Katten.2.0 Skrevet 14. februar #101 Del Skrevet 14. februar TheOneLinePuncher skrev (1 minutt siden): Ja, man hører stadig dette at Russland da vil angripe andre land. Uten at man egentlig vet dette i det hele tatt. Selv om vi ser bort fra en potensiell trussel fra Russland, så er jo hele NATO basert på tillit: Tilliten til at de allierte vil støtte hverandre ved behov. Det at USA har truet egne allierte, og nå potensielt kan overkjøre Ukraina, gjør jo at tilliten forsvinner. De åtti årene med en greit stabil (vestlig) verden har jo vært fordi vi har hatt USA som avskrekkende moment for eventuelle kriger. Dette har gjort at vi i vesten har kunnet brukt penger og andre ressurser på noe annet enn militærmakt. Den verdensbalansen som tilnærmet alle levende i dag har tilbragt hele livet sitt i, kan opphøre og eksistere. Forhåpentligvis får noen roet ned Trump, men det kan fortsatt ha resultert i ubotelig skade på tilliten innad i den vestlige verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheOneLinePuncher Skrevet 14. februar #102 Del Skrevet 14. februar Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): Selv om vi ser bort fra en potensiell trussel fra Russland, så er jo hele NATO basert på tillit: Tilliten til at de allierte vil støtte hverandre ved behov. Det at USA har truet egne allierte, og nå potensielt kan overkjøre Ukraina, gjør jo at tilliten forsvinner. De åtti årene med en greit stabil (vestlig) verden har jo vært fordi vi har hatt USA som avskrekkende moment for eventuelle kriger. Dette har gjort at vi i vesten har kunnet brukt penger og andre ressurser på noe annet enn militærmakt. Den verdensbalansen som tilnærmet alle levende i dag har tilbragt hele livet sitt i, kan opphøre og eksistere. Forhåpentligvis får noen roet ned Trump, men det kan fortsatt ha resultert i ubotelig skade på tilliten innad i den vestlige verden. Europa bør lage sitt eget NATO uten USA. Vi visste dette var på agendaen sist Trump var president. Enten eget NATO, eller peise så mye penger inn i systemet at Trump er fornøyd. Dette burde gjøres uansett, da det etter sigende står helt elendig til med forsvarsevnen til de fleste land i Europa. 3 år inne i krigen burde man ha fått opp dampen forlengst, men her går man og drar føttene etter seg enda. Det er forbi ufattelig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 14. februar #103 Del Skrevet 14. februar Rick skrev (27 minutter siden): Det må være norske medier som gir inntrykk av at vi går mot verdenskrig. Norske medier påstår at Putin vil gå til angrep på Europa når krigen i Ukraina avsluttes. Men Putin har aldri sagt at han ønsker krig, og Trump sier at Putin ønsker fred. Men hvis man ikke tror på hverken Putin eller Trump, så er det også logiske grunner til at Putin vil ha fred. Russland har hatt store tap, Trump snakker om en million drepte eller hardt skadde. I tillegg har krigen vært en stor økonomisk belastning for Russland. Jeg er rimelig sikker på at Putin og Russland ikke ønsker noen ny krig hvis det blir fred i Ukraina nå. Det kommer jo an på hva du mener med «Ukraina.» Zelenskys presidentperiode gikk ut i mai i fjor, så han er illegitim president. I tillegg er han neppe representativ for Ukraina, for meningsmålinger tyder nå på at ukrainerne er trette av krig og vil ha fred nesten til enhver pris. Hvis man kunne få valgt en president som er representativ for Ukraina, så vil man kunne få fred i Ukraina forholdsvis raskt. Jeg skjønner ikke logikken i at Putin vil ha fred, derfor starter han krig? Kan han ikke bare slutte og krige da, om han vil ha fred? jo, belastningene har nok vært større enn han regnet med, så sånn sett er det mulig han drøyer neste krig litt etter at trump hjelper han og vinne denne krigen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. februar Forfatter #104 Del Skrevet 14. februar Detaljene endrer seg fra øyeblikk til øyeblikk, som på den annen side antyder at vi har nå gått inn i en dynamisk prosess hvor ting vil ende opp med en slutt på massedød i Østlige Europa. Jimi Dore er opprinnelig medlem av det blå teamet og var tidligere en stor støttespiller til Bernie Sanders. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 14. februar #105 Del Skrevet 14. februar Katten.2.0 skrev (44 minutter siden): Selv om vi ser bort fra en potensiell trussel fra Russland, så er jo hele NATO basert på tillit: Tilliten til at de allierte vil støtte hverandre ved behov. Det at USA har truet egne allierte, og nå potensielt kan overkjøre Ukraina, gjør jo at tilliten forsvinner. De åtti årene med en greit stabil (vestlig) verden har jo vært fordi vi har hatt USA som avskrekkende moment for eventuelle kriger. Dette har gjort at vi i vesten har kunnet brukt penger og andre ressurser på noe annet enn militærmakt. Den verdensbalansen som tilnærmet alle levende i dag har tilbragt hele livet sitt i, kan opphøre og eksistere. Forhåpentligvis får noen roet ned Trump, men det kan fortsatt ha resultert i ubotelig skade på tilliten innad i den vestlige verden. Fordi USA har betalt mye mer enn resten av verden har Europa lent seg på den samme soveputa som forfatteren av "Landet som ble for Rikt" skriver om - litt som ved skilsmisse der mannen mener at "Det var jo ingenting galt i ekteskapet" når kona ikke gidder mer etter å ha hintet i flere år - det har vel forsåvidt ikke vært så mange "hint' fra Biden da men resultatet er det samme 🫣 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 14. februar #106 Del Skrevet 14. februar Sportydame skrev (7 minutter siden): Fordi USA har betalt mye mer enn resten av verden har Europa lent seg på den samme soveputa som forfatteren av "Landet som ble for Rikt" skriver om - litt som ved skilsmisse der mannen mener at "Det var jo ingenting galt i ekteskapet" når kona ikke gidder mer etter å ha hintet i flere år - det har vel forsåvidt ikke vært så mange "hint' fra Biden da men resultatet er det samme 🫣 En kan selvfølgelig, med det rette, argumentere for at resten av NATO-landene burde ha gjort mer for å styrke egen beredskap. Samtidig kan man argumentere for at vi har hatt et folk - og politikere - som har vokst opp i denne freden, og trodd at menneskeheten var kommet lengre. Tror dog svært få forutså at USA skulle bli en bølle slik NATO var ment å stoppe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. februar Forfatter #107 Del Skrevet 14. februar Jeg lurer på om ikke mange Eurokrater innerst inne heier på at Trump vil droppe Ukraina. Da kan de gjøre det samme og skylde på Trump. I neste fase kan de begynne å krype tilbake til Russland og be om gass, slik at resten av storindustrien blir berget. Problemet til EU nå er jo at de nye tollsatsene USA innfører er på lengre sikt en mye farligere ting for politikernes eksistens enn om Russland skulle "vinne" i Ukraina. Neste uke tipper jeg mye vil skje med bevegelse i denne konflikten. Trump virker lite interessert i detaljene her med unntak av å få slutt på konflikten og stoppe lekkasjen av dollar han ikke har. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 14. februar #108 Del Skrevet 14. februar AdonisFFM skrev (6 minutter siden): Jeg lurer på om ikke mange Eurokrater innerst inne heier på at Trump vil droppe Ukraina. Da kan de gjøre det samme og skylde på Trump. I neste fase kan de begynne å krype tilbake til Russland og be om gass, slik at resten av storindustrien blir berget. Problemet til EU nå er jo at de nye tollsatsene USA innfører er på lengre sikt en mye farligere ting for politikernes eksistens enn om Russland skulle "vinne" i Ukraina. Neste uke tipper jeg mye vil skje med bevegelse i denne konflikten. Trump virker lite interessert i detaljene her med unntak av å få slutt på konflikten og stoppe lekkasjen av dollar han ikke har. Får du taking points fra jobben din, eller finner du alt dette selv? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 14. februar #109 Del Skrevet 14. februar (endret) Katten.2.0 skrev (10 minutter siden): En kan selvfølgelig, med det rette, argumentere for at resten av NATO-landene burde ha gjort mer for å styrke egen beredskap. Samtidig kan man argumentere for at vi har hatt et folk - og politikere - som har vokst opp i denne freden, og trodd at menneskeheten var kommet lengre. Tror dog svært få forutså at USA skulle bli en bølle slik NATO var ment å stoppe. Det jeg prøvde å si var at Biden administrasjonen burde si fra/"hinte" - når de hadde sjansen - det gjorde de ikke- nå ser vi resultatet av det i en "furten" ektemann/Europa som ikke forstod realiteten....nå pågår "ekteskapsrådgivningen" for fullt da men tror ikke "ekteskapet" noengang kommer til å bli det samme 🫣🫡😅 Beklager at jeg ironiserer litt men jeg er på ferie i Spania og her er interessen for Krig&politikk&sånn mildt sagt litt fraværende....samtidig som Hare Krishna passerer....😇 Endret 14. februar av Sportydame 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 14. februar #110 Del Skrevet 14. februar Sportydame skrev (15 minutter siden): Det jeg prøvde å si var at Biden administrasjonen burde si fra/"hinte" - når de hadde sjansen - det gjorde de ikke- nå ser vi resultatet av det i en "furten" ektemann/Europa som ikke forstod realiteten....nå pågår "ekteskapsrådgivningen" for fullt da men tror ikke "ekteskapet" noengang kommer til å bli det samme 🫣🫡😅 Beklager at jeg ironiserer litt men jeg er på ferie i Spania og her er interessen for Krig&politikk&sånn mildt sagt litt fraværende....samtidig som Hare Krishna passerer....😇 Jeg tipper at Biden-administrasjonen så nytten i allierte, og et rolig(ere) verdenssamfunn. Det ville nok ikke falt ham inn å true allierte eller røske opp stabiliteten i verden med rota på samme måte som Trump har. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 14. februar #111 Del Skrevet 14. februar Katten.2.0 skrev (Akkurat nå): Jeg tipper at Biden-administrasjonen så nytten i allierte, og et rolig(ere) verdenssamfunn. Det ville nok ikke falt ham inn å true allierte eller røske opp stabiliteten i verden med rota på samme måte som Trump har. Men hvem tror du oppnår det beste resultatet? Hva sier spåkula di?😇 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 14. februar #112 Del Skrevet 14. februar takinova skrev (8 timer siden): Nytter ikke argumentere med dere. Neivel. Men hvis du ikke vil diskutere, hadde det vel vært bedre å holde seg hjemme i ekkokammeret? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 14. februar #113 Del Skrevet 14. februar Sportydame skrev (1 minutt siden): Men hvem tror du oppnår det beste resultatet? Hva sier spåkula di?😇 Det kommer an på hva man vurderer som best resultat. Best resultat for verdensbefolkningen, mesteparten av den amerikanske befolkningen: Biden. Best resultat for gærne rikinger, egen familie og seg selv: Trump. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 14. februar #114 Del Skrevet 14. februar (endret) Katten.2.0 skrev (37 minutter siden): Tror dog svært få forutså at USA skulle bli en bølle slik NATO var ment å stoppe. Det burde vel ikke være noen overraskelse at når en bølle som Trump stikker fingrene sine bort i dagens konflikt kan den lett ende med økt konflikt. - Hvis Trump snakker til døve ører gir han skylden utelukkende til Zelenskyj og stopper all våpenstøtte. - Legger press på Europa om også å legge bort våpenstøtte slik at krigen får en slutt. Når da Russland står igjen som den totale seierherre tipper jeg Trump blåser i det akkurat nå. Han vil heller (mens han ennå lever) kunne få slå seg på brystet og si "sa jeg ikke/lovte jeg ikke at jeg skulle ordne opp?" I rette narsissistisk stil.. Endret 14. februar av PITTY 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 14. februar #115 Del Skrevet 14. februar En "fredsavtale" uten Ukraina er null verdt. Dessuten må Putin stoppes med makt, trusler og klokkeklar begrensninger. Mannen har demonstrert gang på gang at han er en notorisk løgner. Han må kontrolleres og begrenses inntil russerne eller alderen tar ham, tillit funker ikke på Putin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 14. februar #116 Del Skrevet 14. februar PITTY skrev (8 minutter siden): Det burde vel ikke være noen overraskelse at når en bølle som Trump stikker fingrene sine bort i dagens konflikt kan den lett ende med økt konflikt. - Hvis Trump snakker til døve ører gir han skylden utelukkende til Zelenskyj og stopper all våpenstøtte. - Legger press på Europa om også å legge bort våpenstøtte slik at krigen får en slutt. Når da Russland står igjen som den totale seierherre tipper jeg Trump blåser i det akkurat nå. Han vil heller (mens han ennå lever) kunne få slå seg på brystet og si "sa jeg ikke/lovte jeg ikke at jeg skulle ordne opp?" I rette narsissistisk stil.. Det burde sikkert ikke vært en overraskelse, men jeg ble det. Har sikkert vært alt for naiv i denne sammenhengen, og tenkt at man hadde sikkerhetssystemer som hindrer at en president kan gå så av skaftet på så mange forskjellige områder på en gang. Det er jo sannsynligvis en bevisst strategi, for disse sikkerhetssystemene bruker jo alt for langt tid til å behandle hver sak, og han oversømmer jo rettsapparatet med utallige drøye saker. Det er litt som et DDoS-angrep på rettssystemet. Kanskje jeg bare hadde for store forhåpninger til menneskeheten, og at det ville være nok kapable folk rundt ham til å hindre ham i faenskapen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 14. februar #117 Del Skrevet 14. februar Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): Det burde sikkert ikke vært en overraskelse, men jeg ble det. Har sikkert vært alt for naiv i denne sammenhengen, og tenkt at man hadde sikkerhetssystemer som hindrer at en president kan gå så av skaftet på så mange forskjellige områder på en gang. Det er jo sannsynligvis en bevisst strategi, for disse sikkerhetssystemene bruker jo alt for langt tid til å behandle hver sak, og han oversømmer jo rettsapparatet med utallige drøye saker. Det er litt som et DDoS-angrep på rettssystemet. Kanskje jeg bare hadde for store forhåpninger til menneskeheten, og at det ville være nok kapable folk rundt ham til å hindre ham i faenskapen. Trump er og har vært en forkledd diktator fra dag 1. Foreløpig kun ett hakk mildere enn Kim og Vladimir. Og med slike gærninger ved roret tror jeg ikke sikkerhetssystemer eller mangfoldige nøkler til en farlig koffert er noe å la seg berolige av. Så positiv er jeg.. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 14. februar #118 Del Skrevet 14. februar Uansett må Europa jobbe for å opprette en alternativ allianse som langsiktig motsvar til Russland, der en stor økning i konvensjonelle styrker etterfølges av mange dobling av antall atomvåpen, både strategiske, men også taktiske. Europa må lage sin egen troverdige M.A.D doktrine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 14. februar #119 Del Skrevet 14. februar (endret) Gregarious skrev (6 minutter siden): Uansett må Europa jobbe for å opprette en alternativ allianse som langsiktig motsvar til Russland, der en stor økning i konvensjonelle styrker etterfølges av mange dobling av antall atomvåpen, både strategiske, men også taktiske. Europa må lage sin egen troverdige M.A.D doktrine. Fint det. Men det er ikke gjort på 10 minutter. Er redd Russland lett vinner et kappløp mot Europa, der Putin er kynisk nok til å benytte hele sin befolkning som arbeids-slaver. Endret 14. februar av PITTY 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 14. februar #120 Del Skrevet 14. februar PITTY skrev (1 minutt siden): Fint det. Men det er ikke gjort på 10 minutter. Er redd Russland lett vinner et kappløp mot Europa, der Putin er kynisk nok til å benytte hele sin befolkning som arbeids-slaver. Han vinner definitivt ikke et kappløp mot et samlet Europa, men om Russland/USA klarer å splitte oss nok så er alt mulig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå