Gå til innhold

Hjelp! Ser ut som jeg er 60 (er bare 48)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje litt i seneste laget å rette på det nå....? 

Anonymkode: 81cfb...c89

På mange måter ja, men glød, fine linjer og generelt å forbedre hudkvaliteten kan man. Jeg har mye finere hud nå med mindre alders tegn som 42 åring enne jeg hadde som 37 åring. Dette er et resultat av meget konsekvent hudpleierutine ( som verken er spesielt dyr eller tidskrevende) samt behandlinger i salong, da vil jeg spesielt trekke frem Microneedling. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Roci skrev (15 timer siden):

Det høres først og fremst ut som om huden din er solskadet og mangler fukt og lipider (fett). Har du vært mye ute i solen uten tilstrekkelig solbeskyttelse?  

En hudpleierutine med masse fukt, jevnlig eksfoliering, antioksidanter, peptider og et retinoid vil kunne gjøre at huden får noe spenst tilbake slik at rynkene blir mindre tydelige, og pigmentflekkene kan reduseres betydelig.

Alkohol dehydrerer både kropp og hud, så du kan jo vurdere å kutte ned. Ellers er det viktig å drikke nok vann og få i seg sunne fettsyrer. Om du drikker mye kaffe, kan du vurdere å begrense dette også.

Jeg har både hørt og lest også her at flere skriver «drikke nok vann». Hva betyr det? Hvorfor? Jeg er en person som ikke drikker vann bortsett fra når jeg er tørst, eller når jeg skal ta medisin, men ikke ellers. Det er sikkert dumt men jeg er ikke glad i vann og klarer liksom ikke å tvinge i meg. Bør jeg det? Hvor mye må jeg drikke om dagen da? Og hvor lang tid tar det før jeg ser forskjell på huden?

Anonymkode: 7fd81...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har både hørt og lest også her at flere skriver «drikke nok vann». Hva betyr det? Hvorfor? Jeg er en person som ikke drikker vann bortsett fra når jeg er tørst, eller når jeg skal ta medisin, men ikke ellers. Det er sikkert dumt men jeg er ikke glad i vann og klarer liksom ikke å tvinge i meg. Bør jeg det? Hvor mye må jeg drikke om dagen da? Og hvor lang tid tar det før jeg ser forskjell på huden?

Du trenger ikke drikke mer vann enn du behøver. For et voksent menneske er vel det rundt 2 liter. Trener mann må man fylle på mer. Det finnes så langt jeg vet ingen forskning på at å drikke unødvendig mye vann forbedrer hudkvaliteten, men man skal passe på å ikke være dehydrert. Personlig føler jeg meg freshere generelt av å drikke nok vann, gjerne med sitron i 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En voksen person trenger som regel 1,5 -2,5 liter vann om dagen for å dekke væsketap fra  lunger, hud, urin og avføring. Om du f.eks. trener og svetter mye, kan det hende du trenger mer. Du kan tilsette sitronsaft, bær, frukt og urter i vannet for å gi det mer smak, eller eventuelt blande (tynn) saft, om det hjelper deg å få i deg mer vann. Kullsyrevann er helt fint, hvis du liker det bedre. Iste (som ikke er laget av sort te) er også fint :) 

Jeg vil tro at du vil kunne se forskjell på huden etter noen dager, faktisk. En enkel måte å sjekke om du faktisk er dehydrert på, er å ta "klypetesten" - dra huden på håndbaken opp og slipp den. Hudfolden skal forsvinne i løpet av ett sekund, hvis det tar lengre tid før huden går tilbake til normalen, er det tegn på at du kan være dehydrert.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (1 time siden):

En voksen person trenger som regel 1,5 -2,5 liter vann om dagen for å dekke væsketap fra  lunger, hud, urin og avføring. Om du f.eks. trener og svetter mye, kan det hende du trenger mer. Du kan tilsette sitronsaft, bær, frukt og urter i vannet for å gi det mer smak, eller eventuelt blande (tynn) saft, om det hjelper deg å få i deg mer vann. Kullsyrevann er helt fint, hvis du liker det bedre. Iste (som ikke er laget av sort te) er også fint :) 

Jeg vil tro at du vil kunne se forskjell på huden etter noen dager, faktisk. En enkel måte å sjekke om du faktisk er dehydrert på, er å ta "klypetesten" - dra huden på håndbaken opp og slipp den. Hudfolden skal forsvinne i løpet av ett sekund, hvis det tar lengre tid før huden går tilbake til normalen, er det tegn på at du kan være dehydrert.

Takk for forklaringen :) Og ikke minst tips til hvordan få smaken i vannet. Jeg trener ikke men jeg går turer med høyt tempo hver dag og svetter mye på ryggen og foran, om det er -20 eller +20 så svetter jeg like mye etter tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (desverre) vanskelig å reversere aldring av hud. Det kan virke litt "radikalt", men hvis det virkelig plager deg å se "gammel" ut, så er fillers og botox definitivt et alternativ. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hater rent vann, men med litt Fun Light går det ned. Drikker ca. 3 liter om dagen, kan ikke skjønne at noen klarer seg på bare 1,5 liter. På så lite føler jeg meg helt inntørket 😅 Drikker 0,5 liter ekstra for hver kopp kaffe/energidrikk/annen koffein.

Anonymkode: 6efe6...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva drikker du?

Anonymkode: f3e52...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sorthstudios skrev (35 minutter siden):

Det er (desverre) vanskelig å reversere aldring av hud. Det kan virke litt "radikalt", men hvis det virkelig plager deg å se "gammel" ut, så er fillers og botox definitivt et alternativ. Lykke til! 

Det er på ingen måte eneste alternativ. Jeg hadde masse pigmentflekker og huden var lite tøyelig/slapp. Jeg har lagt på meg bittelitt fordi jeg var tynn, jobbet med stressmestring, trening og kosthold og nå ser jeg yngre ut. Ikke yngre enn jeg er, men riktig alder. Huden min gikk fra å være full av pigmentflekker til å reparere seg selv og nå er den helt jevn! Eneste jeg tok i tillegg var sink, B-vitaminer og D- vitamin som jeg alltid tar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorthstudios skrev (57 minutter siden):

Du har helt rett at man ikke kan reversere aldring av hud i faktisk forstand, men det er likevel mye man kan gjøre for at huden skal se bedre ut. 

Tilstrekkelig fukt "plumper" opp huden slik at den framstår fyldigere, noe som får rynkene litt mindre fremtredende.

Syreeksfoliering hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller som kan gjøre huden matt og gusten, og få rynker til å se dypere ut. Denne typen eksfoliering bidrar også over tid til å redusere forekomsten av pigmenteringer, og stimulerer hudens egen produksjon av kollagen. Dette er dokumentert gjennom klinisk forskning. 

Antioksidanter, og da spesielt C-vitamin og niacinamide (vitamin B3) har vist seg å kunne redusere pigmentflekker og ujevn hudtone. Antioksidanter beskytter også mot frie radikaler (som skapes av forurensning, stress, røyking, UV-stråling osv.) som skader hudcellene slik at huden eldes for tidlig.

Retinoider har flere tiårs forskning bak seg som viser at de kan reparere solskadet hud og redusere fine linjer og rynker i huden ved langvarig og konsekvent bruk. Retinoider er a-vitaminsyre, og dermed også et antioksidant. 

Nyere forskning viser at peptider og epiderme vekstfaktorer (GF/EGF) til en viss grad kan beskytte og reparere huden. 

Endret av Roci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva drikker du?

Melk tim frokost, yoghurt til middag(ikke hver dag) og ingenting mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er på ingen måte eneste alternativ. Jeg hadde masse pigmentflekker og huden var lite tøyelig/slapp. Jeg har lagt på meg bittelitt fordi jeg var tynn, jobbet med stressmestring, trening og kosthold og nå ser jeg yngre ut. Ikke yngre enn jeg er, men riktig alder. Huden min gikk fra å være full av pigmentflekker til å reparere seg selv og nå er den helt jevn! Eneste jeg tok i tillegg var sink, B-vitaminer og D- vitamin som jeg alltid tar.

Hvilken sink og tar du det fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ser så innmari gammel ut 😥Har begynt å få nesten pergamentaktig hud på hender, hals og rundt øyne, pigmentflekker, tørr slapp hud og dype rynker. Også på kropp og i ansikt. Sammenligner meg med venner og kjente og synes jeg eldes så tydelig i forhold til alle. Er det noen som kjenner seg igjen i dette og har gode tips? (Tør ikke kirurgi).

Jeg lever et normalt sunt liv med grønnsaker, middels aktiv, er normalvektig og har vært frisk så langt i livet. Tok en grundig sjekk hos fastlegen for noen mnd siden, alt var bra. Har noen «synder» i bagasjen, røyka noen år da jeg var ung, men slutta for over 20 år siden. Hatt store søvnvansker frem til for 5-6 år siden. Sover på magen i alle perioder med søvnvansker. Er glad i rødvin og sjokolade, men ikke så mye mer enn mange andre jeg kjenner. 

Ville bli takknemlig for råd. Er leit å se ut som man er mye eldre enn man er.

Anonymkode: 9d51b...fad

Noe er sikkert genetisk, men om du er dame så bør du kanskje tenke på å begynne på hormontilskudd -fall i hormoner går jo hardt utover hud og hår. 

Anonymkode: 1026a...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gener. 
Jeg er 50. Blir aldri tatt for å være 50. 30+, selv om jeg ikke kan fatte det. 
Drikker kaffe/te/energidrikker/vann/saft/melk. Bruker spf 50/fuktighetskrem/serum. Vasker huden min med vann. Bruker av og til en maske. 

Anonymkode: f3271...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...