AnonymBruker Skrevet 12. februar #1 Skrevet 12. februar Jeg drukner i hudpleiejungelen og trenger desperat hjelp! jeg har ulike produkter som serum, toner, booster, diverse cleancere og acids, miceral water, diverse kremer, foundation også videre. jeg aner ikke hvordan jeg skal bruke det. Hvilken rekkefølge skal det brukes i? Kan noen gi meg en konkret oppskrift fra A til Å for rutiner på morgen og kveld? Hva skal jeg bruke når? Og rekkefølge? Jeg må Ha solkrem også, skal den over eller under foundationen? Anonymkode: fcf60...ccd
AnonymBruker Skrevet 12. februar #2 Skrevet 12. februar Hva skal du med alle de produktene? Jeg har en krem jeg klæsjer på og så har jeg rens som jeg bruker i dusjen ×1 daglig. Har også en nattmaske jeg tar på fra PCA sånn 1 gang i måneden som hydrerer fordi jeg har lett dehydrert hud. Man bruker solkrem under foundation. Anonymkode: 77a88...817 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #3 Skrevet 12. februar Hva er forskjellen på toner, diverse cleancere og miracle Water? Hvorfor bruker du «diverse» kremer? min rutine er på morgen rens med ansiktsvann ( eller toner/ miracle water om du vil ) , så serum så dagkrem. Om jeg pynte meg , foundation. Om jeg skal på stranden , solkrem. på kvelden , rensemelk, ansiktsvann, nattkrem. Anonymkode: 03f6c...61d
AnonymBruker Skrevet 13. februar #4 Skrevet 13. februar For hudpleie er rekkefølgen fra mest tyntflytende produkt til tykkest. Min rutine f.eks. er først fuktighetsserum, deretter growth factor/peptider, fuktighetskrem og til slutt olje. Anonymkode: 6c1aa...5af
Roci Skrevet 13. februar #5 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg drukner i hudpleiejungelen og trenger desperat hjelp! jeg har ulike produkter som serum, toner, booster, diverse cleancere og acids, miceral water, diverse kremer, foundation også videre. jeg aner ikke hvordan jeg skal bruke det. Hvilken rekkefølge skal det brukes i? Kan noen gi meg en konkret oppskrift fra A til Å for rutiner på morgen og kveld? Hva skal jeg bruke når? Og rekkefølge? Jeg må Ha solkrem også, skal den over eller under foundationen? Anonymkode: fcf60...ccd Det er vanskelig å gi et helt konkret svar uten oversikt over de konkrete produktene du har/bruker, fordi ingrediensene/virkestoffene kan ha betydning for rekkefølgen. Vanligvis skal f.eks. toner/essence påføres først, deretter serum osv. Dersom det er snakk om snegleslimessens, skal imidlertid den påføres etter serum, fordi denne ingrediensen legger en beskyttende "hinne" på huden som hindrer etterfølgende aktive virkestoffer som f.eks. C-vitamin, å trekke inn i huden. På generell basis kan en hudpleierutine se slik ut: Morgen: Rens/vask med lunkent vann, avslutt gjerne med kaldt vann. Det er som regel ikke nødvendig å bruke renseprodukter om morgenen, med mindre man har svært fet/uren hud). Toner/essence Serum/booster Fuktighetskrem + øyekrem/serum Solkrem Foundation Kveld: Rens Toner/essence* Serum/booster** Fuktighetskrem + øyekrem/serum Evt. ansiktsolje, hvis du bruker det. * og **: Her kommer det litt an på. Hvis du skal bruke f.eks. et retinoid, skal det legges på helt tørr hud, så da bør det gå på først for full effekt. Det samme gjelder om du bruker eksfolierende syrer. La produktet trekke helt inn i huden før du legger toner/essence, etterfulgt av fuktighetskrem osv. Noe annet du må skaffe deg kunnskap om når du skal legge hudpleieprodukter lagvis, er hvilke virkestoffer som ikke bør kombineres i samme rutine. I beste fall eliminerer de effekten av hverandre, i verste fall kan de gi hudirritasjon og skade hudbarrieren. Micellarvann egner seg forøvrig best som sminkefjerner, du bør bruke et annet renseprodukt i tillegg for å være sikker på at du får fjernet rester av sminke og solkrem ordentlig. 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar #6 Skrevet 14. februar Roci skrev (På 13.2.2025 den 9.34): Det er vanskelig å gi et helt konkret svar uten oversikt over de konkrete produktene du har/bruker, fordi ingrediensene/virkestoffene kan ha betydning for rekkefølgen. Vanligvis skal f.eks. toner/essence påføres først, deretter serum osv. Dersom det er snakk om snegleslimessens, skal imidlertid den påføres etter serum, fordi denne ingrediensen legger en beskyttende "hinne" på huden som hindrer etterfølgende aktive virkestoffer som f.eks. C-vitamin, å trekke inn i huden. På generell basis kan en hudpleierutine se slik ut: Morgen: Rens/vask med lunkent vann, avslutt gjerne med kaldt vann. Det er som regel ikke nødvendig å bruke renseprodukter om morgenen, med mindre man har svært fet/uren hud). Toner/essence Serum/booster Fuktighetskrem + øyekrem/serum Solkrem Foundation Kveld: Rens Toner/essence* Serum/booster** Fuktighetskrem + øyekrem/serum Evt. ansiktsolje, hvis du bruker det. * og **: Her kommer det litt an på. Hvis du skal bruke f.eks. et retinoid, skal det legges på helt tørr hud, så da bør det gå på først for full effekt. Det samme gjelder om du bruker eksfolierende syrer. La produktet trekke helt inn i huden før du legger toner/essence, etterfulgt av fuktighetskrem osv. Noe annet du må skaffe deg kunnskap om når du skal legge hudpleieprodukter lagvis, er hvilke virkestoffer som ikke bør kombineres i samme rutine. I beste fall eliminerer de effekten av hverandre, i verste fall kan de gi hudirritasjon og skade hudbarrieren. Micellarvann egner seg forøvrig best som sminkefjerner, du bør bruke et annet renseprodukt i tillegg for å være sikker på at du får fjernet rester av sminke og solkrem ordentlig. Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har bikket 40 og det er på tide å lære meg å Ta vare på huden, men jeg drukner i jungelen av produkter. Jeg har kjøpt litt her og der, og fått masse opp igjennom, men siden jeg ikke aner hvordan jeg skal bruke det så har jeg latt det være… Anonymkode: fcf60...ccd 1
Roci Skrevet 14. februar #7 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har bikket 40 og det er på tide å lære meg å Ta vare på huden, men jeg drukner i jungelen av produkter. Jeg har kjøpt litt her og der, og fått masse opp igjennom, men siden jeg ikke aner hvordan jeg skal bruke det så har jeg latt det være… Anonymkode: fcf60...ccd Bare hyggelig Dette med hudpleie er jo en interesse og hobby for meg, så om du sender meg en oversikt over de produktene du har, så kan jeg hjelpe deg å sette opp en rutine. Du kan jo begynne med å sortere ut åpnede produkter som er gått ut på dato og uåpnede produkter som er mer enn to år gamle
Seff Skrevet 14. februar #8 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har bikket 40 og det er på tide å lære meg å Ta vare på huden, men jeg drukner i jungelen av produkter. Jeg har kjøpt litt her og der, og fått masse opp igjennom, men siden jeg ikke aner hvordan jeg skal bruke det så har jeg latt det være… Anonymkode: fcf60...ccd Hvis du har samlet hudpleieprodukter "opp igjennom". kan du mest sannsynlig kaste det meste. Hudpleieprodukter har også utløpsdato. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #9 Skrevet 14. februar Her er det god informasjon: https://skinsecret.no/hvordan-starte-med-en-koreansk-hudpleierutine/ Anonymkode: 4e32b...38e
AnonymBruker Skrevet 14. februar #10 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 21.00): Jeg drukner i hudpleiejungelen og trenger desperat hjelp! jeg har ulike produkter som serum, toner, booster, diverse cleancere og acids, miceral water, diverse kremer, foundation også videre. jeg aner ikke hvordan jeg skal bruke det. Hvilken rekkefølge skal det brukes i? Kan noen gi meg en konkret oppskrift fra A til Å for rutiner på morgen og kveld? Hva skal jeg bruke når? Og rekkefølge? Jeg må Ha solkrem også, skal den over eller under foundationen? Anonymkode: fcf60...ccd Når du tenker at du skal kline på ting i rekkefølge, da blir jeg litt skremt. Hvor mye kjemikalier tror du huden din har godt av? Jeg tenker at du vanligvis skal stoppe påføringen før du tar på det første produktet. Og hvis du må ha på noe, skal det være fordi huden din trenger et legemiddel mot hudsykdommer eller plager av noe slag, slik som Rosacea, tørrhet, kviser, sol/solbrenthet osv. og da kal du påføre kun det middelet som trenges, og ikke en coctail av produkter som sammen kan gi helt uforutsigbare effekter. Anonymkode: 911de...c2c
AnonymBruker Skrevet 14. februar #11 Skrevet 14. februar Jeg har aldri hatt så fin hud som etter at jeg kuttet kraftig ned på hudpleieprodukter De fleste hudpleieprodukter har ingredienser du ikke ønsker i kroppen, som for eksempel frøoljer, og de er som regel i plastbeholdere så du smører mikroplast på huden og det tas opp i huden. Og de øker behovet for hudpleie, så det blir en ond sirkel. Jeg smører innenfra heller med næringsrik animalsk mat, og så bruker jeg bare noen få produkter som brukes sjeldent. Jeg har talgbaserte kremer i glassbeholdere. Anonymkode: 23cc8...bd4
