Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men om besteforeldre ønsker å skape gode reladjoner med barnebarn så innebærer dette også gode relasjoner med barnebarnets foreldre - og gir det foreldre sjelefred om klær er lagt fram og frokost forberedt kvelden før, hva er problemet? Som jeg så noen svare på side to, hvorfor ikke bli glad og tenke at de hjelper besteforeldrene? Så flott at dere ordner en enkel morgen for oss, mer tid til lek/bok eller å gå ut i hagen. Så fint en forelder blir med i parken, slik at leketiden med besteforeldre kan være det, leketid med besteforelder istedet for et usikkert barn som må trygges og kanskje bare vil hjem. Kanskje ønsker du andre matvarer eller leker, men hovedpoenget må vel være å ta del i måltidet eller få leke med barnet - ikke at besteforeldrene ikke får gi akkurat det de vil? 

Man kan diskutere kontrollbehov uten å finne fasit når vi kun får presentert en side - men hovedfokuset bør vel ikke være hvem som har kontrollen? Dette er besteforeldres problemstilling, som burde fokusere på hvordan de kan få en best mulig relasjon med barn, svigerbarn og barnebarn - ikke hvem som har kontroll. Og kanskje spesielt ikke legge skyld på enkeltindivider, men heller respektere foreldrene som en enhet. 

Anonymkode: 7109f...062

Hvis jeg som bestemor fikk så lite tiltro at jeg ikke en gang fikk smøre en skive frokost til barnebarnet mitt, så tror jeg faktisk at jeg ikke hadde dratt på besøk dit. Svigerdatter signaliserer jo at hun syns svigermor er en tilbakestående idiot. Hadde nok heller oppmuntret sønnen min til å ta med barnet på lange ferier til meg, uten svigerdatter, om jeg var TS.

Anonymkode: 23ce5...04b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis jeg som bestemor fikk så lite tiltro at jeg ikke en gang fikk smøre en skive frokost til barnebarnet mitt, så tror jeg faktisk at jeg ikke hadde dratt på besøk dit. Svigerdatter signaliserer jo at hun syns svigermor er en tilbakestående idiot. Hadde nok heller oppmuntret sønnen min til å ta med barnet på lange ferier til meg, uten svigerdatter, om jeg var TS.

Og på den måten få svigerdatter til å føle seg like uønsket tilbake. Din sønn må da velge hvor hans støtte ligger, noe som etter mulige konflikter og konfrontasjoner ender med ingen kontakt med deg eller samlivsbrudd. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt normalt å legge frem klær. Det gir gode rutiner og sparer tid hver morgen. Og leken var i plastikk som har giftstoffer i seg. 

Anonymkode: 93f50...cfc

Herregud…

Anonymkode: a09de...b6e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og farmor tåler ikke at mor bestemmer. Det er farmor som er kontrollerende. 

Eh nei mor er kontrollerende 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (34 minutter siden):

Når du ikke skjønner hva som er galt med butikkjøpt yoghurt med mye sukker og plastleker, da har du ikke satt deg ordentlig inn i ting som er så Basic at det blir vanskelig å ta andre ting du har meninger om på alvor. Når folk sier at "barna deres har blitt helt fine barn" så er det ofte fordi de ikke vet nok om barna sine. Var en mor som mente plastlekene med litt hormonforstyrrende stoffer ikke hadde påvirket hennes gutter... det 1 er homofil, en er transkjønnet og den siste er skaptranskjønnet. Kanskje er det ikke lekene, men hvorfor risikere det? Så blir hun kjempefornørmet når lekene ikke mottas.

Eh nå må du roe ned , er fryktelig vanskelig å ta deg på alvor når du oppfører deg sånn 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Den som er vanskelig å ta på alvor er vel deg hvis du virkelig tror at plastleker fører til homofili og transkjønnethet.

Kanskje du skal søke hjelp for problemene dine..

Anonymkode: bd743...924

👏👏

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ikke trenger å spise snop istedet for lunsj! Når dette gjentar seg på ukentlig basis og de gir store mender vil vi ha kontrollen på dette selv. Hvorfor må de gi sukker og dritt i stedet for skikkelig lunsj? Vi spiser middag klokken 16, det passer for alle her og da får ikke snop ødelegge dette. Jeg hater dette styret med at de skal skjemmes bort! Vi ble ikke skjemt bort på denne måten hos bestemor da vi var små. Vi ble skjemt bort med masse kvalitetstid hvor vi var på lekeplassen, dro på stranda, lekte i hagen osv. Dette ønsker jeg gjerne tilbake fremfor snop og skjerm. Da tar jeg heller ansvar for å oppdra barna mine slik jeg ønsker. 

Anonymkode: c6051...eae

Si nei til at de får ta med seg barnebarn igjen til de har sluttet å gi snop. De kan kjøpe snop og gi det til dere foreldre så de kan få etter middag på lørdag. Det er dere som sitter med makten hvis dere vil ha en slutt på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Men herlighet da! Poenget var vel at bestemor skulle stå opp med barnebarnet, slik at foreldrene kunne sove. Selvfølgelig må da bestemor få lov til å smøre mat og finne klær! Tror verden har blitt helt ko-ko.

Hvorfor det? Hvorfor er ikke farmor glad for å slippe å rote rundt i barnets skap om morgenen? Og hvorfor kan hun ikke bare gi maten som ble laget? Klær blir alltid lagt frem her hjemme kvelden før. Gjør det til meg selv også. Det er praktisk.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Bjørka skrev (22 minutter siden):

Og på den måten få svigerdatter til å føle seg like uønsket tilbake. Din sønn må da velge hvor hans støtte ligger, noe som etter mulige konflikter og konfrontasjoner ender med ingen kontakt med deg eller samlivsbrudd. 

Svigerdatter må nesten regne med en reaksjon, om hun oppfører seg som om svigermor er fullstendig idiot. Eller mener du virkelig at man skal jatte med noen som behandler deg så stygt? Jeg er glad jeg ikke har sånne som svigerdatteren til TS i min familie. Vi stoler på hverandre, og oppfører oss heldigvis som normale, oppegående mennesker. 

Ut fra info i HI, så er det vel ingen tvil om hvem som med fordel kunne skjerpet seg litt. Svigerdatter oppfører seg stygt og nedlatende mot barnets besteforeldre. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Hvorfor er ikke farmor glad for å slippe å rote rundt i barnets skap om morgenen? Og hvorfor kan hun ikke bare gi maten som ble laget? Klær blir alltid lagt frem her hjemme kvelden før. Gjør det til meg selv også. Det er praktisk.

Hvorfor spise mat som er smurt kvelden før? Hvorfor ikke heller ta med 3-åringen på å lage frokost? Det er en hyggelig ting å gjøre sammen med barna. Mitt barnebarn på 4 elsker å hjelpe til med det, så vekker vi resten av huset til god frokost når den er klar. Virker litt mer normalt for meg.

Men jeg begår sikkert en dødssynd da, for jeg gir barnebarnet en kopp friske bær når vi står opp sammen. Da holder hun fint til de andre står opp. Heldigvis gir foreldrene henne oss frie tøyler, og stoler på at vi er i stand til å ta oss sv et barn et par timer 😄

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Og du tror at det er greit eller gjennomførbart at barnet vil ende opp hos deg på lange ferier? Alt det du skrev over sier mye om deg som menneske. For all del, bare holde deg unna.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (1 time siden):

Fordi bestemor og bestefar ser vanligvis ikke engang hva som står i ingredienslista bakpå pakken med ultraprosessert mat de kjøper, og de fleste gidder ikke sette seg inn i hva som står der selv om de hadde kunnet lest det. Skjønner folk ikke hva som er problemet med det så får de ikke mate mitt barn. 

Men ungene dør faktisk ikke av å spise litt ultraprosessert mat en gang i uka. Husk også på at det er dagens beste- og oldeforeldregenerasjonen som faktisk har laget mest mat fra bunnen. Du kan faktisk ikke være så hysterisk og detaljstyre folk rundt deg til at du bestemmer hva andre serverer til mat. Du kan si nei til sukker/godteri, men ikke bestemme hva slags mat andre serverer. 

Anonymkode: 9308a...90c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Si nei til at de får ta med seg barnebarn igjen til de har sluttet å gi snop. De kan kjøpe snop og gi det til dere foreldre så de kan få etter middag på lørdag. Det er dere som sitter med makten hvis dere vil ha en slutt på det. 

De har fått klar beskjed, og det har blitt noe bedre. Jeg bare blir forundret over dagens besteforeldre generasjon. Mine foreldre var kjempe strenge med oss, vi fikk ikke mer enn 30 minutter med barne tv, ikke alltid det heller fordi det var noe de ville se på tv. Vi fikk aldri godis eller snacks før middag. Men alikevel skal de normalisere dette til barnebarna sine? 

Jeg hadde en fantastisk barndom hvor jeg fikk leve i en drømmeverden hos besteforeldrene mine de første 5 årene mine. Her gjorde vi masse hyggelige tineg, vi bakte, vi holdt på i hagen, vi var på sykkeltur, båttur, fisketur osv. vi skapte minner sammen, minner jeg i dag har stor glede av, selvom mine fantastiske besteforelde er døde. De sto meg så nært at jeg fortsatt synes det er vanskelig å gå på graven, 13 år etter min bestemor gikk bort og 23 år etter min bestefar gikk bort. De var alt for meg. 

Jeg hadde ønsket meg at mine foreldre ville skape minner med barnabarna sine på samme måte, og gjerne ha oss samlet med mine nieser og nevøer slik at barna også får en relasjon til hverandre.

I stedet føler jeg alt det handler om i dag er materialistiske: de skal kjøpe noe, barna må gå noe hele tiden. NEI! De må ikke det. Jeg har aldri nektet noen av besteforeldrene å ta med barna på gøye ting. Farfaren her er fantastisk med de. Tar de med på prosjekter i hagen, bilmekking, matlaging, fisking, jordbær plukking på sommeren. Og innimellom badeland. Og før jeg får kommentarer på at dette går når de bor nære, de bor på andre siden av landet. Men man må utnytte tiden man er sammen.

Barna trenger ikke få ting, bmi påspandert lekeland osv. lekeplassen står der, helt gratis. Ha med litt vann og frukt og de er fornøyde lenge. Men da må man som voksen gidde å ta de med ut. Vi har skogen rett ved oss, ta de med ut å brenne bål, griller pølser,toast osv. Dette er ting de husker, ikke all tiden de satt foran tv hos mormor og bessa liksom.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og du tror at det er greit eller gjennomførbart at barnet vil ende opp hos deg på lange ferier? Alt det du skrev over sier mye om deg som menneske. For all del, bare holde deg unna.

Ville du ha vært gjest i et hjem der du ble behandlet som en evneveik idiot da? Det tviler jeg sterkt på 😄. Hvordan ville du egentlig ha følt det om noe mente at du ikke var i stand til å lage en enkel frokost? Fortell 🙂!

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville du ha vært gjest i et hjem der du ble behandlet som en evneveik idiot da? Det tviler jeg sterkt på 😄. Hvordan ville du egentlig ha følt det om noe mente at du ikke var i stand til å lage en enkel frokost? Fortell 🙂!

Jeg som mor ville da ikke sendt barna med mannen på lang ferie om jeg ikke stolte på de som skulle være verter. 

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du ikke skjønner hva som er galt med butikkjøpt yoghurt med mye sukker og plastleker, da har du ikke satt deg ordentlig inn i ting som er så Basic at det blir vanskelig å ta andre ting du har meninger om på alvor. Når folk sier at "barna deres har blitt helt fine barn" så er det ofte fordi de ikke vet nok om barna sine. Var en mor som mente plastlekene med litt hormonforstyrrende stoffer ikke hadde påvirket hennes gutter... det 1 er homofil, en er transkjønnet og den siste er skaptranskjønnet. Kanskje er det ikke lekene, men hvorfor risikere det? Så blir hun kjempefornørmet når lekene ikke mottas.

😂😂😂Det var plastlekene ja som gjorde at barna ble homo? Dette er er jo helt vilt å lese, blir oppriktig bekymret. 

Anonymkode: 34376...7e7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg som mor ville da ikke sendt barna med mannen på lang ferie om jeg ikke stolte på de som skulle være verter. 

Om jeg ikke husker feil, så handlet HI om at besteforeldre var på besøk hos sønn, barn og svigerdatter. Bestemor fikk ikke lov til å lage frokost til barnet, av mat som sikkert svigerdatter hadde handlet inn og hadde stålkontroll på. Den svigerdatteren kommer aldri til å la barnet dra på besøk til noen som helst. Da mister hun kontrollen 🙃. Barnet vokser nok opp til å bli veldig sunt, ingen tvil om det. Men muligens venneløs og med en liten spiseforstyrrelse på lur. Jeg syns ikke hysteriske foreldre er bra for barna. Og det står jeg for. Og jeg mener jeg er ganske fornuftig i matveien. Hjemmebakt brød, hjemmelagde middager og godteri kun på lørdager. Men om barnebarn er på feriebesøk i en uke, så kan vi godt finne på å bake boller eller steke vafler en dag. Heldigvis med foreldrenes velsignelse (ja, jeg spør). Det med at besteforeldre stapper i barn sukker og usunn mat er vel en myte?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må oppsøke hjelp om du virkelig tror at plastleker gjør barn homofile, transkjønnet osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om jeg ikke husker feil, så handlet HI om at besteforeldre var på besøk hos sønn, barn og svigerdatter. Bestemor fikk ikke lov til å lage frokost til barnet, av mat som sikkert svigerdatter hadde handlet inn og hadde stålkontroll på. Den svigerdatteren kommer aldri til å la barnet dra på besøk til noen som helst. Da mister hun kontrollen 🙃. Barnet vokser nok opp til å bli veldig sunt, ingen tvil om det. Men muligens venneløs og med en liten spiseforstyrrelse på lur. Jeg syns ikke hysteriske foreldre er bra for barna. Og det står jeg for. Og jeg mener jeg er ganske fornuftig i matveien. Hjemmebakt brød, hjemmelagde middager og godteri kun på lørdager. Men om barnebarn er på feriebesøk i en uke, så kan vi godt finne på å bake boller eller steke vafler en dag. Heldigvis med foreldrenes velsignelse (ja, jeg spør). Det med at besteforeldre stapper i barn sukker og usunn mat er vel en myte?

Nå siterte jeg en annen bruker som mente at da kunne far bare ta med barna alene på lenger ferie til de, uten mor. Derav svaret. Kanskje mor ikke føler hun kjenner svigerforeldrene godt nok. Jeg skjønner ikke egentlig hva som er så kontrollerende. Moren ønsker å ta de beste valgene for barnet sitt, da får farmor handle innenfor de rammene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å gud forby om man måtte gjøre om det en morning 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...