Gå til innhold

Løsning på Ukraina-konflikten i sikte?

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

Dagen i dag virker som er satt av til å legge fram konsensus om hvordan ting skal bli. 

Lavrov holder en lang tale, men forhandlinger og samtaler foregår samtidig på mange plan. 

En har inntrykk av at Russland ikke er spesielt interessert i SWIFT som en "gulrot" og det vil neppe bety mye fra eller til. 

Det virker som målet er å hamre inn bunnsolide avtaler basert på felles verdier. 

Vitale diskusjoner om Gaza holder på å skape bevegelse her også. Det vil trengs store investeringer og aktører inn i regionen og dette vil sannsynligvis bli den Arabiske verden sin FØRSTE dominerende rolle til å løse denne konflikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er utrolig å se hvordan "little Marco" har modnet fra noen år tilbake hvor han omtrent kollapset under en president-debatt og vel Trump nesten var bekymret for at han skulle besvime- 

Han har funnet sin plass og ser ut som han vokser veldig godt med den nye oppgaven. Jeg har alltid sett på ham som altfor mye av en hauk, men Trump holder ham nok fortsatt litt i ørene og framtoningen til Rubio virker mer og mer moden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (1 time siden):

Tenk så sykt at denne krigsforbryteren var æresdoktor ved universitetet i tromsø.

Ja, UNN og Norsk UD trodde nok at de fikk litt Quid pro quo utav en slik symbolsk gest. Det er jo sånn Vesten har blitt vant til å opptre ovenfor de som regnes som "formbare" og potensielle nyttige idioter. 

Elensky får vel et æresdoktorat hos UiO før han gir seg. Egentlig er jeg overasket oer at han ikke har fått Fresprisen ennå, men det kan jo komme, spesielt om han på et eller annet vis klarte å holde krigen gående.

Opp er ned og galt er riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å være positiv. Og at USA og Russland vet hva de holder på med og både Ukraina og Europa vil bli involvert etter som fredsprossessen kommer seg fremover. 

Det er den feelingen jeg har inni meg i hvertfall. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (7 minutter siden):

Velger å være positiv. Og at USA og Russland vet hva de holder på med og både Ukraina og Europa vil bli involvert etter som fredsprossessen kommer seg fremover. 

Som jeg sa tidligere. Om Trump lander dette på en vettig måte, er det den komplette galskap av Biden-administrasjonen og Europa og ikke ha gått for dette før. Da hjelper det ikke uansett unnskyldninger en måtte komme med.

Det eneste vi har messet om, er at Russland må presses ut av Ukraina. Noe som har vært 100% usannsynlig fra dag 1.

Dessverre vil vi måtte stå til rette for dette i ettertiden. Russland glemmer neppe hvordan vi har oppført oss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (19 minutter siden):

Jeg og! Håper de klarer å få til en OK løsning i det minste. Et greit forhold mellom Russland og USA tror jeg også er positivt. Mange europeiske politikere løper rundt som hodeløse høns nå, og det er faen meg pinlig å se på. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheOneLinePuncher skrev (10 minutter siden):

Det eneste vi har messet om, er at Russland må presses ut av Ukraina. Noe som har vært 100% usannsynlig fra dag 1.

Det er et ufravikelig krav og har vært det fra dag 1.

Så enhver løsning som IKKE har det som premiss, er en våpenhvile før storkrig.

Å ikke vite dette, er historieløst!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 minutter siden):

Det er et ufravikelig krav og har vært det fra dag 1.

Så enhver løsning som IKKE har det som premiss, er en våpenhvile før storkrig.

Å ikke vite dette, er historieløst!

Jeg snakker om måten krigen nå kan avsluttes på. Biden valgte 0 dialog og våpenbruk og Europa diltet villig etter.

Trump velger dialog, så får vi se hva dette blir til.

Å påstå at jeg ikke kan historien, er her tatt ut av kontekst. Militært press er ikke nødvendigvis løsningen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheOneLinePuncher skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker om måten krigen nå kan avsluttes på. Biden valgte 0 dialog og våpenbruk og Europa diltet villig etter.

Trump velger dialog, så får vi se hva dette blir til.

Å påstå at jeg ikke kan historien, er her tatt ut av kontekst. Militært press er ikke nødvendigvis løsningen.

Det har absolutt ingenting med militært press å gjøre : KUN med historisk forståelse av krigsaggresjon. 

Biden var primært fokusert på dialog, og var ekstremt tilbakeholdende med våpenbruk, og det er primært Europa som har ønsket å sikre våpenleveranser til ukraina. Biden har til og med  stått i veien for at Ukraina i større grad har kunnet forsvare seg med det de har fått.

Men Putin har ikke villet gå i dialog med Biden.

Forskjellen mellom Biden og Trump, er at Trump har lagt til grunn offentlig dialog som innleder til den misforståelsen at det er rom for at vesten skal gi innrømmelser til Russland. Det er god propagande for internkommunikasjonen i Russland at det skal være forhandlinger med Russland som en part som har rettigheter. 

Men Russland mistet absolutt alle rettigheter når de gikk inn i Ukraina, og fordi krigen har pågått så lenge som den har, har de mistet MER rettigheter.  Selv om Ukraina til og med får Krim tilbake , vil Europa måtte ha en politisk innstilling til Russland som en kontinuerlig militær trussel. Og det er utenkelig at ikke Georgia og Ukraina ikke skal ha medlemskap i NATO med det bakteppet denne krigen har skapt.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (På 13.2.2025 den 11.12):

Er ikke da hele NATO på vei bort?

Det er jo ikke utenkelig at USA igjen kommer på bedre tanker når etteretning fra Europa tørker inn og Kongsberg slutter å levere missiler til F-35? Vi skal kjøpe nye fregatter, og kan finne på å ta USA ut av konkurransen om kontraktene.
Det er sikkert en del i Washington som mener samarbeidet med Europa er ren altruisme. Vi kan minne dem på at det er langt mer enn det. Det er et samarbeide mellom likeverdige partnere hvor begge misliker å bli tatt for gitt.

Endret av Snok1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 17.2.2025 den 14.15):

Skulle aksjene fortsette å stige, er EU seriøs.  Jeg tipper EU vil pumpe opp disse aksjene på alle måter de kan, men om en ser bak data og hva som skjer i Saudi-Arabia, kan jeg ikke se dette vedvare.

Det er INGENTING som skjer i Saudi som gir grunn til å tro på varig fred. Ingenting.

Forrige periode art-dealet de seg fram til The Abraham Accord som skulle sikre fred i Midt-Østen. Noen som husker det? Hvem var utelatt fra forhandlingene da? Hva har skjedd siden?

Det er nok dessverre bare å kjøpe krigsaksjer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zelenskyj er rasende, og det med god grunn: Hele opplegget stinker av imperialisme. Det spørs om ikke denne skuta havarerer på jomfruturen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buffelo skrev (8 timer siden):

Hvorfor er landområde i Ukraina så intressant for Putin og  Russland, når det meste  av dette  landsområde nå ligger i ruiner. ?

Det er vel ganske åpenbart? En buffersone mot NATO's stadige utvidelser mot øst. Og tilgang til Svartehavet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (19 minutter siden):

Når var dag 1? I 2014?

I 2014 støttet de bare *Separatistene* i Øst Ukraina militært, jeg regner med at det er regnet fra 2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LeveMannen skrev (13 timer siden):

Når var dag 1? I 2014?

Og hvem sitt «ufravikelige krav»?

Ingen andre enn USA er i posisjon til å sette makt bak «ufravikelige krav», og alle som har fulgt med på amerikansk politikk de seneste årene vet at Trump lenge har vært en klar og tydelig tilhenger av å strupe støtten til Ukraina hvis de ikke aksepterer en fred/frossen krig basert på dagens frontlinjer og nøytralitet i relasjon til Nato. Nå er altså fyren blitt president, og gjør nøyaktig som han har sagt. Den som seriøst er overrasket over utviklingen, må enten ha sovet eller lide av en alvorlig form for politisk dysleksi.

Endret av Caniggia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (9 minutter siden):

I 2014 støttet de bare *Separatistene* i Øst Ukraina militært, jeg regner med at det er regnet fra 2022

Russland annekterte Krim i 2014. Russland har i praksis holdt store deler av det området de nå kontrollerer helt fra 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke få noen lykkelig slutt for Ukraina. Trumps siste uttalelser, der han langt på vei legger skylda for krigen på Ukraina, viser at han er villig til å si hva som helst for å tekkes Putin. Dette er mer enn bare bøllete, det er historieforfalskning og direkte forbrytersk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (2 timer siden):

Dette kan ikke få noen lykkelig slutt for Ukraina. Trumps siste uttalelser, der han langt på vei legger skylda for krigen på Ukraina, viser at han er villig til å si hva som helst for å tekkes Putin. Dette er mer enn bare bøllete, det er historieforfalskning og direkte forbrytersk.

Det må være den historien om at Zelensky var klar til å undertegne en avtale han sikter til. Da Boris Johnson kom og overtalte ham til å la være fordi han skulle donere så mye våpen at Ukraina vant. Dette var jo veldig tidlig i krigen.

Om denne stemmer, da.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...