Roci Skrevet 15. februar #12 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 12.10): Og hvis du må ha på noe, skal det være fordi huden din trenger et legemiddel mot hudsykdommer eller plager av noe slag, slik som Rosacea, tørrhet, kviser, sol/solbrenthet osv. og da kal du påføre kun det middelet som trenges, og ikke en coctail av produkter som sammen kan gi helt uforutsigbare effekter. Anonymkode: 911de...c2c Her tenker jeg litt motsatt av deg, at man ikke skal bruke legemidler unødig. Det er ikke alle hudtilstander eller hudproblemer som krever medisinsk hudpleie. Det er tross alt en grunn til at legemidlet er på resept. En mild grad av rosacea kan fint behandles med f.eks. azelainsyre i 10 -15% konsentrasjon, som er tilstrekkelig til å ha effekt, men med mye lavere risiko for hudirritasjon enn legemidler mot kraftig rosacea. Det er heller ikke alltid det er nødvendig med legemidler for å behandle kviser, litt avhengig av hva kvisene skyldes. Dersom kvisene ikke er hormonelle/cystiske, men kun kommer av fet hud, trenger man ikke alltid isotretinoin/tretinoin eller andre legemidler som gjerne har kraftige bivirkninger.
AnonymBruker Skrevet 15. februar #13 Skrevet 15. februar Hei, så fint du tar vare på huden din! Det er jo forskjellig fra person til person så for noen kan man bare vaske fjeset, mens for andre trenger man Masse produkter og sliter mye med det. Uansett er det viktig og bra å bruke en fuktighetskrem for å hydrere huden. Dette er mitt tips til step by step: kveld: -cleanser -toner - serumer - (aknebehandling om du trenger det) - fuktighetskrem/moisturize Morgen: - cleanser - toner - fuktighetskrem/moisturize -solkrem Det er forskjellig fra person til person hvordan hudtype se har, jeg personlig har tørr hud, har slitt med eksem og sprekker i huden før, så i min rutine legger jeg ekstra opp for hydrerende produkter. Hylaronic acid og niacinamide er produktet som gir fuktighet og som jeg er veldig glad i. Om du har sensitiv hud, er det ekstra viktig at du sjekker produktene dine ordentlig før du kjøper dem. Ikke kjøp produkter med parfyme eller alkohol, og smart å se på produktlister. Jeg har flere ganger prøvd enn jeg vil innrømme spurt AI om hjelp, funker veldig bra, bare skriv ned ingrediensene i produktet, og det vil ta deg gjennom det step by step. dette er viktig å tenke på når det gjelder sminke og. Kjøper du billig sminke, er det ofte stoffer i produktet som er billig laget og ikke bra for huden i det hele tatt! kjedelig å skulle bruke mange hundre kroner på et produkt, men ofte lønner det seg, og produktene er bedre for hud og for utseende. Selvfølgelig er det unntak på begge veier, man kan være heldige å finne kjempebra produkter til en veldig lav pris, men du burde alltid være litt skeptisk til merker som er mistenkelige billige. noe annet som påvirker huden veldig som mange ikke vet, er at det er utrolig viktig å fjerne sminken ordentlig og å få cleanset fjeset ordentlig. selv om du bare bruker litt sminke, husk å fjerne den på slutten av dagen, og bruk en god cleanser og vask fjeset ordentlig godt. si ifra om du trenger mer tips, og gjerne skriv hvilke produkter du bruker, både med hudpleie og med sminke, så kan jeg finne ut mer om de, og fortelle også om hudtypen din; er den tørr, oljete, tørr i t sonen, så er det enklere å gi seg mer spesifikke råd😊. Lykke til! Anonymkode: 3e5b5...577
AnonymBruker Skrevet 15. februar #14 Skrevet 15. februar Men kommer du til å orke det der over tid 🙂. Jeg er over 50, og har veldig fin hud. I ungdommen vasket jeg ansikt om morgenen, brukte en god dagkrem, og renset med rensekrem hver kveld. Det jeg gjør i tillegg nå, er å bruke en god nattkrem. Det syns jeg virker veldig bra for huden min. I tillegg hender det at jeg tar en maske, bruker serum og bruker lett skrubb. En kveld i uka i snitt, tipper jeg. Tror det er fort gjort å begynne med rutiner som blir så tidkrevende at man bryter etter kort tid. Anonymkode: 81b13...ae4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå