fruenge Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 Jeg er glad i dette og øsnker å bytte ut ris noen ganger med linser og kikerter. Mne jeg får det ikke til å smake noe godt. Noen som har noen tips.
Gjest piaf Skrevet 8. mars 2006 #2 Skrevet 8. mars 2006 Jeg liker å tilberede linser og kikerter omtrent som pastasalat, dvs med vinaigrette og blandet med andre friske grønnsaker. Her er to eksempler. Laks med tomat- og linsesalat (2 pers) 400-500 gram lakseskiver eller laksefilet saltes og pepres, dekkes med tynne sitronskiver og bakes i foliepakke i ovnen ved 200 grader i 15-20 min. Linsesalat: 2 dl Puy-linser (dvs. små grønne) 1/4 presset sitron (eller mer, smak til) 1 stor ts fransk sennep 3 ss extra virgin olivenolje 1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet) salt og pepper 1 finhakket rødløk 4 hakkede tomater 1 stor bunt hakket bladpersille Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte, og rør tilslutt inn persillen. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Server linsene og laksen med litt matyoghurt, og gjerne en ekstra sitronbåt. Torskefilet med kikerter og spinat (2 pers) 500 fersk filet av torsk eller hyse 1/2 sitron i skiver 1-2 boks(er) kikerter (eller legg i bløt og kok selv) 1 stor pakke frisk spinat 1 rødløk i tynne båter 1 rød chili 2 fedd hvitløk olivenolje 5-6 middelhavsansjos salt og pepper liten smørklatt extra virgin olivenolje Salte og pepre fisken, legg den på et stort stykke aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje, dekk med tynne sitronskiver og pakk inn. Stek ved 200 grader i 8-10 min. Stek imellomtiden rødløkbåter, hakket chili og hvitløk i 1-2 min i litt olivenolje. Åpne et lite hjørne på foliepakken til den ferdigbakte fisken, og hell ut sitron- og fiskekraften gjennom en sil og ned i panna. Tilsett kikerter og evnt middelhavsansjos, og la småkoke under lokk 2-3 min, til kikertene er varme. Tilsett spinaten, og rør rundt til den faller sammen. Rør evnt inn en liten smørklatt, og smak til med salt og pepper. Fordel fisk og kikert/spinatblanding på to tallerkener, og sprinkle litt extra virgin olivenolje over både fisk og grønnsaker.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #3 Skrevet 8. mars 2006 (endret) Jeg koker kikerter selv, synes ikke at de på boks er særlig gode så det blir sjelden brukt. Jeg bløtlegger en stor prosjon kikerter over natten (veldig greit å fryse ned i porsjoner). Koker så kikertene møre, det er litt avhengig av om de er gamle eller fersk hvor lang tid de trenger, ca 1-11/2 time. For en ekstra god smak på kikertene har jeg i f.eks. litt løk, gulrot, sellerirot med krydderurter (timian, laurbærblad, rosmarin) eller hele krydder som spisskummen eller corianderfrø. Endret 8. mars 2006 av onyx
Nilma Skrevet 8. mars 2006 #4 Skrevet 8. mars 2006 Du kan lage en veldig god salat av kikerter, tomater, agurk, sorte oliven og gjerne også litt rødløk, med en enkel olje- og eddikdressing. Hvis du søker litt i forumet her, finner du mange oppskrifter på hummus, nydelig som tilbehør til f.eks. lammekoteletter eller kylling, dessuten godt som dip til grønnsaker. For å lage gode linser: Surr små terninger av bacon med finhakket gulrot, selleri, løk og hvitløk, ha i linser (gjerne Puy-linser som piaf nevner, de er nydelige) og kraft eller buljong, kok til linsene er møre. Røde linser er godt i suppe, gjerne asiatiskinspirert med karripasta og kokosmelk.
Gjest Fruktfat Skrevet 8. mars 2006 #5 Skrevet 8. mars 2006 jeg har ikke peiling på hvordan det egentlig skal gjøres, med koketid og vann osv, så jeg har prøvd meg fram: koker opp vann med buljong i, har i linser, hvitløkspepper (om jeg ikke har vanlig hvitløk), sort pepper, provance krydder, persille, basilikum, (frossen) spinat(klump), en boks hermetiske tomater, en teskje samba oelek og noen ganger løitt chili pulver og piri piri. smaker veldig godt, og blir en slags "grøt". men jeg vet ikke hvor mye vann og linser jeg bruker, eller hvor lenge jeg koker det, jeg etterfyller nemlig ofte både vann og linser
Fakse Skrevet 9. mars 2006 #6 Skrevet 9. mars 2006 Om du vil erstatte ris/pasta/potet kan du jo også bruke couscous en gang i blandt. Nyyydelig
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #7 Skrevet 17. mars 2006 tusen takk for svar, skal prøver disse oppskriftene.
Gjest GreenSky Skrevet 17. mars 2006 #8 Skrevet 17. mars 2006 Bønner og linser er ikke godt i seg selv. Du trenger krydder, oljer, eddik og grønnsaker sammen med dem for at det skal smake godt.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #9 Skrevet 17. mars 2006 Kanskje ikke noe erstatnig for ris/pasta - men hummous er en veldig enkelt å grei måte å benytte kikerter på. Sammen med litt godt brød er det en veldig bra siderett eller forett (eller knask når som helst) 1 boks kikerter 2 spiseskjeer tahini (sesamfrøpasta) olivenolje hvitløk sitronsaft Mos med stavmikser - vips ferdig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå