Gå til innhold

Løsning på Ukraina-konflikten i sikte?

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

LeveMannen skrev (3 minutter siden):

Trenger du virkelig beviser på dette? Det er da allmenkunnskap her i landet med Globus radarene i Vardø, U2 og SR-71 flygningen fra Bodø, og Lyttestasjonen i Fauske som laster ned data fra Russiske satelitter som sendes videre til USA.

U2-skandalen med Gary Powers er vel muligens den enkeltstående episide som hadde mest å si for Soviet-Unionens hardere linje nordområdene.

Det jeg aldri har skjønt er hvorfor ikke USA brukte baser ifra Tyrkia eller Pakistan. Disse landene var vel egentlig mer tilbøyelige (på den tiden) å gi USA blanko-fullmakt. 

Ellers var det vel den første undervurdering av forsvarsteknologien til SovietUnionen den gang. Mange jo overasket over at deres luftvern nådde opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LeveMannen skrev (1 minutt siden):

GPS er i utgangspunktet et millitært system. At sivile har gjort seg avhengige av det er disse sivile sitt eget annsvar. Og å jamme eller spoofe GPS fører ikke til flykrasj, dette er jo ren propaganda fra deg.

Det er fortsatt mye usikkerhet rundt dette da. Jeg har flydd til Kirkenes mange ganger og det har vært to episoder hvor flyet måtte returnere til Tromså på grunn av tåke. Nå er jo inbflyginga til Høybuktmoen hårreisende ved 212-høyden, nen virker ikke uvanlig for mange Norske flyplasser.

Selv er jeg fortsatt ikke overbevist om det dreier seg om sabotasje. Hvorfor i all verden skulke russerne gjøre det? De eneste som ville tjent på en slik hendelse eller (gud bedre) et krasj ville jo vært vestens PR-apparatus.

Cui bono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (1 time siden):

Ja, og det betyr folkemord for naboland. Men nei, ikke Russland først. Moskovittenes elite først. Det er kun Moskva og St Petersburg som er utviklet, resten av Russland er som den 3. verden. Da vesten hadde Michelangelo og renessanse, hadde Russland Ivan den grusomme. Russland er mer lik mongolene enn de er europeere. 

Hva er galt med mongoler?

Slik usaklig retorikk som du kommer med er ikke bra for noenting.

Men til trådens tema.

Uheldigvis kommer nok Russlands aggresjon mot Ukraina å medføre at dem klarer å nå sine viktigste krigsmål. Dette fordi vi aldri har vært klare til å gjøre det som trengs for at dem ikke skal det. 

Som det gjerne blir med en sterk asymetri i hvor viktig noe er for ulike parter i en konflikt. 

Blir vel en eller annen våpenhvile avtale der Ukraina på papiret fortsatt har sine grenser bevarte. Men der de facto landet mister territorium. Er ikke ukjent i Europa, eller øvrige verden. 

Irakiske Kurdistan er de facto en egen stat, men formelt en del av Irak. Kosovo, er ifølge noen EU land en del av Serbia, ifølge andre en egen stat, og er de facto det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Hva er galt med mongoler?

Slik usaklig retorikk som du kommer med er ikke bra for noenting.

Det er ingen ting galt med dagens mongoler, jeg refererer til mongolene som styrte russerne i århundrer. Russere har blitt sterkt preget av den kulturen mongolene hadde på den tiden. Det er ikke usaklig retorikk. 

014148.jpg.a0c16b9ddcdaa1b117dec8a94317f4b9.jpg

Endret av 000VF000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (15 minutter siden):

Du klarer ikke noe simpel googling altså? Jeg har servert deg all info som skal til på sølvfat.

Du spurte om jeg trengte beviser, jeg svarte JA. Jeg trenger beviser. Du har enda IKKE presentert beviser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (2 minutter siden):

Du spurte om jeg trengte beviser, jeg svarte JA. Jeg trenger beviser. Du har enda IKKE presentert beviser. 

Vil du ha noen beviser på at det er et operahus i Bjørvika i Oslo, og at det er en hoppbakke i Holmenkollen også mens jeg først er i gang med å servere deg beviser for helt åpen tilgjengelig informasjon?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sportydame skrev (4 minutter siden):

Og hvorfor er du her? 

For å bekjempe russisk og høyreekstrem propaganda. Du, som flere, sprer desinformasjon. 

Sitat

Vi trenger nå en revolusjon, som røsker skikkelig opp i grasrota

Det kan du bare glemme. 

Sitat

Det som provoserer meg mest i disse dager er alle nordmenn som "heier på" alle som bruker andre som sivile skjold - eller selv bruker ukrainerne som sivile skjold og fremstiller det som at det er moralsk riktig og at det er av "godhet" - det verste er at de forstår det ikke selv....

Men Russlands angrep på ukrainske sivile irriterer deg ikke, fordi du "kan mye om økonomi og er ikke farget av A4 verden for å få sosial kredibilitet, som de fleste rundt meg er" Ikke sant? 

Du lurer ingen. Dine motiver lukter lang vei. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (Akkurat nå):

Vil du ha noen beviser på at det er et operahus i Bjørvika i Oslo, og at det er en hoppbakke i Holmenkollen også mens jeg først er i gang med å servere deg beviser for helt åpen tilgjengelig informasjon?

Nei, jeg vil ikke ha beviser for at det finnes et operahus i Bjørvika. Jeg vil ha beviser for dine påstander. Lærte du ikke hva bevis er på livet harde skole i Sankt Petersburg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://steigan.no/2025/02/over-halvparten-av-ukrainerne-onsker-en-rask-forhandlet-fredslosning/

En meningsmåling indikerer nå at kun 38% av ukrainere vil fortsette krigen.

Dette vil neppe vare mye lengre. 

Russland vil (til syvende og sist) nepoe høste noen "seier" her. Til det har de tapt altfor mange menneskeliv og forholdet til Europa er veldig satt tilbake. 

Likedan er forholdet til deres brødrefolk i vest betydelig skadd. Det som gir meg optimisme er at jeg reiser endel, spesielt i Asia hvor jeg treffer flere og flere av både russere og Ukrainere. Det er noe helt annet å være nær de det gjelder.

Samtidig kjenner jeg mange Ukrsinske (hovedsskelig) flyktninger i Finnmatk og jeg har kun positive ting å si om både dem og russerne jeg kjenner.

Dette er to folk som har opplevd hva total krig er og hvis besteforeldre ofte er/var krigstraumatiserte hele livet. Mine besteforeldre på far sin sude var det samme og kom seg aldri fra det. Det affekterte min far på en celdig kraftig måte og har nok farget mitt verdensbilde også.

Folk i Europa har stort sett ikke opplevd en total krig på samne måte og i USA må en cel tilbake til borgerkrigen for å ha samme forståelse.

Det er tragisk å se at de varmeste forkjempere for å fortsette massedrap i Østlige del av Europa er fjernt fra realiteten. Mange har sikkert aldri sett en person ned skuddskader elker krigstrsumer. For mange av oss er maksimum av opplevelser knyttet til vold begrenset til å bli slått ned en Lørdagskveld.

Jeg tror perspektiver vil komme og tiden vil vise at vi var svært nær en katasttofal situasjon. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg vil ikke ha beviser for at det finnes et operahus i Bjørvika. Jeg vil ha beviser for dine påstander. Lærte du ikke hva bevis er på livet harde skole i Sankt Petersburg?

Ok. Når du så får disse bevisene (som du lett kunne googlet fram selv med informasjonen jeg har gitt deg), hva skal du da gjøre med disse bevisene i hånd? Endrer det noe som helst fra din side? Hvis svaret er nei så gidder jeg ikke å bruke noe mer tid på dette tullet ditt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheOneLinePuncher skrev (På 12.2.2025 den 20.41):

Det ville vært ubegripelig om Trump faktisk får dette til og samtidig løser floken i midtøsten, såpass kort tid etter han ble innsatt som president. Selv om midtøstenløsningen pr nå er noe kontroversiell.

Uansett vil man måtte stille spørsmålstegn til hva i himmelens navn de andre før han har tenkt med.

Kan være så enkelt at alle parter er skikkelig lei krig, de er slitne og det er et pengesluk uten like. Det tapper Russland (og Ukraina) for ressurser. Så når det da velges en ny president i USA som sier ting litt annerledes kan man se for seg at de hopper på det toget fordi det er en mulighet uten å direkte tape ansikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir skrev (53 minutter siden):

Kan være så enkelt at alle parter er skikkelig lei krig, de er slitne og det er et pengesluk uten like. Det tapper Russland (og Ukraina) for ressurser. Så når det da velges en ny president i USA som sier ting litt annerledes kan man se for seg at de hopper på det toget fordi det er en mulighet uten å direkte tape ansikt. 

Jeg har tenkt sanne tanke. Jeg tror Russland er drittlei krigen, og har vært det lenge. Siden det ikke gikk som planlagt. Men mediene er jo fulle av artikler om hvor elendig dette er både for Ukraina og Europa. Har faktisk til gode å lese en eneste artikkel om at dette kan være positivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som skjer nå, er rimelig enkelt å spå.

USA kommer til å presse Zelensky til å godta nyvalg. Ukrainerne er mer enn fed up av krigen, og kommer til å velge en president som ønsker fred. Med Zelensky ute av veien, vil veien til en fredsavtale være kort. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rick skrev (3 minutter siden):

Hva som skjer nå, er rimelig enkelt å spå.

USA kommer til å presse Zelensky til å godta nyvalg. Ukrainerne er mer enn fed up av krigen, og kommer til å velge en president som ønsker fred. Med Zelensky ute av veien, vil veien til en fredsavtale være kort. 

Ikke helt uenig, men Ukraina er ikke kapable til å ha et valg i noen nær framtid. Jeg tipper det blir parlamentarisk teknokrati en stund framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (6 timer siden):

Er du på'n igjen nå, du bare må forsvare forumets russiske nettroll? Hvis du ikke gjennomskuer adonis bør du begynne å lese hva han faktisk skriver. Eller kjører dere god cop bad cop rutine?

Jeg ønsker en mest mulig opplyst og opplysende diskusjon - mest mulig fri for ønsketenkning, ideologi og ad hominem- avsporinger. Du bidrar svært lite i så måte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er verden så urolig nå at det vil bli verdenskrig? Ukraina burde jo få være med i samtalene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Stoltskeiv skrev (24 minutter siden):

Er verden så urolig nå at det vil bli verdenskrig? 

Det må være norske medier som gir inntrykk av at vi går mot verdenskrig. Norske medier påstår at Putin vil gå til angrep på Europa når krigen i Ukraina avsluttes. Men Putin har aldri sagt at han ønsker krig, og Trump sier at Putin ønsker fred. Men hvis man ikke tror på hverken Putin eller Trump, så er det også logiske grunner til at Putin vil ha fred. Russland har hatt store tap, Trump snakker om en million drepte eller hardt skadde. I tillegg har krigen vært en stor økonomisk belastning for Russland. Jeg er rimelig sikker på at Putin og Russland ikke ønsker noen ny krig hvis det blir fred i Ukraina nå.

Stoltskeiv skrev (24 minutter siden):

Ukraina burde jo få være med i samtalene

Det kommer jo an på hva du mener med «Ukraina.» Zelenskys presidentperiode gikk ut i mai i fjor, så han er illegitim president. I tillegg er han neppe representativ for Ukraina, for meningsmålinger tyder nå på at ukrainerne er trette av krig og vil ha fred nesten til enhver pris. Hvis man kunne få valgt en president som er representativ for Ukraina, så vil man kunne få fred i Ukraina forholdsvis raskt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheOneLinePuncher skrev (3 timer siden):

Jeg har tenkt sanne tanke. Jeg tror Russland er drittlei krigen, og har vært det lenge. Siden det ikke gikk som planlagt. Men mediene er jo fulle av artikler om hvor elendig dette er både for Ukraina og Europa. Har faktisk til gode å lese en eneste artikkel om at dette kan være positivt.

Hvis Russland ender opp med å vinne krigen, løser det kanskje noe for Ukraina, men det løser jo ingenting for Europa, og NATO er i praksis død. Vi kan ikke ha en alliert som går rundt å gir vekk områder fra andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (Akkurat nå):

Hvis Russland ender opp med å vinne krigen, løser det kanskje noe for Ukraina, men det løser jo ingenting for Europa, og NATO er i praksis død. Vi kan ikke ha en alliert som går rundt å gir vekk områder fra andre.

Ja, man hører stadig dette at Russland da vil angripe andre land. Uten at man egentlig vet dette i det hele tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (6 minutter siden):

Men Putin har aldri sagt at han ønsker krig,

Det har han stort sett sagt siden han gikk inn i Georgia, så det åpner spørsmålet om hva Putin definerer som krig…

Putin har startet denne militære operasjonen, han kan avslutte den når som helst uten noe problem, så hvis han er lei krig, er saken enkel

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...