Gå til innhold

Hvor lenge var dere på jakt etter bolig før dere kjøpte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser hver eneste dag på finn.no, og rundt om kring... 

Barnet begynner på skolen i august, og skulle helst kjøpt et forevig hjem før det.
Vi har fått lån, men ingenting relevant kommer ut .. Ønsker større enn 80 kvadrat. 

Hvor lenge ventet dere?

Anonymkode: 9e4bb...fd7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress er mitt råd. Vi kjøpte feil bolig første gang og det er bedre å ta seg god tid og tenke over hvor dere egentlig vil bo enn å kjøpe bare for å kjøpe noe.

Anonymkode: 1f6b7...40c

AnonymBruker
Skrevet

1 år. Kjøpte ikke før vi var helt sikre. 

Anonymkode: 2296f...41e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke stress er mitt råd. Vi kjøpte feil bolig første gang og det er bedre å ta seg god tid og tenke over hvor dere egentlig vil bo enn å kjøpe bare for å kjøpe noe.

Svarer meg selv her. Det er fint å ha evigheten som perspektiv, men realiteten er at dere først vet hvordan det er å bo der når dere er vel installert og har vært der en stund. Skolen kan og by på nye erfaringer, kanskje er dere veldig fornøyde og noen opplever at det ikke ble som de hadde trodd.

AnonymBruker
Skrevet

Så etter en spesifikk leilighet i ønsket område da vi leide tilsvarende. Så bare på annonser helt casual og plutselig dukket en leilighet etter våre preferanser opp. Gikk vel bare to uker med å bare se, til innen en uke med å få fikset finanseringsbevis, visning og kjøp der vi vant budrunden. 

Plutselig kan noe dukke opp :) 

Anonymkode: abc8a...64b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 uker, sto uten bolig raskere enn planlagt. 

Vi hadde bare 2 krav, det skulle ikke være i bygda vi flyttet fra og det skulle være enebolig. Både jeg og mannen ser veldig enkelt på det; det er bare ett hus. Så lenge barna har det bra i området vi bor, kan alt annet fikses. 

Vet at vi skal bo her så lenge barna bor hjemme, totalt ca 10 år. Hva vi gjør når barna flytter ut får vi ta stilling til da.

Anonymkode: 28b18...a12

• Nyttig 1
Skrevet

Rundt 3 uker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte ett år før vi fant riktig bolig. Vi ønsker og trenger nå mer plass, følger med på det som legges ut, men det har ikke vært noe aktuelt de siste to årene. Velger å ha is i magen, og bo trangt fram til riktig bolig i riktig område kommer. Da får vi også betalt ned mer på lånet, og vi får spart opp mer i egenkapital. 

Anonymkode: af80d...1c6

AnonymBruker
Skrevet

Det tok oss 1,5 år.

Anonymkode: e9c99...658

Skrevet

Over 2 år. Men vi var i flere budrunder før vi endelig vant. Det er noen år siden. Da alt solgte som hakka møkk

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi ser hver eneste dag på finn.no, og rundt om kring... 

Barnet begynner på skolen i august, og skulle helst kjøpt et forevig hjem før det.
Vi har fått lån, men ingenting relevant kommer ut .. Ønsker større enn 80 kvadrat. 

Hvor lenge ventet dere?

Min erfaring med å la meglere konkurrere om å skaffe bolig var god. Brukte denne tjenesten:
https://eiendomsmegler.no/ 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært på utkikk cirka 1 år og lette i et spesifikt område i den lille byen vår, og så plutselig at DET huset vi hadde siklet på en stund stod med til salgs-plakat på. Ringte på umiddelbart og spurte om privat visning samme dag. La inn bud litt over prisantydning dagen etter og det ble akseptert. Dette var i 2006. Er så glad for at vi ba om privat visning! Har bodd her siden og her vokser barna våre opp 🙂

Anonymkode: ced7a...9e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca 1 mnd. Vi hadde snakket om det i et år men planla mer sparing til egenkapital og var ikke på utkikk. Plutselig kom en etterlengtet lønnsøkning på slutten av året i fjor. Når egenkapital kravet også skulle ned til 10% så begynte vi forsiktig å kikke litt på finn. Vi var heldige, fant og vant budrunde på drømmeboligen mye raskere enn vi hadde forestilt oss nå i januar.

Anonymkode: 97bf4...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gentleman59 skrev (26 minutter siden):

Min erfaring med å la meglere konkurrere om å skaffe bolig var god. Brukte denne tjenesten:
https://eiendomsmegler.no/ 

Hva koster det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva koster det?

Det er 6 år siden, og jeg betalte ikke noe annet enn det den megleren jeg valgte kostet. 
La dem konkurrere om deg, det var poenget dengang. 
Denne portalen er (var i alle fall) et sted for å la meglere konkurrere om å få lov å levere til deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Solgte og kjøpte hus innen en måned. Gikk  offmarked. 

Anonymkode: ef9f8...7a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt rundt 6 måneder hver gang.

Første gang var det fordi vi tapte alle budrunder.

Andre gang var det fordi vi var litt mer kresne. Ironisk nok hatet vi boligen vi endte med 😂

Sist gang var det fordi banken egentlig ville at vi skulle selge før vi kjøpte. Vi måtte det for å ha råd til rekkehus. Det orket ikke samboer, så vi måtte akseptere et finansieringsbevis på 1 mill mindre. Da fikk vi selvfølgelig ikke noe hus, og det tok 9 måneder før det kom en leilighet på markedet som møtte våre kriterier.

Neste gang selger jeg først. Jeg leier heller et år enn å kjøpe safe og så angre.

Anonymkode: 4d32c...16f

• Liker 1
Skrevet

Det gikk veldig fort. Husker ikke nøyaktig, men tror det gikk en knapp måned fra vi begynte å kikke, til vi overtok boligen 😄 Vi var på to visninger, la inn bud med kort frist på den første, og fikk den. Forrige eier hadde allerede flytta ut, så vi kunne overta fort 😄

Skrevet (endret)

To måneder. Jeg så etter leilighet på en bestemt gateadresse, og fant først en til salgs der. Dessverre gikk den over i budrunden, så det ble ikke meg som fikk den. Men et par uker etterpå, kom en til i samme gate til salgs, og venninnen min sa hun var bombesikker på at den hadde ligget ute før og ikke blitt solgt. Jeg gikk på privatvisning, la inn bud som eneste budgiver, men de godtok ikke bud litt under prisantydning. Ga da bud på prisantydning og fikk tilslaget.

Flyttet inn 3 måneder etterpå. Skilsmisse, så kun jeg og sønnen som flyttet inn.

Endret av Million
stavefeil rettet
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte tre boliger på syv år, så det sier kanskje litt om hvor lite vi tenker gjennom ting før vi slenger oss på noe. Er mer sånn at vi har lyst på noe nytt, og om vi finner så kjøper vi.

Anonymkode: 14be0...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...