Gå til innhold

Far som plutselig vil ha kontakt

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Alle kan forandre seg vet du..

Syns dere bør prøve å treffes alle 3 eller omså alle 4 nå i starten og se hvordan det går. Bra at barnet har en omsorgsperson i tillegg til deg i hverdagen, altså stefaren. Men nå vil jo barnefar på banen og bli kjent med ungen sin.. Ta små steg i gangen, treff hverandre på kafé eller i en lekepark i starten. Si til barnet at nå skal vi treffe pappa en liten stund så vi kan prøve å bli kjent med han. Prøv små korte treff uten at det er noen sure miner mellom dere voksne.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men han har ikke vært til stede i flere år. Barnet er 6 år. Han prøver og si jeg har gjort ting vanskelig og ha kontakt. Men barnet vil ikke jeg kan ikke tvinge sønnen min heller. Han kunne tatt meg til retten for flere år siden og barnet var så viktig for han. Nå spiller han på at jeg har nektet. 

Anonymkode: bec4a...b3b

En seksåring bestemmer faktisk ikke dette selv! Han kjenner jo ikke far, så nå må du faktisk gjøre det du kan for at de skal bli kjent med hverandre! Om du ikke gjør det så driver du faktisk med samværssabotasje, og det er ikke greit!

Anonymkode: 6dd2d...4dc

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om mitt barn hadde nektet å være hos/være sammen med far så hadde jeg lagt tilrette for at han skulle bli trygg sammen med han. Den beste gaven du kan gi barnet er et forhold til Pappan sin. (Med forutsetning av at han er stabil og trygg å være hos.)

Jeg hadde prøvd å ha korte besøk av far hvor du også er tilstede. Etterhvert så kan far prøve å prate og leke litt med barnet. Rett og slett bygge et forhold mellom dem slik at barnet blir trygg. Det er jo ikke så rart at barnet ikke har lyst til å bli med en totalt fremmed på samvær. Etterhvert som barnet blir trygg kan de være aleine sammen i noen timer noen ganger for så å gå videre til hele dager/overnatting. 

Det er viktig for barnet å ha en relasjon til pappan sin uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Her må du begynne å sette barnet i fokus og ikke deg selv.

Anonymkode: 18293...f1c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har jo ikke nektet samvær men forventet at han tar mer initiativ enn å prøve og kontakte meg en gang i året. Etter bruddet forventet han bare ta sønnen vår på tur alene når jeg er den som har gjort nesten alt og sønnen vår bare var 1 år, og jeg sa ting måtte skje rolig da ble han irritert sa han ikke orker, og legger all skyld på meg for å ikke ha vært der. 

Det er jo å nekte samvær. Far kan da vel ta med seg barnet alene når det er bare ett år?!   Når gikk dere fra hverandre egentlig??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peach3 skrev (3 minutter siden):

Alle kan forandre seg vet du..

Syns dere bør prøve å treffes alle 3 eller omså alle 4 nå i starten og se hvordan det går. Bra at barnet har en omsorgsperson i tillegg til deg i hverdagen, altså stefaren. Men nå vil jo barnefar på banen og bli kjent med ungen sin.. Ta små steg i gangen, treff hverandre på kafé eller i en lekepark i starten. Si til barnet at nå skal vi treffe pappa en liten stund så vi kan prøve å bli kjent med han. Prøv små korte treff uten at det er noen sure miner mellom dere voksne.. 

Vi hadde en avtale om treffes en gang i uken via familie kontoret. men barnet vil ikke jeg kan ikke tvinge sønnen min.  Vil ikke en rettsak se på barnets beste? Og vil man få delt ansvar når han ikke kan samarbeide og se barnets behov? det vil ikke han forstå. barnet er ikke klar og han har ikke tålmodighet til vente. Og nå har han tatt til retten. Jeg prøver samarbeide men må tenke på sønnen min før han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde en avtale om treffes en gang i uken via familie kontoret. men barnet vil ikke jeg kan ikke tvinge sønnen min.  Vil ikke en rettsak se på barnets beste? Og vil man få delt ansvar når han ikke kan samarbeide og se barnets behov? det vil ikke han forstå. barnet er ikke klar og han har ikke tålmodighet til vente. Og nå har han tatt til retten. Jeg prøver samarbeide men må tenke på sønnen min før han. 

Når hadde dere den avtalen?  Når ville ikke barnet?! Hvor gammel var han?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen ting bestemmer barn bare ikke selv, dette er en av de tingene! Så lenge far ikke er til fare for barnet er du faktisk bare nødt til å oppmuntre gutten din! Og det virker nesten som om du har overført ditt syn på far til deres gutt, noe som virkelig ikke er bra!

Anonymkode: 6dd2d...4dc

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perfume skrev (1 minutt siden):

Det var 2 månder siden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt kan du tvinge en 6 åring. Slipper han å pusse tenner også? slipper han å legge seg ? slipper han å ha på jakke ute om vinteren?? Nettopp, du som voksen bestemmer, ta deg sammen og la sønnen bli kjent med pappaen sin. Håper pappaen har tatt vare på meldingene fra deg der du nekter.. Kanskje han faktisk er best til å se barnets beste å bør få mest omsorg her.... 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 2 månder siden 

Så du mener å si at familievern kontoret og dere ble enige om møte og du fremdeles nekter fordi sønnen din ikke vil??
Det er vel faktisk samværs-sabotasje det! Du skal jo legge til rette for det, fremsnakke far. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (4 minutter siden):

samværssabotasje da med andre ord om du ikke tok med barnet til disse avtalene.. her stiller pappa iallfall sterkt i en sak. 

Spent på hvordan du la frem dette til barnet "hei vil du treffe en fremmed mann jeg ikke liker eller skal vi gå på lekebutikken å kjøpe noe til deg" 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite provoserer meg så mye som slike ting. Min ektemann opplevde akkurat det samme, for noen år tilbake. Det er så stygt mot barna!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perfume skrev (1 minutt siden):

Lite provoserer meg så mye som slike ting. Min ektemann opplevde akkurat det samme, for noen år tilbake. Det er så stygt mot barna!!

Så din ektemann var borte fra barnets liv flere år også plutselig bare vil ha kontakt? Hva slags fedre er det! Når bleiene er ferdig skiftet du har gått videre og barnet fått ny far, da kommer dem og tror de har rettigheter. Jeg tror virkelig ikke en domstol vil gi delt foreldreansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så din ektemann var borte fra barnets liv flere år også plutselig bare vil ha kontakt? Hva slags fedre er det! Når bleiene er ferdig skiftet du har gått videre og barnet fått ny far, da kommer dem og tror de har rettigheter. Jeg tror virkelig ikke en domstol vil gi delt foreldreansvar.

basert på det motstridende du kommer med her tror jeg retten vil gi barnet samvær med far, og kanskje foreldreansvar med tiden også. Tror ikke du har en sterk sak slik du formidler det her.

Anonymkode: ef27c...6f9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I og med at det ikke har vært samvær på flere år, så må du tilpasse samværet til barnet. 

Det betyr at i starten er det passende at far kommer hjem til dere og treffer gutten. Dere tre er sammen, han ser gutten, snakker med han. Gutten viser fram rommet sitt, de blir litt trygge på hverandre. Så kan de ta seg en tur ut sammen, leke litt og knytte bånd. Lag middag, spis sammen alle tre. Ha en hyggelig tid sammen. 

Etter hvert kan de treffes ute alene, hjemme hos bf. 

Du kan ikke tenke på at bf var en idiot før. Retten driter i hva som har skjedd før. Retten ser på her og nå, og framover. Retten ser på hva DU som har hovedomsorgen har gjort for å tilrettelegge for samvær når bf har sagt han vil ha samvær. For det er din oppgave her. Samværsforeldre har den retten at de kan komme og gå som de vil, og du kan ikke gjøre noe med det.

Du må tilrettelegge! 

Anonymkode: 8a35a...644

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I og med at det ikke har vært samvær på flere år, så må du tilpasse samværet til barnet. 

Det betyr at i starten er det passende at far kommer hjem til dere og treffer gutten. Dere tre er sammen, han ser gutten, snakker med han. Gutten viser fram rommet sitt, de blir litt trygge på hverandre. Så kan de ta seg en tur ut sammen, leke litt og knytte bånd. Lag middag, spis sammen alle tre. Ha en hyggelig tid sammen. 

Etter hvert kan de treffes ute alene, hjemme hos bf. 

Du kan ikke tenke på at bf var en idiot før. Retten driter i hva som har skjedd før. Retten ser på her og nå, og framover. Retten ser på hva DU som har hovedomsorgen har gjort for å tilrettelegge for samvær når bf har sagt han vil ha samvær. For det er din oppgave her. Samværsforeldre har den retten at de kan komme og gå som de vil, og du kan ikke gjøre noe med det.

Du må tilrettelegge! 

Anonymkode: 8a35a...644

Meg og barnefar kan ikke være i samme rom uten og krangle. Så at han kommer til meg går ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei.. han var der hele tiden, med meg.. helt til mor nektet. 
Tror også du blander foreldreansvar og daglig omsorg ;)  
De fleste domstoler gir delt ansvar - tilogmed til rusavhengige. Men samvær med tilsyn for mange. 
Det du gjør er forkastelig. PS. Barn får ALDRI ny far. 

Endret av Perfume
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dersom ts har hatt foreldreansvar hele veien alene skal det litt til jo. 

Anonymkode: c67dc...602

Det var ikke det min advokat sa. Alle får foreldreansvar hvis de ønsker det og ikke er ravende gale.

Anonymkode: 67f9b...677

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Foreldreansvar har bare med formaliteter å gjøre. Tenker du på delt daglig omsorg så får han neppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke det min advokat sa. Alle får foreldreansvar hvis de ønsker det og ikke er ravende gale.

Det kan ikke stemme. Etter så mange år? Så nå på første rettsak får han foreldreansvar ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...