Gå til innhold

Den nye turnusen til samboer dreper følelsene mine for ham, uansett hvor mye jeg prøver å opprettholde dem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Exotic304 skrev (1 time siden):

Det er jo ikke snakk om at «en voksen person er borte» er hennes mann og far til deres barn. Hun er en alenemamma 50% av tiden, og har vell ikke det som var planen i førsteomgang. 

At det ikke er for alle må da kunne bli forstått? 

Nei, dette nekter de å forstå. De har bestemt seg for at dette handler om ts mangel på selvstendighet og hennes problematiske følelser. De har hengt seg helt opp til tross for at dette er avklart i tråden.

Anonymkode: 5f58d...a54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hans inntekt er uendret siden han hadde dagjobb. Vi er også kun samboere, og har ikke fullstendig felles økonomi. Hans inntekt dekker mye av hans og hans barns ting.

Min inntekt er tilstrekkelig for å ha tak over hodet og mat på bordet. Hadde han tjent 1,5 million eller noe, så ville jeg ha skjønt bedre. Men en inntekt rett under gjennomsnittet rettferdiggjør ikke at jeg skal ofre så mye. 

Anonymkode: bbe62...4a4

Du ofrer? Hva med hans ofring? Han jobber borte for søren, ikke fordi han ikke vil være sammenmed mdeg i følge dine egne svar tidlig men fordi turnusen endret seg og hans valg var å miste jobben! 

Det virker umulig å nå inn til deg, du er fastlåst i din egen virkelighet og ikke åpen for innspill - jeg tror ikke det handler om han men om deg etter å ha lest svarene dine. 

Anonymkode: 39e67...145

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ofrer? Hva med hans ofring? Han jobber borte for søren, ikke fordi han ikke vil være sammenmed mdeg i følge dine egne svar tidlig men fordi turnusen endret seg og hans valg var å miste jobben! 

Det virker umulig å nå inn til deg, du er fastlåst i din egen virkelighet og ikke åpen for innspill - jeg tror ikke det handler om han men om deg etter å ha lest svarene dine. 

Han jobber borte, trives med det og vil ikke bytte jobb, selv om han har mulighet. Alt dette står. Hvorfor er ikke dere åpne for innspill?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han trenger ikke å jobbe borte. Han har et stående jobbtilbud, og den jobben er her. Men han ønsker å bli i jobben han har nå, fordi han TRIVES der. Han ofrer altså ingenting. Han mister heller ikke jobben ved å takke ja til en annen jobb. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han jobber borte, trives med det og vil ikke bytte jobb, selv om han har mulighet. Alt dette står. Hvorfor er ikke dere åpne for innspill?

Fordi de har bestemt seg for at jeg er jævlig og psykisk syk. Likevel mener de at samboer bør fortsette å ta til takke med ei som er egoistisk, jævlig og psykisk syk, i stedet for å finne seg en bedre dame. Forstå den som vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi de har bestemt seg for at jeg er jævlig og psykisk syk. Likevel mener de at samboer bør fortsette å ta til takke med ei som er egoistisk, jævlig og psykisk syk, i stedet for å finne seg en bedre dame. Forstå den som vil.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått ut av tråden. Du har fått noen gode innlegg. Anbefaler deg å lese dem, selv om de må graves frem blant driten, og så ikke lese mer her, for det blir du bare rettmessig irritert av og sinna over.

Hadde insisterte på samtale på fvk for å ordne opp og neste gang han forklarer deg at det du synes er et problem, ikke er det, så inisister på at det er det for deg. Det er selvfølgelig helt greit at dette er et problem for deg, selv om andre her kaller deg unormal, codependent, emosjonelt umoden, ber deg ta deg sammen, henviser til hvor bra de selv klarer det, hvor selvstendig de er og du ikke, for så å kreve at du skal oppføre deg hyggelig mot dem etterpå. 

Men siden det er et problem, så må det løses, og da er samtale og få frem hvor viktig det er for deg. Det hadde jo også vært enklere om det fantes en konkret turnushorisont. At du visste hvor lenge dette skulle pågå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Igjen, det er jo ingen om sier dette om deg. - det er i ditt hode du har disse tankene om deg selv - hvor kommer de fra? HVorfor er ikke du åpen for innspill fra andre siden du opprettet tråden? Du ville høre om andre så det slik du gjør og flesteparten ser det ulikt, det sier deg ikke noe annet enn at du er psykisk syk? Det er trist at du ser deg selv slik basert på tilbakemelding om at andre har andre meninger enn deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Igjen, det er jo ingen om sier dette om deg. - det er i ditt hode du har disse tankene om deg selv - hvor kommer de fra? HVorfor er ikke du åpen for innspill fra andre siden du opprettet tråden? Du ville høre om andre så det slik du gjør og flesteparten ser det ulikt, det sier deg ikke noe annet enn at du er psykisk syk? Det er trist at du ser deg selv slik basert på tilbakemelding om at andre har andre meninger enn deg. 

