Gå til innhold

Migrene med aura

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Migrene med aura eller øyemigrene. Noen som har kun dette, uten påfølgende hodepine? 

Jeg har slitt med hodepine siden jeg kom i puberteten, plagsom hodepine sansynligvis på grunn av spenninger, har aldri tenkt at hodepinen jeg har er forårsaket av migrene, og det er det da sansynligvis ikke heller, har inntrykk av at en vet det når en har migrene, men det finnes kanskje grader av det også? Hodepinen er tidvis hemmende, men går stort sett over ved hvile og Paracet.

En annen ting jeg har slitt med siden tenårene er synsforstyrrelser, disse er tidvis kraftig, og såpass ille at jeg må stoppe bilen om jeg kjører. Varer gjerne mellom 5-15 min og kommer gjerne flere ganger samme dag, har nevnt dette for legen flere ganger, blitt sendt til MR for å utelukke svulst, alt ser fint ut. Jeg ble nylig diagnostisert med generalisert angstlidelse, både legen og Psykologen mente at angsten kunne være opphavet til synsforstyrrelsene, og det kunne godt stemme i mitt hode også, men nå har jeg gått i behandling, og har ganske grei kontroll på angsten, men synsforstyrrelsene kommer i tide og utide fremdeles, også i situasjoner hvor det er lite stress, og lite/ingenting som trigger angst. En dag snakket jeg med en nabo, hvor vi kom inn på dette med migrene, og hun nevnte øyemigrene, noe jeg aldri hadde hørt om før, men når jeg har lest om det i ettertid kjenner jeg godt igjen symptomene. 

Så over til spørsmålet, er det noen som har migrene med aura og kun det? Og har du fått hjelp for det? Og hva har funket? 

Anonymkode: b9532...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det har jeg hatt mange, mange ganger. Noen ganger aura tosifret antall ganger pr dag. Det er ekstremt slitsomt.

Anonymkode: 62376...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det har jeg hatt mange, mange ganger. Noen ganger aura tosifret antall ganger pr dag. Det er ekstremt slitsomt.

Ja, sånn kan jeg ha det også, men har du vært hos legen med det, har lest at man kan prøve migrenemedisiner mot det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sterkt plaget av det i flere år til en ny lege koblet det til p-pillene. Etter at jeg sluttet med dem får jeg aura-migrene kanskje en til to ganger i året. 

Anonymkode: 77dfe...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, sånn kan jeg ha det også, men har du vært hos legen med det, har lest at man kan prøve migrenemedisiner mot det

Jeg var ikke hos legen før jeg også begynte å få "hodepine-migrene".... Den kom stort sett uten aura... Så jeg har enten aura-migrene uten hodepine (annet enn at jeg kan få vondt i hodet fordi hodet blir slitent av mange auraer på få timer), eller "vanlig" migrene som i 99% av tilfellene oppstår uten aura.

Jeg mener jeg har lest at man kun skal bruke migrenemedisin mot hodepinen, og ikke auraen - men jeg kan ta feil, så det bør du sjekke med din egen lege (jeg har aldri prøvd å ta dem når jeg "bare" har aura, for jeg har hatt mindre av det etter at den "vanlige" migrenen kom. Aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var sterkt plaget av det i flere år til en ny lege koblet det til p-pillene. Etter at jeg sluttet med dem får jeg aura-migrene kanskje en til to ganger i året. 

Anonymkode: 77dfe...c4e

Så bra, jeg bruker ingen prevensjon eller andre medisiner som kan være med å klusse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har det ca 4-5 ganger i året

migene med aura

Anonymkode: 5e8e9...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har det ca 4-5 ganger i året

migene med aura

Har god erfaring med Imigran nesespray! Men det skal tas når aurafasten er ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har migrene med aura. Noen ganger kun hodepinen, andre ganger kun aura og også begge deler. 

Aura er gjerne ett forvarsel på at hodepinen kommer, men jeg har også noe jeg kaller forvarsel på aura.. aura er som regel sikksakk i masse farger som går over øyet/synet. Men jeg kan også få at det blir helt skyggete eller «rister». 

har du googlet migrene aura og sett bilder? Kjenner du igjen det? 

jeg har også ofte de gangene jeg får migrene ikke så sterk hodepine. Kan holde med Paracet eller kaldt og mørkt rom. Men andre ganger må jeg ha sterk medisin og er helt utslått i timesvis. Varier så sykt mye bare hos meg. Og enda mer fra person til person.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...