Gå til innhold

Dødsbo og arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gruer meg veldig til foreldre går bort. De har masse ting og tang og særlig sånt de selv mener er verdisaker. Jeg har søsken, bare en av dem som kan «ta tak» om noe skulle skje… er redd vi 2 blir stående opp til anklene i skrot og rot og må finne ur av det. Selv har jeg tenkt at offentlig skifte er best, må man da rydde opp eller tar staten det?

Bryr meg null og niks om arv og penger. Ville helst at hele «problemet» løste seg selv, men kan ikke overlate til søsken. Hadde håpet foreldre tok litt tak mens de ennå lever for å få orden i sine ting. Men neida… her samles det fortsatt inn skrot.

Noen råd? 

Anonymkode: 1e657...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Føler med deg.

mine svigerforeldre er hoarders, omtrent slik man ser på tv. Huset i seg selv har lav verdi fordi de ikke har vedlikehold det. Jeg tror ikke det egentlig blir noen økonomisk verdi å hente. Min mann har ingen søsken som er i stand til å bidra med noe. Jeg kjenner jeg gruer meg til vi må ordne opp, slik vi alltid må. 

Anonymkode: 8a4ba...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å leie inn container(e) og kaste skrotet dere ikke vil ha, eller kjøre dødsboauksjon? Jeg har heldigvis foreldre som solgte huset og flyttet i leilighet, slik at det er svært lite å både kaste og sortere når den tid kommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gruer meg veldig til foreldre går bort. De har masse ting og tang og særlig sånt de selv mener er verdisaker. Jeg har søsken, bare en av dem som kan «ta tak» om noe skulle skje… er redd vi 2 blir stående opp til anklene i skrot og rot og må finne ur av det. Selv har jeg tenkt at offentlig skifte er best, må man da rydde opp eller tar staten det?

Bryr meg null og niks om arv og penger. Ville helst at hele «problemet» løste seg selv, men kan ikke overlate til søsken. Hadde håpet foreldre tok litt tak mens de ennå lever for å få orden i sine ting. Men neida… her samles det fortsatt inn skrot.

Noen råd? 

Tenker at det er greit å avtale at alle arvinger må bidra likt, eller føre opp arbeidstimer/kjøring med avtalt timespris. I ditt tilfelle blir det nok det siste. Har erfaring med dette selv i familien. Av en større søskenflokk bidro kun to samt en ektefelle og to av barnebarna (voksne) Det ble avtalt på forhånd en grei timespris og så ført opp timer m dato etter hver ryddeøkt. Likedan timer som ble brukt til papirarbeid. 

Dette synes jeg ble både rettferdig og ryddig for alle parter. Det er jo ikke riktig at noen skal bruke ukesvis til rydding, tømming, søppelkjøring og vasking, mens andre ikke gidder å løfte en finger. 

Anonymkode: 8dbcd...dfa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lei inn containere og kast ukritisk når den tid kommer. Offentlig skifte gjør ikke at dere slipper jobben. Den slipper dere vel bare om dere sier fra dere hele arven. 

Anonymkode: d14f0...cc4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lei inn containere og kast ukritisk når den tid kommer. Offentlig skifte gjør ikke at dere slipper jobben. Den slipper dere vel bare om dere sier fra dere hele arven. 

Anonymkode: d14f0...cc4

Kunne sagt fra meg min del men da vil jo neste søsken få «hele» byrden. De som vi vet ikke kan stille opp bor langt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen må gjøre dette og det er lurt å dele jobben eller at de som tar seg av det skriver timer.

Kanskje du kunne motivere foreldrene dine til å rydde litt allerede nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker at det er greit å avtale at alle arvinger må bidra likt, eller føre opp arbeidstimer/kjøring med avtalt timespris. I ditt tilfelle blir det nok det siste. Har erfaring med dette selv i familien. Av en større søskenflokk bidro kun to samt en ektefelle og to av barnebarna (voksne) Det ble avtalt på forhånd en grei timespris og så ført opp timer m dato etter hver ryddeøkt. Likedan timer som ble brukt til papirarbeid. 

Dette synes jeg ble både rettferdig og ryddig for alle parter. Det er jo ikke riktig at noen skal bruke ukesvis til rydding, tømming, søppelkjøring og vasking, mens andre ikke gidder å løfte en finger. 

Anonymkode: 8dbcd...dfa

ts her. Dette krever samarbeid og felles forståelse…

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

er redd vi 2 blir stående opp til anklene i skrot og rot og må finne ur av det.

Noen råd? 

Lei inn noen til å tømme boligen. Kostnaden tar dere fra boet.

Anonymkode: 1456c...f2c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da den siste av mine foreldre gikk bort så gikk jeg igjennom personlige eiendeler og smykker. Så kontaktet jeg Filadelfiakirkens bruktbutikk som ligger i nærheten. De kom og tømte omtrent hele leiligheten gratis. Jeg hadde forberedt meg på å betale, men de skulle jo selge det videre og var glad for å få salgbare fine ting. 

Det som ble igjen kjørte de på søplefyllingen. Da tok de 500,- pr time for to mann + at jeg måtte betale et gebyr på fyllinga. Rundet opp litt, så da kostet det meg 2500,- totalt. Veldig lettvint og billig. 

Anonymkode: 375d7...9aa

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært gjennom det og vet det ikke alltid er en lettvint løsning. Noe har alltid affeksjonsverdi så man må se over. Og så er det alltid noen som ikke stiller opp og hjelper til. Jeg hadde et helt hus som jeg rydda alene.

Hvis man bor på bygda er det heller ikke en enkel sak å få noen bruktbutikk til å hente. Jeg prøvde men når det ikkje var antikviteter og særlig verdifulle ting så var det ikke mulig.

Å selge gikk treigt så jeg endte med å lagre på mye selv. Slik er det bare. Ingen kvikk fix, man må bare ta jobben. 

Anonymkode: 517dc...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Lei inn noen til å tømme boligen. Kostnaden tar dere fra boet.

Anonymkode: 1456c...f2c

Enig i dette, kjenner folk som rydder dødsbo. Må jo bli det enkleste for dere uten å si fra dere arven. 

Anonymkode: 457f5...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Privatpersoner rydder også dødsbo. Har gjort det mange ganger selv. Drar og ser over og setter en pris utifra hvor mye jeg tror kan selges, hvor mye som kan gis bort og hva som må bæres ut og betales for å kaste. Da må vi jo være to og ha henger. Utrolig hva folk kommer og henter når det er gratis. Det må selvfølgelig være avtalt på forhånd at det er greit at boet tømmes via finn. Og dere bør se igjennom hva dere vil beholde på forhånd. Dukker det opp smykker eller penger sier jeg fra, men det er det jo ikke garantert at alle gjør. Så leveres huset tilbake ferdig tømt og vasket til avtalt dato. Pleier å bruke en mnd når jeg gjør det på denne måten. Ved å bruke lenger tid kan man få solgt mer og få bedrepris for tigene parallelt med rydding og vasking. 

Anonymkode: 522a4...f97

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har akkurat ryddet ut etter mine foreldre. Ja, det var en drittjobb. Men jeg likte veldig godt å ha kontroll på prosessen selv. Jeg hadde god tid og brukte et halvt års tid på å rydde ut. Leide containere og kastet, gav bort masse til bruktbutikker som kunne kommer og hente og solgte en del. Beholdt veldig lite selv. Jeg har ett søsken, men det var jeg som sto med jobben. 

Anonymkode: 3d9f8...515

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...