AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:04 #1 Del Skrevet torsdag kl 12:04 Jeg trengte hjelp inn i arbeidsmarkedet og fikk derfor en jobb med lønnstilskudd. Jeg fikk en helt vanlig årslønn utbetalt av arbeidsgiveren og arbeidsgiveren fikk nærmest hele beløpet refundert av NAV. Jeg var fornøyd siden jeg fikk noe å gjøre, fikk hjelp inn på arbeidsmarkedet og arbeidsgiveren var fornøyd fordi de fikk gratis arbeidskraft. Men dette gjorde også at verken jeg eller arbeidsgiveren sa ifra om at dette ikke fungerte så bra. Jeg mestret absolutt ikke jobben. Men siden jeg ville ha en vanlig årslønn i stedet for å gå på minstesatsen på AAP så ville ikke jeg si ifra. I tillegg håpte jeg på at jeg skulle mestre jobben til slutt. Selv om det aldri var realistisk. Håpet handlet mer om en mestringsstrategi for å ikke knekke sammen psykisk. Arbeidsgiveren fikk nærmest hele lønnen min refundert av NAV så de brydde seg ikke om at jeg fungerte dårlig i jobben. Selv om jeg fungerte dårlig så bidro jeg med noe. Så om jeg jobbet 25 prosent av effektiviteten til en vanlig ansatt så tenkte de sikkert at det var greit siden det ikke kostet dem noe. Men de så nok aldri for seg å gi meg fast jobb. De ville bare ha den midlertidige løsningen hvor de fikk gratis arbeidskraft. Til NAV sa arbeidsgiveren at de så for seg at jeg ville få fast jobb til slutt. Jeg visste at det ikke var tilfelle, men jeg turte ikke si noe. Jeg hadde lyst til å fortsette i jobben så lenge som mulig. Til NAV sa arbeidsgiveren at jeg lærte mange verdifulle ting i denne jobben og bygget mye kompetanse. Dette mente NAV rettferdiggjorde ordningen. Men jeg turte aldri å si at jeg gjorde svært monotone arbeidsoppgaver og lærte svært lite. Sånn fortsatte vi i 2 år. Da gikk lønnstilskuddene ut og jeg fikk ikke noe jobb. Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: 093b2...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:12 #2 Del Skrevet torsdag kl 12:12 Jeg tenker at su har et ansvar selv her, for å si ifra til nav at dette ikke fungerte langsiktig. Du kan ikke bare skylde på at arbeidsgiver ikke sa ifra, eller at nav skulle skjønt dette når dere begge sa at det fungerte. Du valgte å prioritere pengene istedenfor å finne noe som kunne fungert langsiktig.. Anonymkode: fe0e6...1c6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:23 #3 Del Skrevet torsdag kl 12:23 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tenker at su har et ansvar selv her, for å si ifra til nav at dette ikke fungerte langsiktig. Du kan ikke bare skylde på at arbeidsgiver ikke sa ifra, eller at nav skulle skjønt dette når dere begge sa at det fungerte. Du valgte å prioritere pengene istedenfor å finne noe som kunne fungert langsiktig.. Anonymkode: fe0e6...1c6 Jeg gir da ikke arbeidsgiveren hele skylden. Jeg sier rett ut i åpningsinnlegget at jeg prioriterte pengene over å si ifra. Jeg er en av bukkene som passet havresekken. TS Anonymkode: 093b2...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:52 #4 Del Skrevet torsdag kl 12:52 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg gir da ikke arbeidsgiveren hele skylden. Jeg sier rett ut i åpningsinnlegget at jeg prioriterte pengene over å si ifra. Jeg er en av bukkene som passet havresekken. TS Anonymkode: 093b2...d67 Hvorfor fungerte du dårlig i denne stillingen da? Gikk du i dialog med arbeidsgiver for å få mer opplæring slik at du kunne mestre oppgavene? Anonymkode: 3e696...6dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:37 #5 Del Skrevet torsdag kl 13:37 Både du og arbeidsgiver har vært med på å faktisk jukse med lønnstilskuddet, det er ikke greit. Lønnstilskudd har grunnet dette (for dere er ikke alene) blitt mye strengere å få. Nå får man det kun i noen få mnd, hvis ikke det kan dokumenteres at det trengs videre. Og det er maks 60% arb.giver får det første året om du har nedsatt arbeidsevne. Så arbeidsgiver har selv betalt først 40% og så 50% av lønnen din. Og det er jo rart om du har gjort arbeidsoppgavene dine så dårlig som du beskriver. Anonymkode: 48e19...00b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:46 #6 Del Skrevet torsdag kl 13:46 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og det er jo rart om du har gjort arbeidsoppgavene dine så dårlig som du beskriver Ja. Hørtes ut som TS «spissformulerer» litt. Folk på KG er flinke til å kjefte om man skriver engelsk, men er det ikke gaslighting det heter? Anonymkode: af6da...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:50 #7 Del Skrevet torsdag kl 17:50 Dette synes jeg er direkte uetisk og regelrett juks fra begge parter. Anonymkode: cd70a...55b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:43 #8 Del Skrevet torsdag kl 18:43 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dette synes jeg er direkte uetisk og regelrett juks fra begge parter. Anonymkode: cd70a...55b Det er jeg enig i. Men jeg syntes det er rart det ikke var bedre kontrollmekanismer for å hindre dette. Jeg sier ikke at det jeg gjorde var greit. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor fungerte du dårlig i denne stillingen da? Gikk du i dialog med arbeidsgiver for å få mer opplæring slik at du kunne mestre oppgavene? Anonymkode: 3e696...6dc Jeg fungerte dårlig av helsemessige årsaker. Jeg var også alt for skamfull over hvor dårlig det gikk til å tørre å si ifra til arbeidsgiveren. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Både du og arbeidsgiver har vært med på å faktisk jukse med lønnstilskuddet, det er ikke greit. Lønnstilskudd har grunnet dette (for dere er ikke alene) blitt mye strengere å få. Nå får man det kun i noen få mnd, hvis ikke det kan dokumenteres at det trengs videre. Og det er maks 60% arb.giver får det første året om du har nedsatt arbeidsevne. Så arbeidsgiver har selv betalt først 40% og så 50% av lønnen din. Og det er jo rart om du har gjort arbeidsoppgavene dine så dårlig som du beskriver. Anonymkode: 48e19...00b Jeg burde presisert i åpningsinnlegget at det var tilskudd i tillegg til lønnstilskudd. Slig at det ble mer enn 60 prosent. TS Anonymkode: 093b2...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:47 #9 Del Skrevet torsdag kl 18:47 Hvilken kontrollmekanismer skulle det vært? Velferdssystemet vårt er på mange måter litt avhengig av at folk prøver å være ærlige. Når både du og arbeidsgiver lyver, så er det vanskelig å kontrollere. Dette er ikke NAV sin feil. Anonymkode: 30e48...e56 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:18 #10 Del Skrevet torsdag kl 19:18 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er jeg enig i. Men jeg syntes det er rart det ikke var bedre kontrollmekanismer for å hindre dette. Jeg sier ikke at det jeg gjorde var greit. Anonymkode: 093b2...d67 Velferdssystemet vårt er i stor grad bygget på tillit, og det synes jeg i grunnen er rørende flott. Jeg blir dertil forbanna når noen utnytter dette. Anonymkode: cd70a...55b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:22 #11 Del Skrevet torsdag kl 19:22 Det er viktig at du selv ikke tar ansvar for det som skjer med ditt eget liv. Skyv alt ansvar og skyld over på andre. Det er en god leveregel å leve etter. Anonymkode: 0faa3...186 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:38 #12 Del Skrevet torsdag kl 19:38 Det er nok ikke så uvanlig dessverre, nei. En ting er det du beskriver, en annen ting er folk som fungerer i jobb, men arbeidsgiver vet veldig godt at de ikke har økonomi til å ansette vedkommende fast. Dette innrømmer de ikke til noen før perioden løper ut og de "tilfeldigvis" ikke har råd likevel. Tre måneder senere har de ny person enten i arbeidstrening eller på tilskudd. 🙄 Og det er mange offentlige organisasjoner som gjør dette! Anonymkode: 3c184...d36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:44 #13 Del Skrevet torsdag kl 19:44 Du har jo selv et stort ansvar her! Anonymkode: ead42...5ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:29 #14 Del Skrevet torsdag kl 20:29 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er nok ikke så uvanlig dessverre, nei. En ting er det du beskriver, en annen ting er folk som fungerer i jobb, men arbeidsgiver vet veldig godt at de ikke har økonomi til å ansette vedkommende fast. Dette innrømmer de ikke til noen før perioden løper ut og de "tilfeldigvis" ikke har råd likevel. Tre måneder senere har de ny person enten i arbeidstrening eller på tilskudd. 🙄 Og det er mange offentlige organisasjoner som gjør dette! Anonymkode: 3c184...d36 Ja, jeg har også vært borte i dette på en tidligere arbeidsplass (privat). Ren utnytting. Får inn kvinne 50+ med dårlig rygg og diverse smerter i en jobb som krever løfting og tunge tak, kun fordi NAV dekket halve lønna. Hun fungerte i og for seg greit i jobb, men det ble veldig tungt for oss andre. Ganske kjipt når jeg må løfte 50kg alene, fordi hun ikke kan hjelpe til. Så fikk de inn ei ung jente med masse psykiske plager, og ble utrolig nok overrasket da hun viste seg å være svært ustabil arbeidskraft… 🙄 Ja, selvfølgelig, hun har jo åpenbart alvorlige psykiske lidelser! Hun ble bare satt opp som vanlig arbeidskraft, ikke «på toppen». Anonymkode: 24f84...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:29 #15 Del Skrevet torsdag kl 20:29 Og TS, dette viser hvorfor ordningen fungerer dårlig. Du har et like stort ansvar som arbeidsgiver her. Anonymkode: 24f84...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:31 #16 Del Skrevet i går, 09:31 Jeg skjønner deg godt jeg TS, jeg hadde sikkert gjort det samme som deg. Jeg hadde ikke fått ting til å gå rundt med de utbetalingene man får på AAP. Hadde jeg vært i samme situasjon hvor jeg faktisk fikk en nogenlunde anstendig lønn for en stund, ville jeg også holdt på den stillingen så lenge som mulig, selv om jeg hadde visst at det ikke ville føre til noe. Med mindre det hadde vært enkelt å få utplassering et annet sted som kunne vært mer passende. Selv om begge har et ansvar, tenker jeg at arbeidsgiver har et større ansvar her. De har bedre forutsetninger for å vurdere om en på utplassering fungerer som tiltenkt eller ikke, og bør være sitt ansvar bevisst og ikke fortsette når de vet at det ikke vil gå. Anonymkode: 92018...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå