AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:28 #1 Del Skrevet onsdag kl 17:28 Fikk plutselig angst. Jeg tok en jobb med mye mindre lønn enn jeg tidligere hadde og flyttet til Finnmark. Så gikk inn i skattekort endret den litt. Så skiftet jeg jobb igjen mye høyere lønn ikke lenger Finnmark og nå kom jeg på at jeg har glemt å endre skattekortet. Nå er jeg kjempe redd for hvilken skatteregning jeg kommer til å få. Har jo ikke mye penger. Hva skjer om jeg må betale plutselig 100 k pluss og ikke har pengene? Jeg hadde lyst til å kjøpe bolig til vår/sommer. Men å lete etter bolig med angsten for eventuell skatteregning. Og mulig jeg må betale halvparten av sparepenger i skatt er jo ikke gøy. Er det noe måte å finne ut hva det er som kommer? Anonymkode: 139bf...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:32 #2 Del Skrevet onsdag kl 17:32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk plutselig angst. Jeg tok en jobb med mye mindre lønn enn jeg tidligere hadde og flyttet til Finnmark. Så gikk inn i skattekort endret den litt. Så skiftet jeg jobb igjen mye høyere lønn ikke lenger Finnmark og nå kom jeg på at jeg har glemt å endre skattekortet. Nå er jeg kjempe redd for hvilken skatteregning jeg kommer til å få. Har jo ikke mye penger. Hva skjer om jeg må betale plutselig 100 k pluss og ikke har pengene? Jeg hadde lyst til å kjøpe bolig til vår/sommer. Men å lete etter bolig med angsten for eventuell skatteregning. Og mulig jeg må betale halvparten av sparepenger i skatt er jo ikke gøy. Er det noe måte å finne ut hva det er som kommer? Anonymkode: 139bf...1f5 Du går på skatteetaten.no og legger inn de rette tallene dine, og beregner skatten. Har du betalt for lite så bør du betale inn ekstra, eller spare. Har du ikke penger når du får forfall på for lite innbetalt skatt, så blir det i verste fall tvang trekk i lønn. Lite hyggelig at arbeidsgiver vet at du ikke kan betale regningene dine. Anonymkode: 4f9ad...0cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:34 #3 Del Skrevet onsdag kl 17:34 Bruk skattekalkulatoren. Anonymkode: 4e23e...36d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:40 #4 Del Skrevet onsdag kl 17:40 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det noe måte å finne ut hva det er som kommer? Anonymkode: 139bf...1f5 Du logger inn i skattetaten.no også endrer du skattekortet ditt. Om du er redd for skattesmell, så legger du litt ekstra på inntekten din og litt mindre på fradragene dine (typisk renter og fagforening). Anonymkode: 1f333...7ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:42 #5 Del Skrevet onsdag kl 17:42 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du logger inn i skattetaten.no også endrer du skattekortet ditt. Om du er redd for skattesmell, så legger du litt ekstra på inntekten din og litt mindre på fradragene dine (typisk renter og fagforening). Anonymkode: 1f333...7ef Ja, men dette skulle vært gjort mange måneder siden 🙈 Anonymkode: 139bf...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Mister Skrevet onsdag kl 17:44 #6 Del Skrevet onsdag kl 17:44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:49 #7 Del Skrevet onsdag kl 17:49 Hvis du vil regne ut skatt fra fjoråret, så søk opp skattekalkulator 2024. Legg inn alt du har tjent. Se på lån og se hvor mye du har betalt i renter. Legg inn evt km til jobb, det du evt har betalt i fagforening og kanskje også barnehage/Sfo. Vet du om andre ting, så legg inn det også. Da får du opp hvor mye du skulle betalt i fjor. Er det greit det du har betalt i fjor, så bruker du samme mal på skattekortet for i år, men legg til litt i lønn pga lønnsstigning. Anonymkode: 5b378...634 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:52 #8 Del Skrevet onsdag kl 17:52 Ser du forresten at du får restskatt, så start innbetaling allerede ved skattemelding! Hvis du ikke betaler innen fristen, går det til lønnstrekk (har opplevd det selv) Frist for betaling er i august og september. Lønnstrekket kom i november. Anonymkode: 5b378...634 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet onsdag kl 21:54 #9 Del Skrevet onsdag kl 21:54 Hvis du får baksmell så er det også lurt å betale det før 31. mai, da slipper du rentekosten også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå