Gå til innhold

Den nye turnusen til samboer dreper følelsene mine for ham, uansett hvor mye jeg prøver å opprettholde dem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt: Alle mennesker har svakheter og områder hvor de hadde hatt godt av å utvikles og bli bedre. Det inkluderer deg, din samboer og meg selv.

Men man kan kun utvikle og endre seg selv, ikke andre. 

Selv om du velger å gå fra ham, eller selv om han velger å jobbe annerledes, så vil jeg fortsatt anbefale at du ser på dette og jobber med ditt følelsesuttrykk, av grunnene nevnt ovenfor. Dette har egentlig ikke noe med ham eller situasjonen å gjøre, men din egen utvikling.

Anonymkode: ad768...9f4

Jeg stiller også spørsmålet hvorfor du mener at noen følelser er BEDRE enn andre. Hvorfor det er bedre å ha "rasjonell kjærlighet", elske alenetid og ha et distansert forhold til sin partner, enn å elske å sove sammen og foretrekke at partner er hjemme oftere enn 1/3 av året.

Anonymkode: bbe62...4a4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jeg forstå, og synes er en god idé. Men hva skal du si til ham?

Anonymkode: cd620...ee0

Det har jeg skrevet litt lengre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor skal absolutt alle ha identiske følelsesuttrykk? Vi godtar at folk definerer seg som annet kjønn, som ikke-binære, som katter osv, men samtidig må alle ha absolutt identiske reaksjoner, følelser og tankemønstre. Er ikke dette litt kjedelig, da? Jeg har flere forskjellige venninner, som har utrolig forskjellige personligheter. Jeg hadde syntes det var kjedelig hvis hun høyrøstede, småhissige ble til introvert, lavmælt person som en annen venninne av meg, for eksempel. Omfavn mangfoldet, er mitt råd.

Dette har ingenting med å være identisk å gjøre. Det finnes mange varianter av sunne følelsesuttrykk, ikke bare ett.

Ellers har jeg skrevet detaljert over svar på spørsmålet ditt om hvorfor dette er lurt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stiller også spørsmålet hvorfor du mener at noen følelser er BEDRE enn andre. Hvorfor det er bedre å ha "rasjonell kjærlighet", elske alenetid og ha et distansert forhold til sin partner, enn å elske å sove sammen og foretrekke at partner er hjemme oftere enn 1/3 av året.

Jeg har ikke noe sted sagt at de tingene er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har ingenting med å være identisk å gjøre. Det finnes mange varianter av sunne følelsesuttrykk, ikke bare ett.

Ellers har jeg skrevet detaljert over svar på spørsmålet ditt om hvorfor dette er lurt.

Jeg har enda ikke fått svar på HVEM som bestemmer hvilke følelser som er sunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke noe sted sagt at de tingene er bedre.

Jo. At man skal jobbe med følelsene og bli en BEDRE versjon av seg selv. Altså, få bedre følelser. Så hvorfor er dine følelser bedre enn mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har enda ikke fått svar på HVEM som bestemmer hvilke følelser som er sunne.

Les deg opp om dette er min anbefaling. Dette er grunnleggende ting hentet fra psykologien.

Jo. At man skal jobbe med følelsene og bli en BEDRE versjon av seg selv. Altså, få bedre følelser. Så hvorfor er dine følelser bedre enn mine?

Jeg har ikke sagt noe sted at mine følelser er bedre enn dine.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor skal absolutt alle ha identiske følelsesuttrykk? Vi godtar at folk definerer seg som annet kjønn, som ikke-binære, som katter osv, men samtidig må alle ha absolutt identiske reaksjoner, følelser og tankemønstre. Er ikke dette litt kjedelig, da? Jeg har flere forskjellige venninner, som har utrolig forskjellige personligheter. Jeg hadde syntes det var kjedelig hvis hun høyrøstede, småhissige ble til introvert, lavmælt person som en annen venninne av meg, for eksempel. Omfavn mangfoldet, er mitt råd.

Ingen sier man må ha identiske personligheter. Man blir ikke en klone av en annen person av å lære seg å regulere følelser og reflektere innad. 

Både transfolk, cisfolk, folk som vil være katter og høyrøsta venninner kan alle lære seg å regulere følelser uten at de plutselig blir en masseprodusert identisk kopi av hverandre. Det handler om å lære seg å ikke fullstendig gå opp i flammer av sterke følelser, slik at man kan ha det fint med seg selv, og at andre kan ha det fint med en person som greier å holde seg fra å sprenges i trynet på folk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen sier man må ha identiske personligheter. Man blir ikke en klone av en annen person av å lære seg å regulere følelser og reflektere innad. 

Både transfolk, cisfolk, folk som vil være katter og høyrøsta venninner kan alle lære seg å regulere følelser uten at de plutselig blir en masseprodusert identisk kopi av hverandre. Det handler om å lære seg å ikke fullstendig gå opp i flammer av sterke følelser, slik at man kan ha det fint med seg selv, og at andre kan ha det fint med en person som greier å holde seg fra å sprenges i trynet på folk.

Men hvorfor er det OK å ikke savne sin partner, ha sex en gang i måneden, rasjonalisere sine følelser osv, men ikke å ønske sin partner nært på daglig basis, ha hyppig sex og gi seg hen til følelsene? Jeg kjenner flere ELDRE ektepar (typisk gift i 30-40 år), som er alltid sammen, overalt. De har ingen ferieturer med venner av motsatt kjønn/gutteturer/jenteturer, de kommer alltid sammen på fester, og de elsker å være sammen. De har fått det til å være gift i veldig mange år, og virker lykkelige. De er altså syke og evner ikke å regulere følelsene sine, fordi de ikke eeelsker å være alene, og heller ikke ønsker det? Burde ikke det at de har vært gift i så mange år, fortelle at det de har, fungerer?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor er det OK å ikke savne sin partner, ha sex en gang i måneden, rasjonalisere sine følelser osv, men ikke å ønske sin partner nært på daglig basis, ha hyppig sex og gi seg hen til følelsene? Jeg kjenner flere ELDRE ektepar (typisk gift i 30-40 år), som er alltid sammen, overalt. De har ingen ferieturer med venner av motsatt kjønn/gutteturer/jenteturer, de kommer alltid sammen på fester, og de elsker å være sammen. De har fått det til å være gift i veldig mange år, og virker lykkelige. De er altså syke og evner ikke å regulere følelsene sine, fordi de ikke eeelsker å være alene, og heller ikke ønsker det? Burde ikke det at de har vært gift i så mange år, fortelle at det de har, fungerer?

Dette med følelsesregulering handlet ikke så mye om turnusen. Det handlet om hvordan du svarte i denne tråden.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette med følelsesregulering handlet ikke så mye om turnusen. Det handlet om hvordan du svarte i denne tråden.

Jeg svarte på denne tråden i tråd med de krasse angrepene. Jeg er ikke en slik en som legger meg ned og godtar alt mulig dritt. Jeg var sånn som tenåring, og ble bare tråkket på hele tiden. Er du hyggelig, så får du et hyggelig svar. Er du stygg i kjeften, får du likedan svar tilbake.

Jeg vil uansett takke for alle svarene i denne tråden, uansett tone og innhold. Skal ta med meg det jeg mener er relevant, og avslutter nå diskusjonen.

TS

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil uansett takke for alle svarene i denne tråden, uansett tone og innhold. Skal ta med meg det jeg mener er relevant, og avslutter nå diskusjonen.

TS

Det tror jeg er lurt. Så håper jeg for din egen del at du tar med deg mer enn bare de som er enige med deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var ikke problemet ditt at du hadde for stor arbeidsmengde? Og mistet følelsene oppi dette? Hvorfor krangler du på følelser vs lite følelser om debatten ikke er relevant for deg (= du ikke har følelser for han).

Jeg kan bare svare for meg. Jeg savner sjeldent folk. Det betyr ikke at jeg ikke er glad i de.

De som lever svært tett og elsker å være sammen hele tiden har jo også på sitt vis gjerne lært seg å regulere følelser. De hylgråter vel neppe om den ene går i dusjen og blir borte mer enn 15 minutt. Og de oppfører seg vel neppe kaldt når de kommer ut av dusjen, fordi de måtte "skru av følelser."

Jeg skjønner ikke hva det er du prøver å kommunisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er en grunn til at nordsjøturnus o.l.  kalles skilmisseturnus. Det kommer tydelig frem i statistikk at skilsmisser er overrepresentert i slike yrker. Helt legitimt å slite med det, og stusser over at mange ser ut til å slite med å innse at vi mennesker er ulike - og det er helt greit. Bra at du er åpen om dette, TS, så kan partneren din ta et valg før det evt er forsent ♥️

Og dere som ikke har forståelse for TS, kun fordi dere er annerledes selv bør gå litt i dere selv. 

Anonymkode: 493e4...831

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, når du selv blir aggressiv og slenger rundt med angrep til alle som svarer, så er jo du selv en av dem som utsetter folk for dårlig atferd.

Det virker også rart at du ikke ser at TS også har oppført seg dårlig, og at det som startet reaksjonene var at hun påsto at folk ikke hadde like sterke følelser som henne hvis de taklet at en mann jobbet slik turnus.

Jeg ser at ts oppfører seg dårlig. Igjen all denne spekulasjonen og oppfinnelsen. Hvorfor skal jeg svare på det. Jeg har skrevet tidligere at jeg synes ts oppfører seg dårlig mot brukere.

Og nei, ts, startet det ikke. Hun svarte på innlegg som handlet om at de selv klarte noe lignende helt fint, noe som er ganske rart å skrive når noen spør hva de skal høre med noe som oppleves som et problem for dem. Det ene innlegget er skrevet av en som fremhever sin egen selvstendighet.

Så slarver ts tilbake, og så er dette liksom blitt unnskyldningen for å oppføre seg dårlig mot ts videre, der samtlige skriver at "det er du som ikke elsker mannen din" etc.

Anonymkode: 5f58d...a54

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du nå skal jeg gå ut av denne tråden, her blir alle som skriver til ts angrepet. Din sannhet er noe helt annet enn det jeg leser, og forøvrig mange andre. 
Hvorfor forsvarer du en dame som er fryktelig nedlatende mot nordmenn, og en som ser ned på psykisk syke som hun er livredd for å bli plassert i samme båt med?

Jeg var tidlig i tråden, pleier alltid å se det fra ts sin side. Her ble det vanskelig for ts angrep andre med engang, legger man noe ut offentlig så må man også forvente at noen er uenige med ts. Det tålte ikke ts, hun ønsket støtte for å gå fra mannen. Da MÅ hun skrive hi. 

Anonymkode: 9ba72...851

Jeg påpeker at du sier at ting som står svart på hvitt i tråden ikke står der. Det er faktisk ikke mitt problem og det er ikke min sannhet. Det er noe som står.

Denne tråden handler ikke om uenighet. Uenighet og kritikk er noe annet. Den handler om dårlig oppførsel, som står svart på hvitt gjennom tråden. Det er ikke en tolkning. Det er ingen her som vet hvordan ts takler uenighet. Hvis man skulle sett dette, måtte det som var skrevet ha rt saklig uenighet.

Det er vel ikke akkurat bare ts som 'ikke tåler uenighet', når folk blir pottesure av å høre at én annen i tråden påpeker at det er mye skittkasting og overlegenhet mot ts i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men hvorfor klikker du og angriper de som faktisk er konstruktive? Jeg ser du unnlater å svare meg på det etter din siste triade til meg, men du velger å fortsette å mate det du selv mener er lite konstruktiv. Forstå det den som kan. 

Eneste du oppnår er jo at alle de gode svarene forsviner i din egene triader til folk og at hele tråden nå bare er mugg. I stede for å løfte frem gode svar...

Anonymkode: 4969b...a0f

Jeg påpeker at det er masse dritt i tråden og går i rette med de som sier det ikke er det, når det vitterlig er tilfellet. Tråden var mugg da jeg kom inn. Jeg holder ikke denne tråden gående alene, hvis du tror det.

Carrot skrev (3 timer siden):

mine svar er i følge deg i tidligere svar til meg ikke ufine, du skrev selv at TS sin reaksjon var ufin derimot, og jeg understreker at de svarene jeg har gitt i allefall ikke var ment slik!

