Polluela Skrevet 8. mars 2006 #1 Del Skrevet 8. mars 2006 Skal opp i tre felles allmenne fag; norsk (skriftlig, muntlig og sidemål), engelsk (skriftlig og muntlig) og naturfag (skriftlig og muntlig). All "veiledning" jeg leser er bare rot, læreplanen er diffus og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre /lese. Har kjøpt inn en skolebok til hvert fag. Det føles ikke akkurat nok, og i dag fant jeg ut at jeg må levere inn leseliste til muntlig eksamen innen 10. mars... Hva skal stå på den, liksom? Utenom fagbøkene? Har prata med en dame som liksom skulle ha peiling, men hun sa at det eneste jeg trengte å gjøre i utgangspunktet var å møte opp på eksamen og gjøre de oppgavene jeg får der, ikke levere noen ting. Hun sa jeg kunne levere inn forsøk fra naturfag, sånn at de bare trengte å ta stikkprøver i forbindelse med å gjøre forsøk. Hun sa ingen ting om leseliste til muntlig f.eks, men det ser ut til at det er noe jeg må få gjort Synes bare alt er så rotete, ingen som er enige? Shit, jeg har kasta bort 1860 kroner og kommer til å slite til neste år... Har konsentrasjonsproblemer, så det er ikke helt ideelt å måtte ta alle fag på en gang (begynner på skole til høsten). Noen som har noen råd eller lignende til hva jeg skal gjøre i forkant av eksamen og hva jeg bør lese? Blir snart sprø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 8. mars 2006 #2 Del Skrevet 8. mars 2006 Leseliste til norsk muntlig, høres ut som en forespørsel på hvilke romaner, dikt o.s.v. du har lest og tolket. (Har man ikke "særoppgave" på videregående, med flere bøker involvert?) Hørtes ut som det var mye rot. Du hadde nok trengt flere samtaler med en veileder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #3 Del Skrevet 8. mars 2006 Har også tatt en del privatist eksamener. Og ja det er MYE rot!! Man må fikse ALT selv. Og det er jo forsåvidt rett, du tar den jo 'privat' på en måte. Jeg savnet også veiledning iblandt. Men fikk fiksa meg til slutt. Lykke til hvertfall, prøv å få noen som kan gi deg bedre veiledning der du skal opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 8. mars 2006 #4 Del Skrevet 8. mars 2006 Huff, føler med deg! Det er mye rot, og som regel må man finne ut av alt selv. Og jeg må si det er rart at du har fått beskjed om at du ikke behøver å levere inn noe. Med naturfagen vet jeg ikke, men i norsken får man ikke ta muntlig eksamen dersom man ikke har levert inn leseliste. Det er fordi sensorene skal kunne forberede seg, tror jeg? Og eksamen går jo ut på en kjent og en ukjent tekst, så da skal de vel vite hvilke tekster som er kjent for deg. Altså de du har valgt å fordype deg i. På leselista skal det stå x antall forskjellige tekster, og det er visse krav inne i bildet. Såvidt jeg husker må det være minst en realistisk/naturalistisk roman, for eksempel. Og hvilke dikt, sakprosa, norrøne tekster, etc du har valgt som "dine kjente". Det er et år siden jeg stressa med dette selv, så beklager om det blir uklart dette. Jeg husker ikke alt, som du ser Redninga mi ble iallefall en kjempesnill norsklærer, som hjalp meg med lista slik at jeg fikk levert den innen fristen. Kanskje du kan høre med en norsklærer på skolen du er meldt opp om h*n kan hjelpe deg? Hvis ikke du får hjelp hos feks rådgiver? I forkant av (norsk) eksamen bør du studere pensum, skrive særoppgaven (enklest med forfatterstudium), lese tekstene du har valgt og skrive (eller iallefall gå over) et par eksamens-oppgaver for å forberede deg skriftlig, både bokmål og nynorsk. Du har nok endel arbeid foran deg, men om du biter tenna sammen går det nok fint skal du se! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå