Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner godt denne moren. Dere er jo omtrent som fremmed for dette barnet. Og å skulle skjemme bort en tre-åring må være på lek, latter og kosestund med feks bok. Kanskje får være med på bading eller leking. Legg bort tlf om den er hyppig fremme. Og kvalitetstid innebærer ikke skjerm for en treåring. Barn nå tildags får i seg ekstreme mengder sukker. All ære for å ville begrense dette. Tenker hun ikke stoler på deg/dere da dere har den gamle generasjonstankegang om slikt. Tidene forandrer seg. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Gentleman59 skrev (14 timer siden):

Besteforeldre har en rettighet: Å kunne skjemme bort barnebarn. 
Besteforeldre har mer erfaring med barn enn nybakte foreldre i mange tilfeller, rart det der med erfaring. 
Fortell mammaen til barnet om egner erfaringer og få mammaen til å slappe av. 

Besteforeldre har ingen rettigheter. De må gjerne skjemme bort barna innenfor de regler og grenser som foreldrene har satt. Hva er å skjemme bort et barn på go’måten? Ubegrenset tv? Godteri til langt over pipa? Oppetid så lenge de vil? Boller og brus, pizza og pølser? 
Da tenker jeg heller; kvalitetstid med aktiviteter som gir gode minner, god mestringsfølelse og følelse av tilhørighet i flokken. Ingenting av dette går på tvers av foreldrenes grensesetting. Personlig husker jeg mer mennesker som var god og raus mot meg over godteri og pølser.

Anonymkode: cf889...8b8

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men det er slitsomt med besøk i hus, kan det være det som irriterer henne? Bor dere hos dem lenge, og har de nok plass? Trenger hun litt egentid? Er hun introvert? Tar mannen hennes ekstra-arbeidet med gjester (middag, re opp senger, handle ekstra, osv?)

Det høres ikke ut som din sønn er helt på nett med henne, slik at mye faller på henne når det kommer til barnet? Altså, han legger ikke frem klær (som er helt normalt og snilt), han sier nei i leke-butikken, osv. 

Anonymkode: cece2...e32

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har et barnebarn på 4 som vi ser ca tre ganger årlig, og facetimer med ukentlig. Hun er helt trygg på oss. Mulig at enkelte foreldre gjør barna engstelige ved å overkontrollere hver minste ting?

Min mann har foreldrene sine langt unna. Han tok barnet vårt med på langhelger/en uke til sine foreldre uten noe problem fra barnet var ca 16 mnd. Min mor tok barnet med på reise til de andre besteforeldrene fra han var 2 år. Jeg var ikke bekymret ett sekund. En mor "eier" ikke barnet sitt helt alene. Man må kunne stole på at far og nærmeste familie er gode omsorgspersoner. Alle elsker jo barnet, og ønsker å ivareta det på alle måter.

Anonymkode: 23ce5...04b

Dette er ikke noe å skryte av. Du poengterer heller problemet her 😅

Det handler ikke om å stole på at andre er gode omsorgspersoner. Det handler om kunnskap om tilknytning, og at vi nå i dag VET at avbrudd i relasjon med primær omsorgsperson kan gi varige skader på barnets tilknytning, og det kan også gjøre nære relasjoner vanskeligere senere.

Vi gjør det ikke for å ha kontroll eller fordi vi tror vi «eier» barna, vi gjør det fordi vi tror det er det beste for de på både kort og lang sikt. (I tillegg har vi kilder på hvorfor vi tror det er best, vi synser ikke slik dere driver med.)

Anonymkode: 19d67...be3

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kan ikke fatte og begripe at vi som fikk barn på 90-tallet skal være så fryktelig utdaterte på barn. Altså, jeg passet på barnet mitt. Han fikk kun godteri lørdager. Fikk selvfølgelig ikke brus. Fikk sunne og gode middager. Skjekket selvfølgelig at leker var trygge. Så barne-tv en halvtime hver ettermiddag, og en film i helgene. Han var riktig kledd og skodd etter været. Jeg lærte ham å leke alene, og at ikke vi foreldre kunne slippe alt vi hadde i hendene for å oppfylle et hvert ønske tvert. Han var godt sikret i bil. Måtte holde i hånden på travle parkeringsplasser.

Hadde absolutt ikke besteforeldre som passet barnebarn masse. Vi var oppdratt til å klare oss selv både økonomisk og praktisk, og tok 100% ansvar selv. Hørte aldri noen som gikk rundt og klagde over for lite tid uten sine egne barn. Vi likte å være sammen på hyggelige ting flere generasjoner. Det skapte gode og nære bånd og minner.

Hva i alle dager gjorde vi i 50-årene som var så veldig galt? Vi var opplyste mennesker på 90-tallet også 😀. Og vi evner faktisk å følge med på utviklingen og nyheter.

Selvfølgelig er det noe nytt dere kan som vi ikke har fått med oss. Samtidig er det ting vi kan som ikke dere kan pga erfaring. Jeg var mange ganger glad for å kunne spørre mine foreldre og svigerforeldre om råd vedr barn. Satte stor pris på deres erfaring.

Men at besteforeldre ikke skal evne å stå opp alene med et barn på morgenen, finne klær å ta på, lage frokost og leke, det blir nesten så idiotisk at det er latterlig 😀

Anonymkode: 23ce5...04b

Tja, jeg fikk barn tidlig på 2000-tallet, og innser at det er 15-20 år siden. Og ikke minst at det er mye informasjon om hva som er skadelig for små babyer jeg ikke er oppdatert på. 
Det har jo ikke vært relevant for meg på mange år. 

Jeg vet ikke lenger hva slags stoffer som brukes i kremer som bør unngås. Jeg vet ikke hvilke mat-produkter rettet mot små barn som inneholder ting man bør være skeptisk til. 
Ikke er jeg oppdatert på anbefalinger rundt skjermbruk heller (Bortsett fra at jeg vet at de aller minste bør skjermes helt, og at de som er sammen med små barn bør legge vekk mobilen mer.) 
Ikke har jeg lest meg opp på plast-problematikk heller. Men jeg husker at myk-plast var en greie allerede da mine var små. 

Men det jeg vet, og som vi hadde mye dialog med barnas onkler, tanter, besteforeldre og oldeforeldre om, var dette med godteri til barn under 3. 
At for så små barn, så er det unødvendig med søtet yoghurt. Og lørdagsgodt. Og kaker. 
For dem er faktisk frukt søtt nok, og nok "godteri" og kos. 
Så lenge de ikke kjenner til noe annet, så gir dem det nok glede. Så hvorfor tillate at noen introduserer sukkervarer bare for at de selv har lyst? Når det gjør at barnet slutter å sette pris på det det liker nå, og begynner å mase om ting det ikke har godt av? 

Og jeg vet også en del om hvor store mengder leker og klær mange av dagens barn har. Med overflod av billig fast fashion og billige leker med masse lyd og farger. 
Barn i dag "drukner" i leker. De blir oftere overstimulert enn understimulert av alle lekene. Oftest trenger de mer leker som stimulerer til frilek og bruk av fantasien. Og færre av de som stjeler mye oppmerksomhet. 
I klær trenger de mer av det som er av god kvalitet, og mindre av mengdene. 

Jeg forstår heller ikke motstanden mot at svigerdatter tilrettelegger når besteforeldre som ikke kjenner barnet skal stå opp med det. 
Svigerdatter vet hvordan barnet er temperert, og vet hva slags klær barnet bør ha for å være komfortabelt. 
Svigerdatter vet også hva barnet liker å spise, hvor mye mat det trenger, hva barnet har lyst på men ikke bør spise, og alt annet som er tillært gjennom hverdagen med barnet. 
Hvorfor ikke bare være takknemlig for at hun fjerner stressmomentene fra dere, og skaper stabilitet for barnet? 

Men for meg er den holdningen som vises i dette innlegget: 
Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal være så utdatert, som hadde barn selv for 30 år siden... 
Hvor detaljert husker du egentlig ting for 30 år siden? 
Husker du forskjellen på barnas matrutiner fra måned til måned da de var 2 år? Eller hvilke sko du selv hadde som favorittsko i august 1994? Eller leggetid for minstebarnet i juli det året det var 6 år? Ved hvilken temperatur dere begynte å bruke ullundertøy på en 2 åring, eller på en 6 åring? 
Hvor mange uker de forskjellige barna var når du innførte første rasjon med fast føde? Hvor mange måneder hvert barn var da dere sluttet å amme på dagtid? 

Hva med å bare forstå at dette er lenge siden, og at du har glemt en masse av de detaljene som var viktige for deg da. Og at det du husker, er de overordnede tingene. Som at dere opp igjennom ga godteri på lørdager. (Fra hvilken alder?) Og at dere hadde sunne middager. (Hva regnet dere som sunne? Er Toro tomatsuppe sunt?) Barnet fikk "selvfølgelig ikke" brus. (Hvilken alder fikk det lov å prøve brus? Og hva med saft? Ga dere saft?) 
Men du husker EGENTLIG ikke så mye detaljer fra det å være nybakt mor og ha ditt første barn under 3 år.

Anonymkode: dbfce...3f2

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet
katties skrev (39 minutter siden):

Sku tro det er mangel på leker som barnet både kan ønske OG som ikke er av plast. Og hvorfor skal barna forholde seg til å synes noe om hormonforstyrrende stoffer i leker? Voksne har faktisk et ansvar her.

100% enig med alt her.

Jeg er oogsåen sånn mor som oppdaterer seg på ting. Først var mannen min veldig imot dette og mente jeg var kontrollerende. Når jeg etter noen år spurte om en eneste av de tingene jeg krevde har ført til noe skade på barna så var svaret fra han at det var ingenting av det han kunne komme på som ikke var for barnas beste - han var enig i at de tingene vi hadde gjort hadde ført til at vi hadde fått barn som var enklere å håndtere (ber ikke om sukker, maser ikke om leker i butikken, blir ikke rasende når de ikke får mer skjerm etc.). 

Det er mye man ikke helt vet enda, men hvis man VET at noe er bevist å være skadelig, skal mam virkelig la deg tvinge til å gjøre dette med barna sine? De foreldrene som holder seg oppdatert vil faktisk det beste for barna sine. Det er definitivt gråsoner her (fluortannkrem, veganisme, vaksiner), men det er også mye vi VET vi ikke kan gjøre som tidligere generasjoner.

Ja, og det er først og fremst foreldrene som styrer barnas verdigrunnlag. Man former barn som man selv ønsker. (Eller man forsøker, i det minste) Jo mindre barna er, jo mer kontroll har man.  Og man holder seg oppdatert på barns verden slik den er nå.
Ingen annen enn mine barns far har BESTEMT noe som helst. Våre foreldre har fått den tilliten de fortjente, og det har dermed variert. Hvis ikke jeg blir respektert legger jeg til grunn at mine barn potensielt ikke blir godt nok tatt vare på., og den risikoen er jeg ikke villig til å ta.

Forresten:

Hæ? Røyker man ikke i bilen, lenger??

🥸

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Besteforeldre har ingen rettigheter. De må gjerne skjemme bort barna innenfor de regler og grenser som foreldrene har satt. Hva er å skjemme bort et barn på go’måten? Ubegrenset tv? Godteri til langt over pipa? Oppetid så lenge de vil? Boller og brus, pizza og pølser? 
Da tenker jeg heller; kvalitetstid med aktiviteter som gir gode minner, god mestringsfølelse og følelse av tilhørighet i flokken. Ingenting av dette går på tvers av foreldrenes grensesetting. Personlig husker jeg mer mennesker som var god og raus mot meg over godteri og pølser.

Anonymkode: cf889...8b8

Enig! 

Det jeg ser mine barn setter mest pris på hos besteforeldrene, er IKKE at de ofte gir dem godteri når de møtes. (Barna glemmer ofte å spise godteriet.) 
Nei, de setter pris på at besteforeldrene gir dem tid og oppmerksomhet. 
Det at de spiller spill sammen. (Og har tid til det.) 
At de går på turer sammen og oppdager små ting ute i verden. 
At de leser bøker med dem. Ser på bilder med dem. Og at de forteller dem historier fra gamle dager. 
Og at de tar dem med på opplevelser som passer for alderen. 

Etter hvert innså faktisk besteforeldrene at det ikke var så stort poeng i å kjøpe ting til barna. Tingene druknet bare i andre ting. 
Så nå får barna opplevelser sammen med besteforeldrene. Og det setter de stor pris på. Det huskes jo faktisk. 

Anonymkode: dbfce...3f2

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Gentleman59 skrev (15 timer siden):

Besteforeldre har en rettighet: Å kunne skjemme bort barnebarn. 
Besteforeldre har mer erfaring med barn enn nybakte foreldre i mange tilfeller, rart det der med erfaring. 
Fortell mammaen til barnet om egner erfaringer og få mammaen til å slappe av. 

Ingenting av det den generasjonen gjorde er greit at man gjør med ungene i dag. Det skaper krasj. Og man kan ikke bare skjemme barnebarn bort og skape splid mellom foreldre og besteforeldre. Da vil besteforeldre alltid tape. De har INGEN rettigheter!!!!

Anonymkode: 93f50...cfc

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Den er kinkig.. hun har jo all rett til å ha ting på sin måte. Men samtidig føler du det går på bekostning av relasjonen til barnebarnet ditt. Min tanke er at dette kommer til å gå seg til etter hvert? Svigerdatteren vil selv se at det går ut over relasjonen. Gi henne noen år til på baken som mamma så tenker jeg dette blir bedre 

Anonymkode: b596b...48d

AnonymBruker
Skrevet

Den beste måten å bygge relasjon til barn på, er å bruke tid med de. Du trenger ikke mer enn å sitte å leke, lese noen bøker, synge litt eller bare være åpen og tilgjengelig. 

Anonymkode: 4c061...7f9

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Min svigermor har født 4 barn der hun fikk yngste i 2006, resten er født på slutten av 80- og starten av 90 -tallet. 

Jeg er 31 uker gravid og i en samtale om hennes aller første barnebarn sa hun sjokkert «Hæææ skal de ikke sove på magen lenger? Det var det vi ble anbefalt! De endrer mening hele tiden!»

Hun tror også hun har mye erfaring å bidra med, men joda, det har skjedd mye! Vi har allerede møtt på flere hinder ang dette barnet og jeg forventer mange mange fler. 

Anonymkode: 2f2d6...b11

Eh det var da ikke anbefalt i 2006 heller så det der tror jeg ingenting på 

Anonymkode: a09de...b6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (56 minutter siden):

Sku tro det er mangel på leker som barnet både kan ønske OG som ikke er av plast. Og hvorfor skal barna forholde seg til å synes noe om hormonforstyrrende stoffer i leker? Voksne har faktisk et ansvar her.

100% enig med alt her.

Jeg er også en sånn mor som oppdaterer seg på ting. Først var mannen min veldig imot dette og mente jeg var kontrollerende. Når jeg etter noen år spurte om en eneste av de tingene jeg krevde har ført til noe skade på barna så var svaret fra han at det var ingenting av det han kunne komme på som ikke var for barnas beste - han var enig i at de tingene vi hadde gjort hadde ført til at vi hadde fått barn som var enklere å håndtere (ber ikke om sukker, maser ikke om leker i butikken, blir ikke rasende når de ikke får mer skjerm etc.). 

Det er mye man ikke helt vet enda, men hvis man VET at noe er bevist å være skadelig, skal man virkelig la seg tvinge til å gjøre dette med barna sine? De foreldrene som holder seg oppdatert vil faktisk det beste for barna sine. Det er definitivt gråsoner her (fluortannkrem, veganisme, vaksiner), men det er også mye vi VET vi ikke kan gjøre som tidligere generasjoner.

Herlighet hysterisk Munch om man ikkke kan få leker av plast 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Megmegmeg1 skrev (42 minutter siden):

Skjønner godt denne moren. Dere er jo omtrent som fremmed for dette barnet. Og å skulle skjemme bort en tre-åring må være på lek, latter og kosestund med feks bok. Kanskje får være med på bading eller leking. Legg bort tlf om den er hyppig fremme. Og kvalitetstid innebærer ikke skjerm for en treåring. Barn nå tildags får i seg ekstreme mengder sukker. All ære for å ville begrense dette. Tenker hun ikke stoler på deg/dere da dere har den gamle generasjonstankegang om slikt. Tidene forandrer seg. 

Man er ikke fremmed selv om man ser hverandre4 ganger i året , ærlig talt 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke lest hele tråden, men det er slitsomt med besøk i hus, kan det være det som irriterer henne? Bor dere hos dem lenge, og har de nok plass? Trenger hun litt egentid? Er hun introvert? Tar mannen hennes ekstra-arbeidet med gjester (middag, re opp senger, handle ekstra, osv?)

Det høres ikke ut som din sønn er helt på nett med henne, slik at mye faller på henne når det kommer til barnet? Altså, han legger ikke frem klær (som er helt normalt og snilt), han sier nei i leke-butikken, osv. 

Anonymkode: cece2...e32

Kanskje lese tråden da, er ikke svigermor som er der på besøk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den er kinkig.. hun har jo all rett til å ha ting på sin måte. Men samtidig føler du det går på bekostning av relasjonen til barnebarnet ditt. Min tanke er at dette kommer til å gå seg til etter hvert? Svigerdatteren vil selv se at det går ut over relasjonen. Gi henne noen år til på baken som mamma så tenker jeg dette blir bedre 

Her borte kan jeg si at besteforeldrene hadde 0 kontakt med barnebarnet i 7 mnd, og deretter ca én gang i måneden, og forholdet til besteforeldreparet som nektet å oppdatere seg på ting er PERMANENT ødelagt. I stedet for å sette seg inn i ting ble jeg kalt hysterisk, jeg skulle liksom meldes til barnevernet, og i tillegg så kommer jeg aldri til å glemme at de ble sagt at hvis de ikke får gjøre hva de vil, så gidder de ikke ha kontakt med barnebarnet. Legg egoet til siden, for f***!

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herlighet hysterisk Munch om man ikkke kan få leker av plast 

Du kan selv spise så mye mikroplast og hormonforstyrrende stoffer som du vil. Du hadde ikke fått lov til å være rundt mitt barn, og ikke hadde jeg savna det heller. Man trenger ikke gi mer plast enn nødvendig.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man er ikke fremmed selv om man ser hverandre4 ganger i året , ærlig talt 

Jo, det er man, med mindre det er en uke av gangen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh det var da ikke anbefalt i 2006 heller så det der tror jeg ingenting på 

Jeg har ikke peiling på hva som var anbefalt i 2006 og ikke, men joda hun sa det. Har ingen grunn til å juge om det😆

Hun ønsket også at mitt barn skal kalle henne for Mamsen og mente hun har noe å si om han skal få vaksiner eller ei. Heldigvis har jeg verdens beste mann som satt seg ned med henne og tok en prat om hva slags forventninger vi har til henne som bestemor.

Nå kan det henne min svigermor er litt ekstrem, men jeg føler at den generasjonen er ekstremt utdatert samtidig som de tror de vet hva som er best bare fordi det gikk helt fint da deres barn var små.

Anonymkode: 2f2d6...b11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (9 minutter siden):

Her borte kan jeg si at besteforeldrene hadde 0 kontakt med barnebarnet i 7 mnd, og deretter ca én gang i måneden, og forholdet til besteforeldreparet som nektet å oppdatere seg på ting er PERMANENT ødelagt. I stedet for å sette seg inn i ting ble jeg kalt hysterisk, jeg skulle liksom meldes til barnevernet, og i tillegg så kommer jeg aldri til å glemme at de ble sagt at hvis de ikke får gjøre hva de vil, så gidder de ikke ha kontakt med barnebarnet. Legg egoet til siden, for f***!

Høres som problemet her var dem, og ikke du. Denne bestemoren ønsker jo kontakt, men barnets mor er problemet. Jeg tror ikke det er for sent å bonde med egne besteforeldre. Man får jo nye relasjoner gjennom hele livet som menneske 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Alt vi sier, alt vi gjør og alt vi ønsker blir korrigert. Vil vi kjøpe barnet yoghurt med banan, skal hun heller kjøpe yoghurt naturell og banan man kan mose i.

Går vi på lekebutikken og barnet ser en fin leke vi spørr om vi kan kjøpe, får vi avsalg fordi det er av plastikk, for smått, for dyrt osv. Så tar hun barnet med å viser ting som er mer aktuelt (lekebil i tre, puslespill, bøker osv).

Tilbyr vi oss å stå opp med barnet, lager hun frokost kvelden i forveien, legger frem klær og gir oss nesten instruksjoner på at vi ikke skal leke med duplo (fordi det bråker og bor naboer under), se på tv mer enn 30 min osv.

Hun sender oss heller aldri ut på tur alene med barnet. Tilbyr vi oss å ta det med på lekeplass eller lignende blir hun med. Vi får lov til å leke i hagen alene med barnet, hvor hun har oss under oppsyn (føles slik).

Men hvorfor tar du alt dette som kritikk, heller enn å se det som at hun faktisk hjelper og tilrettelegger for at ting skal gå greiest mulig? Det er hun som kjenner barnets rutiner, vaner og preferanser, og vet både hva som forstyrrer naboen (og som nærmeste nabo til en småbarnsfamilie vil jeg forgylle henne for å ta hensyn) og hvilke klær barnet skal ha på seg dagen etter. Du virker mer opptatt av å ha rett og å få gjøre som du vil enn å faktisk bygge et forhold til barnet - det forholdet avhenger ikke av at du får bestemme barnets frokost.

• Liker 10
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...