Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du er av den typen ja.

Mange står i slike situasjoner. 

I mitt tilfelle er svaret enkelt. Det er lett å se i ettertid når min egen kunnskap er økt og jeg er ute av situasjonen. 

Jeg er selv født inn i en typisk dysfunksjonell familie. Det er ikke et valg jeg har tatt, men rett og slett den familien jeg er født inn i. 

Så har man jo dette med at vi lærer av våre foreldre hvordan relasjoner skal være...og før jeg hadde kunnskap om dette selv fant jeg en dysfunksjonell mann med tilsvarende dysfunksjonell familie. Ble obs på det først etter bruddet med barnefar, ved hjelp av fagfolk, litteratur og andre i samme situasjoner som meg. Etter å ha blitt klar over dette har jeg kunnet jobbe med meg selv og stake ut annen kurs for både meg selv, og ikke minst hva barna vokser opp med. Men den erfaringen jeg har med disse menneskene og hva det har gjort med oss, den er med videre og jeg får ikke endret på det. Man kan tross alt ikke gå tilbake å endre fortiden. Det jeg kan gjøre noe med, det er fremtiden. Jeg kan sørge for at den blir annerledes. Og det er det jobbet mye med å få til. Idag har jeg en oppegående fornuftig mann og et sunt forhold, og det har krevd mye av meg å endre tillærte mønstre fra barndommen for å oppnå dette. Likevel har jeg fått det til. Og da er det denne relasjonen mine barn ser og lærer av til sin fremtid. Heldigvis. 

Likevel er mine foreldre og tidligere svigerforeldre de samme. Og det får jeg ikke gjort noe med. Men jeg KAN gjøre noe med hvordan jeg forholder meg til dem og hvordan jeg skjermer barna for det som er skadelig fra dem. 

Man vokser og lærer som menneske hele livet, om man er åpen for det.

Anonymkode: 7766b...6ba

Dette skjedde meg også. Heldigvis ingen barn i bildet. Men dette er vanlig for oss som vokser opp med dysfunksjonelle foreldre/dårlig barndom. Går i terapi for å bryte mønsteret og ja, leser masse om det. Litt av en jobb å nøste opp og ut av dette. Jeg hørte i historien at begge familiene var gal. Spesielt svigers. ♥️♥️♥️♥️

Anonymkode: 93f50...cfc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kunne vært svigerdatteren din da mine var små. Min svigermor og svigerfar er skilt, og svigermor pleide som regel å høre med meg hva jeg ønsket og tilpasset seg meg når barna var små. Svigerfar derimot... han skulle ikke bli fortalt hva han skulle gjøre, i alle fall ikke fra meg. Passet han barna kom de alltid hjem for sent i forhold til leggetid og gitte tidspunkt. Hvis han ikke fikk gjøre akkurat som han ville med mine barn ble han sur, svarte tilbake/sendte melding til meg om hva han synes om det + forslag til løsning han synes var best. Ingen respekt for meg som person og mine meninger. Forholdet vårt er nå dårlig. Så jeg tenker at hvis du ikke vil ødelegge forholdet til henne så møt henne på de uskyldige punktene der om yoghurt og type leker. Synes det med å spørre henne hva hun foretrekker var et godt forslag. Skjønner også godt at hun vil være med på lekeplassen, du ser jo barnet veldig sjeldent.. er barnet helt trygg på deg feks?

Mannen min valgte forresten å ikke ta noe parti, og det har skapte dårlig stemning mellom oss. Hver gang svigerfar hadde ville noe visste jeg at det ble krangling med mannen min den dagen.

Anonymkode: 3cc0c...f6d

Ville ikke latt svigerfar være alene med barnet mere. Og muligens bare kuttet hele fyren ut. Blokker han. Så kan han ikke nå deg med sure meldinger mere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er det vel millenials-generasjonen som har gjort største bykset i psykiske lidelser, dvs vi som ble født på 80-90-tallet. 

