Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det gikk jo helt fint når vi la babyen i hatthylla på bilen og, trenger ikke bilstol til barnet. Altså...

Syns din svigerdatter høres meget fornuftig ut. Du har fått mange gode reflekterte svar her. 

Men det som jeg stusser over er at din sønn er til dere i over en uke, og han får ikke lov til å ta med barnet? Hva slags tafatt fyr er dette? Hun stoler ikke på han. Han er sikkert som alle andre menn, helt idiot når det gjelder å ta vare på et barn. 

Anonymkode: 426ac...c41

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du vil ha kontroll. Hun vil ha kontroll. 

Anonymkode: 93f50...cfc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Førstegangsmødre kan gjerne oppføre seg som idealistiske idioter. Går som regel over når barn nr to kommer og man ikke orker å følge alle reglene man lagde med første barn. Pluss at man får lavere skuldre med årene. Men ja, Førstegangsmødre er ofte svært usjarmerende med kontrolloppførselen sin. Mange slipper jo ikke til pappaen engang,  babyen er liksom mer deres enn pappaenes. 🙄

Anonymkode: 9308a...90c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nymerïa skrev (1 time siden):

Hun kan jo ikke holde på sånn i all evighet. Jeg ville holdt en lav profil (for denne kampen vinner du ikke), gjort det jeg kunne for å holde meg inne med henne og krysset fingrene for at hun etterhvert kom til å sette pris på litt egentid mens mann og barn dro på helgetur til besteforeldre.

Enn om du begynner å smigre henne i stedet? "Naturellyoughurt med banan! Kjempelurt. Kan jeg også smake?" "Så fint at du legger frem klær så slipper vi å lete i morgen. Og så ferdiglaget frokost da, her er det sannelig ingenting å si på oppvartningen." "Blir du også med på lekeplassen? Jeg kan lage kaffe, så tar vi det som en utflukt."

Allier deg med henne, TS.

Dette er super lurt! Hun vil slappe av og få tilitt! Og så etter vært mest sannsynlig roe fjøra

Anonymkode: 3eb33...55c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva er galt med at barnebarnet ditt ikke får se TV mindre enn 30 minutter? (Som anbefalt)
Hva er galt med at barnebarnet ikke skal få yoghurt proppfull med sukker og assosiere besteforeldrene med sukker? 
Hva er galt med å ville skåne barnet sitt for mikroplast og kjemikalier i en leketøysbutikk?

VI lever faktisk i en annen tid nå.

Anonymkode: 7290f...f79

Signerer denne. Mange besteforeldre gjør jammen mye rart. Min egen mor f eks, hun gir ungene masse kjeks når de våkner for så å klage når de ikke vil ha frokost en time senere. Og lar ungene sitte og glo på skjerm i timevis fremfor å gjøre noe sammen med dem. "Jamen de vil jo bare se på skjerm", ja da men hvem er den voksne som liksom skal bestemme da?? Skru av tv'n, takle 5 minutter med sutring, kom dere ut og finn på noe gøy sammen! Det skyldes på barna når de bare er inne. "Jammen de vil bare sitte inne", nei DU vil holde på med dine ting og ikke være sammen med barnebarna dine! (Vi er ikke mye der mer for å si det sånn :paff:)

Anonymkode: 21340...c1c

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er stolt farmor til et barnebarn på 3 år. De bor langt unna, så vi sees sjeldent (3-4 ganger i året). Da må vi reise til dem. Det er over 1,5 år siden de var på besøk hos oss sist. Sønnen vår kom alene for 1 år siden, da han ikke vil (eller fikk?) ta med seg barnet. Da var han her 1,5 uke alene.

Nå har vi nylig vært på besøk, og jeg blir så trist. Føler svigerdatter ødelegger for at vi skal få et godt forhold til barnebarnet. Alt vi sier, alt vi gjør og alt vi ønsker blir korrigert. Vil vi kjøpe barnet yoghurt med banan, skal hun heller kjøpe yoghurt naturell og banan man kan mose i.

Går vi på lekebutikken og barnet ser en fin leke vi spørr om vi kan kjøpe, får vi avsalg fordi det er av plastikk, for smått, for dyrt osv. Så tar hun barnet med å viser ting som er mer aktuelt (lekebil i tre, puslespill, bøker osv).

Tilbyr vi oss å stå opp med barnet, lager hun frokost kvelden i forveien, legger frem klær og gir oss nesten instruksjoner på at vi ikke skal leke med duplo (fordi det bråker og bor naboer under), se på tv mer enn 30 min osv.

Hun sender oss heller aldri ut på tur alene med barnet. Tilbyr vi oss å ta det med på lekeplass eller lignende blir hun med. Vi får lov til å leke i hagen alene med barnet, hvor hun har oss under oppsyn (føles slik).

