Gå til innhold

Far som plutselig vil ha kontakt

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg nekter overhode ikke barnet ønsker ikke kontakt. Og barnets behov er viktigere enn fars og det forstår ikke han, han ber meg tilrettelegge bedre og jeg prøver men han vil ikke. Også at han tar ting til retten etter bare 2 måneder og søker foreldreansvar. Det er han som har vært borte ting må skje i sønnen sitt tempo. 

Anonymkode: bec4a...b3b

Det er jo ikke rart at ungen ikke ønsker kontakt når du løy og sa at faren ikke ville ha kontakt.

Anonymkode: bb658...cb1

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg nekter overhode ikke barnet ønsker ikke kontakt. Og barnets behov er viktigere enn fars og det forstår ikke han, han ber meg tilrettelegge bedre og jeg prøver men han vil ikke. Også at han tar ting til retten etter bare 2 måneder og søker foreldreansvar. Det er han som har vært borte ting må skje i sønnen sitt tempo. 

Men at din sønn ikke vil ha kontakt med faren, er vel pg det du har sagt om far til ham. Sønnen kjenner ham jo ikke, eller kjenner de hverandre?

Det mest godhjertet du kan gjøre mot din sønn er å snakke godt om hans far, så gutten kan føle seg betydningsfull.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor sier dere "far" når dere mener " barnefar" ?  " far " er DIN far/pappa det. Irriterer meg hver gang. Jeg ville aldri funnet på å uttale med med slike ord. 

Anonymkode: 060c0...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet kan ikke nekte. Les barneloven!
Du har sagt til barnet at far ikke ønsker kontakt. Barnet blir selvsagt påvirket av dette. Du har nektet kontakt i flere år allerede. 

Du sier selv at du har nektet far kontakt og du sier selv at ‘vi kan ikke samarbeide’. 

Din oppgave som hovedomsorgspersonen i sønnens liv, er å framsnakke far og oppmuntre sønnen til samvær. For samvær vil skje. 

Den dagen far leverer inn stevningen starter prosessen. Da har du to uker på å svare på stevningen. Der etter settes det opp en møte mellom partene  med dommeren, et saksforberedende møte. I dette møtet blir det tatt opp hvorfor du ikke lagt til rette for samvær. Det blir oppnevnt en sakkyndig som skal se hvordan det er mellom deg og sønnen, og sønnen og far. Da blir det fort at du får null kontroll på samværene. 

At han har vært borte får så være. Det er hans privilige som Samværsforeldre. De kan komme og gå som de. Det kan du ikke styre. Og tro meg, jeg vet hvor utrolig frustrerende det er! 

Det beste du gjør, er å la sønnen få være med deg når han skal treffe faren. Da aller helst i sitt eget hjem. Det er å gjøre ting i sønnens tempo! Han får da være i sine vante og trygge omgivelser med personene rundt seg som han er trygg på. Det da om du og sønnen har et godt forhold og du faktisk er en god foreldre som sønnen trygg på… 

Anonymkode: 8a35a...644

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan kan du si foreldreansvar vil han få? Når vi ikke klarer samarbeide og jeg har hatt det hele tiden tviler jeg på han får det 

Rettspraksis tilsier at han vil få det. 

Anonymkode: 60967...917

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 19.50):

Hei. Jeg sitter i en situasjon med en barnefar som etter 5 år plutselig vil ha kontakt med barnet. Han har prøvd å ta kontakt noen ganger gjennom årene men jeg har alltid nektet, da jeg føler han ikke stiller opp og er tilstede. Nå vil han plutselig ta meg til retten, og stille opp sier han. Han spiller på at jeg nekter, men barnet ønsker ikke selv ha kontakt med han og syntes det er ubehagelig da barnet har en ny pappa de siste årene nå. Jeg har foreldreansvar alene. Han prøver få delt foreldreansvar for sønnen vår, kan han få dette? 

Dette er god gammeldags samværs sabotasje, som du gjennom en årrekke har valgt å opprettholde. Det er naturlig for barnet deres at far vil være en ukjent og fremmed mann, de to har blitt holdt fra hverandre i en årrekke. Det du anser som plutselig og overraskende er antageligvis en siste utvei fra fars ståsted, for å kanskje få ha et forhold til sitt eget barn. Hvorfor har du fått barn med en mann du ikke ønsket et samarbeid med? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stakkars barn..  Her har antagelig barnet best av å få bli kjent med å flytte fast til far.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har rett til å bli kjent med sin far og du har i følge det du sier ikke bare motarbeidet far i hans ønske om samvær, men også omtalt far negativt så barnet ikke har et positivt inntrykk av sin far. Dette er din plikt som forelder å rydde opp i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 0.06):

Jeg har vært ærlig med barnet og sagt far ikke ønsker kontakt. Og da ønsker nå han ikke kontakt med sin far. Og far prøver få meg til tvinge han. 

Håper far vinner alt som kan vinnes, for du er jaggu meg ikke skikket til å være mor! Hvem pokker sier sånne ting til et så lite barn? Du klarer ikke å forholde deg til barnet på en aldersadekvat måte engang 🤦‍♀️ Kos deg i retten, far er den som kommer til å gå smilende derifra 👍

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Først og fremst vill eg sei eg forstår frustrasjonen din kjempe godt :) Og eg syns det er trist og blir kjempe frustrert på dine vegne når eg lese kommentar feltet her. Er så enig med deg at det burde ikkje vær sånn at "fedre" ( sæddonor kaller eg di for 🙈) sjøl sko fått lov til å velg når di følte for å vær far eller ikkje. Bf til minste min ba meg ta abort når han fant ut at eg va gravid. Hørte ingenting fra han på øve 2 år. Då ville han pluselig leke pappa. Med trykk på ordet leke. Når alt kom til alt va han egentlig ikkje interessert og eg mista til slutt tolmodigheten og blokerte han. Bf til eldste er og av og på, kver gang han blir sint på meg straffe han meg med å nekte og se ungen. For så mnd gjedna år seinare plutselig kreve samvær igjen. Til slutt satte eg foten ned og nekta å infri hans krav. Då fekk eg plutselig mnd seiner brev i posten fra advokaten hans om at han ville ha 50/50 eller tok han meg for retten. Han endte opp med samvær etter mine fohåndsregler.. Ikkje heilt det samma så din situasjon men alikavell så kan eg forstå frustrasjonen din 😊 

Men for å svara på det du spør om så kan han få dry som kalles delt foreldreansvar, men det betyr ikkje automatisk at han har noe han sko ha sagt i og om den daglig omsorgen. Men større ting som pass feks må han signere for, navne bytte og flytting og andre store avgjøreser vill han ha noe han skulle ha sagt på. Men han månha god grunn til å nekte sei feks pass og andre ting.  Men dette vill ein davokat kunne svare bedre på. For du MÅ skaffe deg advokat. Når det kommer til samvær så vill han og ha rett på dette. Til og med rusmisbrukere foreldre som har missbrukt ungene sine fysisk og/eller psykisk har krav på samvær desverre. For det er foreldres rett på samvær det legges vekt på og ikkje barnest rett på beskyttelse og stabilitet i mange tilfeller. Hårreisende ja eg vett... Men som sagt skaff deg advokat diskuter mulighetene dine, men du bør forberede deg mentalt på å innfinne deg å måtte tilrettelegge for samvær med bf.. Men ett siste lite innspell, viss ditt og fars samspill er sa dårlig hat dere ikkje kan vær under samme tak så er der mulig å bruke andre ungen er trygg på som tilsyns person i begynnelsen feks familie. Fins og offentlige instanser som kan hjelpe med tilsyn under samvær, men då vill jo minus vær at ungen ikkje kjenner vedkommende...

Og til alle dåke som bare hoppe til konklusjoner skam DÅKE.. ikkje mor men dåke.. Me alle har følelser og spesielt når det komme til ungane våras... tippe dåke og slite med og ikkje la dei ta styringen når det er dåke så er oppi vanskelige situasjoner med dåkes unger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 0.06):

Jeg har vært ærlig med barnet og sagt far ikke ønsker kontakt. Og da ønsker nå han ikke kontakt med sin far. Og far prøver få meg til tvinge han. 

Har du sagt det til et barn på 6 år???

Sikkert enda yngre da du begynte å si det også.

Anonymkode: 89bf4...39e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
narutoleed skrev (4 minutter siden):

... 

På KG skriver man ikke dialekt og man kaller ikke mennesker for spermdonor når man selv valgte få barn med vedkommende, og i allefall ikke uten at det er slik du ble gravid da, via en klinikk som tilbyr dette, om skammen skal fordeles tenker jeg ikke noen av de som svarer i tråden bår kjenne på den.. 

Anonymkode: 85b86...778

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor sier dere "far" når dere mener " barnefar" ?  " far " er DIN far/pappa det. Irriterer meg hver gang. Jeg ville aldri funnet på å uttale med med slike ord. 

Nå tenker du muntlig kallenavn "Far". I følge loven er han far.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts må jo være evneveik. Forstår tydeligvis ikke selv at det hun gjør med barnet sitt er å manipulere det. Heldigvis er advokater og dommere i snitt i den øvre del av iq-skalen og kommer til å gi barnefar medhold, til barnets beste. 

Blir pinlig, ts, når barnet forstår hvor jævlig mor det har. Kanskje det vil kutte kontakt med deg på sikt, sånn du har oppført deg.

Anonymkode: 55843...837

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå tenker du muntlig kallenavn "Far". I følge loven er han far.

Men det er ikke DIN far , akkurat som at folk sier " lillebror" når de mener barnets lillebror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Klarer du ikke å forstå hvem det er snakk om ut fra kontektsen??

Anonymkode: 8a35a...644

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 21.33):

Meg og barnefar kan ikke være i samme rom uten og krangle. Så at han kommer til meg går ikke. 

Voks opp for sønnen din sin del!!!

Anonymkode: 71bb6...abe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...