Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor tar du alt dette som kritikk, heller enn å se det som at hun faktisk hjelper og tilrettelegger for at ting skal gå greiest mulig? Det er hun som kjenner barnets rutiner, vaner og preferanser, og vet både hva som forstyrrer naboen (og som nærmeste nabo til en småbarnsfamilie vil jeg forgylle henne for å ta hensyn) og hvilke klær barnet skal ha på seg dagen etter. Du virker mer opptatt av å ha rett og å få gjøre som du vil enn å faktisk bygge et forhold til barnet - det forholdet avhenger ikke av at du får bestemme barnets frokost.

Det er kanskje litt slitsomt med folk som skal styre alt som skjer rundt dem og som ikke har tiltro til besteforeldre som selv har oppdratt flere barn.

Jeg skjønner godt at besteforeldre kan ha lyst til å selv lage mat til barnebarna sine, kjøpe de en gave eller en yoghurt uten å få gode råd om hva som er et bedre alternativ.

Anonymkode: bd743...924

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (44 minutter siden):

Du kan selv spise så mye mikroplast og hormonforstyrrende stoffer som du vil. Du hadde ikke fått lov til å være rundt mitt barn, og ikke hadde jeg savna det heller. Man trenger ikke gi mer plast enn nødvendig.

I rest my case 

Anonymkode: a09de...b6e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (43 minutter siden):

Jo, det er man, med mindre det er en uke av gangen.

Nei virkelig ikke 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er kanskje litt slitsomt med folk som skal styre alt som skjer rundt dem og som ikke har tiltro til besteforeldre som selv har oppdratt flere barn.

Jeg skjønner godt at besteforeldre kan ha lyst til å selv lage mat til barnebarna sine, kjøpe de en gave eller en yoghurt uten å få gode råd om hva som er et bedre alternativ.

👏

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Høres som problemet her var dem, og ikke du. Denne bestemoren ønsker jo kontakt, men barnets mor er problemet. Jeg tror ikke det er for sent å bonde med egne besteforeldre. Man får jo nye relasjoner gjennom hele livet som menneske 

Anonymkode: b596b...48d

Moren er ikke problemet her. Problemet er folk som ikke gidder oppdatere seg på ny forskning på titalls år og mener de av en eller annen grunn har rett. Det å håpe på at svigerdatter bryter sammen under presset foreldre har på seg i dag kjennetegner heller ikke en god person. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (9 minutter siden):

Moren er ikke problemet her. Problemet er folk som ikke gidder oppdatere seg på ny forskning på titalls år og mener de av en eller annen grunn har rett. Det å håpe på at svigerdatter bryter sammen under presset foreldre har på seg i dag kjennetegner heller ikke en god person. 

«Bryter sammen?» Tenker det handler mer om å gjøre seg erfaringer med hva som eventuelt kan skje hvis man gjør og sånn. Jeg ønsker ingen noe vondt, da hadde jeg ikke svart i denne tråden. Svaret mitt var forresten basert på at jeg forstod begge to. Men behøver vel ikke minne deg på det siden du sikkert leste det selv.

Anonymkode: b596b...48d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikke noe å skryte av. Du poengterer heller problemet her 😅

Det handler ikke om å stole på at andre er gode omsorgspersoner. Det handler om kunnskap om tilknytning, og at vi nå i dag VET at avbrudd i relasjon med primær omsorgsperson kan gi varige skader på barnets tilknytning, og det kan også gjøre nære relasjoner vanskeligere senere.

Vi gjør det ikke for å ha kontroll eller fordi vi tror vi «eier» barna, vi gjør det fordi vi tror det er det beste for de på både kort og lang sikt. (I tillegg har vi kilder på hvorfor vi tror det er best, vi synser ikke slik dere driver med.)

Anonymkode: 19d67...be3

Så en far kan altså ikke være en bra nok omsorgsperson for barnet sitt alene i en uke? Vis meg gjerne dokumentasjon på det. Da hadde det blitt mange saker for barnevernet, du 🙂. Det hender mødre tar en ferieuke alene, drar på jobbreise, reiser bort i begravelse eller noe, må på sykehus osv. Og du mener altså at barnet er fortapt da, om bare far er tilstede?

Anonymkode: 23ce5...04b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart slike mødre blir slitne?! Aldri klare å gi slipp?!

Er det rart far melder seg ut?! Det blir jo aldri korrekt nok for mor!

Er det rart besteforeldre prioriterer egne interesser?! Når de ikke engang er betrodd å smøre ei brødskive til frokost.

Er det rart pedagoger i skole og barnehagen blir oppgitt?! De får jo aldri fred til å gjøre jobben sin pga slike mødre som her er beskrevet.

Anonymkode: 1bd53...2e2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er hennes livsprosjekt. Alt skal være optimalt hele tiden. Veldig vanlig nå om dagen.

Hun burde slappe av litt mer, la barnet få være et selvstendig menneske, ikke hennes hobby og livsverk. At barnet spiser youghurt med ferdig tilsatt banan 1 gang i året spiller ingen rolle. Vet ikke helt hvordan løse det, enten din sønn eller du snakke veldig pedagogisk og snilt kanskje?

Det kan også hende at hun har behov for å demonstrere hvor flink mor hun er overfor dere. Hun søker validering og oppmerksomhet. Så derfor er hun «ekstra flink» når dere er tilstede, som overfor dere kommer ut som ekstra streng og masete. Hva om du prøver å tilfredsstille hennes behov for validering først, se om hun senker skuldrene og slapper av litt mer etterpå?

Anonymkode: bc499...26b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det rart slike mødre blir slitne?! Aldri klare å gi slipp?!

Er det rart far melder seg ut?! Det blir jo aldri korrekt nok for mor!

Er det rart besteforeldre prioriterer egne interesser?! Når de ikke engang er betrodd å smøre ei brødskive til frokost.

Er det rart pedagoger i skole og barnehagen blir oppgitt?! De får jo aldri fred til å gjøre jobben sin pga slike mødre som her er beskrevet.

Godt skrevet 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest alle de mange innleggene, men for det første har begge ansvar for relasjonen, og det inkluderer også deg. Du går automatisk ut fra at svigerdatter har all skyld, og at din sønn bare jatter med henne. Du vet ikke at han «ikke fikk lov» til å ta med barnet til dere, du tror det bare. Kanskje han ikke orket, og ville ha litt fri? At hun finner frem mat og klær er vel helt ok. Kanskje er hun redd for at svigerforeldre med skrantende knær og hofter ikke klarer å løpe raskt nok etter barnet når det løper ut fra lekeplassen og ut i bilveien? Vi har kun din versjon her, ikke din sønn eller svigerdatter. Prøv å være litt raus. 

Anonymkode: 83abe...5d3

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet er hennes livsprosjekt. Alt skal være optimalt hele tiden. Veldig vanlig nå om dagen.

Hun burde slappe av litt mer, la barnet få være et selvstendig menneske, ikke hennes hobby og livsverk. At barnet spiser youghurt med ferdig tilsatt banan 1 gang i året spiller ingen rolle. Vet ikke helt hvordan løse det, enten din sønn eller du snakke veldig pedagogisk og snilt kanskje?

Det kan også hende at hun har behov for å demonstrere hvor flink mor hun er overfor dere. Hun søker validering og oppmerksomhet. Så derfor er hun «ekstra flink» når dere er tilstede, som overfor dere kommer ut som ekstra streng og masete. Hva om du prøver å tilfredsstille hennes behov for validering først, se om hun senker skuldrene og slapper av litt mer etterpå?

Anonymkode: bc499...26b

Men når det for foreldrene blir konstant mas hver eneste gang de er på butikken framover, fordi ungen nå vil ha den morsomme yoghurten med ape på, og nekter å spise den gamle kjedelige yoghurten, spiller det noen rolle da?

Barnet trenger ikke å være et «livsprosjekt» bare fordi man ønsker å gjøre det beste for det. Det trenger heller ikke være et behov for å demonstrere hvor flink man er, men heller det at man prøver å holde på de rutinene man har, som fungerer.

Veldig mange i denne tråden som pålegger denne mora veldig mange rare ting 🤔

Anonymkode: b737f...0c4

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

hvordan forholde seg til dette? Jeg vil jo så gjerne være en god farmor og få tid til å bli kjent med barnebarnet 😞

Anonymkode: 75678...505

Men hva med farmors sønn?

Er han helt hjelpeløs?

Anonymkode: b735e...a87

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men HVORFOR skal det være så vanskelig å bare gi den forbanna yoghurten mor ønsker at barnet skal spise??? Hvorfor MÅ på død og liv besteforeldre fore barnebarna med dritt og sukker når de uansett er for små til å huske det? Jeg er så glad for at mine barns besteforeldre ALDRI har lagt seg opp i våre regler da barna var små. De skjønte selv at man ikke gir en liten 2/3-åring ultraprossesert sukkermat «bare fordi». I dag er barna tenåringer og elsker å være hos besteforeldrene på begge sider, og i dag er det helt okay at de får hjemmelagde boller med masse sukker og potetgull når de er der. De er store nok til å forstå forskjell på helg og hverdag og «besteforelderkos», og disse minnene vil de faktisk huske. Hadde min svigermor blitt snurt av at jeg pent ba henne ikke gi barnebarnet sukkeryoghurt hadde jeg tenkt at hun ikke var kapabel til å forstå helt grunnleggende ting om små barn. 

Anonymkode: 644db...092

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet

Dette er en sånn tråd som gjør at jeg blir skeptisk til dagens foreldre som klager sånn på at besteforeldrene ikke stiller opp. Det er faktisk ikke sånn at alt er forskjellig fra 90-tallet, da jeg hadde baby/lite barn til i dag. Det var fokus på kosthold, ikke legge baby på magen, ikke la hn sitte foran TV lenge, det var fokus på innhold i solkrem og andre babyprodukter, det var fokus på plast/ikke plast i leker. Vi snakker liksom ikke om steinalderen heller! Som det altså høres ut på flere her inne. Og - VI satt/gikk/trillet ikke med telefonen konstant foran ansiktet - slik jeg faktisk ser og opplever at mange småbarnsforeldre gjør i dag. 

Slik jeg leser TS sitt innlegg så gis de som besteforeldre ikke muligheten til å etablere en relasjon til barnet, fordi mor skal overstyre hele veien. Jeg oppfatter ikke at det handler om at besteforeldrene (fordi de er dumme og uvitende) absolutt MÅ gi barnet bananyoghurt eller plastleker, men mer at de overhode ikke får lov til å gjøre noe annet enn det mor bestemmer. 

Og så kommer vel mor om noen år da og klager på at farforeldrene er så uinteresserte i barnebarnet - men uten noen refleksjon over sin egen rolle i hvorfor det har blitt sånn. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er da helt vanlige  «regler» og ønsker for en førstegangsmor. Du vil gi barnet noe annet enn det hun ønsker å gi til frokost? La en treåring se mer enn 30 minutter tv om morgenen? Kjøpe leker de ikke vil ha? Hvorfor vil du det, og hvorfor tror du det vil skape bånd mellom dere og barnebarnet? Forholdet deres handler da ikke om hvilken yoghurt du gir barnet! 

Anonymkode: 216dd...a76

At du prøver å normalisere noe som er unormalt er på kanten til psykt.

Anonymkode: ecd45...0e1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men HVORFOR skal det være så vanskelig å bare gi den forbanna yoghurten mor ønsker at barnet skal spise??? Hvorfor MÅ på død og liv besteforeldre fore barnebarna med dritt og sukker når de uansett er for små til å huske det? Jeg er så glad for at mine barns besteforeldre ALDRI har lagt seg opp i våre regler da barna var små. De skjønte selv at man ikke gir en liten 2/3-åring ultraprossesert sukkermat «bare fordi». I dag er barna tenåringer og elsker å være hos besteforeldrene på begge sider, og i dag er det helt okay at de får hjemmelagde boller med masse sukker og potetgull når de er der. De er store nok til å forstå forskjell på helg og hverdag og «besteforelderkos», og disse minnene vil de faktisk huske. Hadde min svigermor blitt snurt av at jeg pent ba henne ikke gi barnebarnet sukkeryoghurt hadde jeg tenkt at hun ikke var kapabel til å forstå helt grunnleggende ting om små barn. 

Anonymkode: 644db...092

Fordi foreldre ikke kan detaljstyre alt besteforeldrene gjør og fordi det ikke er noe kjekt å skape et forhold til barnebarnet sitt som er planlagt til minste detalj av barnets mor.

De stakkars besteforeldrene får ikke en gang lov til å ta med barnebarnet en tur på lekeplassen alene..

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men hva med farmors sønn?

Er han helt hjelpeløs?

Anonymkode: b735e...a87

Overfor et slikt regime blir alle hjelpeløse.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi foreldre ikke kan detaljstyre alt besteforeldrene gjør og fordi det ikke er noe kjekt å skape et forhold til barnebarnet sitt som er planlagt til minste detalj av barnets mor.

De stakkars besteforeldrene får ikke en gang lov til å ta med barnebarnet en tur på lekeplassen alene..

Hvorfor kan de ikke skape et forhold med å leke på gulvet? Hvorfor kan de ikke skape et forhold ved å lese bok? Hva er det med å gi sukker/plastleker/se tv som liksom skaper et forhold? 

De stakkars besteforeldrene ser ungen fire ganger i året. Kanskje ungen ikke er trygg nok på dem til at det er fornuftig å sende dem på lekeplassen alene? Det er snakk om en 3-åring her…

Anonymkode: b737f...0c4

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er så viktig for besteforeldrene, så kan de kanskje heller fokusere på å bygge relasjon ved å komme oftere på besøk. 

Anonymkode: cf889...8b8

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...