Gå til innhold

Løsning på Ukraina-konflikten i sikte?

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

Gregarious skrev (På 14.2.2025 den 19.09):

Han vinner definitivt ikke et kappløp mot et samlet Europa, men om Russland/USA klarer å splitte oss nok så er alt mulig. 

Ekspander  

Av hva jeg hører så har Russland en høy produksjons kapasitet den dag i dag. I tillegg er det mer økonomi som kan dreies i retning av Putins vilje til krig og makt. Vann og brød til en befolkning koster ikke all verden.

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rick skrev (På 14.2.2025 den 16.56):

Det må være norske medier som gir inntrykk av at vi går mot verdenskrig. Norske medier påstår at Putin vil gå til angrep på Europa når krigen i Ukraina avsluttes. Men Putin har aldri sagt at han ønsker krig, og Trump sier at Putin ønsker fred. Men hvis man ikke tror på hverken Putin eller Trump, så er det også logiske grunner til at Putin vil ha fred. Russland har hatt store tap, Trump snakker om en million drepte eller hardt skadde. I tillegg har krigen vært en stor økonomisk belastning for Russland. Jeg er rimelig sikker på at Putin og Russland ikke ønsker noen ny krig hvis det blir fred i Ukraina nå.

Det kommer jo an på hva du mener med «Ukraina.» Zelenskys presidentperiode gikk ut i mai i fjor, så han er illegitim president. I tillegg er han neppe representativ for Ukraina, for meningsmålinger tyder nå på at ukrainerne er trette av krig og vil ha fred nesten til enhver pris. Hvis man kunne få valgt en president som er representativ for Ukraina, så vil man kunne få fred i Ukraina forholdsvis raskt.

Ekspander  

Vet ikke om du skriver dette for å berolige meg eller om det er dette du faktisk tenker. 

I såfall, så vil jeg påminne deg om at Putin også sa noen dager før han invaderte Ukraina at han ikke ville ha krig med Ukraina. Om det ikke bare var timer før 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (På 14.2.2025 den 19.23):

Vet ikke om du skriver dette for å berolige meg eller om det er dette du faktisk tenker. 

I såfall, så vil jeg påminne deg om at Putin også sa noen dager før han invaderte Ukraina at han ikke ville ha krig med Ukraina. Om det ikke bare var timer før 

Ekspander  

Ja hva Putin sier eller ikke sier er fullstendig irrelevant. De ha 0 kredibilitet, eposter fra Nigerianske "prinser" som har arvet millioner har vesentlig mer troverdighet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (På 14.2.2025 den 19.17):

Av hva jeg hører så har Russland en høy produksjons kapasitet den dag i dag. I tillegg er det mer økonomi som kan dreies i retning av Putins vilje til krig og makt. Vann og brød til en befolkning koster ikke all verden.

Ekspander  

Så lett er det ikke, krigsøkonomi vil etter hvert også ramme overklassen, når vesentlig del av befolkningen også i storbyene merker nedgang i levestandard så vil motstanden mot militariseringen også øke. Det er som å pisse i bukse når en fryser, det virker en liten stund. 

Vi så veldig klart konsekvensene av en krigsøkonomi da Stalin opprettholdt dette etter andre verdenskrig var avsluttet, noe som førte til at Sovjet aldri klarte å konkurrere med USA økonomisk. 
Og til slutt førte til sammenbruddet i 1991. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 14.2.2025 den 6.52):

Russland har derimot ingen historie med kolonialisme

Ekspander  

?!

Hvordan har det gått til at Russland er verdens største land målt i areal?

Hvilken status hadde de sentralasiatiske eks-sovjetrepublikkene før Sovjetunionens tid, og hvorfor? 

Samme spørsmål kan gjelde de andre eks-sovjetrepublikkene i Øst-Europa. 

Alaska, forsåvidt?

Ingen historie med kolonialisme, liksom.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump forstår bare penger og velgernes tro på at han kan gi også dem mer penger er årsaken til at han ble valgt
Ukraina vil ha en sikkerhet.

En FREDELIG militærstyrke koster en brøkdel av en militærstyrke i krig.
Hva om Europa inngikk avtale om å kjøpe Amerikansk militær tilstedeværelse om det blir enighet  om områdene.
Hvis Europa inngår en 10-års avtale med Zelenzky om f.eks. 100.000 Amerikanske soldater og utstyr spredd langs den grensa som settes så vil det bli en inntekt for USA, men samtidig en utgift Europa fint vil klare. Det vil hindre Putin nye angrep fordi det er dumt å angripe USA og om 10 år finnes kanskje ingen Putin lenger.
Hvis vi antar at hver amerikanske soldat med våpen koster 10 millioner pr år vil dette tilsi 1000 milliarder pr år (om mitt regnestykke stemmer). Delt på BNP for Europa er dette lite penger (Norge alene tjener jo idag ca 2000 milliarder i året på oljefondet).

Dette vil gi Trump penger i kassa og redusere kostnadene ved det amerikanske forsvaret samtidig som det hindrer fortsatt krig i Ukraina. Og dagens støtte fra Europeiske land vil fjernes fordi vi ikke lenger behøver å betale for våpen og ammunisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, en av hovedargumentene for at USA vil redusere sin militære tilstedeværelse er nok kostnader.

Men den rene geopolitiske byrden er nok minst like stor. Jeg tror det er helt riktig at Europa nå begynner å ta mer ansvar for egne nærområder. Dette vil styrke regionens egenomsorg og likedan gjøre dem mindre avhengige av et land de støtter seg til, men alltid ser litt skjevt på.

Mer regionalisering av sikkerhetspolitikk kan være starten på en tid hvor vi ser mindre global spenning.

Vender vi nå mer tilbake til systemet som dominerte Europa etter Westfalen-freden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har et poeng med det at vesten har vært litt hodeløse kyllinger i dette. Jeg håper vesten klarer å samle seg og dra lasset selv om USA evt velger å stanse støtten til Ukraina.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Russiske offensiven har ikke stoppet i det hele tatt. det er ingen tegn på at de har sluppet presset i det hele tatt. Pokrovsk står nok snart for fall også. 

Dette kan iallfall indikere at Kreml neppe vil gi noe som helst før forhandlinger virkelig har substans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (På 15.2.2025 den 16.13):

https://www.nrk.no/nyheter/the-guardian_-europa-kommer-til-a-bli-utelatt-fra-fredsforhandlingene-i-ukraina-1.17284183 

Hva menes med Europa? EU, Statsledere i Europa? Ukraina? Da vil det jo gå på bekostning av noe tenker jeg

Ekspander  

Trump har vel alltid hatt Europa langt opp i halsen. Når han kan motarbeide og være rasshøl mot Europa så tror jeg han får reisning og våt truse. Jeg har sagt det mange ganger før. Og det er at Trump vil vise seg å være Natos Quisling. Men det gir han f.. i så lenge det kun handler om, i hans øyne, kvalme Europa.

Trump og Putin har en stor gjensidig respekt for hverandre, det er jeg ikke i det minste i tvil om. Så når Europa/Nato/Ukraina begynner å bli litt for stygge i munnen sin så skal man ikke se bort ifra at våpenstøtte utelukkende vil gå til Russland istedenfor.

Endret av PITTY
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 14.2.2025 den 18.09):

Jeg lurer på om ikke mange Eurokrater innerst inne heier på at Trump vil droppe Ukraina. Da kan de gjøre det samme og skylde på Trump. I neste fase kan de begynne å krype tilbake til Russland og be om gass, slik at resten av storindustrien blir berget. 

Problemet til EU nå er jo at de nye tollsatsene USA innfører er på lengre sikt en mye farligere ting for politikernes eksistens enn om Russland skulle "vinne" i Ukraina. 

Neste uke tipper jeg mye vil skje med bevegelse i denne konflikten. Trump virker lite interessert i detaljene her med unntak av å få slutt på konflikten og stoppe lekkasjen av dollar han ikke har. 

Ekspander  

Er han interessert i og spare penger så er dette feil ende og begynne i isåfall.

Usa har:

18!!! Etterretningstjenester, de greier seg greit med 5.

Over 17.000 forskjellige politidepartementet, bla så har både kongressen og jernbanen eget politi. Her greier de seg med 52+1 for DC.

Marinekorpset kan bare legges ned, da sparer man utgifter til 2 flyvåpen samt en hel haug med folk som er utstasjonert på div utenriksstasjoner for syns skyld.

Antall direktører i offentlig sektor kan halveres sikkert, gutta på gølvet består siden de gjør alt arbeid.

Det hvite hus kan slanke staben med ca 1/3.

Presidenten trenger ikke 2 fly og heller ikke ørten helikoptre. Hvis han som er der nå tar kvelden, så har de en liste på 15 personer de kan ta av.

Afrikakomandoen kan bare legges ned.

Det samme kan 7th fleet.

Vipps så har'n skaffa mer en nok gryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melkebarten skrev (På 15.2.2025 den 18.12):

Er han interessert i og spare penger så er dette feil ende og begynne i isåfall.

Usa har:

18!!! Etterretningstjenester, de greier seg greit med 5.

Over 17.000 forskjellige politidepartementet, bla så har både kongressen og jernbanen eget politi. Her greier de seg med 52+1 for DC.

Marinekorpset kan bare legges ned, da sparer man utgifter til 2 flyvåpen samt en hel haug med folk som er utstasjonert på div utenriksstasjoner for syns skyld.

Antall direktører i offentlig sektor kan halveres sikkert, gutta på gølvet består siden de gjør alt arbeid.

Det hvite hus kan slanke staben med ca 1/3.

Presidenten trenger ikke 2 fly og heller ikke ørten helikoptre. Hvis han som er der nå tar kvelden, så har de en liste på 15 personer de kan ta av.

Afrikakomandoen kan bare legges ned.

Det samme kan 7th fleet.

Vipps så har'n skaffa mer en nok gryn.

Ekspander  

Jeg tror mye av det du foreslår kommer nok til å skje også. Tanken om å halvere forsvarsutgiftene som ble nevnt til Russland og Kina e spennende.  DET ville gjort mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (På 14.2.2025 den 19.23):

Ekspander  

Som sagt så tror jeg at Putin har hatt så store tap, både i mannskaper og materiell, at han vil betenke seg mange ganger før han starter en ny krig i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 14.2.2025 den 13.29):

Ikke helt uenig, men Ukraina er ikke kapable til å ha et valg i noen nær framtid. Jeg tipper det blir parlamentarisk teknokrati en stund framover.

Ekspander  

Uenig. Trump har gjentatte ganger sagt at Zelensky ikke er populær i Ukraina, noe han har rett i, da meningsmålinger viser at Zelensky har mindre enn 35% støtte fra ukrainere. Trump vil kvitte seg med Zelensky, og den letteste måten å gjøre dette på, er å arrangere et valg som Zelensky ganske sikkert vil tape. Med Zelensky ute av veien, og et ukrainsk folk som vil ha fred, vil det være forholdsvis enkelt å få til en fredsavtale med Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Defense Stocks Soar As EU Leaders Plan To "Substantially Increase" Weapon Spending | ZeroHedge

Oppsving i de Europeiske forsvarsaksjene.

Noen vil tjene penger på dette for en kan vl regne med at en del har investert i dippene de siste dagene og snart blir det en massiv shorting.

Skulle aksjene fortsette å stige, er EU seriøs.  Jeg tipper EU vil pumpe opp disse aksjene på alle måter de kan, men om en ser bak data og hva som skjer i Saudi-Arabia, kan jeg ikke se dette vedvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump har brukt utrykket "den meningsløse krigen"  mellom Ukraina og Russland, og hva han mener  med dette er det ingen som vet.

https://www.solvberget.no/artikler/Bakgrunnen-for-konflikten-i-Ukraina

Hvorfor er landområde i Ukraina så intressant for Putin og  Russland, når det meste  av dette  landsområde nå ligger i ruiner. ?

Ukraina var del av Russland heilt til sovjetunionens fall 1991, og   Russland har sin største militærbase på Krimhalvøya er Ukraina så intressant for Russland.  Ein stor del av Ukrainske befolkning   er etnisk Russisk, og konflikten har ein historisk bakgrunn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasvrov snakker nå. Det er iallfall tydelig at Russland ikke har noen interesse av noen endringer i status på bakken. 

Ellers er Europeerne tilstede ved konferansen. Det er mange mediakanaler fra EU som dekker dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...