Gå til innhold

Anbefaling mht kalorier når man slanker seg med lavt stoffskifte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skrev profesjonelle i forhold til matplan som fungerer på en nåværende dårlig regulert tilstand, ikke lege for å få regulert bedre, antar jo de jobber med saken, selv om du mener de burde kunne mer magi. 

kan ikke se jeg nevnte noen dietter, men er ønsket å kutte mange kalorier så må noe bort, og det som er igjen må være verdifullt og balansert. Uansett om du spiser karbohydrat eller annet så vil kroppens energiregnskap være likt - når den er fri for glukose så må den nødvendigvis forbrenne noe annet for resten av energien den trenger. Men har du (satt på spissen) valgt å spise 1 ss majones framfor 150 gram reker, så vet du jo at du blir mer sulten og kroppen kommer til å tenke at den går inn i en sultperiode om du gjør det daglig, selv om kaloriene er de samme.  

Fettforbrenningen går hele tiden uansett hva du spiser. Men fett er kroppens livbøye, og er kosten såpass dårlig at den ikke vil bruke nødlageret mer enn nødvendig, så forbrenner den muskler du ikke trenger (bein og armer) også, for å spare bukfettet. 
Kroppen blir og god på det den trener på, så er du i en aktivitet som bruker fettforbrenning blir kroppen god på det. Altså høy sone 1til lav sone 2, både kardio og styrke.

Holder du nå en stabil vekt på det du nå spiser - så fungerer det jo utmerket. Da vet du jo og hva dagsbehovet ditt på nåværende aktivitet og vekt er.  Da er jo et absolutt bedre alternativ å øke aktiviteten såpass mye at det skaper underskuddet du trenger. (Men det kan du sikkert heller ikke fordi *putt inn passelig unnskyldning*). 1 time aktivitet om dagen i en belastning som er såpass at du øker puls og pust og får litt svette, utgjør fort 400 kalorier, hvilket gjør 1600 kalorier om dagen om til 1200.

Du kan jo og velge å tenke at siden du ikke skal mye ned, så er det og helt greit å bruke  tid på det når det gjør at du kan ha en livstil du liker. 

Denne enten eller tankegangen du har er veldig lite produktiv, så jobb med den. Du har de forutsetningene du har, og de begrensningene du velger. 

Anonymkode: 86e16...70f

Du kan altså ingenting om stoffskifte. Jeg er en av de MANGE som blir syke av å trene hardt. Trener jeg med høy puls i 1 time, hvis det i det hele tatt går, så ligger jeg rett ut i 2 dager. Det nytter ikke å jobbe med tankegangen når kroppen ikke vil. Jeg prøver å "skjerpe meg", jeg presser meg, men da saboterer kroppen og kollapser. Jeg har ingen forutsetninger mht. det at mine verdier er veldig dårlige, og kroppen ikke lystrer. Jeg vil jo så gjerne ha en frisk kropp, men jeg kan ikke trylle.

Anbefaler deg å lese dette: https://magasinet.roede.com/aktivitet/hvordan-trene-med-stoffskiftesykdom/110175

Og dette:

https://www.volvat.no/aktuelt/10-ting-du-bor-vite-om-stoffskifte/

Sitat fra siste link: "10. Stoffskiftepasienter kan oppleve det som problematisk å trene, da kroppen fungerer langsommere enn normalt. Det er ikke uvanlig at man opplever muskelsvakhet, og mange kan ha problemer med å gjennomføre en treningsøkt og restituere seg i etterkant. Med riktig behandling og veiledning kan man sette i gang med et treningsopplegg, men det vil som oftest være mer hensiktsmessig å fokusere på rolig aktivitet fremfor hard trening".

Anonymkode: ed2b6...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så løsningen er å spise nesten utelukkende rå og kokte grønnsaker. Da tror jeg at jeg sier meg heller fornøyd med en BMI på rundt 26, gitt. 

