Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (På 12.2.2025 den 23.32):

Besteforeldre har en rettighet: Å kunne skjemme bort barnebarn. 
Besteforeldre har mer erfaring med barn enn nybakte foreldre i mange tilfeller, rart det der med erfaring. 
Fortell mammaen til barnet om egner erfaringer og få mammaen til å slappe av. 

Hvis du ikke har annet å skjemme bort med enn sukker, plast og skjerm, så er det ganske stusselig. 

Nå skriver jo forsåvidt TS at de også vil ta med ungen på lekeplass, og det er jo kjempeflott om ungen er trygg på det. Men poenget mitt er at det er en selv, nærvær og relasjonen de skal skjemme bort med. Lesing, leking, aktiviteter, masse udelt oppmerksomhet. Det er ikke pga trygg og lang erfaring at besteforeldre kjemper for å få gi skjerm og sukker.  

Anonymkode: a7df0...c22

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Herregud for en grusom svigerdatter.  Her er det sønnen din du må prate med ts.

Anonymkode: aeb13...540

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barns mormor er død, morfar ikke i stand til å ta seg av det, farfar sitter i rullestol pga slag og farmor er begynnende dement. Skulle gitt hva som helst for at barnet mitt hadde hatt flere voksenpersoner som elsker det og ønsker å være sammen med det. De kunne skjemmet det ut alt de ville. Er en stor sorg at mitt barn ikke får oppleve å ha besteforeldre som en del av livet sitt.

Endret av Huldraisør
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 6.03):

*DRuer, ikke duer 🙈

Anonymkode: 19d67...be3

Håper inderlig du deler duene i mer enn 2 deler ja😆🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi bestemmer i lag ja. Hvorfor skal han ha ferien alene med barna? Like viktig at vi er sammen som familie. Når man har 5 uker ferie i året avtaler vi oss i mellom hva vi skal gjøre og hvor vi skal reise. Disse ukene er tid vi skal ha som familie. At han vil reise den siste uken til sin familie skal han få lov til. Men hadde jeg visst at min svigerfamilie ikke ønsket å følge reglene vi har satt sammen for voksne, hadde det ikke vært aktuelt. Vi har mer enn nok med å passe på kostholdet det andre settet besteforeldre ikke gidder å høre på. Det ligger mange viktige årsaker under til at vi er rigide på akkurat kosthold, noe jeg ikke kommer til å utbrodere på ett nett forum. Hver familie lager sine rutiner og setter hva som et viktig i forhold til kosthold blant annet, noen har også regler i forhold til leker. Det har ikke vi hatt, men jeg orker ikke være negativ når familie rundt meg har sine regler. 

Og jeg er ikke sammen med en tøffelhelt, så jeg kan heldigvis stole på at våre rutiner i forhold til legging og mat følges. Gjør de ikke det er det slutt. Da blir de hjemme med meg. 

Anonymkode: c6051...eae

Å hjelpes. Skremmende spør du meg 

Anonymkode: a09de...b6e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 20.59):

Jeg er stolt farmor til et barnebarn på 3 år. De bor langt unna, så vi sees sjeldent (3-4 ganger i året). Da må vi reise til dem. Det er over 1,5 år siden de var på besøk hos oss sist. Sønnen vår kom alene for 1 år siden, da han ikke vil (eller fikk?) ta med seg barnet. Da var han her 1,5 uke alene.

Nå har vi nylig vært på besøk, og jeg blir så trist. Føler svigerdatter ødelegger for at vi skal få et godt forhold til barnebarnet. Alt vi sier, alt vi gjør og alt vi ønsker blir korrigert. Vil vi kjøpe barnet yoghurt med banan, skal hun heller kjøpe yoghurt naturell og banan man kan mose i.

Går vi på lekebutikken og barnet ser en fin leke vi spørr om vi kan kjøpe, får vi avsalg fordi det er av plastikk, for smått, for dyrt osv. Så tar hun barnet med å viser ting som er mer aktuelt (lekebil i tre, puslespill, bøker osv).

Tilbyr vi oss å stå opp med barnet, lager hun frokost kvelden i forveien, legger frem klær og gir oss nesten instruksjoner på at vi ikke skal leke med duplo (fordi det bråker og bor naboer under), se på tv mer enn 30 min osv.

