Daisy-love Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Idag måtte jeg undre meg litt. Jeg handler regelmessig på Clas Ohlson og er generelt godt fornøyd. Produkter med kvalitet som forventet til prisen på det meste jeg har handlet, og stort sett vennlig og hjelpsom betjening. Jeg merker meg likevel at det har blitt flere og flere som jobber på den CO jeg bruker mest som kan veldig dårlig norsk. Jeg har endt opp på Power ved et par anledninger for både bedre veiledning og produkter. Det er jo greit nok, men idag så trengte jeg noe hvor CO var der jeg kunne få best pris og produkter. Jeg trengte ikke hjelp, men jeg ba om byttelapp i kassen. En dame ble til to. Hun nummer to vet jeg fra før av skjønner lite, og hun hadde opplæring med nummer én. Nummer én har i hvert fall hørt om ordet «byttelapp», mens nummer to aner ikke hva det er. Hun mente jeg kunne gi bare kvitteringen i gaven. De må hente nummer tre som også sliter med å finne ut av det, men i hvert fall forstår halvveis hva jeg vil sånn i forhold til nummer to. De holdt på en god stund, og jeg hadde noe jeg skulle og måtte si det, og da fikk de etterhvert hentet en nummer fire som ikke kunne forstå at jeg skulle ha byttelapp på alt, men fikk det etterhvert. Alle veldig vennlige unntatt nummer to (som var mer ok nok), og nummer én stod det «opplæring» på så hun er unnskyldt. Jeg synes det er kjempebra at de ansetter mangfold, og jeg takket pent for hjelpen til alle sammen før jeg gikk, men begynte å tenke på hvor mye norsk bør en kunne for å jobbe i norsk butikk? CO er nok en butikk hvor noen bare finner hva de skal ha, betaler og går og da trengs det jo mindre norskkunnskaper, enn når andre kommer og skal ha hjelp med noe elektronisk, eller som jeg som trengte byttelapp siden det var gave. Jeg jobber ikke innen handler selv, så vet ikke hva som forventes. Vet noen har språkpraksis i butikk, og jeg er ikke i mot det, men tenker det da bør være noen å hente som er god i norsk. For meg trenger de ikke å snakke perfekt norsk, det gjør ikke jeg heller, men en bør forstå vanlige benevnelser i forbindelse med handel, og om de varene de selger. Noen tanker, og hvilke språkkrav er vanlige når en skal jobbe i butikk? (Jeg kommer ikke til å si hvilken CO. Både av hensyn til meg selv, og fordi jeg ikke ønsker å henge ut enkeltbutikker.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Det er nok ingen policy de har, det er vel bare en konsekvens av at arbeidsledigheten er lav. De må velge mellom lengre kø og svakere språk. Man lærer også fortere av å bli sparket ut i det, så win win. Anonymkode: d3dca...ca1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 2 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 2 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er nok ingen policy de har, det er vel bare en konsekvens av at arbeidsledigheten er lav. De må velge mellom lengre kø og svakere språk. Man lærer også fortere av å bli sparket ut i det, så win win. Anonymkode: d3dca...ca1 Ja det er god måte å lære språket, det er klart. Sånn er det i hvert fall for mange, men helt klart ikke alle. Endret 2 timer siden av Daisy-love Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå