Gå til innhold

Far som plutselig vil ha kontakt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg sitter i en situasjon med en barnefar som etter 5 år plutselig vil ha kontakt med barnet. Han har prøvd å ta kontakt noen ganger gjennom årene men jeg har alltid nektet, da jeg føler han ikke stiller opp og er tilstede. Nå vil han plutselig ta meg til retten, og stille opp sier han. Han spiller på at jeg nekter, men barnet ønsker ikke selv ha kontakt med han og syntes det er ubehagelig da barnet har en ny pappa de siste årene nå. Jeg har foreldreansvar alene. Han prøver få delt foreldreansvar for sønnen vår, kan han få dette? 

Anonymkode: bec4a...b3b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 41be6...ea2

AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til at han får foreldreansvar, men han har rett på samvær med barnet, så det kan du ikke nekte han.

Anonymkode: f8131...552

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar han deg for retten vil han få samvær, og garantert foreldreansvar om samvær o.l blir opprettholdt og er stabilt.

Anonymkode: b78dd...953

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det skal mye til at han får foreldreansvar, men han har rett på samvær med barnet, så det kan du ikke nekte han.

Anonymkode: f8131...552

Tvert i mot, det skal mye til for at han ikke får foreldreansvar. Samvær får han nok også, enig der.

Anonymkode: 67f9b...677

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe "plutselig" med dette..  Du har nektet Faren å ha samvær med barnet og nå tar han det til retten fordi han faktisk vil ha et forhold til sin egen sønn.
Og den gutten har ikke noe "ny pappa" , han har sin helt egen biologiske ekte pappa .
Du har heller ingen garantier for at din nye kjæreste blir i forholdet det neste året.

Dette kunne du unngått ved å være et mer rimelig menneske ovenfor barnefar til å begynne med.

Anonymkode: dae59...287

• Liker 31
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Tar han saken til retten og det kommer opp at du nekter, er det ris til egen bak. 

Anonymkode: b78dd...953

• Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest Cartman
Skrevet

Han er barnets far, så selvfølgelig stiller han sterkt i en eventuell rettsak. Utfallet av en eventuell rettsak kan ingen på kvinneguiden forutsi

AnonymBruker
Skrevet

Han vil sannsynligvis få både foreldreansvar og samvær ved en rettssak, ja. 

Det skal tungtveiende grunner til for å nekte noen av delene. Det du beskriver kvalifiserer ikke. 

Anonymkode: 60967...917

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har prøvd å ta kontakt noen ganger gjennom årene men jeg har alltid nektet, da jeg føler han ikke stiller opp og er tilstede. 

Hva du føler er ikke viktigere enn at barnet får kontakt med far.

Anonymkode: 89bf4...39e

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men han har ikke vært til stede i flere år. Barnet er 6 år. Han prøver og si jeg har gjort ting vanskelig og ha kontakt. Men barnet vil ikke jeg kan ikke tvinge sønnen min heller. Han kunne tatt meg til retten for flere år siden og barnet var så viktig for han. Nå spiller han på at jeg har nektet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå spiller han på at jeg har nektet. 

Plutselig en dag sitter du der med en hormonell tenåring som hater deg fordi at du nektet ungen å ha kontakt med sin far.

Anonymkode: 89bf4...39e

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg sitter i en situasjon med en barnefar som etter 5 år plutselig vil ha kontakt med barnet. Han har prøvd å ta kontakt noen ganger gjennom årene men jeg har alltid nektet, da jeg føler han ikke stiller opp og er tilstede. Nå vil han plutselig ta meg til retten, og stille opp sier han. Han spiller på at jeg nekter, men barnet ønsker ikke selv ha kontakt med han og syntes det er ubehagelig da barnet har en ny pappa de siste årene nå. Jeg har foreldreansvar alene. Han prøver få delt foreldreansvar for sønnen vår, kan han få dette? 

Du må selvfølgelig ha en advokat hvis han vil gå til sak mot deg. Men du bør prøve å formulere deg bedre enn dette, for du motsier deg selv. Han kan jo ikke være tilstede hvis du har nektet han å være tilstede. Hører du selv hvor tynt dette er?

Finn deg en advokat som er rutinert på dette for å finne ut hvor du står.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tvert i mot, det skal mye til for at han ikke får foreldreansvar. Samvær får han nok også, enig der.

Anonymkode: 67f9b...677

Dersom ts har hatt foreldreansvar hele veien alene skal det litt til jo. 

Anonymkode: c67dc...602

• Liker 1
Skrevet

Et barn på 6 år eller enda yngre kan ikke velge dette. Far har da for pokker rettigheter han også, man lar ikke seksåringer velge. I retten skal de bli hørt først som 7 åringer, og som 12 åring skal man legge vekt på deres mening. Altså ikke engang som 12 åring kan barnet bare si en mening og man velger det. DU har ødelagt når du ikke forsøker å legge til rette for at far og barn skal ha kontakt. Far har sikkert tatt vare på alle meldinger hvor du sier du nekter... og han kan ende med å få daglig omsorg. 
Det håper jeg han gjør, når du holder på sånn. Fysj, så ekkelt det er. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men han har ikke vært til stede i flere år. Barnet er 6 år. Han prøver og si jeg har gjort ting vanskelig og ha kontakt. Men barnet vil ikke jeg kan ikke tvinge sønnen min heller. Han kunne tatt meg til retten for flere år siden og barnet var så viktig for han. Nå spiller han på at jeg har nektet. 

Slutt å være så bitter på fortiden. La gutten få mulighet til å bli kjent med sin biologiske far. En god mor må lære å svelge noen kameler. 

Og selvfølgelig vil ikke barnet møte en fremmed (kjenner ikke sin biologiske far ennå). Her må du hjelpe til og tilrettelegge for at de kan bli kjent på en god og trygg måte. Sønnen din vil takke deg en dag hvis du gjør det, for det er det riktige å gjøre.

Anonymkode: f9741...906

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skriver at far har prøvd flere ganger gjennom disse årene, så du kan da ikke si at han ikke har vært tilstede på flere år. Han har tydeligvis prøvd å være tilstede, og du har nektet han. Og jo, du kan tvinge din sønn. Det at din sønn ikke vil ha kontakt med sin far har 100% med din oppførsel å gjøre. Hvordan snakker du til sønnen din om faren for eksempel? 

Anonymkode: cdd98...9e8

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo selv skrevet at du har nektet ham kontakt, så det er sannheten. Han vil vinne fram i en evt rettsak og du vil måtte godta samvær. Barnet er bare 6 år og fortjener og har rett til å kjenne sin far. 

Anonymkode: 81176...198

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo ikke nektet samvær men forventet at han tar mer initiativ enn å prøve og kontakte meg en gang i året. Etter bruddet forventet han bare ta sønnen vår på tur alene når jeg er den som har gjort nesten alt og sønnen vår bare var 1 år, og jeg sa ting måtte skje rolig da ble han irritert sa han ikke orker, og legger all skyld på meg for å ikke ha vært der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...