Hun sender oss heller aldri ut på tur alene med barnet. Tilbyr vi oss å ta det med på lekeplass eller lignende blir hun med. Vi får lov til å leke i hagen alene med barnet, hvor hun har oss under oppsyn (føles slik).

Jeg føler dette hindrer meg i å få et godt forhold til barnebarnet. Går nesten på nåleputer for å ikke si/gjøre noe galt. Og likevel blir hun surere og surere for hver dag vi er der. Jeg blir «irettesatt» mange ganger om dagen!

hvordan forholde seg til dette? Jeg vil jo så gjerne være en god farmor og få tid til å bli kjent med barnebarnet 😞

Anonymkode: 75678...505

Så fint at du ønsker å være en god farmor og bli kjent med barnebarnet. Det er et godt utgangspunkt.

Det er ingenting av disse "kravene" som står i veien for at dere skal ha et godt forhold?  Og når far kom alene for 1,5 år side, da var banet bare 1,5 år. Et barn på 1,5 år ammes ofte fortsatt også, så da er det litt vanskelig for far å dra med barnet alene, med mindre en tar det som "av-venning av pupp". Og at mor ikke vil at barnet skal få for små leker som kan sitte fast i halsen er også helt fornuftige regler.

Når mine barn var små opplevde jeg at ivrige besteforeldre som bare ville godt ikke hadde helt hukommelsen i orden på hva som er alders-riktig mat/aktiviteter for en baby/todler. 

-De ble oppriktig sure fordi de ikke fikk gi en 3mnd gammel baby is og kake i familiebesøk.  At vi hadde vert på legevakten på grunn av allergisk reaksjon når de gav morsmelk-erstatning tidligere da de skulle passe barnet noen timer en kveld var plutselig glemt, for "Stakkars baby, får ikke du smake? For en streng mamma! Må jo få kose seg litt?"

-De gav min 2 åring en sjokolade på 1,5kg(!!), og var oppriktig overrasket over at barnet ikke ville ha noe til middag en halvtime etterpå. Og himlet med øynene på hvor krakilsk og utagerende en 2åring gjerne blir mot kvelden når de ikke har fått i seg ordentlig mat og krasjer etter sukker-rushet. Leggingen kan fort ta TIMESVIS, og dette er IKKE KOS og ikke bra for noen. Da er det bedre for barnet om mor tar på seg rollen som den kjipe og kontrollerende og sier i fra at en ikke kan gi 1,5kg sjokolade til barnet.

-Oppmerksomhet. En 2-3åring er lynrask, mine har klatret og løpt over alt når de var små. En må ha øyne i nakken og alltid være på alerten for å unngå at de skader seg selv. Du snur deg bort i 2 sekunder, og vipps, har de løpt ut i bilveien. Foreldre er vant med å alltid være på. Besteforeldrene tror de er det, men det er lenge siden de hadde småbarn, så det sitter ikke like mye i ryggmargen. Jeg har opplevd å måtte løpe etter barn som besteforeldrene passet på for å unngå at de skal på påkjørt, drukne, spise bæsj, sette ting fast i halsen, klatre på ting og falle ned. Selv om de er aldri så velmenende, så hadde jeg ikke stolt på at besteforeldre som bare har sett 3 åringen 3 ganger siste året er årvåkne og raske nok i reaksjonen til å få med seg at det er i ferd med å skje noe farlig. Da trenger de mere tid sammen først. 

De er kjempegode besteforeldre, jeg er veldig glade i de, men de måtte virkelig holdes i ørene når barna var små. Med alt fra bilsikring til ikke alderstilpassede leker og spesielt med mat. Barnet er bare 3 år. Du kan skjemme vekk barnet massevis når de blir litt større, men nå er det fortsatt bare en baby. Stol på at foreldrene vet hva som er best for barnet, det som var rett for dine barn kan fungere dårlig for et annet barn. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: 766ef...8c5

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katties skrev (15 timer siden):

Fordi bestemor og bestefar ser vanligvis ikke engang hva som står i ingredienslista bakpå pakken med ultraprosessert mat de kjøper, og de fleste gidder ikke sette seg inn i hva som står der selv om de hadde kunnet lest det. Skjønner folk ikke hva som er problemet med det så får de ikke mate mitt barn. 

Dette her er hjemme hos svigerdatter. Hvorfor har svigerdatteren «rottegift» eller mat de ikke vil ha i seg sammen med den vanlig maten?! Ett barn forblir ikke baby, den må tolerer å spise det du kaller for prosessert mat. Denne babyen kommer til å vokse opp med laboratorium mat med larver og gud vet hva. 

Så lenge barnet ikke får godis til frokost, så skjønner jeg ikke hva som er så farlig?!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, helt jævlig skremmende at folk er så rigide. En dag blir de modne i skallen og skjønner forhåpentligvis hvor ødeleggende oppførselen deres har vært. 

Så fort barnet begynner i barnehage, så får den masse forskjellig mat. Hjemme hos venner, på SFO vil de servere mat som hønemor ikke vil ha kontroll over. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmmmmm skrev (2 timer siden):

Ja, helt jævlig skremmende at folk er så rigide. En dag blir de modne i skallen og skjønner forhåpentligvis hvor ødeleggende oppførselen deres har vært. 

Så fort barnet begynner i barnehage, så får den masse forskjellig mat. Hjemme hos venner, på SFO vil de servere mat som hønemor ikke vil ha kontroll over. 

Barna dere snakket om i det innlegget er langt forbi barnehage gitt. Son sagi ligger det masse bak som av hensyn til barna ikke skal diskuteres av fremmede på nett. Bare det st ikke dere skjønner st det er ett større bilde synes jeg er skremmende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forhold har dere til deres svigerdatter og sønn? Det er ikke sånn at man kan få godt forhold til barnebarnet hvis forholdet mellom forrige generasjon ikke er stødig. Det kan være svigerdatter og/eller sønn ikke respekterer deres meninger, livsstil ect. Kan være de ser på dere som folk som "ikke har skjønt det" . For eksempel er det mange som mener at tilsetningsstoffer, plast og skjerm er farlig for barn. Det kan være de synes dere ikke tar disse tingene "seriøst nok", og dermed blir det helt kræsj. Sier ikke at dette nødvendigvis er problemstillingen deres, men det er et vanlig problem mellom generasjonene nå. Lykke til! 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Finnes ikke skremmende at vi ønsker å tilbringe tid sammen, og st barna er blott så store ar de har ønsker om hvor vi skal reise. Noen jobber i lavtlønnede yrker og må sette av penger til dette og søke etter billigst mulig billetter. Men du synes kanskje det er mest skremmende at de ikke er på lange ferier uten en foresatt. Vel, kommer ikke til å skje før de ønsker det selv som voksne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmmmmm skrev (2 timer siden):

De blir nok av de foreldrene som klager på alt i bhg og som får ansatte til å slutte for de de får nok av krevende foreldre 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men ungene dør faktisk ikke av å spise litt ultraprosessert mat en gang i uka. Husk også på at det er dagens beste- og oldeforeldregenerasjonen som faktisk har laget mest mat fra bunnen. Du kan faktisk ikke være så hysterisk og detaljstyre folk rundt deg til at du bestemmer hva andre serverer til mat. Du kan si nei til sukker/godteri, men ikke bestemme hva slags mat andre serverer. 

Anonymkode: 9308a...90c

Sånne overdrivelser og argumenter skader så mye mer enn du kan innse. Altså hvis argumentet ditt på diverse avgjørelser er at ungen ikke dør av det, da fronter du en list som er lagt så lavt at jeg ikke for alt i verden hadde turt å la deg passe barnet mitt. Du må gjerne argumentere saklig for at det ikke kan skade, men slutt å bruke uttrykk som at det ikke dør av det. De dør faktisk ikke av å bli slått heller, og de dør som oftest ikke av å kjøre uten bilstol, ei heller dør de av å knekke bein, slå ut noen tenner eller spise mikroplast. Likevel er det selvfølgelig ikke noe man ønsker, selv om de ikke dør av det.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De blir nok av de foreldrene som klager på alt i bhg og som får ansatte til å slutte for de de får nok av krevende foreldre 

Siden du siterer ett innlegg som er en kommentar på mitt. Mine barn et ute av barnehagen for lenge siden, og ingen voksne sluttet der på de årene vi hadde barna der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvor mye ultraprosessert mat snakker vi om? Her har barna vært mye hos besteforeldre som ikke kunne noe om dette, men de fikk da normal norsk sikringskost laget fra bunn stort sett. 

Anonymkode: 40a17...2d0

His oss er det snakk om at det er allerede for mye UP mat i barnehagen, så det skal ikke være enda mer når man kommer hjem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stod det ikke noe om hvor ofte det var snakk om, om det er ett yoghurtbeger 2 ggr løpet av måneden, de bodde jo langt fra hverandre. Så hadde jeg virkelig ikke tatt fra svigermor den «gleden» og brukt energi på å holde barna unna.

Anonymkode: 40a17...2d0

Og hvorfor kan man ikke snu det og spørre seg om hvorfor bestemor ikke kan lage bananyoghurt 3-4 ganger i året? Det tar tid å lære om kosthold. Svigerdatter prøver tydeligvis å lære bort mrns hun kan fordi besteforeldre ellers ikke bryr seg. Jeg er sikker på at hun hadde latt barna besøke folk hvis hun kunne stole på at de ble mata sunt der, og  hun ikke plutselig fikk et problem når barna var tilbake.

Jegskjønner svigerdatter da jeg selv har svigers som drikker brus hele dagen og av en eller annen grunn mener jeg er streng fordi 3-åringen ikke kan få smake. Det er et problem fordi det er usunt, og usunne ting vender man ikke barn til bare fordi man selv har den vanen. Man er ikke snill mot et barn om man gjør slike ting.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Den som er vanskelig å ta på alvor er vel deg hvis du virkelig tror at plastleker fører til homofili og transkjønnethet.

Kanskje du skal søke hjelp for problemene dine..

Anonymkode: bd743...924

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7122770/

Her er bare én av de veldig mange artiklene BPA. Det etterligner østrogen. Hva gjør østrogen? Det feminister kroppen, inkludert hjernen. Hva skjer med en mer feminin hjerne? Tiltrekning til det som er mer maskulint og transgenderisering. Bl.a. funnet i disse artiklene, men også mange andre:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3404345/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6324472/

Som sagt: det kan være andre faktorer som er viktigere, men folk som genetisk er predisponert til noe kan få en effekt når epigenetikken endrer seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånne overdrivelser og argumenter skader så mye mer enn du kan innse. Altså hvis argumentet ditt på diverse avgjørelser er at ungen ikke dør av det, da fronter du en list som er lagt så lavt at jeg ikke for alt i verden hadde turt å la deg passe barnet mitt. Du må gjerne argumentere saklig for at det ikke kan skade, men slutt å bruke uttrykk som at det ikke dør av det. De dør faktisk ikke av å bli slått heller, og de dør som oftest ikke av å kjøre uten bilstol, ei heller dør de av å knekke bein, slå ut noen tenner eller spise mikroplast. Likevel er det selvfølgelig ikke noe man ønsker, selv om de ikke dør av det.

Snakk om å utbrodere, overdrive og overtolke! 🤣 Det var snakk om mat her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ungene dør faktisk ikke av å spise litt ultraprosessert mat en gang i uka. Husk også på at det er dagens beste- og oldeforeldregenerasjonen som faktisk har laget mest mat fra bunnen. Du kan faktisk ikke være så hysterisk og detaljstyre folk rundt deg til at du bestemmer hva andre serverer til mat. Du kan si nei til sukker/godteri, men ikke bestemme hva slags mat andre serverer. 

Så ditt eneste kriterier for at noe er bra nok er at ungen ikke dør? At ungen blir sukkeravhengig er ikke så farlig? At foreldrene får en unge som maser om godteri i butikken er ikke ditt problem, så da bryr du deg ikke? At besteforeldrene en eller annen gang i tiden lagde mye hjemmelaget mat spiller ingen rolle hvis de ike fortsetter med det med barnebarnet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svigermødre verst uten tvil..Erfaringsmessig!

Anonymkode: f1e5c...159

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...