Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Uff, så trist. Men hvor i alle dager er sønnen din midt oppi dette? Han bestemmer jo like mye over barnet sitt. Om han ønsker, kan han ta barnet med til dere så mye han bare vil. Eller er han redd henne? Vil han ha de samme strikte reglene? Om noen få år er barnebarnet gammelt nok til å fly alene til dere på koselige ferier. Men denne moren vil vel hemme barnet, siden hun må ha 100% kontroll på hver minste lille ting. Hva i all verden skulle gå så galt om barnet fikk en "vanlig" yoghurt av dere når dere er på besøk, liksom 😂

Anonymkode: 23ce5...04b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Denne er fin! Så står det jo i teksten at det heller ønskes puslespill, treleker eller bøker. Da er det jo ganske enkelt å kjøpe det 😄

Anonymkode: 8de61...9b4

Jo, men kan ikke besteforeldre av og til få bestemme hva de selv ønsker å gi? 

Anonymkode: 373f4...2a5

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er da helt vanlige  «regler» og ønsker for en førstegangsmor. Du vil gi barnet noe annet enn det hun ønsker å gi til frokost? La en treåring se mer enn 30 minutter tv om morgenen? Kjøpe leker de ikke vil ha? Hvorfor vil du det, og hvorfor tror du det vil skape bånd mellom dere og barnebarnet? Forholdet deres handler da ikke om hvilken yoghurt du gir barnet! 

Anonymkode: 216dd...a76

Det er ikke alt man kan vite på forhånd…. TS går ikke inn for å gjøre det mor ikke vil!  Nei, det handler ikke om hvilken yoghurt, men hvordan mor liksom skal protestere og poengtere ting når farmor bare prøver å være hyggelig. Jeg har aldri laget all slags regler for mine foreldre eller svigerforeldre når de har vært alene med barna mine. Da har de fått sin egentid og blitt kjent med hverandre på. Stoler jo på at de ikke gjorde noe galt, og om yoghurten var med eller uten banan, om de så på TV 40 minutter osv, så la ikke jeg meg oppi det. Det ødelegger hverken barna eller oppdragelsen….. men det ødelegger selvsagt kontrollbehovet til mor! 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, men kan ikke besteforeldre av og til få bestemme hva de selv ønsker å gi? 

Enig. Jeg tror de fleste besteforeldre klarer å lese aldersmerkingen på leker 😄. Det gjorde vi også i 1996 da jeg fikk barn. Er så glad for at jeg har en fornuftig bonusdatter som ikke er overhysterisk for alt. Men spent på den dagen jeg får en svigerdatter, for jeg har en sønn 😄

Anonymkode: 23ce5...04b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er stolt farmor til et barnebarn på 3 år. De bor langt unna, så vi sees sjeldent (3-4 ganger i året). Da må vi reise til dem. Det er over 1,5 år siden de var på besøk hos oss sist. Sønnen vår kom alene for 1 år siden, da han ikke vil (eller fikk?) ta med seg barnet. Da var han her 1,5 uke alene.

Nå har vi nylig vært på besøk, og jeg blir så trist. Føler svigerdatter ødelegger for at vi skal få et godt forhold til barnebarnet. Alt vi sier, alt vi gjør og alt vi ønsker blir korrigert. Vil vi kjøpe barnet yoghurt med banan, skal hun heller kjøpe yoghurt naturell og banan man kan mose i.

Går vi på lekebutikken og barnet ser en fin leke vi spørr om vi kan kjøpe, får vi avsalg fordi det er av plastikk, for smått, for dyrt osv. Så tar hun barnet med å viser ting som er mer aktuelt (lekebil i tre, puslespill, bøker osv).

Tilbyr vi oss å stå opp med barnet, lager hun frokost kvelden i forveien, legger frem klær og gir oss nesten instruksjoner på at vi ikke skal leke med duplo (fordi det bråker og bor naboer under), se på tv mer enn 30 min osv.