Men igjen, poenget er å være åpen, snakke om ting åpent, undre, spørre, finne ut. Jeg har opplevd å fortelle om noe jeg har lest, som jeg da gjerne kunne tenkt meg å diskutere med de som har andre (eller flere) erfaringer enn meg, men blir stort sett avvist fordi «slikt er bare tull», eventuelt «det ble da fine folk av mine barn også». Vi er jo interessert i å bli bedre, men hvorfor mener du og andre at vi ikke kan få prøve og feile slik dere gjorde? Hvorfor skal vi la dere bestemme fordi vår generasjon er den første som søker opp informasjon selv fremfor å bruke den generasjonen over oss sender videre?  Hvorfor skal det fordømmes? 

Ja, fagfolk er selvsagt uenige. Man må velge ut fra det man tenker er best selv. Inkludert erfaringene og tipsene vi får fra bestemødrene til barna våre. Og når vi da aktivt velger hva vi ønsker å lytte til, så er det feil fordi det ikke er dere? Man setter jo sammen oppdragelsen av elementer fra alle mulige påvirkninger gjennom livet. Og det gjorde man før og man gjør det nå. Det er liksom foreldres rett (og plikt) til å ta sånne avgjørelser. Og det gjøres i beste mening, fordi vi forsøker å gjøre rett. 

Og så sitter det folk som man gjerne har lyst til å lære fra og diskutere med, som fremfor å åpne seg for at kanskje ingen av oss har rett, blir de heller butthurt og slenger ut av seg sarkastiske utsagn som det siste du kommer med der. 

Anonymkode: 19d67...be3

Klart dere skal få prøve og feile, men vi som er litt eldre har og søkt opp informasjon selv. Tror du at alle som er 50 + ikke er i stand til å tenke selv eller finne informasjon selv?  Det kan høres ut som om det er først dagens foreldre som har forstått ting mens vi tidligere gjorde alt feil. Og sånn var det nok ikke. 

Det jeg prøver å si er at i dag vet vi mer om ting men at det nok har bikket litt over. Foreldre er blitt så kunnskapsrike og "redde" for alt mulig og det er heller ikke optimalt for barna våre.

Jeg leste et intervju med Reidun Førde som er professor i medisinsk etikk ved UIO og hun hadde mange fine betraktninger om hvordan dagens informasjonssamfunn ikke bare er av det gode. Hun har selv barn og barnebarn og sa i dette intervjuete at hennes egne døtre hadde en helt annen bevissthet når de gikk gravide, de var redde for alt selv om de hadde tilgang til helt andre metoder for undersøkelser. Som ultralyd.

Det å vite masse, google og undersøke ting er på mange måter bra, men det kan og bikke over og bli en kilde til bekymring og unødvendige forholdsregler.

Når mødre er redde for å gi barna sine butikkyoghurt og leker i plast så er det utrykk for i-landsproblemer, da har de ikke mye reelt å bekymre seg for.

Anonymkode: bd743...924

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For en trist tråd, jeg har selv barn som er rimelig små. Jeg har aldri oppført meg slik, dere som er slik mot egen familie burde virkelig gå i dere selv. Hva gjør dere når barna er i barnehage? Får de smøre mat? Kan de få yoghurt der? Får de leke ute med andre enn dere? Får de leke med plastikk leker? Eller er dere en av de foreldrene som de ansatte virkelig sliter med? For når besteforeldre ikke engang kan være alene med barnet i noen minutter er det virkelig noe galt med dere. Dere har også ansvar for å skape et forhold mellom besteforeldre og barnebarn, men det er kanskje kun deres egen mor som er bra nok? 

