Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har aldri forstått at besteforeldre ikke bare kan RESPEKTERE foreldres grenser og ønsker for DERES barn. Det er foreldrene som bestemmer, ingen andre.

Det sier seg selv at om man skal få en nær relasjon til barnebarn, så bør man tilstrebe en best mulig relasjon til barnets foreldre. Herunder følge grenser og regler foreldrene har satt, selv om man selv er uenig. 

Hva om voksne sønner og døtre og svigerbarn hadde kommet hjem til sine foreldre og bestemt at foreldres regler i deres voksne hjem ikke skulle blitt respektert? Det er helt uhørt selvfølgelig. Hvorfor er det plutselig annerledes når det er motsatt vei og gjelder deres hjem og barn???? Uforståelig.

Anonymkode: 1f06e...aac

Det er nok mange voksne barn og svigerbarn som kommer "hjem" og blander seg borti mye rart. Det er til og med voksne barn som mener de har rett til å mene noe om sine foreldres økonomi, og hvordan de skal bruke penger. Gjerne dele ut raust med forskudd på arv osv. Har til og med hørt om barn og svigerbarn som latterliggjør sine foreldres innredning av hus, klesstil, ferievalg osv. Er jo også mange unge som mener seg berettiget til å bestemme over sine foreldres fritid. De krever barnepass, krever å få låne hytta når de vil, krever hjelp til å legge platting, hjelp til å male hus, hjelp til å legge parkett osv. 

Anonymkode: 23ce5...04b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hmmmmmm skrev (9 timer siden):

Dette her er hjemme hos svigerdatter. Hvorfor har svigerdatteren «rottegift» eller mat de ikke vil ha i seg sammen med den vanlig maten?! Ett barn forblir ikke baby, den må tolerer å spise det du kaller for prosessert mat. Denne babyen kommer til å vokse opp med laboratorium mat med larver og gud vet hva. 

Så lenge barnet ikke får godis til frokost, så skjønner jeg ikke hva som er så farlig?!

Man tåler ikke av en eller annen grunn ultraprosessert mat bedre jo mer man spiser - for et kunnskapsløst utsagn! Norge er, etter Danmark, det landet med mest mageproblemer, kreft i tarmen og mye annet som kunne vært unngått. Det er ikke KUN pga tilsetningsstoffene i maten, men de gjør ting definitivt værre. I tillegg er det god sammenheng med fedme, psykiske problemer pga dårlig mat (det er MANGE studier som har vist dette nå - at dårlig mat GIR psykiske problemer, ikke bare at det er en korrelasjon), og mye, mye mer. Du kan spise UP-maten, her lages maten mye fra bunnen av.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok mange voksne barn og svigerbarn som kommer "hjem" og blander seg borti mye rart. Det er til og med voksne barn som mener de har rett til å mene noe om sine foreldres økonomi, og hvordan de skal bruke penger. Gjerne dele ut raust med forskudd på arv osv. Har til og med hørt om barn og svigerbarn som latterliggjør sine foreldres innredning av hus, klesstil, ferievalg osv. Er jo også mange unge som mener seg berettiget til å bestemme over sine foreldres fritid. De krever barnepass, krever å få låne hytta når de vil, krever hjelp til å legge platting, hjelp til å male hus, hjelp til å legge parkett osv. 

Nei, det er nok ikke mange som "krever" men det er en del som FORVENTER, fordi foreldrene deres fikk mye mer hjelp, levde i en enklere verden, passet mye mindre på barna sine, og i tillegg blir sure av at noen forventer noe som helst av dem. Noen ganger lurer jeg på hvorfor disse foreldrene i det hele tatt ville ha barn. Var det bare fordi det var forventet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 20.59):

Jeg er stolt farmor til et barnebarn på 3 år. De bor langt unna, så vi sees sjeldent (3-4 ganger i året). Da må vi reise til dem. Det er over 1,5 år siden de var på besøk hos oss sist. Sønnen vår kom alene for 1 år siden, da han ikke vil (eller fikk?) ta med seg barnet. Da var han her 1,5 uke alene.

Nå har vi nylig vært på besøk, og jeg blir så trist. Føler svigerdatter ødelegger for at vi skal få et godt forhold til barnebarnet. Alt vi sier, alt vi gjør og alt vi ønsker blir korrigert. Vil vi kjøpe barnet yoghurt med banan, skal hun heller kjøpe yoghurt naturell og banan man kan mose i.

Går vi på lekebutikken og barnet ser en fin leke vi spørr om vi kan kjøpe, får vi avsalg fordi det er av plastikk, for smått, for dyrt osv. Så tar hun barnet med å viser ting som er mer aktuelt (lekebil i tre, puslespill, bøker osv).

Tilbyr vi oss å stå opp med barnet, lager hun frokost kvelden i forveien, legger frem klær og gir oss nesten instruksjoner på at vi ikke skal leke med duplo (fordi det bråker og bor naboer under), se på tv mer enn 30 min osv.

Hun sender oss heller aldri ut på tur alene med barnet. Tilbyr vi oss å ta det med på lekeplass eller lignende blir hun med. Vi får lov til å leke i hagen alene med barnet, hvor hun har oss under oppsyn (føles slik).

Jeg føler dette hindrer meg i å få et godt forhold til barnebarnet. Går nesten på nåleputer for å ikke si/gjøre noe galt. Og likevel blir hun surere og surere for hver dag vi er der. Jeg blir «irettesatt» mange ganger om dagen!

hvordan forholde seg til dette? Jeg vil jo så gjerne være en god farmor og få tid til å bli kjent med barnebarnet 😞

Anonymkode: 75678...505

1. Barnets foreldre har det siste ordet mhp hvordan barnet skal ha det

2. Med mindre du er helt «fortapt» så er du antagelig i stand til å passe barnet en dag, gi det mat etc uten at en krise oppstår

3. Er barnets mor stresset fordi hun ikke vil at noe galt skal skje med barnet? Eller fordi hun ikke har tillit til deg? Eller fordi hun anser deg som en «konkurrent» som tråkker på hennes jaktmarker?

Jeg har et vanskelig forhold til mine svigerforeldre fordi de er (i mine øyne) mer opptatt av å få herske med barn og barnebarn enn å ha barn og barnebarn.

Anonymkode: e67bf...8ee

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (3 timer siden):

Så ditt eneste kriterier for at noe er bra nok er at ungen ikke dør? At ungen blir sukkeravhengig er ikke så farlig? At foreldrene får en unge som maser om godteri i butikken er ikke ditt problem, så da bryr du deg ikke? At besteforeldrene en eller annen gang i tiden lagde mye hjemmelaget mat spiller ingen rolle hvis de ike fortsetter med det med barnebarnet.

Her var det snakk om feil frokost, ikke godteri.

Anonymkode: 9308a...90c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her var det snakk om feil frokost, ikke godteri.

Hvis de få sukkeryoghurtene som blir gitt gjør at barnet ikke lengre vil spise yoghurt uten tilsatt sukker så er det ikke greit. Jeg gidder ikke ha en daglig kamp med ungene mine bare fordi besteforeldrene noen få ganger ikke syntes det var farlig å gi usunne ting. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri forstått at besteforeldre ikke bare kan RESPEKTERE foreldres grenser og ønsker for DERES barn. Det er foreldrene som bestemmer, ingen andre.

Det sier seg selv at om man skal få en nær relasjon til barnebarn, så bør man tilstrebe en best mulig relasjon til barnets foreldre. Herunder følge grenser og regler foreldrene har satt, selv om man selv er uenig. 

