Gå til innhold

Må man være i konstant underskudd for å gå ned?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om man må være i konstant underskudd, hver dag, for å gå ned i vekt? Jeg er som regel i underskudd stort sett hele tiden, men en  dag her og der spiser jeg opp til vedlikeholdskaloriene. Aldri mer enn èn vedlikeholdsdag i uka. Det hjelper meg til å holde meg i underskudd de andre dagene. Jeg spiser aldri over vedlikehold, rett og slett fordi jeg er mett på vedlikehold. Mitt vedlikeholdsbehov er på rundt 1700 kalorier, og når jeg er i underskudd, er jeg på rundt 1300. Jeg har funnet ut at denne metoden funker greit for meg, men vil det på sikt ødelegge progresjonen min? Har ikke gått ned mye i kg enda, men har definitivt gått ned i fettprosent. Alle klærne er løsere nå. Trener, så er nok kanskje muskler og/eller vann i musklene etter trening som gjør at vekttallet er det samme? 

Anonymkode: f872e...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar lengre til å gå ned i vekt når du har dager på vedlikehold, men det kan hjelpe med å hindre at hvileforbrenningen går ned mer enn den burde. 

Det at du går ned i omkrets er et bra tegn, men muskler tar lang tid å bygge og øker kanskje med et par hundre gram i måneden.

Anonymkode: 0bc1e...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det tar lengre til å gå ned i vekt når du har dager på vedlikehold, men det kan hjelpe med å hindre at hvileforbrenningen går ned mer enn den burde. 

Det at du går ned i omkrets er et bra tegn, men muskler tar lang tid å bygge og øker kanskje med et par hundre gram i måneden.

Anonymkode: 0bc1e...fd8

Okei, da vet jeg ikke om vekta mi et unøyaktig eller hva som er årsaken. Klærne er hvertfall løsere, så noe skjer hvert fall :D Men, så bra! Jeg stresser ikke så mye med å måtte gå ned fort, så lenge jeg vet at jeg kommer til å gå ned selv om jeg ikke alltid er i underskudd. Det klarer jeg ikke, da sprekker jeg alltid.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er totalt sett i underskudd selv om du har enkeltdager på vedlikehold. Så ja, du vil fortsette å gå ned i vekt. Kan også være lurt å gjøre det slik du gjør, da det kan være lettere å unngå sprekker på denne måten. 

Anonymkode: e5ce0...063

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet ditt? Snakker vi et par kilo i vektnedgang eller titalls?

1300 kcal er vanvittig lite, uavhengig av om målet er vektnedgang. 1700 kcal i vedlikehold høres også lavt ut, med mindre du er lav av høyde - veier lite, og rører deg minimalt. Men til spørsmålet ditt: ja, kroppen tilpasser seg og justerer seg etter inntak over tid. Om du spiser mer enkelte dager og mindre andre, så vil totalen være den samme. Ligger du totalt sett i et underskudd så vil du gå ned i vekt. Hvor fort du går ned vil igjen påvirkes av hvor stort underskuddet ditt er. 7000 i - ila. En uke vil gi deg en vektnedgang på 1 kilo. Hvorvidt det er en god taktikk du driver med over tid er jeg mer usikker på. Skal du ha en varig vektnedgang bør du tilstrebe å holde deg på ca. Samme kalorinivå hver dag. Det er enklere å unngå sprekk dersom du tenker varig endring i livsstil kontra «cheat days» hvor du spiser mer.

Anonymkode: eaa18...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er målet ditt? Snakker vi et par kilo i vektnedgang eller titalls?

1300 kcal er vanvittig lite, uavhengig av om målet er vektnedgang. 1700 kcal i vedlikehold høres også lavt ut, med mindre du er lav av høyde - veier lite, og rører deg minimalt. Men til spørsmålet ditt: ja, kroppen tilpasser seg og justerer seg etter inntak over tid. Om du spiser mer enkelte dager og mindre andre, så vil totalen være den samme. Ligger du totalt sett i et underskudd så vil du gå ned i vekt. Hvor fort du går ned vil igjen påvirkes av hvor stort underskuddet ditt er. 7000 i - ila. En uke vil gi deg en vektnedgang på 1 kilo. Hvorvidt det er en god taktikk du driver med over tid er jeg mer usikker på. Skal du ha en varig vektnedgang bør du tilstrebe å holde deg på ca. Samme kalorinivå hver dag. Det er enklere å unngå sprekk dersom du tenker varig endring i livsstil kontra «cheat days» hvor du spiser mer.

Anonymkode: eaa18...68b

Er 1700 så lite? Jeg går opp i vekt om jeg spiser mye mer enn det over lengre tid. Holder meg stabil på 1700, og jeg trener regelmessig. Er ikke snakk om mange kg, er snakk om 5-6. Er 164 cm og veier 65 kg. Er normalt BMI-messig, men ser man kroppen min, ser man at jeg har for mye fett. Er fra Sør-Asia og vi er genetisk ganske små. Jeg klarer meg fint på 1300-1400 kalorier de dagene jeg er i underskudd, føler meg ikke overveldende sulten. Jeg driver og endrer kostholdet selvsagt, men må vel uansett ligge i underskudd for å gå ned?

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er 1700 så lite? Jeg går opp i vekt om jeg spiser mye mer enn det over lengre tid. Holder meg stabil på 1700, og jeg trener regelmessig. Er ikke snakk om mange kg, er snakk om 5-6. Er 164 cm og veier 65 kg. Er normalt BMI-messig, men ser man kroppen min, ser man at jeg har for mye fett. Er fra Sør-Asia og vi er genetisk ganske små. Jeg klarer meg fint på 1300-1400 kalorier de dagene jeg er i underskudd, føler meg ikke overveldende sulten. Jeg driver og endrer kostholdet selvsagt, men må vel uansett ligge i underskudd for å gå ned?

Ts

Nei, det er ikke så lite for en godt voksen kvinne som ikke er spesielt aktiv. Er selv 168 cm/62 kg  og midten av førtiåra og må ned i 1200-1300 kalorier for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 6f8e4...179

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo snittet som teller. Jeg har aldri sett slavisk på hver dag, men jeg har sett på snittet pr uke.

Har gått ned 34 kilo på det, så det går an.

Anonymkode: 29ec6...5ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Nei synes ikke det er lite jeg. Er 178 og 80 kilo og må ligge lavere hvis jeg skal klare å gå ned jeg og, og jeg er mye større enn deg. 

Men du må bare ligge i underskudd totalt sett, at du har dager der du ligger på veldikehold er ikke noe problem :)

Anonymkode: a14be...3d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste er jo riktig macrofordeling. Altså riktig prosent karbo, protein, fett og fiber.

Anonymkode: 026a3...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, folkens! Da kjører jeg på med dette opplegget. Det ser ut til at det blir det sunneste for meg. Har macrofordelingen i bakhodet også 😊

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...