Gå til innhold

Bør det være mulig å få midlertidig tilgang til ADHD-medisiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste uten ADHD får det bedre uten ADHD-medisiner. Så jeg skjønner at mange ønsker å prøve disse medisinene og jeg skjønner at mange tenker "medisinene virker og det betyr at jeg bør ta dem".  Kanskje spesielt i perioder hvor man føler for å prestere ekstra som når man har krevende studier eller i småbarnsperioden.

På en måte føler jeg også denne tilgangen til ADHD-medisiner er urettferdig. For å få tilgang til disse medisinene så må man ha problemer som en har hele livet. ADHD er medfødt og noe som følger deg hele livet. Men det er jo folk som kan slite enormt i perioder av livet. Og siden man ikke trenger å ha ADHD for å ha utbytte av ADHD-diagnosen så vil en del av disse kunne ha utbytte av ADHD-medisiner i perioder av livet. Jeg skjønner ikke helt logikken i at disse ikke skal kunne få en midlertidig tilgang til ADHD-medisiner om det kan hjelpe dem i perioden de skal kombinere jobb med å ha barn. 

Disse kravene for å kunne bruke ADHD-medisiner er menneskeskapte. Synes det er vanskelig å forstå at samfunnet skal mene at disse medisinene er for farlige å ta i perioder av livet, men greit å ta hele livet. Normalt er jo medisiner mer skadelig desto lenger man går på dem. Man kan også slite enormt i deler av livet, like mye som de som har ADHD-diagnosen. 

Vet noen bruker argumentet om at folk med ADHD har underskudd på dopamin og at disse medisinene kun retter opp i underskuddet. Men det er ingen som får ADHD-diagnosen ved at hjernen scannes og ingen får ADHD-medisiner etter målinger i hjernen. Man får diagnosen og medisinene etter hvordan man fungerer i det virkelige liv. 

Det er heller ikke noe krav om dokumentasjon på at man har slitt hele livet. Det er ønsket at man skal ha noen former for dokumentasjon som f.eks foreldre som bekrefter historien. Men det er ikke noe krav og det bør heller ikke være noe krav siden man kan ha slitt enormt uten at foreldrene kan eller vil vitne. Slik det er nå så oppmuntres man til å prøve å lete i sin egen barndom etter tegn på ADHD og den som leter den finner. Disse symptomene kan være så vage at om man legger godviljen til så finner man nesten alltid noe. I tillegg vil det være folk som lyver. Man straffes for å være ærlig om man sier at man ikke slet mer enn andre barn.   I tillegg belønner man i dag de som "kjøper" seg tilgang til ADHD-medisiner ved å gå til ADHD-klinikker som gir ADHD-diagnosen til alle som betaler(sier ikke at det gjelder alle private ADHD-klinikker). Synes det er uheldig.

Vet mange er svært skeptisk til ADHD-medisiner og at "alle begynner å gå på ADHD-medisiner". Jeg skjønner det argumentet,. Disse medisinene har jo bivirkninger og  de koster også samfunnet penger. I tillegg handler det om vi ønsker et samfunn hvor alle går på medisiner for å fungere, de færreste ønsker det. Men kan godt være at FÆRRE ville gått på ADHD-medisiner om vi hadde min modell.  Med min modell ville de som kun sliter i deler av livet kun få en midlertidig tilgang til ADHD medisiner.   De som kun sliter i barndommen hadde kun fått tilgang til ADHD-medisiner i barndommen. De som kun sliter i småbarnsperioden hadde kun fått tilgang til ADHD-medisiner i småbarnsperioden.  

Selv om jeg mener det burde finnes midlertidig tilgang til ADHD-medisiner. Så synes jeg fortsatt at kravene for å få medisinene burde være strenge. Det handler ikke om at alle skal gå på ADHD-medisiner. Men om noen ikke klarer å stå i jobb samtidig som de har småbarn og om disse klarer kombinasjonen småbarn og jobb om de får tilgang til ADHD-medisiner. Så synes jeg man burde gi dem tilgang selv om de ikke slet i barndommen. Og selv om de ikke sliter når barna blir eldre. Men når barna blir eldre så bør tilgangen til ADHD-medisiner forsvinne.  

Jeg mener heller ikke at dette er noe mirakelmedisiner som vil hjelpe absolutt alle som sliter. De som ikke får noe ut av å gå på medisinene bør selvsagt ikke gå på dem. De som får store bivirkninger bør heller ikke gå på medisinene. 

Legene og psykologene skriver enormt med avisinnlegg fordi de mener at for mange får ADHD-diagnosen og ADHD-medisiner. Det er vanskelig å skjønne at dagens modell fungerer såpass bra at det aldri vi ikke må finne på å tenke nytt. 

Om min modell fungerte helt forferdelig så hadde det kun vært en begrenset periode siden tilgangen til ADHD-medisiner kun hadde vært i en begrenset periode. 

For ordens skyld. Jeg har ADHD-diagnosen og jeg har permanent tilgang til ADHD-medisiner. Så jeg skriver ikke dette for å prøve å argumentere meg til tilgang til ADHD-medisiner. 

Anonymkode: 178d7...410

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå virker vel sentralstimulerende midler ulikt på personer med og uten ADHD? Og derfor er det nok ikke ønskelig å gi dette til personer som ikke har ADHD.

Anonymkode: 0fed4...da3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå virker vel sentralstimulerende midler ulikt på personer med og uten ADHD? Og derfor er det nok ikke ønskelig å gi dette til personer som ikke har ADHD.

Hvordan virker de forskjellig? Merker man det, slik at man kan prøve adhd-medisiner, se på effekt og basert på det konkludere om man har eller ikke? Hvis så, er jo ts sitt forslag enda bedre? (Men det høres litt for godt ut til å være sant…)

Anonymkode: 5989a...350

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal ta så lett på å gi enkel tilgang på amfetaminer altså, selv om det er medisin. 

Anonymkode: c2426...83b

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er amfetamin narkotika, og det er ingen god idé å tilby rus til mennesker uten ADHD bare fordi det er tøft å være forelder. Helsevesenet skaper rusavhengige i dag som det er med opioider, og slik må det nødvendigvis være for at folk skal få god nok smertelindring, men vi trenger vel ikke gjøre mange foreldre rusavhengige ved å tilby dem rus på resept for "en begrenset periode" som du skriver, som fort kan gi avhengighet.

Anonymkode: 92ce6...314

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er all adhd-medisin amfetamin?

Metylfenidat eller amfetamin.

Det er A-preparater, nettopp fordi det er sterkt vanedannende medisiner. Resepter på A-preparater kalles også narkotika-resept, og skrives ut på en egen type resept. Det er medisiner som er såpass kraftige at du må ha med en egen attest for å ha lov til å ha de med til andre land, det holder ikke ha med resepten.

Anonymkode: 5093c...693

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adhd-medisin må justeres. Hvor lang tid av den vanskelige tiden skal disse med midlertidig tilgang bruke på justering når vellykket justering ofte tar 2-4 mnd? Da kan jo den dårlige perioden være forbi. Jeg slet i jobb, men kræsjet i sykmelding PÅ GRUNN AV medisin og var ikke oppe og gikk før det var 2 måneder.

Alle andre konsekvenser: ekstremt mange flere må sjekke hjertet. De må sjekkes for rushistorikk (selvfølgelig kommer avhengige også til å forsøke seg). Og folk kommer til å overdrive eller lyve på seg plager for å bruke det for å prestere i idrett, under studier eller bare som rus.

Anonymkode: 83043...636

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og folk kommer til å overdrive eller lyve på seg plager for å bruke det for å prestere i idrett, under studier eller bare som rus.

Anonymkode: 83043...636

Nei, det slipper de jo hvis det blir litt mer fritt fram. Det er kanskje ikke så dumt å la folk styre dette selv. Det vil frigjøre mye ressurser hos helsepersonell som da slipper en del diagnostisering og siling av pasienter.

Anonymkode: 5a189...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha…. Nei, det burde så absolutt ikke være en mulighet 🤣🙈🙈

Anonymkode: 8358b...214

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De fleste uten ADHD får det bedre uten ADHD-medisiner. Så jeg skjønner at mange ønsker å prøve disse medisinene og jeg skjønner at mange tenker "medisinene virker og det betyr at jeg bør ta dem".  Kanskje spesielt i perioder hvor man føler for å prestere ekstra som når man har krevende studier eller i småbarnsperioden.

På en måte føler jeg også denne tilgangen til ADHD-medisiner er urettferdig. For å få tilgang til disse medisinene så må man ha problemer som en har hele livet. ADHD er medfødt og noe som følger deg hele livet. Men det er jo folk som kan slite enormt i perioder av livet. Og siden man ikke trenger å ha ADHD for å ha utbytte av ADHD-diagnosen så vil en del av disse kunne ha utbytte av ADHD-medisiner i perioder av livet. Jeg skjønner ikke helt logikken i at disse ikke skal kunne få en midlertidig tilgang til ADHD-medisiner om det kan hjelpe dem i perioden de skal kombinere jobb med å ha barn. 