Nei, løsningen er å spise egg, kjøtt, fisk, grønnsaker og bær, og får du voldsomme cravings på «kjøtt, ost og gulrøtter» så er det helt ok å spise noen gulrøtter, men ikke å spise ost. DU var den som sa at du får cravings på spesifikt gulrøtter.

Jeg får ikke til å trene i det hele tatt når jeg ligger så lavt. Kroppen blir slapp, og jeg blir sliten etter 10 minutter. Jeg trøstespiser heller ikke, og er flink til å logge kalorier. 

Du har sikkert GODT MEDISINERT lavt stoffskifte. Det har ikke jeg. Jeg har helt sinnssyke verdier som Levaxinen ikke klarer å ta, og kraftige symptomer som gjør at jeg allerede er slapp og energiløs. Skrur jeg ned på kaloriinntaket, blir jeg sengeliggende. I tillegg har jeg perimenopause og går på medisiner som holder på vekta. 

Nei, jeg har dårlig regulert stoffskifte og må ta fulle blodprøver og tweake disering hver 3-4 måneder og sånn har det vært i 15 år. Går på kombinert medisinering, tar jeg levaxin alene ligger jeg bare i fosterstilling og kan ikke jobbe. Jeg er også i overgangsalder.

Neida, men skal man resten av livet holde seg unna brus, godterier, alkohol?

Det å aldri kunne ta seg ett glass vin eller spise sjokolade, fordi det vipper hele greia... 

Anonymkode: 47825...8c6

Ja, man skal i hovedsak holde seg unna brus, godteri og alkohol resten av livet, det burde jo alle, det er helseskadelig søppel. Men selvsagt kan du ta et par glass vin ved spesielle anledninger, spise pavlova på 17. mai og ta en is en varm sommerdag noen ganger i løpet av sommeren. Men jeg mistenker at du «koser deg med» brus, alkohol eller sjokolade oftere enn det… 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan altså ingenting om stoffskifte. Jeg er en av de MANGE som blir syke av å trene hardt. Trener jeg med høy puls i 1 time, hvis det i det hele tatt går, så ligger jeg rett ut i 2 dager.

Hvem har sagt noe om høy puls i en hel time? Tren hardt i 30 minutter heller da. Du bare sutrer jo, og kommer med unnskyldninger og bortforklaringer.

Hvis du ikke vil eller kan trene, ikke vil droppe tomme kalorier, og ikke vil ha gulrøtter selv om du craver dem (??), så får du vel bare fortsette å være misfornøyd og tjukk da, ingen andre enn du bryr deg. Men ikke gidd å skylde på stoffskiftet for at du ikke går ned i vekt. 

Anonymkode: 3eb50...d5e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke til å trene i det hele tatt når jeg ligger så lavt. Kroppen blir slapp, og jeg blir sliten etter 10 minutter. Jeg trøstespiser heller ikke, og er flink til å logge kalorier. 

Du har sikkert GODT MEDISINERT lavt stoffskifte. Det har ikke jeg. Jeg har helt sinnssyke verdier som Levaxinen ikke klarer å ta, og kraftige symptomer som gjør at jeg allerede er slapp og energiløs. Skrur jeg ned på kaloriinntaket, blir jeg sengeliggende. I tillegg har jeg perimenopause og går på medisiner som holder på vekta. 

Kan jeg spørre overordnet hvorfor du skal ned i vekt når det er helseskadelig for deg?

Jeg var i samme sitiasjon frem til jeg fikk mer kontroll på medisineringen. 

Slanking/dietter gav bare spiseforstyrrelse, så det var ikke en smart ide.

Løsningen her er ikke kalorier, men å finne ut HVORFOR Levaxin ikke er nok. Følges du opp av spesialist? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så løsningen er å spise nesten utelukkende rå og kokte grønnsaker. Da tror jeg at jeg sier meg heller fornøyd med en BMI på rundt 26, gitt. 