Hva om voksne sønner og døtre og svigerbarn hadde kommet hjem til sine foreldre og bestemt at foreldres regler i deres voksne hjem ikke skulle blitt respektert? Det er helt uhørt selvfølgelig. Hvorfor er det plutselig annerledes når det er motsatt vei og gjelder deres hjem og barn???? Uforståelig.

Er vel like selvfølgelig at mellomgenerasjonen er litt ydmyke og ikke oppfører seg som nazister hvis de ønsker at eget barn skal få et godt forhold til besteforeldrene. Er fair å sette grenser for fri flyt av sukker og godis, men å detaljstyre at besteforeldrene ikke får servere barnebarna helt vanlig mat er sjukelig. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjenner jeg blir litt provosert over at du kan lage storm i et vannglass av filleting som det der!

Selv har jeg flere barn, hvor yngste er 1,5 år. Vil utifra det si at jeg er ganske oppdatert på «siste nytt». Første barn fikk kjøpegrøt og klemmeposer. Siste barn hadde barnestyrt mattilvenning og måtte spise alt selv fra dag 1 og får bare hjemmelaget mat. Har til og med startet med surdeigsbaking.

nå er jeg tante hvor yngste er 6 mnd. jeg ser dem flere ganger i uka og vil si jeg kjenner barna svært godt. Likevel ber jeg ALLTID om at de enten lager meg en lapp eller gir beskjed om ting som er viktig at jeg følger (alt fra hva som serveres, hvordan barna skal legges eller andre ting som foreldrene setter pris på at vi gjør). Det er jo kjempefint for meg også å vite hva som er fint for barna, men også kunne følge hva som er viktig for foreldrene! Dette skaper tillit! Også avtaler jeg heller med foreldrene om de kan få en is (ikke yngste), gå på cafe eller gjøre sånn og sånn mens vi er med dem. Dette har skapt et godt og trygt bånd mellom oss og barna, og vi stoler på hverandre. 

Jeg tenker du skal være litt ydmyk ovenfor dem og prøve sette deg inn i deres situasjon. Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å gjøre som en selv vil og la det gå på bekostning av forholdet, fremfor å bare høre hva foreldrene hadde satt pris på? Har du i det heletatt prøvd å lytte eller spurt hva dem ønsker for sitt barn? Og hva som er viktig for dem hvis dere passer? Og følger dere avtaler, eller viker drre fra alt som blir gitt instrukser om?

Du kjenner jo ikke barnet og rutinene. I den alderen endrer mye seg fra gang til gang. Er det da 3-4 mnd sist dere møttes, må også barnet få tid til å bli kjent med dere før dere tar det med avgårde.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (3 timer siden):

Nei, det er nok ikke mange som "krever" men det er en del som FORVENTER, fordi foreldrene deres fikk mye mer hjelp, levde i en enklere verden, passet mye mindre på barna sine, og i tillegg blir sure av at noen forventer noe som helst av dem. Noen ganger lurer jeg på hvorfor disse foreldrene i det hele tatt ville ha barn. Var det bare fordi det var forventet?

Hvorfor tror du alt dette? Fikk aldri barnevakt, passet ungene selv og sjonglerte med dag, natt og kveldsvakter for å få kabalen til å gå opp. Mine foreldre jobbet. Er overrasket over hva mange tror om hvordan livet med småbarn var for 20- 30 år siden. 

Anonymkode: 47532...3a9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (2 timer siden):

Hvis de få sukkeryoghurtene som blir gitt gjør at barnet ikke lengre vil spise yoghurt uten tilsatt sukker så er det ikke greit. Jeg gidder ikke ha en daglig kamp med ungene mine bare fordi besteforeldrene noen få ganger ikke syntes det var farlig å gi usunne ting. 

Dine barn kommer til å få det tøft 

Anonymkode: a09de...b6e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du alt dette? Fikk aldri barnevakt, passet ungene selv og sjonglerte med dag, natt og kveldsvakter for å få kabalen til å gå opp. Mine foreldre jobbet. Er overrasket over hva mange tror om hvordan livet med småbarn var for 20- 30 år siden. 

