Gå til innhold

Den nye turnusen til samboer dreper følelsene mine for ham, uansett hvor mye jeg prøver å opprettholde dem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ok, da siterer jeg:

"Å savne samboeren etter 12 dager høres for meg veldig klengete og "needy" ut"

"Det går bra den neste samboeren/kjæresten vil sette pris på at han er hardtarbeidende. Ingen barn hvordan er dette dobbeltarbeid for deg? Du høres vanskelig ut"

"Trodde object permanence var noe man lærte seg som spedbarn 😂 Mister følelsen når man slår av lyset også eller? 😁"

"Men gud så dramatisk da!"

"For meg bikker reaksjonen, når den kombineres med overbevisningen om at alle som føler annet bare er mindre kjærlige av seg, litt over i det sykelige"

"Det du beskriver er veldig vanlig i forhold av codependent art, og ved emosjonell unodenhet"

"Har du opplevd traumer før rundt det å miste noen, ta ansvar for egne følelser og gå i terapi. Om du ikke har opplevd slike traumer, ta ansvar for egne følelser og gå i terapi."

"Ja, fordi du egentlig ikke elsker ham."

"Ro deg ned. Jesus. Er du 20 år? Haha."

Pluss råd om å oppsøke psykiatrisk tjeneste i kommunen.

Så jeg er egoistisk, følelsesmessig umoden, codependent, klengete, needy, vanskelig, ikke lært meg object permanence (hva det måtte være), dramatisk, sykelig, 20 år, og egentlig ikke elsker ham.

Hvorfor vil dere min samboer så vondt at dere mener jeg bør gjøre alt for å opprettholde relasjonen? Fortjener han ikke en bedre dame enn dette?

Anonymkode: bbe62...4a4

av alle disse tror jeg ikke EN var fra meg .. Men jeg føler jeg må si noe om denne:

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Anbefaling om å gå i behandling = psykisk sykdom/symptomer. Friske mennesker går ikke i behandling.

Tvert imot, friske mennesker går til behandling for å holde seg friske. Det å snakke med noen for å sortere er ofte den beste måten å forebygge psykisk ubalanse på, det finnes en hel haut med alternativer man kan bruke, de fleste bruker venner, noen bruker coach og noen går til kognitive terapeuter mens ande velger psykisk sykepleiere eller psykolog. Det å ta ansvar for sin egen mentale helse og sine egne følelser og sitt eget liv er veldig viktig som voksen. Det er tvert imot de som trenger det mest som er sktremt avvisende til slik form for selvhjelp tror jeg. 

Jeg har selv gjennom et langt liv der parforhold har endret seg søkt hjelp både via samtaler hos FVK på egenhånd og via psykolog og det har gjrot meg mentqlalt rustet til å stå i den endringe, kanskje du bør vurdere det? 

Endret av Carrot
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres mest ut som det er dette du bare ønsker at alle skal være enige om, fordi du ikke vil ta det valget selv.

"De på KG sa at vi burde gå fra hverandre så da gjør jeg det." 

Og hvis det var det svaret du ønsket, så burde du kanskje ikke starta tråden med å si at du takler alt bra men får så vondt av lengsel i 12 dager at du ikke greier følelsene. For det var det folk reagerte på. Du skrev opp og ned og i mente om følelser og at du elsket han så hardt og alt var så vondt i 12 dager fordi du manglet en armkrok osv. Da er det klart at svarene matcher postene dine.

Så plutselig senere i tråden så har du ikke følelser for fyren i det hele tatt, selv om du eksplisitt sa at dere antakelig hadde sterkere følelser for hverandre enn andre her inne i tråden. Og det handler nå om at du er overarbeidet. 

Helt legitime ting å ta opp med partner, det.

At du bæder i 12 dager fordi du savner han "så sterkt" er noe du kan lære å takle på egenhånd. Disiplin, for eksempel.

At han jobber og ikke bidrar i hjemmet er en fair problemstilling dere må ta tak i. Og du har fått masse råd her til hvordan du skal fremlegge problemet for han. Nettopp ved å si rett ut at du vurderer å avslutte forholdet fordi du har for stor arbeidsmengde. Men de postene hopper du selvsagt glatt over, og roper og skriker over at "alle her inne sier jeg er psykisk syk". Og leker martyr fordi da må han bare "finne seg en frisk dame".

Ja, kanskje det er svaret da. Det er jo det du vil høre. Så kanskje eneste dere kan gjøre er å avslutte forholdet, så  kan du få mer fritid og bruke tid på reflektere innad og lære deg å kommunisere skikkelig, også kan han jobbe en annen turnus siden han må ha barna halvparten av tiden, og kanskje han finner noen som ikke bare ser på han som en armkrok og en aroma i dynetrekket. 

Anonymkode: cd620...ee0

Ikke sant? Nå fremstår det som mer logisk av dere å ikke mene at jeg SKAL tviholde på samboer, men at han bør finne seg en bedre dame. Takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (Akkurat nå):

av alle disse tror jeg EN var fra meg og jeg oppfattet deg i det jeg siterte som dramatisk og det står jeg for, det er min oppfatning, det betyr ikke at du trenger like den 

Tvert imot, friske mennesker går til behandling for å holde seg friske. Det å snakke med noen for å sortere er ofte den beste måten å forebygge psykisk ubalanse på, det finnes en hel haut med alternativer man kan bruke, de fleste bruker venner, noen bruker coach og noen går til kognitive terapeuter mens ande velger psykisk sykepleiere eller psykolog. Det å ta ansvar for sin egen mentale helse og sine egne følelser og sitt eget liv er veldig viktig som voksen. Det er tvert imot de som trenger det mest som er sktremt avvisende til slik form for selvhjelp tror jeg. 

Ingen fysisk friske mennesker går til behandling hos legen. Ingen psykisk friske mennesker går til behandling hos psykiatrisk sykepleier. Syke mennesker går til behandling. Coacher og kognitive terapeuter er moderne pengesluk og masse useriøse aktører. Bare fordi jeg ikke er like kald følelsesmessig og rasjonaliserer mine følelser som mange andre, betyr ikke at jeg har dårlig mental helse, altså. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Disse reaksjonene dine i de siste postene viser også svært tydelig manglende følelsesregulering og empsjonell umodenhet. Disse eksemplene er faktisk ofte spesifikke eksempler i lærebøker om emnet.

En lettlest bok som du vil kunne lært alt om, på kort tid og med liten innsats, er Adult Children of Emotionally Immature Parents. Du vil finne spesifikke eksempler der som er svært like flere av dine responser her i denne tråden.

Anonymkode: 25a56...bfc

Takk, men ikke interessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fysisk friske mennesker går til behandling hos legen. Ingen psykisk friske mennesker går til behandling hos psykiatrisk sykepleier. Syke mennesker går til behandling. Coacher og kognitive terapeuter er moderne pengesluk og masse useriøse aktører. Bare fordi jeg ikke er like kald følelsesmessig og rasjonaliserer mine følelser som mange andre, betyr ikke at jeg har dårlig mental helse, altså. 

Som sagt, jeg er mentalt frisk og jeg har hatt hjelp av samtaler for å bevare min mentale helse frisk, at du ser det ulik er helt greit. Og for meg fremstår du som kald følelsesmessig i dine svar i denne tråden, det er enten eller - enten ser vi det som du gjør og støtter deg eller så er det oss det er noe galt med. Enten slutter mannen din i jobben sin som har turnus fordi DU vil det eller så er det slutt på dine følelser.. Veldig sort hvitt.. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (Akkurat nå):

Som sagt, jeg er mentalt frisk og jeg har hatt hjelp av samtaler for å bevare min mentale helse frisk, at du ser det ulik er helt greit. 

Samtaler og psykiatrisk sykepleier er to forskjellige ting. Samtaler har jeg med venner, min mor osv. Psykiatere behandler psykisk syke personer. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/psykiater

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, men ikke interessert. 

Hvorfor er du ikke interessert? Spør av nysgjerrighet, fordi hvis jeg hadde hatt en reaksjon som var vond og flere ga meg tilbakemeldinger på at dette var tegn på noe jeg kunne jobbet med for å bli bedre, så hadde jeg vært interessert. Kanskje såret og irritert i kampens hete, men hadde tenkt på det i etterkant.

Jeg vil jo ikke ha det vondt og kjipt, og hvis det er noe jeg kan gjøre for å få det bedre, så gjør jeg det.

Anonymkode: ad768...9f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtaler og psykiatrisk sykepleier er to forskjellige ting. Samtaler har jeg med venner, min mor osv. Psykiatere behandler psykisk syke personer. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/psykiater

du er på krigsstien og angriper, det er greit, jeg skjønner at du er presset og utagerer men noen ganger er det å lese hva andre skriver uten å se det du tror de skriver en fin ting. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er du ikke interessert? Spør av nysgjerrighet, fordi hvis jeg hadde hatt en reaksjon som var vond og flere ga meg tilbakemeldinger på at dette var tegn på noe jeg kunne jobbet med for å bli bedre, så hadde jeg vært interessert. Kanskje såret og irritert i kampens hete, men hadde tenkt på det i etterkant.

Jeg vil jo ikke ha det vondt og kjipt, og hvis det er noe jeg kan gjøre for å få det bedre, så gjør jeg det.

Fordi man ikke skal være happyhappy hele jævla tiden, og å føle vondt er NORMALT, ikke sykelig. Det er også normalt å velge bort et forhold der man ikke føler at man får mer positivt enn negativt. Bare fordi flere i tråden mener at jeg er ustabil og "dårlig", betyr ikke at jeg trenger å være enig. Det er SUNT å ha forskjellige følelser - både vonde og gode. At enkelte velger å kvitre fra morgen til kveld og smile 24/7, får bli deres valg. Vi er forskjellige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi man ikke skal være happyhappy hele jævla tiden, og å føle vondt er NORMALT, ikke sykelig. Det er også normalt å velge bort et forhold der man ikke føler at man får mer positivt enn negativt. Bare fordi flere i tråden mener at jeg er ustabil og "dårlig", betyr ikke at jeg trenger å være enig. Det er SUNT å ha forskjellige følelser - både vonde og gode. At enkelte velger å kvitre fra morgen til kveld og smile 24/7, får bli deres valg. Vi er forskjellige.

Ok, du skjønner tydeligvis ingenting som helst av det som er skrevet til deg. Svaret ditt er jo helt borti natta. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det bare er godt å være hjemme alene. Det er man er i et forhold betyr ikke at man må være klistra sammen. Ta og se på det på en positiv måte. Utnytt tiden du har alene, brukt den til å dyrke dine interesser osv. Syns det høres voldsomt ut, det du skriver. Er du veldig klengete og avhengig av natur? 

Anonymkode: 1bda3...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen, det er jo ingen om sier dette om deg. - det er i ditt hode du har disse tankene om deg selv - hvor kommer de fra? HVorfor er ikke du åpen for innspill fra andre siden du opprettet tråden? Du ville høre om andre så det slik du gjør og flesteparten ser det ulikt, det sier deg ikke noe annet enn at du er psykisk syk? Det er trist at du ser deg selv slik basert på tilbakemelding om at andre har andre meninger enn deg. 

Anonymkode: 39e67...145

Tull og fjas. Det står masse om ts psykiske helse i denne tråden. Det er ingen vits i å juge. Mange i denne tråden har unngått å svare saklig på det ts har skrevet. I stedet har det vært masse spekulasjoner, blant annet om ts påståtte uregulerte følelsesliv, emosjonelle modenhet, etc. Hvor regulert og emosjonelt modent er egentlig dette? Jeg bare spør.

Anonymkode: 5f58d...a54

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (1 minutt siden):

du er på krigsstien og angriper, det er greit, jeg skjønner at du er presset og utagerer men noen ganger er det å lese hva andre skriver uten å se det du tror de skriver en fin ting. 

Hva forventer folk, egentlig? Skrive side på side med dritt, latterliggjøring og skryt av hvor flinke og hvor mye bedre de selv er, og forvente en høflig og underdanig respons?

Ok, jeg kan gi deg den. Jeg er enig med deg. Jeg er umoden, psykisk syk og egoistisk. Jeg bør benytte meg av alt av coacher, terapeuter, psykiatere og bøker som jeg får tak i. Min samboer er hardtarbeidende, god partner og god far, mens jeg er en dårlig partner med umodne reaksjoner. Jeg trenger å jobbe med meg selv, gå inn i meg selv og befinne meg inne i meg selv 24/7 for å bli bedre, for samboerens skyld. Sånn. Dette var bedre, ikke sant? Nå er jeg enig med alle sammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det bare er godt å være hjemme alene. Det er man er i et forhold betyr ikke at man må være klistra sammen. Ta og se på det på en positiv måte. Utnytt tiden du har alene, brukt den til å dyrke dine interesser osv. Syns det høres voldsomt ut, det du skriver. Er du veldig klengete og avhengig av natur? 

Anonymkode: 1bda3...d7a

Jeg kan ikke dyrke interessen jeg har hatt siden jeg var 9 år, fordi jeg er låst til hjemmet. Nei, jeg er ikke klengete. Men jeg er heller ikke slik en som synes det er akkurat det samme om samboer er her eller borte. Vi er forskjellige. Jeg synes det er greit å være alene, men ikke nesten 14 dager i strekk, 2/3 av året. Vi har forskjellige behov. Enkelte vil være særboere og se kjæresten 1 gang i måneden, mens jeg kjenner andre par som ikke engang liker å sove uten hverandre når de er på reise osv. Hvorfor er de sistnevnte mer sykelige enn de førstnevnte? Kan det ikke være at de bare er forskjellige?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva forventer folk, egentlig? Skrive side på side med dritt, latterliggjøring og skryt av hvor flinke og hvor mye bedre de selv er, og forvente en høflig og underdanig respons?

Ok, jeg kan gi deg den. Jeg er enig med deg. Jeg er umoden, psykisk syk og egoistisk. Jeg bør benytte meg av alt av coacher, terapeuter, psykiatere og bøker som jeg får tak i. Min samboer er hardtarbeidende, god partner og god far, mens jeg er en dårlig partner med umodne reaksjoner. Jeg trenger å jobbe med meg selv, gå inn i meg selv og befinne meg inne i meg selv 24/7 for å bli bedre, for samboerens skyld. Sånn. Dette var bedre, ikke sant? Nå er jeg enig med alle sammen.

Gjenspeiler svarene dine her måten du snakker til partner på også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjenspeiler svarene dine her måten du snakker til partner på også?

Partner har aldri i livet kalt meg umoden, psykisks syk, "haha", "20 år", "dramatisk" og egoistisk. Så nei. Som du roper i skogen, får du svar, vet du.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså, spar meg! Dette blir for dumt, jeg har ikke påstått noe av det du skriver her, du angriper MEG for svar tidligere i tråden og det er bare dumt av deg av mange grunner. 

Jeg tror ikke noens bidrag hvis de ikke er enig med deg taes imot så jeg ønsker deg en fin dag videre. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Disse reaksjonene dine i de siste postene viser også svært tydelig manglende følelsesregulering og empsjonell umodenhet. Disse eksemplene er faktisk ofte spesifikke eksempler i lærebøker om emnet.

En lettlest bok som du vil kunne lært alt om, på kort tid og med liten innsats, er Adult Children of Emotionally Immature Parents. Du vil finne spesifikke eksempler der som er svært like flere av dine responser her i denne tråden.

Anonymkode: 25a56...bfc

Herregud.

Anonymkode: 5f58d...a54

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (2 minutter siden):

altså, spar meg! Dette blir for dumt, jeg har ikke påstått noe av det du skriver her, du angriper MEG for svar tidligere i tråden og det er bare dumt av deg av mange grunner. 

Jeg tror ikke noens bidrag hvis de ikke er enig med deg taes imot så jeg ønsker deg en fin dag videre. 

Så du klikker når noen snakker respektløst til deg, slik jeg gjorde nå. Det er en normal reaksjon. Hvorfor forventer folk at JEG skal reagere annerledes? Du blir forbanna når du blir snakket slik til. Jeg blir også forbanna når jeg blir snakket slik til. Hva er forskjellen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du klikker når noen snakker respektløst til deg, slik jeg gjorde nå. Det er en normal reaksjon. Hvorfor forventer folk at JEG skal reagere annerledes? Du blir forbanna når du blir snakket slik til. Jeg blir også forbanna når jeg blir snakket slik til. Hva er forskjellen?

din oppfatning av at jeg klikker er urimelig, jeg satte grenser for umoden oppførsel det er noe annet. Jeg sier ikke noe om din respekt, for jeg forventer ingen fra deg. jeg sier bare at det ikke virker som om du er motagelig og da har jeg ikke noe å bidra med siden dine svar er å angripe meg for ting andre har skrevet til deg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...