seg selv. Tillit er noe man gjør seg fortjent til. Hun har absolutt ikke gjort seg fortjent til hverken din eller andres tillitt.

3. Til alle dere som akker og oj'er o er beløpet, det handler ikke om beløpet, det handler om manglende respekt for andres verdier og velvilje. 

Anonymkode: fb376...9af

Takk!

Grunnen til at jeg var litt godtroende er at hun har sett litt forlegen ut tidligere når jeg har sett realiteten (en helt annen sak). Da så hun ut som hun skammet seg litt over at jeg skjønte tegninga. Jeg latet som ingenting da og gjorde jeg skulle. Behandlet henne som normalt. Så håpet hun skulle være litt på denne gangen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke en voldsom sum men skjønner at det handler om prinsipp.. setter du pris på å tilbringe med henne? Han det hende det er verdt å bare se gjennom fingrene på de kronene? Man må bare ta folk for det de er eller la være..

Anonymkode: b983b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

180kr, men hun og mannen er kjent for å ikke klare å betale tilbake. Samboer har lagt ut mangt en gang for gaver som de ikke har betalt på. Så frykter at de pengene er tapt.

Hvorfor fortsetter du og legge ut? 

Anonymkode: 13bc2...ad5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis dette er noe dere gjør jevnlig, så kan du la henne bestille og legge ut for billetter neste gang.

Hvis hun da sender krav til deg, sier du fra at du spanderte på henne sist, så da er dere skuls.

Anonymkode: 33abf...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Fortelle henne at du har laget en egen tråd om dette på KG, og hengt henne ut på landets største forum, så blir stemningen sikkert riktig god på kinoen.

Anonymkode: c2ae6...70f

Ja, for alle vet jo hvem hun er.... Hun må tåle det, når hun ikke betaler og later som ingenting. Stemningen er det uansett denne damen som har laget helt selv, når hun ikke betaler og gjør opp for seg :) 

Anonymkode: 4e646...f86

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (20 timer siden):

Veldig smålig! En i familien og 180 kroner? 

Det handler ikke om det... Det er jo ikke alltid man har råd til å legge ut for andre.... Du vet ingenting om TS sine utgifter. Det er jo direkte utnyttelse fra den andre sin side å være med, men ikke betale - og heller ikke si noe... 

Anonymkode: 4e646...f86

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan sende en vennlig påminnelse og spørre rett ut om hun har mulighet til å betale. 

«Hei, jeg så du likte meldingen min men ville bare dobbeltsjekke om du har mulighet til å vippse for kinobilletten? Helt forstålig om det er vanskelig økonomisk, men fint å vite så jeg kan planlegge»

Anonymkode: 50b52...aea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym90059005 skrev (20 timer siden):

Altså, du har lagt ut for 180kr, det har kun gått et døgn og kinoen er ikke før i neste uke, hva i alle dager kaver og stresser du deg opp for? Var vel ikke avtalt at dersom de andre ikke vippset deg innen 24t, så var det giljotinen og gapestokk på KG umiddelbart? 

Ro ned og avvent.

Du venter ikke med 180 kr.

Betaler hun ikke idag, har hun ikke tenkt til å betale imorgen heller.

Send melding og spør om hun har penger til billett, sier hun nei, avbestill den ene.

Har du ikks råd, får du ikke bli med.

Anonymkode: 92fd5...ac3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du venter ikke med 180 kr.

Betaler hun ikke idag, har hun ikke tenkt til å betale imorgen heller.

Send melding og spør om hun har penger til billett, sier hun nei, avbestill den ene.

Har du ikks råd, får du ikke bli med.

Anonymkode: 92fd5...ac3

Vet ikke om noen kinoer der man kan avbestille. Men hun kan jo gi billetten til noen andre som er villige til å betale. Jeg ville nok bare etterlyst dem en gang til og deretter latt det gå for denne gangen, men aldri lagt ut igjen. 

Anonymkode: 0721d...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg og damene i familien skal på kino i neste uke. Jeg la ut penger for å kjøpe billetter til alle. Av de fire jeg skal ha med meg, er det kun tre som har vippset. Jeg sendte en melding til alle fire om at jeg har lagt ut og hvor mye hver enkelt skyldte. La også inn et vippskrav til alle.

Alle de tre som har vippset, var kjapt ute og svarte på meldingen min. Sistemann har likt meldingen, men ikke vippset. Det skjønner jeg bare ikke. Det har snart gått 24 timer. Jeg vet vedkommende er ufør og sliter litt med penger. Hadde hun bare sagt ifra at «jeg har ikke penger nå», så hadde jeg akseptert det. Men hun sier ingenting. Og hvorfor sier man ja til kino dersom man ikke har råd?

Hvis jeg ikke får pengene innen dagen vi skal på kino, hva gjør jeg? For jeg vil ikke betale for at andre ikke kan ta ansvar for seg selv. Ønsker ikke å være frekk heller, men begynner å bli litt irriterende.

skulle hun svart det i en fellesmelding? 

Anonymkode: 178f8...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk!

Grunnen til at jeg var litt godtroende er at hun har sett litt forlegen ut tidligere når jeg har sett realiteten (en helt annen sak). Da så hun ut som hun skammet seg litt over at jeg skjønte tegninga. Jeg latet som ingenting da og gjorde jeg skulle. Behandlet henne som normalt. Så håpet hun skulle være litt på denne gangen.

Da ber du hun legge ut neste gang. Du visste nok dette ville komme så naiv er du vel ikke du vil bare ha en tråd. 

Anonymkode: d3de5...363

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun skylder hundretusenvis av penger til andre. Du vet at hun ikke betaler for seg. Det du legger ut for henne må du fra nå av se på som en gave.

Neste gang må hun legge ut for dere på kino. Hvis du/andre legger ut, så si at "jeg kjøper billetter på tirsdag. De som ønsker å være med; vipps til meg innen mandag". De som ikke betaler, kjøper du ikke billett til.

Slå deg til ro med at du aldri får tilbake de 180 kr. Se på det som en lærepenge, og vær glad for at det ikke er mangfoldige tusen.

Anonymkode: 4c204...b57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

180kr, men hun og mannen er kjent for å ikke klare å betale tilbake. Samboer har lagt ut mangt en gang for gaver som de ikke har betalt på. Så frykter at de pengene er tapt.

Kan du prøve å ta lit ansvar selv kansje? Du vet hun har dårlig råd og ikke kan betale deg tilbake, alikeveld tilbyr du deg å legge ut.... Så blir du sur fordi det du viste kom til å skje skjede. Du skriver over her at det hadde vært greit om hun sa til deg at hun ikke hadde råd, men fordi du har fått denne informasjonen på "feil måtte" så blir det en prinsip sak for deg..... Jeg tenker du kommer til å fremstå veldig dårlig i familien, om du velger å lage drama av dette. Jeg anbefaler deg heller å ikke sette deg selv i situasjoner du ikke liker i fremtiden!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Huff da. Så jævlig trist å høre. 

Anonymkode: aab54...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når dere møtes så sier du bare at billett er gitt noen andre pga manglende betaling.

Anonymkode: 2f161...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av ren nysgjerrighet, hvorfor fortsetter svigers å betale for henne når hun allerede skylder dem over 100.000?

Anonymkode: d980e...0cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man skal betale tilbake og at det er en uting å ikke tilbakebetale med en gang, samt at man bør si i fra hvis det går et par dager lenger fordi man venter på utbetaling selv. Men akkurat her har du jo med viten og vilje lagt ut for en du vet sjeldent betaler tilbake. Dette skulle du av erfaring ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...