Anonymkode: 47532...3a9

Jeg husker ikke siste gang noen passet barna for oss uten oss, men det skjer mindre enn en håndfull ganger i løpet av et år, og vi har 5 besteforeldre. Min mor hadde sin mor boende hos seg. Min svigermors far reiste på besøk til den i en uke av gangen (da det ikke var normalt at menn passet barn), flere ganger i året. 

Min mor arvet ikke mye, men det var fordi vi var veldig fattige, men hun fikk kjempemye gratistjeneste. Svigermor fikk både en del penger og mye gratistjeneste OG foreldrene hennes sparte med vilje penger slik at det var noe igjen til henne. Samme med svigerfar og andre svigermor. Alle disse folkene fikk penger til å kjøpe seg bolig av foreldrene, selv da bolig var enklere å kjøpe enn i dag. Alle deres boliger er nedbetalt. Ingen utenom Min (fattige) mor tilbød oss noe som helst når vi, med lavtlønnede jobber, skulle kjøpe oss vår første bolig. 

Hverken jeg eller mannen gir noen av besteforeldrene dårlig samvittighet for hverken lite hjelp med barna, bolig, oppussing, og mye annet, men vi lurer jo litt på hva de tenker når de forteller oss historier om hvor mye hjelp de selv fikk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dine barn kommer til å få det tøft 

Anonymkode: a09de...b6e

Jeg har sett barn vokse opp på denne måten, og, nei, de hadde det lettere enn en del andre. Den "tøffe" delen er å forklare andre hvorfor de ikke er så glad i sukker.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 17.38):

Svigerdatter må nesten regne med en reaksjon, om hun oppfører seg som om svigermor er fullstendig idiot. Eller mener du virkelig at man skal jatte med noen som behandler deg så stygt? Jeg er glad jeg ikke har sånne som svigerdatteren til TS i min familie. Vi stoler på hverandre, og oppfører oss heldigvis som normale, oppegående mennesker. 

Ut fra info i HI, så er det vel ingen tvil om hvem som med fordel kunne skjerpet seg litt. Svigerdatter oppfører seg stygt og nedlatende mot barnets besteforeldre. 

Jeg vil si at mitt inntrykk er at svigermor oppfører seg som om hun mener svigerdatteren er fullstendig idiot, og ikke har noen respekt for henne. 
Hun tolker alt svigerdatter gjør som noe personlig mot henne, og alt sønnen gjør, som hun ikke bifaller, som at svigerdatter bestemmer over han. 

Antagelig kunne begge parter skjerpet seg. Men det er faktisk foreldrene som setter grensene for barna hjemme hos seg selv. Og ikke besteforeldre som av og til er på besøk. 

sorthstudios skrev (På 16.2.2025 den 10.28):

Hva slags forhold har dere til deres svigerdatter og sønn? Det er ikke sånn at man kan få godt forhold til barnebarnet hvis forholdet mellom forrige generasjon ikke er stødig. Det kan være svigerdatter og/eller sønn ikke respekterer deres meninger, livsstil ect. Kan være de ser på dere som folk som "ikke har skjønt det" . For eksempel er det mange som mener at tilsetningsstoffer, plast og skjerm er farlig for barn. Det kan være de synes dere ikke tar disse tingene "seriøst nok", og dermed blir det helt kræsj. Sier ikke at dette nødvendigvis er problemstillingen deres, men det er et vanlig problem mellom generasjonene nå. Lykke til! 

Dette er et viktig poeng. 
Her høres det ut som om svigerdatter (og sønn) har valgt seg noen få områder som de mener det er viktig å ta kampen på. Og der besteforeldrene bagatelliserer det som er viktig for dem, og kaller dem "hysteriske", for "dette var ikke et problem da vi hadde barn." 

Er godt forhold til barnets foreldre, der man respekterer at de er voksne, oppleste individer, som vil det beste for barnet sitt, er oftest det som fører til et godt forhold mellom foreldre, barn og besteforeldre. 
Om sønn og svigerdatter stoler på at TS respekterer dem og deres rammer, så vil TS antagelig få den tilliten hun ønsker seg, og få friere tøyler med barnet alene. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er nettopp det. At mange tenker at når deres barn får barn, så har de rett til å komme og fortelle disse voksne barna hvordan de skal oppdra barnet sitt, i sitt eget hjem. 
Man infantiliserer barnebarnets foreldre, og oppfører seg som om man selv er den eneste voksne, og den som skal ha styringen. 

Men hele fordelen med å være besteforeldre, er jo nettopp at ansvaret for barnet er foreldrenes, 24/7. Og at man bare kan ta de delene av småbarnstiden som er kos, og så overlate barnet til foreldrene igjen. 
Da må man samtidig respektere at ens egne barn er voksne, og kan ta fornuftige valg for seg og barnet sitt, og at et av de fornuftige valgene er å la dere som besteforeldre slippe til. 

Anonymkode: dbfce...3f2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
katties skrev (På 16.2.2025 den 12.01):

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7122770/

Her er bare én av de veldig mange artiklene BPA. Det etterligner østrogen. Hva gjør østrogen? Det feminister kroppen, inkludert hjernen. Hva skjer med en mer feminin hjerne? Tiltrekning til det som er mer maskulint og transgenderisering. Bl.a. funnet i disse artiklene, men også mange andre:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3404345/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6324472/

Som sagt: det kan være andre faktorer som er viktigere, men folk som genetisk er predisponert til noe kan få en effekt når epigenetikken endrer seg. 

Jeg ser flere her skriver at de yngre generasjonene er flinke til å forholde seg til forskning, men jeg tenker det ovenstående er et godt bevis på hvorfor hysteriet har økt.

Folk googler og plukker ut alt som passer deres virkelighet. Disse studiene over viser IKKE at homofili er forårsaket av plastleker. For det første så viser det til studier på mus og rotter. Rotter har spesielt umodne hjerner ved fødselen og blir dermed påvirket av f.eks androgene hormoner en stund etter fødsel. Dette kan IKKE ekstrapoleres til andre dyrearter som er mer utviklet ved fødsel. Forskjeller mellom kvinnelige og mannlige hjerner hos mennesker er tilstede ved fødsel og kan påvises ved billeddiagnostikk. Å få en plastleke av bestemor i 3 års alder endrer ikke dette! Ikke så om du gir det rett etter fødsel. Den siste linken din skriver ingenting om seksuelle endringer i hjernen når den kommer til avsnittet om mennesker. Linkene dine sier ikke det du påstår. Det er andre problemer med tilførsel av hormoner som faktisk kan være reelt og er nevnt i den siste linken, fokuser heller på det.

Med noen få unntak (som jentefostre som får tilført større mengder androgene hormoner in utero) har homofile hatt normal eksponering for hormoner, både i livmor og etter fødsel. Dette med å fikse homofile med hormoner var noe kvakksalvere holdt med på for mange år siden. Blant annet var det forsøkt å gi testosteron til homofile menn, men det økte bare sexlysten deres for andre menn. Det gjorde dem ikke heterofile. 

Uansett har homofili eksistert hos mennesker og andre dyr siden tidenes morgen. Vi vet at det fantes homofile før plast eksisterte, det er til og med beskrevet i tekster for flere tusen år siden. Har du tenkt til å skylde på plastleker for det? 

Mye av problemet med dagens hysteri er at folk kan google seg frem til en hel haug av studier som de ikke forstår, gjerne gjort på dyr som er valgt for sine lave kostnader og korte levealder heller enn at de er ekstremt like mennesker. Hadde man ikke brydd seg om etikk kunne man gjort det på dvergsjimpanser (som forresten utviser homofil/bifil atferd i stor grad de også,uten plastleker), men rotter og mus er enklest. Ofte tar forskere en haug med forbehold og viser til en usikker og minimal økning i risiko ved stort inntak av en gitt substans, og folk tolker det som at deres barn aldri må oppholde seg i samme rom som sukker/plast/tv/homofile ellers vil det gå dem ille.

Det er mer enn nok problemer med høyt sukkerinntak, hormonforstyrrende stoffer, mikroplast etc. til at man trenger å dra det så ut i det absurde og vri forskningsresultater om til løgner, men det er nøyaktig det folk gjør. Det er ikke rart folk får psykiske problemer og angst med denne typen tolkning av verden rundt dem. Heller ikke rart at noen ikke tør slippe barna ut av døren når absolutt alt viser seg å ha en bitteliten økt risiko for en av millioner sykdommer man kan pådra seg i løpet av livet. Ser mange er redde for grønnsaker nå på grunn av studier rundt forekomstene av antibeitestoffer. Snart blir det vel tråder der svigerdatter kun spiser kjøtt og er livredd for at svigermor gir ungen grønnsaker til middag. Man kan finne studier som støtter den tankegangen også. Folk må roe seg litt. Plast bruken bør ned, men det gjør ikke unger homofile, inntak av sukker og ultraprosesserte matvarer bør helst ned, men svigermor bør få lov til å ordne frokost til ungen de få gangene i året det er aktuelt. Det er ikke vanskeligere enn det.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
katties skrev (På 16.2.2025 den 23.53):

Jeg husker ikke siste gang noen passet barna for oss uten oss, men det skjer mindre enn en håndfull ganger i løpet av et år, og vi har 5 besteforeldre. Min mor hadde sin mor boende hos seg. Min svigermors far reiste på besøk til den i en uke av gangen (da det ikke var normalt at menn passet barn), flere ganger i året. 

Min mor arvet ikke mye, men det var fordi vi var veldig fattige, men hun fikk kjempemye gratistjeneste. Svigermor fikk både en del penger og mye gratistjeneste OG foreldrene hennes sparte med vilje penger slik at det var noe igjen til henne. Samme med svigerfar og andre svigermor. Alle disse folkene fikk penger til å kjøpe seg bolig av foreldrene, selv da bolig var enklere å kjøpe enn i dag. Alle deres boliger er nedbetalt. Ingen utenom Min (fattige) mor tilbød oss noe som helst når vi, med lavtlønnede jobber, skulle kjøpe oss vår første bolig. 

Hverken jeg eller mannen gir noen av besteforeldrene dårlig samvittighet for hverken lite hjelp med barna, bolig, oppussing, og mye annet, men vi lurer jo litt på hva de tenker når de forteller oss historier om hvor mye hjelp de selv fikk.

Men kjære vene - du kan da ikke generalisere til at alle er som dine foreldre og besteforeldre? Du snakker som om du har fasiten når du ene og alene har erfaring fra DIN EGEN familie. Ingen andres. Så at dine foreldre - i dine øyne - er rævva besteforeldre som fikk masse hjelp fra sine foreldre, men ikke “gir” noe til dere - er din families greier, ikke overfør det på alle andre. 

Dessuten - sånn som du argumenterer i denne tråden så hadde iallfall jeg holdt meg langt unna, her er rigiditeten tydeligvis på topp ift barna, som ikke akkurat gjør at man som besteforelder ser at man kan ha en rolle. Og vi er langt forbi “fore-barna-med-godteri-og-sette-de-foran-skjerm-i-timesvis”, du anklager jo besteforeldre generelt for å ville barnabarna vondt. 

Men igjen - ditt liv, dine prioriteringer, bare tro ikke at alle andre har like dysfunksjonelle familieforhold som du åpenbart har. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Tufsla&Vifsla skrev (4 timer siden):

Men kjære vene - du kan da ikke generalisere til at alle er som dine foreldre og besteforeldre? Du snakker som om du har fasiten når du ene og alene har erfaring fra DIN EGEN familie. Ingen andres. Så at dine foreldre - i dine øyne - er rævva besteforeldre som fikk masse hjelp fra sine foreldre, men ikke “gir” noe til dere - er din families greier, ikke overfør det på alle andre. 

Dessuten - sånn som du argumenterer i denne tråden så hadde iallfall jeg holdt meg langt unna, her er rigiditeten tydeligvis på topp ift barna, som ikke akkurat gjør at man som besteforelder ser at man kan ha en rolle. Og vi er langt forbi “fore-barna-med-godteri-og-sette-de-foran-skjerm-i-timesvis”, du anklager jo besteforeldre generelt for å ville barnabarna vondt. 

Men igjen - ditt liv, dine prioriteringer, bare tro ikke at alle andre har like dysfunksjonelle familieforhold som du åpenbart har. 

Jeg hadde jo selv besteforeldre, så jeg har erfaring som både barnebarn, som mor, OG som noen med en del venninner som har barn. Noen foreldre reiser langt til barna sine og hjelper til, noen gjør ingenting.

Mange foreldre jeg vet om har problemer etter at besteforeldre reiser, men sier ingenting. Var ei med 2 barn + en på veg som fikk nattesøvnen til hele familien ødelagt hele juleferien, men sa ingenting. Til foreldrene sine. I virkeligheten synes hun det ikke var greit og klagde til mange andre. Jeg vil heller si ifra til besteforeldrene, at vi lærer sammen, og deretter kan vi ha det fint.

Vet heller ikke hvorfor du tror at alle besteforeldrene her er ræva. 3/5 er gode folk og resten har vi det vanskeligere med fordi de hadde selv bestemte seg for at de vet alt de burde vite, og hvis de ikke får gjøre alt de vil som de vil, så gidder de ikke å bruke tid med barna. Når de skjønte at vi ike syntes det var greit endret de etter hvert oppførsel, og nå får barna til og med lov til å overnatte der.

• Liker 1
Skrevet
Mirabilias skrev (15 timer siden):

Jeg ser flere her skriver at de yngre generasjonene er flinke til å forholde seg til forskning, men jeg tenker det ovenstående er et godt bevis på hvorfor hysteriet har økt.

Folk googler og plukker ut alt som passer deres virkelighet. Disse studiene over viser IKKE at homofili er forårsaket av plastleker. For det første så viser det til studier på mus og rotter. Rotter har spesielt umodne hjerner ved fødselen og blir dermed påvirket av f.eks androgene hormoner en stund etter fødsel. Dette kan IKKE ekstrapoleres til andre dyrearter som er mer utviklet ved fødsel. Forskjeller mellom kvinnelige og mannlige hjerner hos mennesker er tilstede ved fødsel og kan påvises ved billeddiagnostikk. Å få en plastleke av bestemor i 3 års alder endrer ikke dette! Ikke så om du gir det rett etter fødsel. Den siste linken din skriver ingenting om seksuelle endringer i hjernen når den kommer til avsnittet om mennesker. Linkene dine sier ikke det du påstår. Det er andre problemer med tilførsel av hormoner som faktisk kan være reelt og er nevnt i den siste linken, fokuser heller på det.

Med noen få unntak (som jentefostre som får tilført større mengder androgene hormoner in utero) har homofile hatt normal eksponering for hormoner, både i livmor og etter fødsel. Dette med å fikse homofile med hormoner var noe kvakksalvere holdt med på for mange år siden. Blant annet var det forsøkt å gi testosteron til homofile menn, men det økte bare sexlysten deres for andre menn. Det gjorde dem ikke heterofile. 

Uansett har homofili eksistert hos mennesker og andre dyr siden tidenes morgen. Vi vet at det fantes homofile før plast eksisterte, det er til og med beskrevet i tekster for flere tusen år siden. Har du tenkt til å skylde på plastleker for det? 

Mye av problemet med dagens hysteri er at folk kan google seg frem til en hel haug av studier som de ikke forstår, gjerne gjort på dyr som er valgt for sine lave kostnader og korte levealder heller enn at de er ekstremt like mennesker. Hadde man ikke brydd seg om etikk kunne man gjort det på dvergsjimpanser (som forresten utviser homofil/bifil atferd i stor grad de også,uten plastleker), men rotter og mus er enklest. Ofte tar forskere en haug med forbehold og viser til en usikker og minimal økning i risiko ved stort inntak av en gitt substans, og folk tolker det som at deres barn aldri må oppholde seg i samme rom som sukker/plast/tv/homofile ellers vil det gå dem ille.

Det er mer enn nok problemer med høyt sukkerinntak, hormonforstyrrende stoffer, mikroplast etc. til at man trenger å dra det så ut i det absurde og vri forskningsresultater om til løgner, men det er nøyaktig det folk gjør. Det er ikke rart folk får psykiske problemer og angst med denne typen tolkning av verden rundt dem. Heller ikke rart at noen ikke tør slippe barna ut av døren når absolutt alt viser seg å ha en bitteliten økt risiko for en av millioner sykdommer man kan pådra seg i løpet av livet. Ser mange er redde for grønnsaker nå på grunn av studier rundt forekomstene av antibeitestoffer. Snart blir det vel tråder der svigerdatter kun spiser kjøtt og er livredd for at svigermor gir ungen grønnsaker til middag. Man kan finne studier som støtter den tankegangen også. Folk må roe seg litt. Plast bruken bør ned, men det gjør ikke unger homofile, inntak av sukker og ultraprosesserte matvarer bør helst ned, men svigermor bør få lov til å ordne frokost til ungen de få gangene i året det er aktuelt. Det er ikke vanskeligere enn det.

Støtter dette.

Folk må roe seg ned. Det er ikke en plastleke eller en butikkyoghurt som ødelegger ungene, mye verre med hysteriske foreldre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke få en god relasjon til barnebarnet uten å gi barnet usunne ting å spise? Er kjærlighet kun unyttige leker og usunn mat? 

Hva liker barnet å spise? Gi barnet dette. Hva trenger barnet? Spør foreldrene. At din sønn ikke fikk "lov" til å ta med barnet for et år siden er jo ganske naturlig, når ungen mest sannsynlig fortsatt ble ammet. Uvanlig å være borte fra mor i en uke+.

Deres barn deres regler. Sånn var det vel for deg også da du hadde små barn? Eller kunne besteforeldre bare komme inn å overkjøre reglene dere hadde?

Syns du virker hysterisk og lager drama hvor der det ikke er noe.

Anonymkode: a6b57...4fa

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (13 minutter siden):

Støtter dette.

Folk må roe seg ned. Det er ikke en plastleke eller en butikkyoghurt som ødelegger ungene, mye verre med hysteriske foreldre.

At kjærlighet skal vises gjennom usunn mat og leker er ganske skadelig jo. Fedme og livsstilssykdommer øker jo for hver generasjon. 

Syns det er kose generasjonen som er hysteriske. Ro dere ned. Å tilbringe kvalitetstid sammen holder i massevis. Det må ikke være gaver og usunn mat til en hver anledning. 

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At kjærlighet skal vises gjennom usunn mat og leker er ganske skadelig jo. Fedme og livsstilssykdommer øker jo for hver generasjon. 

Syns det er kose generasjonen som er hysteriske. Ro dere ned. Å tilbringe kvalitetstid sammen holder i massevis. Det må ikke være gaver og usunn mat til en hver anledning. 

Det er helheten som teller når det gjelder livstil, ikke en utskeielse de få gangene det skjer. Men enig i at kvalitetstid sammen er det viktigste.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...