Hun sender oss heller aldri ut på tur alene med barnet. Tilbyr vi oss å ta det med på lekeplass eller lignende blir hun med. Vi får lov til å leke i hagen alene med barnet, hvor hun har oss under oppsyn (føles slik).

Jeg føler dette hindrer meg i å få et godt forhold til barnebarnet. Går nesten på nåleputer for å ikke si/gjøre noe galt. Og likevel blir hun surere og surere for hver dag vi er der. Jeg blir «irettesatt» mange ganger om dagen!

hvordan forholde seg til dette? Jeg vil jo så gjerne være en god farmor og få tid til å bli kjent med barnebarnet 😞

Anonymkode: 75678...505

Hva er galt med at barnebarnet ditt ikke får se TV mindre enn 30 minutter? (Som anbefalt)
Hva er galt med at barnebarnet ikke skal få yoghurt proppfull med sukker og assosiere besteforeldrene med sukker? 
Hva er galt med å ville skåne barnet sitt for mikroplast og kjemikalier i en leketøysbutikk?

VI lever faktisk i en annen tid nå.

Anonymkode: 7290f...f79

• Liker 20
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes svigerdatteren høres litt hysterisk ut. det er ingen barn som lider av å få en annen type mat (så sant de ikke er allergiske) eller en annen type leke enn de "riktige".

Barn har veldig godt av å bli møtt av litt ulike personer som alle har sine måter å gjøre ting på det skaper barn som er fleksible og som tåler ulike miljøer bedre.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Sønnen vår kom alene for 1 år siden, da han ikke vil (eller fikk?) ta med seg barnet. Da var han her 1,5 uke alene

Tror du en mor vil være borte fra en da 1,5 år gammel unge i 1,5 uke? Du trenger ikke spekulere i at han ikke "fikk" ta med ungen.

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er stolt farmor til et barnebarn på 3 år. De bor langt unna, så vi sees sjeldent (3-4 ganger i året). Da må vi reise til dem. Det er over 1,5 år siden de var på besøk hos oss sist. Sønnen vår kom alene for 1 år siden, da han ikke vil (eller fikk?) ta med seg barnet. Da var han her 1,5 uke alene.

Nå har vi nylig vært på besøk, og jeg blir så trist. Føler svigerdatter ødelegger for at vi skal få et godt forhold til barnebarnet. Alt vi sier, alt vi gjør og alt vi ønsker blir korrigert. Vil vi kjøpe barnet yoghurt med banan, skal hun heller kjøpe yoghurt naturell og banan man kan mose i.

Går vi på lekebutikken og barnet ser en fin leke vi spørr om vi kan kjøpe, får vi avsalg fordi det er av plastikk, for smått, for dyrt osv. Så tar hun barnet med å viser ting som er mer aktuelt (lekebil i tre, puslespill, bøker osv).

Tilbyr vi oss å stå opp med barnet, lager hun frokost kvelden i forveien, legger frem klær og gir oss nesten instruksjoner på at vi ikke skal leke med duplo (fordi det bråker og bor naboer under), se på tv mer enn 30 min osv.

Hun sender oss heller aldri ut på tur alene med barnet. Tilbyr vi oss å ta det med på lekeplass eller lignende blir hun med. Vi får lov til å leke i hagen alene med barnet, hvor hun har oss under oppsyn (føles slik).

Jeg føler dette hindrer meg i å få et godt forhold til barnebarnet. Går nesten på nåleputer for å ikke si/gjøre noe galt. Og likevel blir hun surere og surere for hver dag vi er der. Jeg blir «irettesatt» mange ganger om dagen!

hvordan forholde seg til dette? Jeg vil jo så gjerne være en god farmor og få tid til å bli kjent med barnebarnet 😞

Anonymkode: 75678...505

Din sønn er jo med på dette. Du later som om din sønn er en tåpe som «bare finner seg i» at hans partner bestemmer alt. Men han har valgt sin partner. Han har valgt å besøke dere uten å ta med barnet. Han har valgt den relasjonen til dere som han og hans partner har. 

Trolig på bakgrunn av hans barndom. Du kan trygt anta at din sønn har formidlet til sin partner at dere er lite egnet til selvstendig omsorg for barnet. For han vet jo absolutt alt om sine egen foreldres evne til å være - foreldre.

Hva med å bare åpne en samtale med han? Være åpne på egne feil? Lese dere opp på moderne vitenskap? Ta en runde med deg selv? Og, du? Mødre som er sjalu på sine sønners partnere er ekstremt vanlig. Du er en klisje, med andre ord. Ta grep og slutt med det.

Anonymkode: 7ebc3...a3f

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror både jeg og andre kan kjenne igjen oss selv som svigerdøtre eller svigermødre i innlegget du skriver. Selv kunne jeg feks nevnt det med duplo-bråk og makstid TV, eller sistnevnte kanskje helst hvis jeg visste at det kunne bli timevis hvis ikke. Nå som barnet er fem år ville jeg ikke giddet å nevne makstid TV. Kanskje svigerdatteren din også slapper mer av etter hvert når det gjelder dette og flere andre ting. 
På den andre siden, min svigermor er av typen som kunne gitt utrykk for at i stedet for vanlig yoghurt, så er det bedre med naturell blandet med frukt. Og at vi ikke bør gi barna plastleker. Osv osv. Tror det er ganske vanlig å føle seg på andre siden av slike uttrykk for meninger, uansett hvem man er i forholdet til barnet. 

Anonymkode: eb4c0...258

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er galt med at barnebarnet ditt ikke får se TV mindre enn 30 minutter? (Som anbefalt)
Hva er galt med at barnebarnet ikke skal få yoghurt proppfull med sukker og assosiere besteforeldrene med sukker? 
Hva er galt med å ville skåne barnet sitt for mikroplast og kjemikalier i en leketøysbutikk?

VI lever faktisk i en annen tid nå.

Ja, vi lever i en annen tid og er bombadert med informasjon om hva som er bra og ikke minst best for barna, på alle mulige måter. Så velger man å følge de rådene man synes er viktige, og noen blir kanskje i overkant hysteriske. Jeg tror vi alle (jeg er selv mor i 30-årene) har godt av å kunne slakke på noen krav, når det gjelder f.eks. besøk av besteforeldre. 

Anonymkode: eb4c0...258

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jo sønnen din du må "sparke i ræva" her. 

Alle skjønner jo at sigerdatter er urimlig og anspent her (hun er førstegangsmor så gi henne litt "slack""),  men din sønn er faktsik far til dette barnet, og det er HANS skyld om han ikke evner å sørge for att dere kan ha normalt omgjenge og bli kjent med barnebarnet. 

Han er unnvikende og TAFATT.

:snapoutofit:

Endret av Perle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når dere ikke kjenner barnet og ikke har sett hverandre på halvannet år, så skjønner jeg godt at hun ikke sender dere på lekeplassen aleneFor barnet er dere i praksis fremmede. At din sønn stikker fra samboer og barn i halvannen uke når ungen bare er året sier jo en hel del om hans evne til å stille opp for familien tenker jeg, er nok hun som tar seg av alt som har med barn,  hus og hjem til vanlig. Og da kan det være lenge for barnet å være vekke halvannen uke fra den som normalt tar seg av barnet. Men merkelig nok med dere som alltid kritiserer svigerdøtre, så er de ubrukelige sønnene dere har oppdratt helt uskyldig. 

Anonymkode: 28fc0...7fe

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så var det svigerdatter som var problemet, alltid en svigerdatter eller en svigermor! Aldri en mor eller en mors familie som har problemer med datteren/barnemoren. 

Når du ser barnebarnet en gang hvert jubelår, så er du ikke vant til å håndtere ett lite menneske slik små mennesker bør håndteres i 2025, der ligger problemet. Å tro du kan få en god relasjon til et lite menneske som du ser en gang hvet jubelår, er drømmetenkning. 
Å skylde på svigerdatter for denne situasjonen sier mer om svigermor enn om svigerdatter. 

Ønsker du en bedre relasjon til barnebarnet så går nøkkelen til dette til et bedre forhold til svigerdatter. Det oppnår du ikke ved å,opprette en tråd på kg, lett gjenkjennelig for din svigerdatter. 

Anonymkode: f1f78...a02

En gang hvert jubelår når de sees 4 ganger i året ???man kan fint få et supert forhold med det

Anonymkode: a09de...b6e

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når dere ikke kjenner barnet og ikke har sett hverandre på halvannet år, så skjønner jeg godt at hun ikke sender dere på lekeplassen aleneFor barnet er dere i praksis fremmede. At din sønn stikker fra samboer og barn i halvannen uke når ungen bare er året sier jo en hel del om hans evne til å stille opp for familien tenker jeg, er nok hun som tar seg av alt som har med barn,  hus og hjem til vanlig. Og da kan det være lenge for barnet å være vekke halvannen uke fra den som normalt tar seg av barnet. Men merkelig nok med dere som alltid kritiserer svigerdøtre, så er de ubrukelige sønnene dere har oppdratt helt uskyldig. 

Anonymkode: 28fc0...7fe

Står ikke at de ikke har sett barnet å halvannet år da

Anonymkode: a09de...b6e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan dere ikke bare ta en skikkelig samtale om det? Det som høres hysterisk ut for deg er bare sunn fornuft for oss som følger litt med på helse og forskning. Så jeg forstår dere begge, men det er hun som er mest oppdatert.

Nå skaper dere en kløft mellom dere helt unødvendig! Spør hvordan de ønsker ting og hvorfor, sånn at dere kan forstå og tilpasse dere. Når du får mer kunnskap om plast og sukker, så kommer du ikke til å VILLE gi det til den lille søte.

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor gjør du ikke bare det hun sier og så begynner hun å stole på deg mere.? Besteforeldre gjør ofte ting som er utdaterte. De legger babyen på magen. De gir usunn mat. Og hun er åpenbart opptatt av at barnet ikke skal få i seg giftstoffer (plastikk). Sunn mat med mindre sukker (youghurt naturell med banan). Å legge frem klær kvelden før er lurt og det gjøres her hver kveld.

Anonymkode: 93f50...cfc

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også klager hun senere over at besteforeldrene ikke vil Være barnevakt. 

Ingen barn tar skade av at det fire ganger i året når besteforeldrene er der spiser en bananyoghurt, eller ser tv i 45 minutter. 

Folk må roe ned kontrollbehovet sitt litt.  

Anonymkode: c685d...84d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønner finner seg ofte damer som er like sin mor. :nikke:

Anonymkode: 93f50...cfc

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er blitt bestemor selv, og grunna avstander så sees en heller ikke så ofte. 

Så jeg velger å rette meg etter svigerdatters ønsker, og spør alltid etter hvordan hun foretrekker ting, for det er hun som er mor, og som vet hva barnet vil/skal/bør ha det. Vi kommer jo utenfra uten å vite for mye om rutiner, for vi er ikke der i hverdagen og opplever de. 

Det er ikke verre. En trenger ikke lage så stor sak utav dette her, bare lytt og lær, og husk att dere skal fungere som familie i mange år fremover, kan godt vere att svigerdatter bare vil gjøre ting enklere for dere og er litt usikker i egen rolle også. 

Om en skal sette spørsmålstegn til alt svigerdatter gjør, når ho nok prøver å gjøre ting innenfor sine rammer, og dette er nok rammer som er anbefalt, så blir jo forholdet noe anstrengt tenker jeg. 

Anonymkode: 4052b...fe4

• Liker 28
  • Hjerte 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...