Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet dette er kjempeindividuelt, men vil gjerne høre hva dere tenker om mat til baby på 6 mnd. 

Da jeg fullammet var det mat ca 8-12 ganger på et døgn. Så la baby litt dårlig på seg og HS ville at vi også skulle gi MME. Har prøvd å følge babys signaler om sult og gir dermed både MME og ammer i løpet av et våkenvindu. 

Gir nå også grøt 2 ganger om dagen. Han sover kort på dagtid, har et lengre sovestrekk fra 19-02 på natta, men våkner ganske hyppig etter det. 

Totalt er det 4 flasker med MME og 7 amminger. Syns det kanskje er litt mye med 11 matinger på et døgn? Men han virker fornøyd, har ikke problemer med magen.

Han er en veldig aktiv baby som ikke ligger stille, så har tenkt han har høyt energibehov? Han ligger fremdeles lavt på vekt, men innenfor normalområdet. 

Anonymkode: 89485...1d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da min var 6 måneder ammet jeg 6-8 ganger om dagen og ca 2 ganger om natten. Så spiste hun grøt 1-2 ganger om dagen etterhvert. Som du sier er alle babyer forskjellige, og jeg tenker også at det er vanskelig å vurdere hvor mye de får i seg under ammingen avhengig av personen og babyen. Hvis din baby følger kurven sin ville jeg ikke tenkt at det var for mye mat i alle fall.

Så regner jeg med du tar det opp med helsestasjonen hvis du faktisk vurderer noen justeringer, og at spørsmålet til KG kun er nysgjerrighet.

Anonymkode: d20df...77c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da min var 6 måneder ammet jeg 6-8 ganger om dagen og ca 2 ganger om natten. Så spiste hun grøt 1-2 ganger om dagen etterhvert. Som du sier er alle babyer forskjellige, og jeg tenker også at det er vanskelig å vurdere hvor mye de får i seg under ammingen avhengig av personen og babyen. Hvis din baby følger kurven sin ville jeg ikke tenkt at det var for mye mat i alle fall.

Så regner jeg med du tar det opp med helsestasjonen hvis du faktisk vurderer noen justeringer, og at spørsmålet til KG kun er nysgjerrighet.

Anonymkode: d20df...77c

Ja, syns også det er vanskelig å vite hvor mye de spiser med ammingen. Han tuller en del under ammingen, men hvis han er trøtt spiser han mer konsentrert.

Det eneste jeg vurderer er å prøve å gi mer MME på 3 flasker istedet for 4, men snakker med HS, ja. 

Anonymkode: 89485...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Det er så individuelt, så jeg ville gått etter allmenntilstand.  Til sammenligning sov mitt andre barn 18 timer i døgnet ved 6 mnd, og fikk pupp 4 ganger i døgnet da jeg fullammet. Hun "sprengte" vektkurven og jeg fikk beskjed av helsesøster å kutte ned på matinntaket. Da satt jeg foten ned😅

Anonymkode: b2375...4d2

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir kun erstatning for hun la ikke nok på seg av min melk. Er 6 mnd og 2 uker. Drikker 4 flasker med 180 ml (ikke alltid det drikkes opp), og to små til måltider med fast føde. Hun får middag til lunsj. Har laget opp et lager i frysen med mat fra Ida Gran Jansen sine oppskrifter. Tar opp to store isbiter med mat til det måltidet. Drikker da alt fra 10 til 100 ml erstatning etterpå. 
spiser grøt til kvelds. Ca 1 dl vann og 4 spiseskjeer grøtpulver. Spiser nesten opp en slik porsjon hver kveld. Får tilbud om melk igså, men sjeldent hun orker det i tillegg. Legges i 19-20tida, alt etter hvor trøtt hun er. Sover til mellom 4 og 7. våkner hun kl 4 får hun ei flaske i senga, og sover et par timer til. 

så et døgn ser ca slik ut:

1. flaske 180 ml

2. flaske 180 ml

3. varm lunsj + tilbud om melk

4. flaske 180 ml

5. grøt + tilbud om melk

den sjette flaska måltidet hvis hun våkner på natta eller grytidlig om morgenen. Smaker også litt på frukt når vi spiser det.

det ser jo selvfølgelig annerledes når vi vet akkurat hvor mye hun får i seg pga flaskene. Ville tenkt mer på vekstkurven hans. Kan jo hende han bruker puppen til annet enn å spise nå. Mye som skjer utviklingsmessig på denne tida

Anonymkode: b736f...b31

AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo få næringsrike smaksprøver også, feks avokado blandet med nøtter/peanøtter, leverpostei, fisk og ulike nøttesmør :)

Anonymkode: 8ae77...0f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...