Anonymkode: 34376...7e7

Jeg et overhodet ikke redd for at andre skal passe barna mine, det gjør besteforeldre på begge sider. Men, jeg ønsker ikke at de skal overmate de på potetgull og godteri. Ofte er de his besteforeldrene mens vi gjør ukeshandel på lørdag formiddag, og gjengangeren er at de er så mette på godis, så de vil ikke ha middag. Da setter jeg ned foten, jeg ønsket de skal få næringsrik mat. Lørdagsgodteri får de hjemme til barnetv. Jeg synes dette med å skjemme bort barnebarn med all mulig dritt er en skikkelig uting! Barn er mer overvektige no enn for 15-16 år siden, og det er fordi all denne sukkerholdige maten både er billig og lett tilgjengelige. Jeg forstår både ta og svigerdatteren her. Men mener fortsatt at ts bør forholde seg til ønskene og reglene foreldrene setter i forhold til mat. Slik respekterer jeg også mine svogere og svigerinner når jeg skal passe deres barn.

Anonymkode: c6051...eae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg et overhodet ikke redd for at andre skal passe barna mine, det gjør besteforeldre på begge sider. Men, jeg ønsker ikke at de skal overmate de på potetgull og godteri. Ofte er de his besteforeldrene mens vi gjør ukeshandel på lørdag formiddag, og gjengangeren er at de er så mette på godis, så de vil ikke ha middag. Da setter jeg ned foten, jeg ønsket de skal få næringsrik mat. Lørdagsgodteri får de hjemme til barnetv. Jeg synes dette med å skjemme bort barnebarn med all mulig dritt er en skikkelig uting! Barn er mer overvektige no enn for 15-16 år siden, og det er fordi all denne sukkerholdige maten både er billig og lett tilgjengelige. Jeg forstår både ta og svigerdatteren her. Men mener fortsatt at ts bør forholde seg til ønskene og reglene foreldrene setter i forhold til mat. Slik respekterer jeg også mine svogere og svigerinner når jeg skal passe deres barn.

Hvorfor ikke la besteforeldrene gi lørdagsgodtet, og så koser dere dere heller med en god middag litt senere?

Anonymkode: f7b4a...299

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke la besteforeldrene gi lørdagsgodtet, og så koser dere dere heller med en god middag litt senere?

Anonymkode: f7b4a...299

Fordi de ikke trenger å spise snop istedet for lunsj! Når dette gjentar seg på ukentlig basis og de gir store mender vil vi ha kontrollen på dette selv. Hvorfor må de gi sukker og dritt i stedet for skikkelig lunsj? Vi spiser middag klokken 16, det passer for alle her og da får ikke snop ødelegge dette. Jeg hater dette styret med at de skal skjemmes bort! Vi ble ikke skjemt bort på denne måten hos bestemor da vi var små. Vi ble skjemt bort med masse kvalitetstid hvor vi var på lekeplassen, dro på stranda, lekte i hagen osv. Dette ønsker jeg gjerne tilbake fremfor snop og skjerm. Da tar jeg heller ansvar for å oppdra barna mine slik jeg ønsker. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi prøvde å opprettholde litt regler ovenfor svigermor vi også, men til slutt så lot vi henne gjøre som hun ville -for hun elsket jo de barna over alt på jord og barna elsket å være hos henne. Ikke tok de skade av litt sukker, plastleker og at de kunne spise tomatsuppe med å suge det opp med sugerør😂 Håper svigerdatter setter mer pris på besteforeldre som forguder og ønsker å tilbringe tid alene med barnebarna enn at de skal voktes som en hauk for at de kun skal få pedagogisk riktig mat og leker. Tror sosiale medier og påvirkning kan gå litt i hodene på noen. 

Anonymkode: 40a17...2d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn elsket å være hos svigermor, langt opp i tenårene. Det var rene hotellferien med oppvarming fra a til å. Jeg får helt vondt av å tenke på at jeg skulle ødelagt den fine relasjonen mine barn hadde med henne, og så fine minner mine barn har nå som hun har gått bort. Selvsagt var der ikke nødvendigvis det kostholdet de hadde hjemme, men det er faktisk hverdagen som betyr noe og ingen av mine barn har usunne matvaner eller sliter med å begrense seg. 

Anonymkode: a4144...b2a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For det viser ett kontrollbehov når man legger frem klær, herlighet og det samme med at man ikke får gi det barnet ønsker seg på lekebutikken. Det er ikke farmor det er noe galt med 

Anonymkode: a09de...b6e

Helt normalt å legge frem klær. Det gir gode rutiner og sparer tid hver morgen. Og leken var i plastikk som har giftstoffer i seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt normalt å legge frem klær. Det gir gode rutiner og sparer tid hver morgen. Og leken var i plastikk som har giftstoffer i seg. 

Og farmor tåler ikke at mor bestemmer. Det er farmor som er kontrollerende. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmmmmm skrev (5 timer siden):

Hvorfor i f… skulle ikke bestemor eller bestefar lage mat til barnet. Det er svigerdatter som er livredd for å miste kontrollen 

Hvorfor må farmor på død og liv lage maten. Farmor hater å miste kontroll.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må farmor på død og liv lage maten. Farmor hater å miste kontroll.

Men herlighet da! Poenget var vel at bestemor skulle stå opp med barnebarnet, slik at foreldrene kunne sove. Selvfølgelig må da bestemor få lov til å smøre mat og finne klær! Tror verden har blitt helt ko-ko.

Anonymkode: 23ce5...04b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men herlighet da! Poenget var vel at bestemor skulle stå opp med barnebarnet, slik at foreldrene kunne sove. Selvfølgelig må da bestemor få lov til å smøre mat og finne klær! Tror verden har blitt helt ko-ko.

Anonymkode: 23ce5...04b

Men om besteforeldre ønsker å skape gode reladjoner med barnebarn så innebærer dette også gode relasjoner med barnebarnets foreldre - og gir det foreldre sjelefred om klær er lagt fram og frokost forberedt kvelden før, hva er problemet? Som jeg så noen svare på side to, hvorfor ikke bli glad og tenke at de hjelper besteforeldrene? Så flott at dere ordner en enkel morgen for oss, mer tid til lek/bok eller å gå ut i hagen. Så fint en forelder blir med i parken, slik at leketiden med besteforeldre kan være det, leketid med besteforelder istedet for et usikkert barn som må trygges og kanskje bare vil hjem. Kanskje ønsker du andre matvarer eller leker, men hovedpoenget må vel være å ta del i måltidet eller få leke med barnet - ikke at besteforeldrene ikke får gi akkurat det de vil? 

Man kan diskutere kontrollbehov uten å finne fasit når vi kun får presentert en side - men hovedfokuset bør vel ikke være hvem som har kontrollen? Dette er besteforeldres problemstilling, som burde fokusere på hvordan de kan få en best mulig relasjon med barn, svigerbarn og barnebarn - ikke hvem som har kontroll. Og kanskje spesielt ikke legge skyld på enkeltindivider, men heller respektere foreldrene som en enhet. 

Anonymkode: 7109f...062

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (5 timer siden):

Hvorfor i f… skulle ikke bestemor eller bestefar lage mat til barnet. Det er svigerdatter som er livredd for å miste kontrollen 

Fordi bestemor og bestefar ser vanligvis ikke engang hva som står i ingredienslista bakpå pakken med ultraprosessert mat de kjøper, og de fleste gidder ikke sette seg inn i hva som står der selv om de hadde kunnet lest det. Skjønner folk ikke hva som er problemet med det så får de ikke mate mitt barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klart dere skal få prøve og feile, men vi som er litt eldre har og søkt opp informasjon selv. Tror du at alle som er 50 + ikke er i stand til å tenke selv eller finne informasjon selv?  Det kan høres ut som om det er først dagens foreldre som har forstått ting mens vi tidligere gjorde alt feil. Og sånn var det nok ikke. 

Det jeg prøver å si er at i dag vet vi mer om ting men at det nok har bikket litt over. Foreldre er blitt så kunnskapsrike og "redde" for alt mulig og det er heller ikke optimalt for barna våre.

Jeg leste et intervju med Reidun Førde som er professor i medisinsk etikk ved UIO og hun hadde mange fine betraktninger om hvordan dagens informasjonssamfunn ikke bare er av det gode. Hun har selv barn og barnebarn og sa i dette intervjuete at hennes egne døtre hadde en helt annen bevissthet når de gikk gravide, de var redde for alt selv om de hadde tilgang til helt andre metoder for undersøkelser. Som ultralyd.

Det å vite masse, google og undersøke ting er på mange måter bra, men det kan og bikke over og bli en kilde til bekymring og unødvendige forholdsregler.

Når mødre er redde for å gi barna sine butikkyoghurt og leker i plast så er det utrykk for i-landsproblemer, da har de ikke mye reelt å bekymre seg for.

Når du ikke skjønner hva som er galt med butikkjøpt yoghurt med mye sukker og plastleker, da har du ikke satt deg ordentlig inn i ting som er så Basic at det blir vanskelig å ta andre ting du har meninger om på alvor. Når folk sier at "barna deres har blitt helt fine barn" så er det ofte fordi de ikke vet nok om barna sine. Var en mor som mente plastlekene med litt hormonforstyrrende stoffer ikke hadde påvirket hennes gutter... det 1 er homofil, en er transkjønnet og den siste er skaptranskjønnet. Kanskje er det ikke lekene, men hvorfor risikere det? Så blir hun kjempefornørmet når lekene ikke mottas.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
katties skrev (8 minutter siden):

Fordi bestemor og bestefar ser vanligvis ikke engang hva som står i ingredienslista bakpå pakken med ultraprosessert mat de kjøper, og de fleste gidder ikke sette seg inn i hva som står der selv om de hadde kunnet lest det. Skjønner folk ikke hva som er problemet med det så får de ikke mate mitt barn. 

Hvor mye ultraprosessert mat snakker vi om? Her har barna vært mye hos besteforeldre som ikke kunne noe om dette, men de fikk da normal norsk sikringskost laget fra bunn stort sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (2 minutter siden):

Når du ikke skjønner hva som er galt med butikkjøpt yoghurt med mye sukker og plastleker, da har du ikke satt deg ordentlig inn i ting som er så Basic at det blir vanskelig å ta andre ting du har meninger om på alvor. Når folk sier at "barna deres har blitt helt fine barn" så er det ofte fordi de ikke vet nok om barna sine. Var en mor som mente plastlekene med litt hormonforstyrrende stoffer ikke hadde påvirket hennes gutter... det 1 er homofil, en er transkjønnet og den siste er skaptranskjønnet. Kanskje er det ikke lekene, men hvorfor risikere det? Så blir hun kjempefornørmet når lekene ikke mottas.

Nå stod det ikke noe om hvor ofte det var snakk om, om det er ett yoghurtbeger 2 ggr løpet av måneden, de bodde jo langt fra hverandre. Så hadde jeg virkelig ikke tatt fra svigermor den «gleden» og brukt energi på å holde barna unna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (4 minutter siden):

Den som er vanskelig å ta på alvor er vel deg hvis du virkelig tror at plastleker fører til homofili og transkjønnethet.

Kanskje du skal søke hjelp for problemene dine..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (4 minutter siden):

Hvordan skal du løse dette når kidden blir 10 år og eldre, får sine egne meninger og henger med venner, der "innom buyikken" er en ganske vanlig aktivitet på ungdomsskolen?  Eller er helse og kosthold kun viktig når barna går i barnehage? 

Hva med å lære barna et vanlig kosthold og måtehold, uten hysteri?

Anonymkode: a4144...b2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...