Så å svare meg på dette og linke ufinhet inn syns jeg blir feil , men også helt i tråd med TS sine svar så langt, som da ikke er spesielt konstruktivt det heller fra dere som ønsker det.

Jeg har lest tråden og svarene, jeg sier ikke at det ikke er noen svar som er kvasse - men jeg ser ikke at det betyr at en mengde brukere har "rottet seg sammen for å angripe TS" slik du og hun gjør, det er alt.

I tillegg har jeg i mitt innlegg som du nå svarte på altså linket til en forholdsvis god artikkel om følelser siden både TS og deg for så vidt hevnder at hennes følelser er legitime som går på at følelser er ens egne, ikke påført en utenfra og at de kan si personen noe om en selv om man er villig og åpen for å utforske det man føler og gå i seg selv. 
Det er høyst sakelig og overhode ikke ment ufint å påpeke at man har selv ansvar for sitt følelsesliv, ens følelser påføres ikke utenfra, det er en indre reaksjon man bør forstå og bearbeide. følelser er greit ,en å bli følelsestyrt er kanskje ikke så greit. 

Jeg svarte på noe i ditt innlegg og skrev noe mer generelt, som jeg skrev ikke nødvendigvis gjaldt deg. Det beklager jeg, men jeg får ikke gjort noe med det nå.

Det er faktisk ikke bare meg som har påpekt at mye av atferden i denne tråden er direkte uempatisk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 13.31):

Hvis følelsene dine var så sterke, så hadde du taklet dette. Hva med alle som har partner som jobber offshore?

Hvordan kan hele syv stk ikke vite at den turnusen er mye enklere??

Jeg er særboer og elsker det, men har tidligere vært samboer. Når man tilbringer mer tid fra hverandre enn sammen og det i tillegg ofte er vanskelig å planlegge rundt disse dagene grunnet utsatt hjemreise, blir strakst mye mer komplisert!

Anonymkode: 48579...4b0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du ofrer? Hva med hans ofring? Han jobber borte for søren, ikke fordi han ikke vil være sammenmed mdeg i følge dine egne svar tidlig men fordi turnusen endret seg og hans valg var å miste jobben! 

Det virker umulig å nå inn til deg, du er fastlåst i din egen virkelighet og ikke åpen for innspill - jeg tror ikke det handler om han men om deg etter å ha lest svarene dine. 

Anonymkode: 39e67...145

Han har valgt det selv. Han kunne tatt en annen jobb. Han har til og med satt igjen sitt særkullsbarn hos TS, mens han selv får snakke med kollegaer, jobbe uten forstyrrelser og sykt barn dager, og sove sammenhengende om natten. Den som TRIVES og VELGER en løsning er da vitterlig ikke den som ofrer noe. 

(Min eks mente også samme, enda han tok på seg ekstravakter både jul og 17.mai, fordi det var så mye mindre stress på jobb må vite.. så da ble det bare dobbelt så mye på meg. Og klagde jeg fikk jeg høre at han jobbet så hardt for å gi meg det jeg ville ha 🙄 Enda jeg var den med mest penger inn…) 

Anonymkode: f1082...742

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg påpeker at det er masse dritt i tråden og går i rette med de som sier det ikke er det, når det vitterlig er tilfellet. Tråden var mugg da jeg kom inn. Jeg holder ikke denne tråden gående alene, hvis du tror det.

Jeg svarte på noe i ditt innlegg og skrev noe mer generelt, som jeg skrev ikke nødvendigvis gjaldt deg. Det beklager jeg, men jeg får ikke gjort noe med det nå.

Det er faktisk ikke bare meg som har påpekt at mye av atferden i denne tråden er direkte uempatisk.

Jeg har også sagt det flere ganger. Jeg ser ikke angrepene fra TS. Jeg ser angrepet MOT ts helt i starten, og synes Ts svarte saklig på det. Og så bare baller det på seg og folk tolker ting i verste mening og går i mobbemodus. 

Men ja, vi er vel 2-3 stk som ser dette. 

Anonymkode: f1082...742

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...