Gå til innhold

Råte bak baderom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

skal pusse opp baderommet og er jo veldig spent på om det vil være noe råte bak flisene. Er ingen tegn på noe som helst på flisene, taket under eller veggen rett bak dusjen, men man kan vel aldri være sikker? Eller ville det luktet/dryppet/tegn på fliser e.l? Hvor lenge kan det lekke bak noe før det eventuelt vil komme frem? Badet er 15år gammelt og pusset opp av profesjonelle .
Pusser badet fordi vi vil, ikke fordi noe er galt.

Lurer litt på hva det eventuelt koster og hvor mye jobb det er å fjerne dette om det viser seg å være noe?

Anonymkode: 3e43c...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde heller ingen tegn til fukt eller mugg på badet, men da vi rev flisene var det helt svart flere steder. Badet var bare 6 år gammelt og også pusset opp av fagfolk. Sopp bak fliser vises ikke, men det kan begynne å lukte. 

Hvis dere skal pusse opp badet så skal dere jo uansett rive hele badet? 

Anonymkode: 9c9f9...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde heller ingen tegn til fukt eller mugg på badet, men da vi rev flisene var det helt svart flere steder. Badet var bare 6 år gammelt og også pusset opp av fagfolk. Sopp bak fliser vises ikke, men det kan begynne å lukte. 

Hvis dere skal pusse opp badet så skal dere jo uansett rive hele badet? 

Bak flisene eller bak membranen?

Joda, men det blir vel en del ekstra hvis det er råte som må fikses?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bak flisene eller bak membranen?

Joda, men det blir vel en del ekstra hvis det er råte som må fikses?

ts

Flisene. 

Man river jo bare vekk det som evnt har råte og bytter materialet, det fører ikke til noen voldsomme ekstrautgifter. Det må jo uansett gjøres, men umulig å si før dere har revet badet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flisene. 

Man river jo bare vekk det som evnt har råte og bytter materialet, det fører ikke til noen voldsomme ekstrautgifter. Det må jo uansett gjøres, men umulig å si før dere har revet badet. 

Åja, ser for meg et helvete med bærevegger og bjelkelag som må byttes osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja, ser for meg et helvete med bærevegger og bjelkelag som må byttes osv. 

Hadde du hatt så omfattende fukt og muggskader at det har gått inn i konstruksjon og bæringen, så vil jeg tro dere hadde luktet muggen for lengst. Dere finner det uansett ikke ut før badet rives. Går nok veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei,

skal pusse opp baderommet og er jo veldig spent på om det vil være noe råte bak flisene. Er ingen tegn på noe som helst på flisene, taket under eller veggen rett bak dusjen, men man kan vel aldri være sikker? Eller ville det luktet/dryppet/tegn på fliser e.l? Hvor lenge kan det lekke bak noe før det eventuelt vil komme frem? Badet er 15år gammelt og pusset opp av profesjonelle .
Pusser badet fordi vi vil, ikke fordi noe er galt.

Lurer litt på hva det eventuelt koster og hvor mye jobb det er å fjerne dette om det viser seg å være noe?

Det som er tettesjiktet på et flisebad er membranen under flisene. Er membranen tett så skal det være tett. 
Størrelsen på hull og mengden vann samt tiden avgjør hvor mye problemer vann på avveie kan lage. 

Anonymkode: d22d0...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det som er tettesjiktet på et flisebad er membranen under flisene. Er membranen tett så skal det være tett. 
Størrelsen på hull og mengden vann samt tiden avgjør hvor mye problemer vann på avveie kan lage. 

Anonymkode: d22d0...fcd

Ja, ser jeg formulerte meg litt feil. Bak membranen, burde det heller stått.

Vil liksom tro at jeg ville merket noe? Badet er i andre etasje og begge vegger med rør i (og dusj rett på) er inn i huset og ikke yttervegg. Ingen lukt, buling, svelling, mørke flekker ei heller bom i fliser, sprekk i flis.. Bare jeg som krisemaksimerer og er alt for spent på hvordan tilstanden er bak. Har forøvrig byttet taket i etasjen under og null tegn under badet heller, så er mest veggene jeg er spent på.

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting jeg synes er merkelig er at folk bruker 2-300000 kr på å totalrenovere et bad. Og insisterer på å ha et dusjhjørne med dusjing rett på fliser. Og du hører om at etter bare 6-10 år er det blitt fuktskader og mugg. Og dermed en bortkastet dyr jobb gjort av fagfolk. 
Glad jeg lyttet til fagfolkene som pusset opp badet vårt. Å installere dusjkabinett. Etter 20 år er badet like fint. Ingen antyding til fukt mugg og lukt. 

Anonymkode: b0360...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...