Disse kravene for å kunne bruke ADHD-medisiner er menneskeskapte. Synes det er vanskelig å forstå at samfunnet skal mene at disse medisinene er for farlige å ta i perioder av livet, men greit å ta hele livet. Normalt er jo medisiner mer skadelig desto lenger man går på dem. Man kan også slite enormt i deler av livet, like mye som de som har ADHD-diagnosen. 

Vet noen bruker argumentet om at folk med ADHD har underskudd på dopamin og at disse medisinene kun retter opp i underskuddet. Men det er ingen som får ADHD-diagnosen ved at hjernen scannes og ingen får ADHD-medisiner etter målinger i hjernen. Man får diagnosen og medisinene etter hvordan man fungerer i det virkelige liv. 

Det er heller ikke noe krav om dokumentasjon på at man har slitt hele livet. Det er ønsket at man skal ha noen former for dokumentasjon som f.eks foreldre som bekrefter historien. Men det er ikke noe krav og det bør heller ikke være noe krav siden man kan ha slitt enormt uten at foreldrene kan eller vil vitne. Slik det er nå så oppmuntres man til å prøve å lete i sin egen barndom etter tegn på ADHD og den som leter den finner. Disse symptomene kan være så vage at om man legger godviljen til så finner man nesten alltid noe. I tillegg vil det være folk som lyver. Man straffes for å være ærlig om man sier at man ikke slet mer enn andre barn.   I tillegg belønner man i dag de som "kjøper" seg tilgang til ADHD-medisiner ved å gå til ADHD-klinikker som gir ADHD-diagnosen til alle som betaler(sier ikke at det gjelder alle private ADHD-klinikker). Synes det er uheldig.

Vet mange er svært skeptisk til ADHD-medisiner og at "alle begynner å gå på ADHD-medisiner". Jeg skjønner det argumentet,. Disse medisinene har jo bivirkninger og  de koster også samfunnet penger. I tillegg handler det om vi ønsker et samfunn hvor alle går på medisiner for å fungere, de færreste ønsker det. Men kan godt være at FÆRRE ville gått på ADHD-medisiner om vi hadde min modell.  Med min modell ville de som kun sliter i deler av livet kun få en midlertidig tilgang til ADHD medisiner.   De som kun sliter i barndommen hadde kun fått tilgang til ADHD-medisiner i barndommen. De som kun sliter i småbarnsperioden hadde kun fått tilgang til ADHD-medisiner i småbarnsperioden.  

Selv om jeg mener det burde finnes midlertidig tilgang til ADHD-medisiner. Så synes jeg fortsatt at kravene for å få medisinene burde være strenge. Det handler ikke om at alle skal gå på ADHD-medisiner. Men om noen ikke klarer å stå i jobb samtidig som de har småbarn og om disse klarer kombinasjonen småbarn og jobb om de får tilgang til ADHD-medisiner. Så synes jeg man burde gi dem tilgang selv om de ikke slet i barndommen. Og selv om de ikke sliter når barna blir eldre. Men når barna blir eldre så bør tilgangen til ADHD-medisiner forsvinne.  

Jeg mener heller ikke at dette er noe mirakelmedisiner som vil hjelpe absolutt alle som sliter. De som ikke får noe ut av å gå på medisinene bør selvsagt ikke gå på dem. De som får store bivirkninger bør heller ikke gå på medisinene. 

Legene og psykologene skriver enormt med avisinnlegg fordi de mener at for mange får ADHD-diagnosen og ADHD-medisiner. Det er vanskelig å skjønne at dagens modell fungerer såpass bra at det aldri vi ikke må finne på å tenke nytt. 

Om min modell fungerte helt forferdelig så hadde det kun vært en begrenset periode siden tilgangen til ADHD-medisiner kun hadde vært i en begrenset periode. 

For ordens skyld. Jeg har ADHD-diagnosen og jeg har permanent tilgang til ADHD-medisiner. Så jeg skriver ikke dette for å prøve å argumentere meg til tilgang til ADHD-medisiner. 

Skjønner at legemiddelindustrien har gjort en JÆVLA BRA JOBB med å dysse ned bivirkningene av ADHD-medisiner når folk skriver innlegg som det her!

Dette er narkotikaklassifiserte medisiner med alvorlige bivirkninger på sikt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 minutt siden):

Skjønner at legemiddelindustrien har gjort en JÆVLA BRA JOBB med å dysse ned bivirkningene av ADHD-medisiner når folk skriver innlegg som det her!

Dette er narkotikaklassifiserte medisiner med alvorlige bivirkninger på sikt.

Hva er det vanligste bivirkningene? Kjenner til dårlig matlyst, men hva mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja tenk så urettferdig det er at mennesker med diagnose får medisin for diagnosen sin.

Anonymkode: 96074...cf0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan virker de forskjellig? Merker man det, slik at man kan prøve adhd-medisiner, se på effekt og basert på det konkludere om man har eller ikke? Hvis så, er jo ts sitt forslag enda bedre? (Men det høres litt for godt ut til å være sant…)

Folk med og uten ADHD reagerer likt på ADHD-medisiner. MEN det er store individuelle forskjeller. Det er ikke slik at alle med ADHD reagerer likt. Det er heller ikke slik at alle uten ADHD reagerer likt.

Så man kan ikke bruke ADHD-medisiner til å sjekke om noen har ADHD. 

Som nevnt i åpningsinnlegget mitt så er ADHD en diagnose som gis på bakgrunn av symptomer på hvordan man fungerer i hverdagen og ikke på hjernens kjemi. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg får økt puls, sånn at jeg kjenner at pulsen øker. Økt puls er vanlig bivirkning. 

Noen får hodepine, angst, depresjon, osv. 

Jeg har aldri skrevet at disse medisinene er uten bivirkninger. De kan også misbrukes ved at man tar større dose enn det man skal. 

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, de er på dopinglista av en grunn. Det er prestasjonsfremmende medisiner og virker nettopp prestasjonsfremmende- på alle med eller uten ADHD.

Kunne og godt tenkt meg å tatt de for en periode, skal snart skrive master. Men jeg er ikke så desperat at jeg drar ut på gata for å få fatt på det. 

Anonymkode: 4b5d5...132

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Medisinene vil ha en annen effekt på folk som ikke har ADHD.

Anonymkode: 40878...677

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, de er på dopinglista av en grunn. Det er prestasjonsfremmende medisiner og virker nettopp prestasjonsfremmende- på alle med eller uten ADHD.

Kunne og godt tenkt meg å tatt de for en periode, skal snart skrive master. Men jeg er ikke så desperat at jeg drar ut på gata for å få fatt på det. 

Anonymkode: 4b5d5...132

Det gjør du lurt i. Det er bedre å starte tidlig på masteroppgaven enn å kjøpe legemidler på gata for å ta masteroppgaven i skippertak. Ikke vet du hva du får når du kjøper medisiner på gata, ikke vet du hvordan du vil reagere på medisinene selv om de skulle være ekte. 

Jeg får merkbart høy puls av Ritalin. Det er sånn at jeg kjenner at dette er ikke sånn det burde være. Men jeg tar det likevel fordi alternativet er å gå på NAV i stedet for å jobbe. Alternativet er å sove på gulvet i stedet for i en seng fordi jeg ikke hadde satt opp noen seng om jeg ikke gikk på medisiner.  Det er ikke sånn at jeg mener at disse medisinene er ufarlige. Jeg mener kun at i visse tilfeller så utveier fordelene ulempene. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rapporterats (förekommer hos ett okänt antal användare)

• återkommande tvångstankar

• oförklarlig svimning, bröstsmärta eller andfåddhet (kan vara tecken på hjärtproblem)

• långvariga erektioner, ibland smärtsamma, eller ökat antal erektioner.

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)

• hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)

• förändringar i humör, humörsvängningar eller personlighetsförändringar

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare)

• självmordstankar eller självmordskänslor

• se, känna eller höra saker som inte finns. Detta är tecken på psykos.

• okontrollerbart tal eller rörelser (Tourette’s sjukdom)

• tecken på allergi t.ex. utslag, klåda eller nässelutslag på huden, svullnad av ansikte, läppar, tunga eller andra kroppsdelar, andfåddhet, väsande andning eller svårighet att andas

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk så urettferdig det er at mennesker med diagnose får medisin for diagnosen sin.

Anonymkode: 96074...cf0

Jeg sliter med det samme som folk som har fått diagnose, det er urettferdig at jeg ikke også skal få medisin.

Anonymkode: 5a189...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri tilgang til amfetamin? Et ekstremt vanedannende stoff med enormt misbrukspotensial?

Sure, what could possibly go wrong?

Det vil jo ikke være tidsbegrenset heller, side det allerede er et av de mest omsatte gatedopet på det norske markedet.

Endret av Jdz
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...