Gå til innhold

Vanskelig å ta fysikk 1 som privatist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har bommet litt på programfag og kan ikke ta fysikk på VG3 som jeg tenkte. Er ikke så veldig glad i realfag, men synes at det er helt greit. Ligger på en femmer i både t-matte og naturfag nå på VG1. Hvor vanskelig er det å ta fysikk-eksamen som privatist? Er det mulig å lese seg opp alene? Og hvilke karakter kan man regne med å få?

Anonymkode: 696e5...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vanskeligste er kanskje at det er muntlig-praktisk eksamen. Ville i tilfelle tatt et lab-kurs hvis du ikke har erfaring med det fra andre fag.

Det er ikke så veldig vanskelig, og en 4-er burde være helt overkommelig hvis du er litt taktisk og strukturert. Det er helt mulig å lese seg opp alene. God trening til høyere utdanning er det også. Du har jo også flere forsøk. 

Du bør derimot sjekke godt forskjellen mellom primær- og sekundærvitnemål (eller h a det nå heter nå for tida), og se hva et privatistfag har for konsekvenser for opptakskvoten. Det kan jeg lite om, men det står på Samordna opptak sine sider.

Anonymkode: 3f08c...57c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du 5 i matte og naturfag vil fysikk ble helt greit å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 time siden):

Får du 5 i matte og naturfag vil fysikk ble helt greit å ta.

Sånn bortsett fra at vanskelighetsnivået på fysikk 1 er en god del høyere enn naturfag så læringskurven blir jo bratt. Men selve regningen etc i fysikk 1 er ikke så veldig vanskelig og på eksamen som jo er muntlig-praktisk blir man ikke testet i de mest omfattende regneeksemplene. Er man ok komfortabel med å snu rundt på formler for å finne ut hva man er ute etter så holder det massevis i fysikk 1. 

De praktiske forsøkene her i Oslo er heller ikke så vanskelige, ofte er det en kraftmåler og en kloss eller lignende. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (15 minutter siden):

Sånn bortsett fra at vanskelighetsnivået på fysikk 1 er en god del høyere enn naturfag så læringskurven blir jo bratt. Men selve regningen etc i fysikk 1 er ikke så veldig vanskelig og på eksamen som jo er muntlig-praktisk blir man ikke testet i de mest omfattende regneeksemplene. Er man ok komfortabel med å snu rundt på formler for å finne ut hva man er ute etter så holder det massevis i fysikk 1. 

De praktiske forsøkene her i Oslo er heller ikke så vanskelige, ofte er det en kraftmåler og en kloss eller lignende. 

Det jeg husker fra mitt 2 år fys på vgs var relativt rett fram.

Refleksjon/refraksjon lys/lyd 

Elektronikk lære teoretisk 

Kraft/bevegelse/energi/termodynamikk

Atommodeller og dets energi utveksling (fotoner, elektroner etc)

Fisjon/Fusjon strålingstyper.

Dette er jo en del år siden, men synes matematikk på 2 år var betydelig mer utfordrende en fysikk på andre året.

Det går sikkert bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har bommet litt på programfag og kan ikke ta fysikk på VG3 som jeg tenkte. Er ikke så veldig glad i realfag, men synes at det er helt greit. Ligger på en femmer i både t-matte og naturfag nå på VG1. Hvor vanskelig er det å ta fysikk-eksamen som privatist? Er det mulig å lese seg opp alene? Og hvilke karakter kan man regne med å få?

Anonymkode: 696e5...ff9

Nei. Det er ganske praktisk innrettet og intuitivt forståelig hvis du er godt i matte og klarer å tenke praktisk anvendelse av fysiske prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...