AnonymBruker Skrevet 12. februar #1 Del Skrevet 12. februar Hva gjør man da? Må man dokumentere dette eller finner de det ut selv uansett? Eller er det sånn at de ser det på ligningen neste år så trekket blir større? Jeg har uføretrygd og begynner å jobbe i April og da tjener jeg 2300 i måneden før skatt, og det er jo ikke så mye. Utleggstrekk kommer i løpet av våren. Trenger ikke noe diskusjon på hvorfor jeg får utleggstrekk. Har vært dum tidligere år, men trenger ikke stygge kommentarer for det. Bare litt vanskelig å vite hva jeg skal gjøre når inntekten øker. Leste at de kunne vurdere endring av trekk når det er vesentlig endring i inntekt. Vet ikke hvor mye som regnes som vesentlig. Noen som vet? Anonymkode: ee9c6...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #2 Del Skrevet 12. februar Du får scrolle litt. Er ikke mange dagene siden noen andre fikk svar på nøyaktig det samme spørsmålet. Anonymkode: c4e5a...456 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #3 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du får scrolle litt. Er ikke mange dagene siden noen andre fikk svar på nøyaktig det samme spørsmålet. Anonymkode: c4e5a...456 Ok. Så det nå. Men skjønte ikke alle svarene. Anonymkode: ee9c6...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #4 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ok. Så det nå. Men skjønte ikke alle svarene. Anonymkode: ee9c6...5f2 Hvis trekket ditt er et prosenttrekk, så vil det bli trukket av de 2300,- også. Men er det et fast beløp så vil de nok ikke endre det. De har anledning til det, men sjelden jeg har opplevd at det blir gjort. Ihvertfall ikke når endringen er såpass liten. Jeg har jobbet hos namsmannen i flere år, selv om det er tre år siden jeg sluttet der. Anonymkode: c4e5a...456 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #5 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvis trekket ditt er et prosenttrekk, så vil det bli trukket av de 2300,- også. Men er det et fast beløp så vil de nok ikke endre det. De har anledning til det, men sjelden jeg har opplevd at det blir gjort. Ihvertfall ikke når endringen er såpass liten. Jeg har jobbet hos namsmannen i flere år, selv om det er tre år siden jeg sluttet der. Anonymkode: c4e5a...456 Da skjønner jeg tror jeg. De bryr seg ikke om såpass små beløp fra år til år? Så da får jeg ingen problemer? Da har jeg de ekstra pengene? Har det noe å si om de begynner å trekke det faste beløpet før eller etter jeg har fått første lønn fra der jeg begynner å jobbe? Anonymkode: ee9c6...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #6 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da skjønner jeg tror jeg. De bryr seg ikke om såpass små beløp fra år til år? Så da får jeg ingen problemer? Da har jeg de ekstra pengene? Har det noe å si om de begynner å trekke det faste beløpet før eller etter jeg har fått første lønn fra der jeg begynner å jobbe? Anonymkode: ee9c6...5f2 «Så beløp»…? Der utgjør omlag 18 tusen i året etter skatt. Selvsagt skal du brukde det til å betale gjelda di. Hbis du har et grann sv moral og samvittighet, så kontakter du namsmannen slik at de får justert trekkene. Om du noen gang søker offentlig gjeldsordning så vil du få avslag fordi du har holdt tilbake opplysninger om inntekt. Om du hadde hatt en gjeldsordning ville du mistet ordningen i dette tilfellet. Da ville din tilbakeholdelse av at du tjener 18K netto i året utenom, blitt sett på som et svik. Greit at du har driti på draget før, men man ordner opp etter seg etter beste evne om man eier moral. Da opplyser man om høyere inntekt og betaler gjelda si. Anonymkode: 91836...185 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #7 Del Skrevet 13. februar Du sier ingenting om hvor i prosessen trekket er . Er utleggsforretningen avholdt? I så fall kan kreditor bed om endring jmf tvangsfullbyrdelsesloven 7-23. Er det ikke avholdt enda så skal du besvare inntekt/utgift skjema og sende inn til namsfogden, der vedlegger du husleie, lønnslipper osv. Du sier 2300 "ikke er så mye" men det er jo nærmere 30 000 mer på et år enn å ikke ha det. Altså nærmere 30 000 som skal/skulle gått til en kreditor etter skatt. Anonymkode: 50e3b...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #8 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis trekket ditt er et prosenttrekk, så vil det bli trukket av de 2300,- også. Men er det et fast beløp så vil de nok ikke endre det. De har anledning til det, men sjelden jeg har opplevd at det blir gjort. Ihvertfall ikke når endringen er såpass liten. Jeg har jobbet hos namsmannen i flere år, selv om det er tre år siden jeg sluttet der. Anonymkode: c4e5a...456 Takk for svar 👍 Anonymkode: ee9c6...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #9 Del Skrevet 17. februar Noen flere her som vet? Jeg skal selvfølgelig ikke unndra noe. Jeg bare lurte på hvordan dette fungerer. Hos namsmannen får jeg ikke tak i noen Anonymkode: ee9c6...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #10 Del Skrevet 17. februar Da har jeg snakket med namsmann. Trekket blir regnet om på nytt hvis det kommer inn en ny sak før jeg har begynt å få den nye inntekten. Da regnes den nye inntekten med. Ellers blir det ikke medregnet med mindre kreditor ber om forandring av trekket, og hun trodde ikke de satt og fulgte med på det. Det kommer jo til å komme flere saker da jeg har en del gjeld. Men foreløpig er bare to registrert. De andre må vente på tur uansett så vet ikke om det er derfor det ikke har kommet inn flere saker. Om det ikke blir trekk av ekstrainntekten på en stund kunne jeg betale gjeld med det hvis jeg ville, men jeg var ikke forpliktet til det. De brydde seg uansett ikke om hva jeg bruker det til. Men siden glelden blir betalt ned fortere om jeg betaler mer så betaler jeg gjeld med det. Jeg tror ekstrainntekten blir med i trekket etterhvert uansett. Og jeg får ingen lønn før i Mai. Om noen her mener jeg fortsatt tar feil selv om jeg snakket med namsmann så kom med det du mener er riktig. Anonymkode: ee9c6...5f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #11 Del Skrevet 17. februar Dere som er i samme situasjon. Hvor lang tid tok det før dere fikk trekk? De har restanser og sier det er en god stund før de får behandlet sakene. Hvor lang tid kan det ta? Anonymkode: ee9c6...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #12 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har jeg snakket med namsmann. Trekket blir regnet om på nytt hvis det kommer inn en ny sak før jeg har begynt å få den nye inntekten. Da regnes den nye inntekten med. Ellers blir det ikke medregnet med mindre kreditor ber om forandring av trekket, og hun trodde ikke de satt og fulgte med på det. Det kommer jo til å komme flere saker da jeg har en del gjeld. Men foreløpig er bare to registrert. De andre må vente på tur uansett så vet ikke om det er derfor det ikke har kommet inn flere saker. Om det ikke blir trekk av ekstrainntekten på en stund kunne jeg betale gjeld med det hvis jeg ville, men jeg var ikke forpliktet til det. De brydde seg uansett ikke om hva jeg bruker det til. Men siden glelden blir betalt ned fortere om jeg betaler mer så betaler jeg gjeld med det. Jeg tror ekstrainntekten blir med i trekket etterhvert uansett. Og jeg får ingen lønn før i Mai. Om noen her mener jeg fortsatt tar feil selv om jeg snakket med namsmann så kom med det du mener er riktig. Anonymkode: ee9c6...5f2 Så bra at du får orden på det 🙂 Din opplevelse viser bare hvorfor man alltid bør ringe steder selv om det kan være ubehagelig, de aller fleste steder møter man mennesker som er behjelpelige og greie. Anonymkode: 2fd44...c48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #13 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 6.09): «Så beløp»…? Der utgjør omlag 18 tusen i året etter skatt. Selvsagt skal du brukde det til å betale gjelda di. Hbis du har et grann sv moral og samvittighet, så kontakter du namsmannen slik at de får justert trekkene. Om du noen gang søker offentlig gjeldsordning så vil du få avslag fordi du har holdt tilbake opplysninger om inntekt. Om du hadde hatt en gjeldsordning ville du mistet ordningen i dette tilfellet. Da ville din tilbakeholdelse av at du tjener 18K netto i året utenom, blitt sett på som et svik. Greit at du har driti på draget før, men man ordner opp etter seg etter beste evne om man eier moral. Da opplyser man om høyere inntekt og betaler gjelda si. Anonymkode: 91836...185 Selvfølgelig har jeg tenkt å betale gjeld med det. Det er jo bare en fordel for meg det da. Jeg spurte om jeg hadde dem fordi jeg var usikker på hvordan dette fungerer. Uansett hun jeg snakket med på telefon sa at ingen bryr seg om de ekstra pengene hvis trekket kommer i gang før jeg har begynt i den nye jobben. Om trekket kommer igang etter jeg har begynt så blir det medregnet. Uansett tror jeg de finner det ut etterhvert. Man har heller ikke plikt til å gi beskjed om det er fikk jeg høre. Men jeg gjorde det uansett. Anonymkode: ee9c6...5f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #14 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så bra at du får orden på det 🙂 Din opplevelse viser bare hvorfor man alltid bør ringe steder selv om det kan være ubehagelig, de aller fleste steder møter man mennesker som er behjelpelige og greie. Anonymkode: 2fd44...c48 Ja, er glad for det 🙂 Ja, ofte er det sånn 🙂👍 Anonymkode: ee9c6...5f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #15 Del Skrevet 17. februar Dette har jeg ikke så god greie på men mulig lønnsavdelingen innberetter høyere lønn. Uansett vil det komme på skatteseddelen og gjelda blir jo ikke mindre selv om det trekkes for lite en periode. Anonymkode: 3f900...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #16 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette har jeg ikke så god greie på men mulig lønnsavdelingen innberetter høyere lønn. Uansett vil det komme på skatteseddelen og gjelda blir jo ikke mindre selv om det trekkes for lite en periode. Anonymkode: 3f900...cd9 Jeg har uføretrygd, og begynner i en jobb i April. Der blir lønna 2300 i måneden før skatt hvis man er på jobb hver dag. Jeg vet ikke hvor mye skatt som blir trukket av det. Anonymkode: ee9c6...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #17 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har uføretrygd, og begynner i en jobb i April. Der blir lønna 2300 i måneden før skatt hvis man er på jobb hver dag. Jeg vet ikke hvor mye skatt som blir trukket av det. Anonymkode: ee9c6...5f2 Grunnen til så lite lønn i måneden er at det er vernet bedrift og trygden er hovedinntekten. Ikke noe jeg syns er noe gøy å si. Men sånn er det. Anonymkode: ee9c6...5f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #18 Del Skrevet 4. mars Skrev til dem og spurte. De svarte at hvis man har en ekstrainntekt ved siden av hovedinntekten så regner de ut gjennomsnitts inntekten og trekker fra det. Desverre litt vanskelig for meg å skjønne, da jeg ikke er den beste i matte. Noen som kan forklare? Stygge svar kan folk holde for seg selv. Anonymkode: ee9c6...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #19 Del Skrevet 4. mars Svaret er akkurat det samme som er gitt deg gjentatte ganger tidligere. Men for å gjøre det enda enklere - all inntekt teller. Om det er fra trygd eller lønn. Alt blir sett under ett. Eks Trygd 30000 Lønn 4000 Skatt 7000 Netto 27 0000. Livsopphold 10724 Husleie 8000 Tilgjengelig til trekk 8276 Anonymkode: 50e3b...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå