Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At kjærlighet skal vises gjennom usunn mat og leker er ganske skadelig jo. Fedme og livsstilssykdommer øker jo for hver generasjon. 

Syns det er kose generasjonen som er hysteriske. Ro dere ned. Å tilbringe kvalitetstid sammen holder i massevis. Det må ikke være gaver og usunn mat til en hver anledning. 

Anonymkode: a6b57...4fa

Det er helheten som teller når det gjelder livstil, ikke en utskeielse de få gangene det skjer. Men enig i at kvalitetstid sammen er det viktigste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 20.59):

Jeg er stolt farmor til et barnebarn på 3 år. De bor langt unna, så vi sees sjeldent (3-4 ganger i året). Da må vi reise til dem. Det er over 1,5 år siden de var på besøk hos oss sist. Sønnen vår kom alene for 1 år siden, da han ikke vil (eller fikk?) ta med seg barnet. Da var han her 1,5 uke alene.

Nå har vi nylig vært på besøk, og jeg blir så trist. Føler svigerdatter ødelegger for at vi skal få et godt forhold til barnebarnet. Alt vi sier, alt vi gjør og alt vi ønsker blir korrigert. Vil vi kjøpe barnet yoghurt med banan, skal hun heller kjøpe yoghurt naturell og banan man kan mose i.

Går vi på lekebutikken og barnet ser en fin leke vi spørr om vi kan kjøpe, får vi avsalg fordi det er av plastikk, for smått, for dyrt osv. Så tar hun barnet med å viser ting som er mer aktuelt (lekebil i tre, puslespill, bøker osv).

Tilbyr vi oss å stå opp med barnet, lager hun frokost kvelden i forveien, legger frem klær og gir oss nesten instruksjoner på at vi ikke skal leke med duplo (fordi det bråker og bor naboer under), se på tv mer enn 30 min osv.

Hun sender oss heller aldri ut på tur alene med barnet. Tilbyr vi oss å ta det med på lekeplass eller lignende blir hun med. Vi får lov til å leke i hagen alene med barnet, hvor hun har oss under oppsyn (føles slik).

Jeg føler dette hindrer meg i å få et godt forhold til barnebarnet. Går nesten på nåleputer for å ikke si/gjøre noe galt. Og likevel blir hun surere og surere for hver dag vi er der. Jeg blir «irettesatt» mange ganger om dagen!

hvordan forholde seg til dette? Jeg vil jo så gjerne være en god farmor og få tid til å bli kjent med barnebarnet 😞

Anonymkode: 75678...505

Synd du føler at alt dere gjør blir korrigert. Men alt av eksempler du sier her ville jeg ikke tatt som kritikk. Men mulig hun sier det så det kan oppfattes sånn. Likevel kan du jo svare som om du tar det vennligsinnet. F.eks det med yoghurten, kan du si: ja, det forstår jeg er mye sunnere og bedre for barnet. La meg kjøpe det og lage og gi det. 

Til det med leker, kan du si: Å ja, så fint at du vil bare det beste. 

Så fint av deg å tilby deg å stå opp med barnet. At hun da lager frokost kvelden før, er jo bare omsorgsfullt og fint. Dette kan du jo si til henne, og i tillegg smile og si at dere gleder dere, og at vi skal nok få en hyggelig morgenstund sammen

Det beste du kan gjøre er vel å gjøre så godt du kan, være imøtekommende og forståelsesfull.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (5 minutter siden):

Det er helheten som teller når det gjelder livstil, ikke en utskeielse de få gangene det skjer. Men enig i at kvalitetstid sammen er det viktigste.

Men hvem bestemmer når det er nok utskeielser? Foreldre eller besteforeldre? Skal foreldrene overse barnas velvære, for å tilfredstille egoet til godt voksne mennesker?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan dere ikke få en god relasjon til barnebarnet uten å gi barnet usunne ting å spise? Er kjærlighet kun unyttige leker og usunn mat? 

Tja. Jeg forstår at besteforeldrene har litt lyst til å «kjøpe» seg kjærlighet. At de valgte den smale stien med egne barn og nå bare vil kose seg.

Om besteforeldrene gir is eller sjokolade eller honnikorn en gang i mnd så er neppe det utslagsgivende på barnets framtidige helse. Om de har en slags intern «hemmelighet» rundt at barnet får være ekstra lenge oppe på besøk som ikke skal avsløres til mamma og pappa så forstår jeg. Mine besteforeldre gjorde det med meg.

Grensen for meg går når besteforeldre bryter ned foreldrenes autoritet. Når de baksnakker mor eller far foran barnet, legger opp til maktkamper rundt spisebordet etc. For det gir ikke bare et problem der og da, det vanskeliggjør foreldrerollen ellers også. Hvis barnet ser at bestefar synes det er dustete av mamma at hun vil at barn skal sitte ved bordet til alle er forsynt, eller at bestemor prøver å brøle til pappa for at han skal holde munn så blir barnet forvirret.

Anonymkode: e67bf...8ee

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvem bestemmer når det er nok utskeielser? Foreldre eller besteforeldre? Skal foreldrene overse barnas velvære, for å tilfredstille egoet til godt voksne mennesker?

Hvis du leser hovedinnlegget så er det en bestemor som ikke får lov å kjøpe butikkyoghurt til barnebarnet eller lage frokost til det når hun er der på besøk. Et barnebarn hun treffer et par,tre ganger i året.

Jeg er helt enig i at om du har et barnebarn du passer fast hver uke, så er det helt innafor å ikke da gi søtt og kos hver eneste gang, da blir det mer hverdag. Og særlig om barnet er sensitivt for sukker eller i fare for overvekt osv.

Men for å bruke meg som eksempel, jeg besøkte mine besteforeldre en gang i året i oppveksten og da ga bestemor meg alltid pannekaker til frokost. Og det var stor stas. Og helt greit når det var såpass sjelden.

Jeg tror og at de aller fleste besteforeldre er nogenlunde fornuftige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Foreldrene er de som bestemmer når alt kommer til alt.

Foreldre gjør nok klokt i å la barn og besteforeldre få stor frihet til å danne en relasjon uten å ta for mye regi.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Foreldrene er de som bestemmer når alt kommer til alt.

Foreldre gjør nok klokt i å la barn og besteforeldre få stor frihet til å danne en relasjon uten å ta for mye regi.

Masse tid sammen gir gode relasjoner. Om man kun prioriterer å treffes én gang i året, så er relasjonen så svak at man kan like godt la være å kjøpe en toårings kjærlighet med godteri og plastikkleker. Det blir ikke husket av ungen, som da gjør det totalt bortkastet å trø over foreldrenes grenser. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Masse tid sammen gir gode relasjoner. Om man kun prioriterer å treffes én gang i året, så er relasjonen så svak at man kan like godt la være å kjøpe en toårings kjærlighet med godteri og plastikkleker. Det blir ikke husket av ungen, som da gjør det totalt bortkastet å trø over foreldrenes grenser. 

Nå er det vel begge siders ansvar å prioritere å treffes. Foreldre som skal kontrollere og bestemme gir ikke gode vekstvilkår for et godt forhold mellom besteforeldre og barnebarn. Barnebarn tåler å skjemmes litt bort av besteforeldrene uten at dette ødelegger dem.

Anonymkode: bd743...924

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det vel begge siders ansvar å prioritere å treffes. Foreldre som skal kontrollere og bestemme gir ikke gode vekstvilkår for et godt forhold mellom besteforeldre og barnebarn. Barnebarn tåler å skjemmes litt bort av besteforeldrene uten at dette ødelegger dem.

Prioriterer du å treffe folk som overkjører deg og trør over grensene dine? Hva kaller man mennesker som blir fornærmet fordi de har en sterk trang til å gi små barn usunn og skadelig mat/godteri? 😬

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er så mange håpløse foreldre i dag

Anonymkode: 27fd6...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

er så mange håpløse foreldre i dag

Anonymkode: 27fd6...d57

Og håpløse besteforeldre, som vil bestemme og trø over grensene til sine voksne barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Prioriterer du å treffe folk som overkjører deg og trør over grensene dine? Hva kaller man mennesker som blir fornærmet fordi de har en sterk trang til å gi små barn usunn og skadelig mat/godteri? 😬

Hvis det var mine barns besteforeldre ville jeg prioritert å treffe dem så sant de ikke utsatte mine barn for ting jeg helt åpenbart så var skadelig. Og da snakker jeg nok om helt andre ting enn yoghurt og plastleker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (35 minutter siden):

Hvis det var mine barns besteforeldre ville jeg prioritert å treffe dem så sant de ikke utsatte mine barn for ting jeg helt åpenbart så var skadelig. Og da snakker jeg nok om helt andre ting enn yoghurt og plastleker.

Men hvis du allerede VET at de tråkker over grensene dine på småting. Hvordan er du da trygg på at de ikke utsetter barna for noe du tenker er åpenbart skadelig? 

Hvor går grensen på åpenbart skadelig? 
Er det å la barna være ute i sola i flere timer uten solbeskyttelse åpenbart skadelig? Eller er det i kategori med plastikkleker? 
Hva med kjøring med barn i bil uten egnet barnesete? Er det åpenbart skadelig? Eller er det greit om det var liten vei, lav hastighet, kort tur? Dessuten ville barnet gjerne sitte på fanget til den som kjørte.
Hva med å la barnet være uten tilsyn i et rom der det står glovarm kaffe på et bord med duk, mens besteforeldrene bare er en kort tur i et annet rom? 

Jeg vet om mange besteforeldre som ville ansett dette med solbeskyttelse til små barn og bilsikring selv på de 350m fra barnehagen og hjem som noe som kun kreves av hysteriske foreldre. For dette var ikke noen sak da de hadde små barn, og barna deres overlevde helt fint. Og de færreste tenker over at kaffekoppen deres kan være fare for barnet, om barnet søler den på seg.

De fleste av disse tingene er jo ikke nødvendigvis åpenbart skadelige. Samtidig har de ganske stort skadepotensial. 
For koppen KAN ende med å søles ut over barnet. Barnet KAN bli solbrent og på sikt utvikle hudkreft. Og bilen KAN krasje. (Også på korte strekninger og i lav fart.) 

Jeg tenker at noen som har såpass lite respekt for meg og mine grenser for mitt barn, at de ikke engang spør meg om HVORFOR jeg har valgt å sette nettopp disse grensene. De kan like gjerne gjøre mye farligere ting når jeg ikke ser, fordi de mener at det ikke er noe problem. 
Dermed hadde jeg nok begrenset deres tid sammen med barnet mitt, og holdt den til å være kun når jeg selv eller barnefar var i nærheten for å passe på. 

Nå var heldigvis alle mine barns besteforeldre personer som var villige til å heller spørre "hvorfor" enn å overstyre våre rammer. Og som da fulgte det vi var enige om. 
Og dermed har jeg latt barna være mye sammen med, og også alene med besteforeldre fra de var ganske små. 

Anonymkode: dbfce...3f2

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et svært dårlig forhold til mine svigerforeldre. Men det handler ikke om godteri.

Jeg unner alle barn å ha den gleden å få en nær relasjon til sine besteforeldre, og jeg unner de besteforeldrenr som vil det samme. Noen ganger så må både besteforeldre og foreldre svelge noen kameler for å få det til.

Foreldrene bestemmer. Men det betyr ikke at de alltid må ha kontrollen over alt, eller at alle ting må skje ihht foreldrenes normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis du allerede VET at de tråkker over grensene dine på småting. Hvordan er du da trygg på at de ikke utsetter barna for noe du tenker er åpenbart skadelig? 

Hvor går grensen på åpenbart skadelig? 
Er det å la barna være ute i sola i flere timer uten solbeskyttelse åpenbart skadelig? Eller er det i kategori med plastikkleker? 
Hva med kjøring med barn i bil uten egnet barnesete? Er det åpenbart skadelig? Eller er det greit om det var liten vei, lav hastighet, kort tur? Dessuten ville barnet gjerne sitte på fanget til den som kjørte.
Hva med å la barnet være uten tilsyn i et rom der det står glovarm kaffe på et bord med duk, mens besteforeldrene bare er en kort tur i et annet rom? 

Jeg vet om mange besteforeldre som ville ansett dette med solbeskyttelse til små barn og bilsikring selv på de 350m fra barnehagen og hjem som noe som kun kreves av hysteriske foreldre. For dette var ikke noen sak da de hadde små barn, og barna deres overlevde helt fint. Og de færreste tenker over at kaffekoppen deres kan være fare for barnet, om barnet søler den på seg.

De fleste av disse tingene er jo ikke nødvendigvis åpenbart skadelige. Samtidig har de ganske stort skadepotensial. 
For koppen KAN ende med å søles ut over barnet. Barnet KAN bli solbrent og på sikt utvikle hudkreft. Og bilen KAN krasje. (Også på korte strekninger og i lav fart.) 

Jeg tenker at noen som har såpass lite respekt for meg og mine grenser for mitt barn, at de ikke engang spør meg om HVORFOR jeg har valgt å sette nettopp disse grensene. De kan like gjerne gjøre mye farligere ting når jeg ikke ser, fordi de mener at det ikke er noe problem. 
Dermed hadde jeg nok begrenset deres tid sammen med barnet mitt, og holdt den til å være kun når jeg selv eller barnefar var i nærheten for å passe på. 

Nå var heldigvis alle mine barns besteforeldre personer som var villige til å heller spørre "hvorfor" enn å overstyre våre rammer. Og som da fulgte det vi var enige om. 
Og dermed har jeg latt barna være mye sammen med, og også alene med besteforeldre fra de var ganske små. 

Anonymkode: dbfce...3f2

Fordi småting i mine øyne er nettopp småting. Det er mulig at jeg er helt annerledes enn deg men jeg har aldri hatt masse regler og grenser når jeg hadde småbarn. Nå har jeg barn i ungdomsalder. 

Det jeg har reagert mest på er når egne barn har opptrådt ufint eller nedlatende overfor andre, for eksempel påpekte et av mine barn at en av vennene ikke hadde eget rom, da ble jeg sint fordi jeg visste dette var en familie som bodde trangt og hadde dårlig råd. Sånne ting liker jeg ikke.

Men jeg har aldri vært en mor som har brydd meg så mye om ting ble gjort litt annderledes når barna mine var sammen med venner eller familie. Synes det er bare bra jeg. Nå skal det og sies at jeg har hatt friske barn uten diagnoser eller noe ekstra ved seg.

Det er klart at hadde jeg hatt et rødhåret barn med fregner så hadde jeg vært mer påpasselig med solkrem enn det jeg har vært, i et sånt tilfelle hadde jeg nok smurt barnet inn på forhånd om jeg visste deg skulle være ute i sola.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 16.52):

Enig, her hadde barna en venn som vokste opp i ett strikt hjem hvor de ikke fikk se tv eller spise søtt. Hva gjorde han når han ble med de hjem fra skolen. Spiste alt søtt han kom over i huset her og bare satt å så TV mens de andre lekte. 

Anonymkode: 40a17...2d0

Avsporing, men dette leser og hører jeg så ofte at jeg er nødt til å kommentere det ved anledning; Jeg er i nær familie med barn som vokser opp med både foreldre og besteforeldre som mener at det viktigste i livet er å kose seg. Det trøkkes nedpå usannsynlige mengder mat og godteri, og alle begrensninger i skjermtid er tull og hysteri. Disse barna setter konsekvent skåler med godteri og potetgull på sitt eget fang når de er hjemme hos andre slik at ikke andre skal spise av det, og legger ikke fra seg Ipaden et sekund. Det er mao ikke nødvendigvis slik at dersom man får hjemme blir man mindre interessert ute. 

Anonymkode: 852a4...d48

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 21.30):

Det er regler som ikke et livet om å gjøre å følge. Barn tåler fint annen type frokost den ene gangen i året det er ilag med besteforeldrene. Besteforeldre må og få lov til å gjøre ting på sitt vis og særlig om de ser barnet lite. Jeg ser mer behovet for regler om de er faste barnevakter hver mandag..

Når jeg besøkte mine besteforeldre så fikk jeg pannekaker med sirup til forkost, bestemor koste seg med å skjemme meg bort. Og det var helt ok den ene gangen i året vi var der.

Besteforeldre «må» ikke få lov til en dritt faktisk. Det de må er å forholde seg til og respektere BARNETS FORELDRE samt deres regler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 16.25):

Jeg har et svært dårlig forhold til mine svigerforeldre. Men det handler ikke om godteri.

Jeg unner alle barn å ha den gleden å få en nær relasjon til sine besteforeldre, og jeg unner de besteforeldrenr som vil det samme. Noen ganger så må både besteforeldre og foreldre svelge noen kameler for å få det til.

Foreldrene bestemmer. Men det betyr ikke at de alltid må ha kontrollen over alt, eller at alle ting må skje ihht foreldrenes normer.

Jeg vil aldri svelge kameler bare fordi. 

Anonymkode: 2c257...55f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...