Du har jo rett og slett bestemt deg for at du ikke vil prioritere dette. Du beskriver tidligere et ganske normalt kosthold, og du er kun såvidt overvektig. Hva med å bare gjøre små endringer først, og se hva som skjer det neste halvåret? Hva skjer om du holder deg på 1700 i måned etter måned? Det gjør jo ingenting om det går sakte. Det er ikke så mye du skal ned, og det er jo snakk om en livsstilsendring.

Anonymkode: 75585...015

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 er nok for en treåring! Helt seriøs - Google det. Det er ingen voksne kvinner som bør eller trenger å spise så lite. Da er man for lite aktiv. De fleste har en bmr (Altsa det du forbrenner liggende uvirksom i en seng døgnet rundt) på rundt 1500. Du bør ikke under 1500. 
få medisinert deg bedre, spis som en voksen og trene. Masse protein, grønnsaker, potet, frukt, bær osv. 

Anonymkode: 0a6ef...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på rundt 1200 nå for å gå ned litt, har allerede gått ned 6 kg på 6 uker, jeg er ikke så tålmodig så er fint at det går raskt. Skal ned noen få kg til. 
Lavt stoffskifte her og, 41 år og 176 høy. Trener hardt 5-6 ganger i uken. Spiser mye grønnsaker, og ellers rene råvarer generelt, men grønnsaker og bær kan man spise mye av uten at det er mye kalorier. Så jeg er ikke sulten nei. 

Anonymkode: e6bc9...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, løsningen er å spise egg, kjøtt, fisk, grønnsaker og bær, og får du voldsomme cravings på «kjøtt, ost og gulrøtter» så er det helt ok å spise noen gulrøtter, men ikke å spise ost. DU var den som sa at du får cravings på spesifikt gulrøtter.

Nei, jeg har dårlig regulert stoffskifte og må ta fulle blodprøver og tweake disering hver 3-4 måneder og sånn har det vært i 15 år. Går på kombinert medisinering, tar jeg levaxin alene ligger jeg bare i fosterstilling og kan ikke jobbe. Jeg er også i overgangsalder.

Ja, man skal i hovedsak holde seg unna brus, godteri og alkohol resten av livet, det burde jo alle, det er helseskadelig søppel. Men selvsagt kan du ta et par glass vin ved spesielle anledninger, spise pavlova på 17. mai og ta en is en varm sommerdag noen ganger i løpet av sommeren. Men jeg mistenker at du «koser deg med» brus, alkohol eller sjokolade oftere enn det… 

Hvem har sagt noe om høy puls i en hel time? Tren hardt i 30 minutter heller da. Du bare sutrer jo, og kommer med unnskyldninger og bortforklaringer.

Hvis du ikke vil eller kan trene, ikke vil droppe tomme kalorier, og ikke vil ha gulrøtter selv om du craver dem (??), så får du vel bare fortsette å være misfornøyd og tjukk da, ingen andre enn du bryr deg. Men ikke gidd å skylde på stoffskiftet for at du ikke går ned i vekt. 

Anonymkode: 3eb50...d5e

Du som ikke er syk (for hadde du vært det, ville du ikke ha svart på denne måten), forstår ingenting. Jeg blir syk av å trene. Det har vært prøvd i mange varianter i 10 år. Skal jeg trene fordi jeg må trene, og være sykmeldt i 2 dager hver uke? Det tror jeg ikke arbeidsgiveren min går med på. Nei, man forbrenner ikke 400 kcal på 30 minutter med trening. 

Jeg spiser gulrøtter. Men gulrøtter inneholder også kalorier. Kalorier som legger seg på magen. Jeg er heller ikke TJUKK, selv om jeg er lettere overvektig. 

Jeg drikker ikke alkohol, og spiser svært lite sukker. Men jeg tåler ikke den lavkarbodietten som du foreslår. Min kropp tåler den ikke. Den må ha en moderat mengde karbohydrater. Men det forstår ikke du, som er frisk og rask. Synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ligger på rundt 1200 nå for å gå ned litt, har allerede gått ned 6 kg på 6 uker, jeg er ikke så tålmodig så er fint at det går raskt. Skal ned noen få kg til. 
Lavt stoffskifte her og, 41 år og 176 høy. Trener hardt 5-6 ganger i uken. Spiser mye grønnsaker, og ellers rene råvarer generelt, men grønnsaker og bær kan man spise mye av uten at det er mye kalorier. Så jeg er ikke sulten nei. 

Hvordan klarer du å trene hardt og så mye? Jeg ligger rett ut i flere dager etter en treningsøkt på 45 minutter med moderat intensitet. Jeg er heller ikke så tålmodig at jeg orker å sulte meg når vekta går ned med max 0,5 kilo per måned. Ingen motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kan altså ingenting om stoffskifte. Jeg er en av de MANGE som blir syke av å trene hardt. Trener jeg med høy puls i 1 time, hvis det i det hele tatt går, så ligger jeg rett ut i 2 dager. Det nytter ikke å jobbe med tankegangen når kroppen ikke vil. Jeg prøver å "skjerpe meg", jeg presser meg, men da saboterer kroppen og kollapser. Jeg har ingen forutsetninger mht. det at mine verdier er veldig dårlige, og kroppen ikke lystrer. Jeg vil jo så gjerne ha en frisk kropp, men jeg kan ikke trylle.

Anbefaler deg å lese dette: https://magasinet.roede.com/aktivitet/hvordan-trene-med-stoffskiftesykdom/110175

Og dette:

https://www.volvat.no/aktuelt/10-ting-du-bor-vite-om-stoffskifte/

Sitat fra siste link: "10. Stoffskiftepasienter kan oppleve det som problematisk å trene, da kroppen fungerer langsommere enn normalt. Det er ikke uvanlig at man opplever muskelsvakhet, og mange kan ha problemer med å gjennomføre en treningsøkt og restituere seg i etterkant. Med riktig behandling og veiledning kan man sette i gang med et treningsopplegg, men det vil som oftest være mer hensiktsmessig å fokusere på rolig aktivitet fremfor hard trening".

Hvis du ser på høy sone 1 til lav sone 2 som høy puls og hard trening så er du faktisk ekstremt innaktiv, og da er nok de få kiloene dine ditt minste problem.  Vondt i viljen kan ingen fikse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du ser på høy sone 1 til lav sone 2 som høy puls og hard trening så er du faktisk ekstremt innaktiv, og da er nok de få kiloene dine ditt minste problem.  Vondt i viljen kan ingen fikse. 

Igjen - slutt å snakke om noe du ikke har peiling på. Når kroppen ikke fungerer, er det ikke snakk om vondt i vilja. Jeg VIL. Jeg har vært aktiv løper før jeg ble syk, og jeg savner løpingen. Men det er ikke verdt å starte løpingen igjen hvis jeg blir syk av den. Jeg måtte også si nei til videreutdanning fordi jeg rett og slett ikke klarer å holde konsentrasjonen oppe. Jeg har opplevd flere ganger å sovne i møter på jobb, og det er fysisk vondt å holde seg våken. Jeg må tvinge kroppen til å være våken når jeg må være det. Tror du det er gøy? For øvrig kan ubehandlet lavt stoffskifte være dødelig, men det visste du kanskje heller ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan klarer du å trene hardt og så mye? Jeg ligger rett ut i flere dager etter en treningsøkt på 45 minutter med moderat intensitet. Jeg er heller ikke så tålmodig at jeg orker å sulte meg når vekta går ned med max 0,5 kilo per måned. Ingen motivasjon.

Jeg får jo energi og overskudd av trening, jeg elsker høy puls. Men jeg må ha ordentlig høy puls for å få den følelsen, hvis jeg ikke er godt i sone 4 og 5 så blir jeg bare tappet. Så må ha harde økter for å få den der "runners high" hvis du skjønner. Men, igjen, jeg sulter ikke. 
Uten noe motivasjon er jeg litt usikker på hva du vil i denne tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg får jo energi og overskudd av trening, jeg elsker høy puls. Men jeg må ha ordentlig høy puls for å få den følelsen, hvis jeg ikke er godt i sone 4 og 5 så blir jeg bare tappet. Så må ha harde økter for å få den der "runners high" hvis du skjønner. Men, igjen, jeg sulter ikke. 
Uten noe motivasjon er jeg litt usikker på hva du vil i denne tråden? 

Jeg ble overrasket over at fagfolk anbefaler så lite kaloriinntak. Bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt daglig matinntak under 1200 kcal. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening er ikke viktig for vektnedgang. Trening gir meg bare økt apetitt. Det virker på meg litt som du nå har lest i en artikkel at folk med din sykdom må ligge på 12-1500 daglig, og dermed gitt opp hele prosjektet med god samvittighet. Alle som har overvektig bmi vet innerst inne hva det er i deres kosthold som vipper lasset litt. Hva med å gjøre små endringer først? Hvorfor svarer du ikke dem som foreslår dette? Samle søtt til en kveld i uken, spise tre måltider daglig og kun en posjon. Rene råvarer 6 dager i uka. Det finnes da masse karbohydrater i rene råvarer (siden du sier du blir så syk av lavkarbo)? Ingen blir tykke av to kokte poteter til ørretfileten, eller en banan til frokost. 
Sannheten er at de fleste voksne kvinner som vil holde seg slanke må være ganske så restriktive i kostholdet sitt. Uavhengig av helseutfordringer.

Anonymkode: 75585...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men du vet jo selv at norske leger suger på stoffskiftesykdommer. Det er en lavstatussykdom som ingen gidder å sette seg inn i. Jeg har bodd flere forskjellige steder den tiden jeg har hatt sykdommen, og har vært hos flere leger, som kom med ymse amatøraktige råd om det ene og det andre. Dette gjelder også de to endokrinologene jeg har vært hos. 

Når du snakker om fettforbrenning i kroppen, så mener du sikkert lavkarbo. Dette kostholdet funker ikke for min kropp. Jeg spiser veldig moderat med karbohydrater, men klarer ikke så ekstremt som denne dietten livet ut. Kroppen reagerer kraftig, og jeg fungerer ikke i lang tid. 

1200 kcal er veldig lite, med mindre man spiser masse grønnsaker og veldig lite av alt det andre. Jeg får vondt i magen av for mye grønnsaker, fiser med vond lukt dagen lang og blir oppblåst. Så jeg må sette sammen et kosthold som ikke gjør vondt - og da må det inneholde både kjøtt, fisk, kylling, melkeprodukter osv. Da kommer kaloriene med en gang. 

Jeg har forsøkt å lage en kostholdsplan for dagen med 1200 kcal, og ser at det ikke er bærekraftig i lengden. I tillegg er kokte grønnsaker kjedelig og har vond smak, så å leve på det hele livet vil senke livskvaliteten betraktelig. Sånn som i dag, så spiser jeg veldig balansert med minimalt med sukker, veldig lite brød og pasta, noe ris, fete sauser, kjøtt, fisk, kylling, sjømat, frukt og grønnsaker. Noe syrnede melkeprodukter. Hvis jeg skal kutte ned til vond mat som gir jeg smerter i kroppen, så tror jeg at jeg vil foretrekke å forbli overvektig.

Det virker ikke som du egentlig vil gå ned i vekt?

Du må tåle å være sulten.

Du må lære deg å like mat, spesielt grønnsaker, som du nå synes er kjedelig.

Kroppen din vil takke deg etter en stund.

Anonymkode: 1c0ff...655

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...