Prøver du å fortelle meg at jeg har innbilt meg at folk har skrevet flere ganger at jeg er egoistisk, selvsentrert og umoden? Vil du at jeg skal sitere fra innleggene, eller klarer du å lese selv? Gaslighting much?

Folk kaller meg psykisk syk og anbefaler å oppsøke psykiater, blant annet. Vil du virkelig at jeg siterer? Blir det ikke flaut? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøver du å fortelle meg at jeg har innbilt meg at folk har skrevet flere ganger at jeg er egoistisk, selvsentrert og umoden? Vil du at jeg skal sitere fra innleggene, eller klarer du å lese selv? Gaslighting much?

Folk kaller meg psykisk syk og anbefaler å oppsøke psykiater, blant annet. Vil du virkelig at jeg siterer? Blir det ikke flaut? 

At noen har sagt at det fremstår ut ifra innleggene dine at du har sterkere følelser og større problemer med dette enn det som er normalt og burde jobbe med det, og eventuelt prate med noen om det, betyr ikke at folk mener du er psykisk syk. Mange mennesker har i tøffe perioder behov for å prate med noen og behov for å jobbe med seg selv, uten at det betyr at de er syke. 

Anonymkode: 5abc5...33a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

men det å frestmå som selvsentrert, umoden og egoistisk er ikke det samme som at du er psykisk syk? Det å snakke med en proffesjonell kan hjelpe få sortert egne tanker og følelser, det betyr ikke at du har en psykisk lidelse. 

Jeg sier du er fokusert på dine følelser og at du virker legge ansvaret for disse på noe annet enn deg selv, det er ikke å si at du har behov for psykolog - oppriktig talt, det er å si at DU må ta ansvar for dine følelser. ikke noe mer, det virker som om det er vanskelig for deg å akseptere at du har et ansvar self for egen hverdag? Det er ikke hans feil at dine følelser endres, det er dine følelser. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

men det å frestmå som selvsentrert, umoden og egoistisk er ikke det samme som at du er psykisk syk? Det å snakke med en proffesjonell kan hjelpe få sortert egne tanker og følelser, det betyr ikke at du har en psykisk lidelse. 

Jeg sier du er fokusert på dine følelser og at du virker legge ansvaret for disse på noe annet enn deg selv, det er ikke å si at du har behov for psykolog - oppriktig talt, det er å si at DU må ta ansvar for dine følelser. ikke noe mer, det virker som om det er vanskelig for deg å akseptere at du har et ansvar self for egen hverdag? Det er ikke hans feil at dine følelser endres, det er dine følelser. 

Ok, da siterer jeg:

"Å savne samboeren etter 12 dager høres for meg veldig klengete og "needy" ut"

"Det går bra den neste samboeren/kjæresten vil sette pris på at han er hardtarbeidende. Ingen barn hvordan er dette dobbeltarbeid for deg? Du høres vanskelig ut"

"Trodde object permanence var noe man lærte seg som spedbarn 😂 Mister følelsen når man slår av lyset også eller? 😁"

"Men gud så dramatisk da!"

"For meg bikker reaksjonen, når den kombineres med overbevisningen om at alle som føler annet bare er mindre kjærlige av seg, litt over i det sykelige"

"Det du beskriver er veldig vanlig i forhold av codependent art, og ved emosjonell unodenhet"

"Har du opplevd traumer før rundt det å miste noen, ta ansvar for egne følelser og gå i terapi. Om du ikke har opplevd slike traumer, ta ansvar for egne følelser og gå i terapi."

"Ja, fordi du egentlig ikke elsker ham."

"Ro deg ned. Jesus. Er du 20 år? Haha."

Pluss råd om å oppsøke psykiatrisk tjeneste i kommunen.

Så jeg er egoistisk, følelsesmessig umoden, codependent, klengete, needy, vanskelig, ikke lært meg object permanence (hva det måtte være), dramatisk, sykelig, 20 år, og egentlig ikke elsker ham.

Hvorfor vil dere min samboer så vondt at dere mener jeg bør gjøre alt for å opprettholde relasjonen? Fortjener han ikke en bedre dame enn dette?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

At noen har sagt at det fremstår ut ifra innleggene dine at du har sterkere følelser og større problemer med dette enn det som er normalt og burde jobbe med det, og eventuelt prate med noen om det, betyr ikke at folk mener du er psykisk syk. Mange mennesker har i tøffe perioder behov for å prate med noen og behov for å jobbe med seg selv, uten at det betyr at de er syke. 

Anonymkode: 5abc5...33a

Anbefaling om å gå i behandling = psykisk sykdom/symptomer. Friske mennesker går ikke i behandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så jeg er egoistisk, følelsesmessig umoden, codependent, klengete, needy, vanskelig, ikke lært meg object permanence (hva det måtte være), dramatisk, sykelig, 20 år, og egentlig ikke elsker ham.

Hvorfor vil dere min samboer så vondt at dere mener jeg bør gjøre alt for å opprettholde relasjonen? Fortjener han ikke en bedre dame enn dette?

Du forstår at alt dette ikke er skrevet av samme person? Dermed er det ikke gitt at noen mener alt dette om deg, men at flere mener noen av tingene.

Det er jo også derfor det er snakk om å gå inn i deg selv, utvikle deg selv og gå til psykolog - slik at du kan bli en bedre versjon av deg selv for både din skyld, barnas skyld og hans skyld. Det er ikke noe som er forbeholdt deg, men som veldig mange hadde hatt godt av.

Anonymkode: ad768...9f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du forstår at alt dette ikke er skrevet av samme person? Dermed er det ikke gitt at noen mener alt dette om deg, men at flere mener noen av tingene.

Det er jo også derfor det er snakk om å gå inn i deg selv, utvikle deg selv og gå til psykolog - slik at du kan bli en bedre versjon av deg selv for både din skyld, barnas skyld og hans skyld. Det er ikke noe som er forbeholdt deg, men som veldig mange hadde hatt godt av.

Hvis jeg er frisk, hvorfor skal jeg gå i behandling? Og hvis jeg ikke er frisk - hvorfor skal han ikke heller finne ei dame som ER frisk, og som elsker å sitte med alt ansvar alene 2/3 av tiden? Jeg skal utvikle meg, jeg skal ofre meg, mens samboer skal seile på rosa sky og gjøre det han vil, ikke sant? HAN skal ikke utvikle seg og takke ja til et jobbtilbud som passer mye bedre med familielivet?

Jeg tror det beste blir at vi går fra hverandre. Da kan han finne seg ei dame som ikke trenger å gå i behandling for å fungere i hverdagen, som er selvstendig, selvoppofrende, supermoden og superduper på alle andre måter. Jeg unner ham virkelig det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg er frisk, hvorfor skal jeg gå i behandling? Og hvis jeg ikke er frisk - hvorfor skal han ikke heller finne ei dame som ER frisk, og som elsker å sitte med alt ansvar alene 2/3 av tiden? Jeg skal utvikle meg, jeg skal ofre meg, mens samboer skal seile på rosa sky og gjøre det han vil, ikke sant? HAN skal ikke utvikle seg og takke ja til et jobbtilbud som passer mye bedre med familielivet?

Jeg tror det beste blir at vi går fra hverandre. Da kan han finne seg ei dame som ikke trenger å gå i behandling for å fungere i hverdagen, som er selvstendig, selvoppofrende, supermoden og superduper på alle andre måter. Jeg unner ham virkelig det.

Nå har du havnet i offerrollen og leker martyr. Det gidder jeg ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå har du havnet i offerrollen og leker martyr. Det gidder jeg ikke. 

Så vi er enige om at min samboer fortjener bedre, ikke sant? Ikke ei som er i offerrollen og leker martyr, i tillegg til å trenge behandling, vokse opp, bli mer moden og så videre? Da er den grei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

* umoden

* ustabil

* codependant

Jeg er kun enig i siterte punkter.

Og nei, jeg synes nok ikke at dere burde forbli sammen. Jeg tror at det du oppfatter som kjærlighet er noe annet, for det å miste følelser etter 3 mnd hvor en ikke har en ideell situasjon, det tyder på enten umodenhet emosjonelt sett, og ute av kontakt med sine følelser, eller manglende dyp kjærlighet.

Emosjonell umodenhet vises svært godt i hvordan man velger å ordlegge seg og hvordan man reagerer: du viser svært mange tegn på dette i denbe tråden alene. Og det er ingenting galt med det, men det er noe hver av oss må ta ansvar for selv, og aktivt jobbe mot bedre følelsesregulering. Det er kjempevondt å ha det slik du har det, det vet jeg, og jeg har vært der selv. Hele livet endret seg så fort jeg tok saken i egne hender, og lærte meg nye verktøy for følelsesregulering. Dette trenger ikke koste noe, det kan gjøres helt gratis med bøker, internett, podcaster etc. Og det gagner ikke kun oss selv, men alle dem rundt oss - og mange foreldre burde definitivt jobbe med dette. Hvem kan vel lære barn følelsesregulering når de ikke har lært det selv?