Jeg føler dette hindrer meg i å få et godt forhold til barnebarnet. Går nesten på nåleputer for å ikke si/gjøre noe galt. Og likevel blir hun surere og surere for hver dag vi er der. Jeg blir «irettesatt» mange ganger om dagen!

hvordan forholde seg til dette? Jeg vil jo så gjerne være en god farmor og få tid til å bli kjent med barnebarnet 😞

Anonymkode: 75678...505

Du skulle gjerne få vært farmor til mine barn :) Trist at sånne ting skal ødelegge. Her var farmor bare opptatt av seg selv og sitt, aldri til stede. Bor 5min unna hverandre å gå, trist! 

Jeg svelgte mange kameler for jeg ville at barn og bestemor skulle få ett godt forhold. Hadde vært glad for det minste. Men ikke smuler en gang! At foreldre bestemmer joda, men det fins no måte på. Kanskje du kan snakke litt med sønnen din alene, si du vil ha ett godt forhold til sønnen din men føler hun ødelegger for det og forklar det du skrev her. Kanskje han kan snakke med hun og se hva barnet går glipp av om hun holder på sånn. Men noen er veldig opptatt av sånn og sånn skal det være. Men så lenge det ikke er store sukkergreier og søvnforstyrrelser eller at dere ikke passer på når dere er med barnet så må dere to finne en fin balanse håper jeg!

Anonymkode: f1e5c...159

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Førstegangsmødre kan gjerne oppføre seg som idealistiske idioter. Går som regel over når barn nr to kommer og man ikke orker å følge alle reglene man lagde med første barn. Pluss at man får lavere skuldre med årene. Men ja, Førstegangsmødre er ofte svært usjarmerende med kontrolloppførselen sin. Mange slipper jo ikke til pappaen engang,  babyen er liksom mer deres enn pappaenes. 🙄

Anonymkode: 9308a...90c

Jepp, og så klager de over at ungene er mammadalter, samtidig som de grabbet til seg hele fellesdelen av babypermisjonen 🤣

Anonymkode: 21340...c1c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel...nå gruer jeg meg til barnebarn! 

Du får leke og plapre, og la henne kontrollere. Du må bare fokusere på den lille og tiden du har. Nyt å se foreldre og barn gjøre sine ting. 

Det er jo ikke lett å ha svigerforeldre i hus. Viser du tålmodighet og omsorg, legger deg flat og prøver å forstå, så vil du nok bli belønnet. Hun merker nok ar du himler litt med øynene og at det blir litt spent og det irriterer. Du er på besøk, og der er midt i hverdagen deres. 

Jeg troe jeg må rømme landet før det kommer noen. 

Anonymkode: 3bfcd...8c3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løsningen er å la de få flere barn, så blir all denne perfeksjonen og hysteriske kontrollen lagt på hylla. Alle har vi vel gått all in på førstemann og himlet med øynene over egne foreldre? Forskjellen er stor mellom førstemann som fikk rosiner til lørdagsgodt og tredjemann som får ostepop til barnetv på en tirsdag. Just saying.

Anonymkode: d0107...962

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler meg som en avslappet mor når jeg leser slikt. 

Anonymkode: 4c061...7f9

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En gang hvert jubelår når de sees 4 ganger i året ???man kan fint få et supert forhold med det

Anonymkode: a09de...b6e

Ta og les hi en gang til så kanskje du får med deg noe vesentlig og slutter å pirke på andre, når du selv har sviktet i informasjonsinnhentingen. 

Anonymkode: f1f78...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er stolt farmor til et barnebarn på 3 år. De bor langt unna, så vi sees sjeldent (3-4 ganger i året). Da må vi reise til dem. Det er over 1,5 år siden de var på besøk hos oss sist. Sønnen vår kom alene for 1 år siden, da han ikke vil (eller fikk?) ta med seg barnet. Da var han her 1,5 uke alene.

Nå har vi nylig vært på besøk, og jeg blir så trist. Føler svigerdatter ødelegger for at vi skal få et godt forhold til barnebarnet. Alt vi sier, alt vi gjør og alt vi ønsker blir korrigert. Vil vi kjøpe barnet yoghurt med banan, skal hun heller kjøpe yoghurt naturell og banan man kan mose i.

Går vi på lekebutikken og barnet ser en fin leke vi spørr om vi kan kjøpe, får vi avsalg fordi det er av plastikk, for smått, for dyrt osv. Så tar hun barnet med å viser ting som er mer aktuelt (lekebil i tre, puslespill, bøker osv).

Tilbyr vi oss å stå opp med barnet, lager hun frokost kvelden i forveien, legger frem klær og gir oss nesten instruksjoner på at vi ikke skal leke med duplo (fordi det bråker og bor naboer under), se på tv mer enn 30 min osv.

Hun sender oss heller aldri ut på tur alene med barnet. Tilbyr vi oss å ta det med på lekeplass eller lignende blir hun med. Vi får lov til å leke i hagen alene med barnet, hvor hun har oss under oppsyn (føles slik).

Jeg føler dette hindrer meg i å få et godt forhold til barnebarnet. Går nesten på nåleputer for å ikke si/gjøre noe galt. Og likevel blir hun surere og surere for hver dag vi er der. Jeg blir «irettesatt» mange ganger om dagen!

hvordan forholde seg til dette? Jeg vil jo så gjerne være en god farmor og få tid til å bli kjent med barnebarnet 😞

Besteforeldre har en rettighet: Å kunne skjemme bort barnebarn. 
Besteforeldre har mer erfaring med barn enn nybakte foreldre i mange tilfeller, rart det der med erfaring. 
Fortell mammaen til barnet om egner erfaringer og få mammaen til å slappe av. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (9 minutter siden):

Besteforeldre har en rettighet: Å kunne skjemme bort barnebarn. 
Besteforeldre har mer erfaring med barn enn nybakte foreldre i mange tilfeller, rart det der med erfaring. 
Fortell mammaen til barnet om egner erfaringer og få mammaen til å slappe av. 

Dette funker ikke.

Anonymkode: 72b43...7c1

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er SÅ glad mamma og pappa lot mine besteforeldre få helt frie tøyler da vi var barn! Is på en hverdag, seigmenn på biltur med morfar, fikk være oppe litt lenger - bare kos og kjærlighet! Det er kanskje de fineste barndomsminnene jeg/vi har, og forholdet til besteforeldre var tett og nært til de gikk bort! 

Anonymkode: f8983...22b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner hun på mange måter jeg. Naturell yoghurt er mye sunnere , treleker varer lengre og man minsker sjansen for mikroplast. Kan dere ikke sette dere ned å snakke med henne? Få til en dialog? 

I dag vet vi mye mer om ting enn det man gjorde for 30 år siden. Det blir et stort aldersskille. Vis interesse,  spør og vær oppdatert. 

Jeg sier dette for jeg merker det selv. Jeg bor med min bestemor , og barnet mitt på 4 år. Bestemor har ikke hatt småbarn på evigheter, og er laaangt ifra opplyst. Vi har hatt våre diskusjoner,  men hun følger reglene mine. Nå er ikke jeg så kontrollfrik at ungen ikke får bananyoghurt,  men hun får ikke popcorn,  og ikke spise pølse uten at den er delt opp osv.  Dette vet heldigvis bestemor for vi snakker mye om det og jeg opplyser henne

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var nok ganske lik svigerdatteren din når barna mine var babyer/småbarn. Vi bor langt fra svigers og jeg opplevde ofte at de tok over kontrollen når vi møttes, og at jeg som mor ble tilsidesatt. Resultatet av dette var at mitt kontrollbehov økte. Jeg hadde enormt behov for å passe på at rutinene ble opprettholdt, mtp søvn, måltider, passe på alle mulige farer osv.   Pass på å spør før dere tar med barnet på trilletur, ikke bare anta at det er greit. Inkluder svigerdatteren deres, så hun føler at deres familie og rutiner blir sett og respektert. 

Anonymkode: 2e3b1...428

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var nok ganske lik svigerdatteren din når barna mine var babyer/småbarn. Vi bor langt fra svigers og jeg opplevde ofte at de tok over kontrollen når vi møttes, og at jeg som mor ble tilsidesatt. Resultatet av dette var at mitt kontrollbehov økte. Jeg hadde enormt behov for å passe på at rutinene ble opprettholdt, mtp søvn, måltider, passe på alle mulige farer osv.   Pass på å spør før dere tar med barnet på trilletur, ikke bare anta at det er greit. Inkluder svigerdatteren deres, så hun føler at deres familie og rutiner blir sett og respektert. 

Dette med trilletur var bare et eksempel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette funker ikke.

Anonymkode: 72b43...7c1

Utdatert erfaring.

Anonymkode: 22b7b...ec4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

broren min var gift med ei sånn. Ingen av oss har noe særlig forhold til de barna, de er fremmede mennesker for oss.. Eneste vi har ordentlig kontakt med er eldste som han har med ei annen dame. Trist å se, spesielt den yngste som har et unaturlig forhold til sin mor hvor mor har lagt opp til at barnet skal være 100% avhengig av mor. De alle begynner å gå inn i ungdomsåra nå og ser hvor ille det står til med de, null selvstendighet osv. Dessverre ikke noe særlig du kan gjøre med det.. 
En ting er å ville ta bra valg for sine barn og det skal man selvfølgelig få gjøre, som forelder så bestemmer man, men når det blir sykelig kontrollbehov som gjør mer skade enn godt så blir det bare trist og veldig usunt. Folk blir jo "influenca" i hue og rævva nå med sosiale medier hvor ALT er farlig og feil, skjønner det er krevende å være forelder nå, men kritikerhatten er liksom ikke på for mange og man tror på alt som blir servert.. 

Anonymkode: 32838...d75

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta og les hi en gang til så kanskje du får med deg noe vesentlig og slutter å pirke på andre, når du selv har sviktet i informasjonsinnhentingen. 

Anonymkode: f1f78...a02

Forklar da! Det står 3-4 ganger i året er de på besøk ! Kutt ut å være så nedlatende 

Anonymkode: a09de...b6e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...