Anonymkode: 25a56...bfc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det høres mest ut som det er dette du bare ønsker at alle skal være enige om, fordi du ikke vil ta det valget selv.

"De på KG sa at vi burde gå fra hverandre så da gjør jeg det." 

Og hvis det var det svaret du ønsket, så burde du kanskje ikke starta tråden med å si at du takler alt bra men får så vondt av lengsel i 12 dager at du ikke greier følelsene. For det var det folk reagerte på. Du skrev opp og ned og i mente om følelser og at du elsket han så hardt og alt var så vondt i 12 dager fordi du manglet en armkrok osv. Da er det klart at svarene matcher postene dine.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Trodde object permanence var noe man lærte seg som spedbarn 😂

Mister følelsen når man slår av lyset også eller? 😁

Hehe neida, tøyser bare. Kan forstå at det blir tungt uten partner der. Men 12 dager er ikke mye om, om det bare er følelsene det står på. Er du sikker på at det er ekte følelser du har, og ikke bare seksuelt?

Anonymkode: cd620...ee0

Så plutselig senere i tråden så har du ikke følelser for fyren i det hele tatt, selv om du eksplisitt sa at dere antakelig hadde sterkere følelser for hverandre enn andre her inne i tråden. Og det handler nå om at du er overarbeidet. 

Helt legitime ting å ta opp med partner, det.

At du bæder i 12 dager fordi du savner han "så sterkt" er noe du kan lære å takle på egenhånd. Disiplin, for eksempel.

At han jobber og ikke bidrar i hjemmet er en fair problemstilling dere må ta tak i. Og du har fått masse råd her til hvordan du skal fremlegge problemet for han. Nettopp ved å si rett ut at du vurderer å avslutte forholdet fordi du har for stor arbeidsmengde. Men de postene hopper du selvsagt glatt over, og roper og skriker over at "alle her inne sier jeg er psykisk syk". Og leker martyr fordi da må han bare "finne seg en frisk dame".

Ja, kanskje det er svaret da. Det er jo det du vil høre. Så kanskje eneste dere kan gjøre er å avslutte forholdet, så  kan du få mer fritid og bruke tid på reflektere innad og lære deg å kommunisere skikkelig, også kan han jobbe en annen turnus siden han må ha barna halvparten av tiden, og kanskje han finner noen som ikke bare ser på han som en armkrok og en aroma i dynetrekket. 

Anonymkode: cd620...ee0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er kun enig i siterte punkter.

Og nei, jeg synes nok ikke at dere burde forbli sammen. Jeg tror at det du oppfatter som kjærlighet er noe annet, for det å miste følelser etter 3 mnd hvor en ikke har en ideell situasjon, det tyder på enten umodenhet emosjonelt sett, og ute av kontakt med sine følelser, eller manglende dyp kjærlighet.

Emosjonell umodenhet vises svært godt i hvordan man velger å ordlegge seg og hvordan man reagerer: du viser svært mange tegn på dette i denbe tråden alene. Og det er ingenting galt med det, men det er noe hver av oss må ta ansvar for selv, og aktivt jobbe mot bedre følelsesregulering. Det er kjempevondt å ha det slik du har det, det vet jeg, og jeg har vært der selv. Hele livet endret seg så fort jeg tok saken i egne hender, og lærte meg nye verktøy for følelsesregulering. Dette trenger ikke koste noe, det kan gjøres helt gratis med bøker, internett, podcaster etc. Og det gagner ikke kun oss selv, men alle dem rundt oss - og mange foreldre burde definitivt jobbe med dette. Hvem kan vel lære barn følelsesregulering når de ikke har lært det selv?

En person over 40 som er umoden, blir ikke moden av bøker, tro meg. Så da er det best for oss å bryte, tenker jeg. Mine barn er ganske så norske i sin følelsesregulering, så de trenger verken psykolog eller behandling. Vi får se om jeg gidder å gå i behandling når jeg selv mener at jeg ikke er syk. Mest sannsynlig ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så vi er enige om at min samboer fortjener bedre, ikke sant? Ikke ei som er i offerrollen og leker martyr, i tillegg til å trenge behandling, vokse opp, bli mer moden og så videre? Da er den grei.

Disse reaksjonene dine i de siste postene viser også svært tydelig manglende følelsesregulering og empsjonell umodenhet. Disse eksemplene er faktisk ofte spesifikke eksempler i lærebøker om emnet.

En lettlest bok som du vil kunne lært alt om, på kort tid og med liten innsats, er Adult Children of Emotionally Immature Parents. Du vil finne spesifikke eksempler der som er svært like flere av dine responser her i denne tråden.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...