Gå til innhold

Hjelp! Ser ut som jeg er 60 (er bare 48)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gode hydpleierutiner som nevnt over, mild vask, c vitamin serum om morgenen, jeg anbefaler skinsuticals ferrolic, dyr men veldig god. Fuktighetskrem og solfaktor 50 hver dag. Til kvelds, vask, retinol hvis du tåler, øyekrem og fuktighetskrem. Bytt ut putevaret ditt med silkeputetrekk. Regelmessig syrepeeling, her anbefaler jeg dr. Dennis gross peel X 2 i uka. For behandlinger i klinikk kan Microneedling være bra for huden din, den bygger kollagen, jevner ut huden og gir deg glød. Finn en god salong og hør hva de synes. Har du dype rynker i pannen og mellom øynene er det botox som gjelder. Det er meget effektivt. Begynn i dag og til sommeren er huden din bedre skal du se 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Roci, kan jeg få spørre om du har noen forslag til gode produkter som dekker det du skriver her? Og hvordan bør man gjøre eksfoliering i ansikt ….?  Det har jeg ikke gjort.

«En hudpleierutine med masse fukt, jevnlig eksfoliering, antioksidanter, peptider og et retinoid vil kunne gjøre at huden får noe spenst tilbake slik at rynkene blir mindre tydelige, og pigmentflekkene kan reduseres betydelig.»

Anonymkode: 9d51b...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lillyvally, tusen takk!  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye genetisk. Jeg er blitt 60, bodd mange år i Syden, brukte aldri solkrem, og røkte i 30 år. Blir som regel gjettet på 54-55 år. Som min mor i sin tid. Tenker god livstil hjelper, men gener er avgjørende uansett. Har en vakker veninne med mye rynker, men hun har en fantastisk utstråling som merkes av alle.

Anonymkode: 8e828...e40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har moren eller faren din samme type hud? Dette handler jo også om gener.. Noen er mer uheldig enn andre. 

Jeg er 52 og har vært veldig heldig med huden, til tross for 10 år (av livet) med mye hard  festing og alkohol. Lever ikke sunt nå heller, tvert i mot, men huden er kjempefin. Glatt og svært få rynker. Bruker rimelig hudpleie, men har alltid hatt fet  hud og det er jo en fordel når en blir eldre.  Tynn og tørr hud får mye mer rynker. 

De eneste rådene jeg har er laserbehandling og konsultasjon hos en dyktig kosmetisk sykepleier. 

Anonymkode: a992c...f50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dette er mye gener jeg ser visst yngre ut enn jeg er og det tror jeg er takket være gode gener og at jeg er feit. Har godt med fyll der rynkene kunne ha vært. :) Veldig lite rynker blant de eldre hos oss på begge sider, til og med mannfolkene som har vært ute å jobbet hele livet i solsteiken uten solkrem og annen beskyttelse er usedvanlig glatte i ansiktet, er helt merkelig,

Har en venninne som har to søstre og av de tre har to arvet mor og en arvet far. Hun som arvet far har nydelig hud og aldri slitt, de to andre har slitt siden tenårene med alt fra kviser til rød hud og nupper og plutselig tippet de 40 og det var nesten som om de fikk "rynkefjes" over natten.. De som har slitt med huden har og prøvd ALT fra vi var unge til nå men lite som har gjort susen for de.

Anonymkode: 1712b...352

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser så innmari gammel ut 😥Har begynt å få nesten pergamentaktig hud på hender, hals og rundt øyne, pigmentflekker, tørr slapp hud og dype rynker. Også på kropp og i ansikt. Sammenligner meg med venner og kjente og synes jeg eldes så tydelig i forhold til alle. Er det noen som kjenner seg igjen i dette og har gode tips? (Tør ikke kirurgi).

Jeg lever et normalt sunt liv med grønnsaker, middels aktiv, er normalvektig og har vært frisk så langt i livet. Tok en grundig sjekk hos fastlegen for noen mnd siden, alt var bra. Har noen «synder» i bagasjen, røyka noen år da jeg var ung, men slutta for over 20 år siden. Hatt store søvnvansker frem til for 5-6 år siden. Sover på magen i alle perioder med søvnvansker. Er glad i rødvin og sjokolade, men ikke så mye mer enn mange andre jeg kjenner. 

Ville bli takknemlig for råd. Er leit å se ut som man er mye eldre enn man er.

Kutt ut alkohol, kutt ned på sukker og ultraprossesert mat, drikk mye vann og spis grønnsaker. Vær ute hver dag, gå/jogg, minimer skjermtid. Rens huden hver dag, bruk fuktighetskrem og solkrem. Ta evt en tur til rn hudpleiesalong og få anbefalt produkter, alt finner du mye bra på apoteket til en rimelig penge.

Sov regelmessig.

Ja det høres kjedelig ut men vil hjelpe. 

Anonymkode: a15da...94d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Roci, kan jeg få spørre om du har noen forslag til gode produkter som dekker det du skriver her? Og hvordan bør man gjøre eksfoliering i ansikt ….?  Det har jeg ikke gjort.

«En hudpleierutine med masse fukt, jevnlig eksfoliering, antioksidanter, peptider og et retinoid vil kunne gjøre at huden får noe spenst tilbake slik at rynkene blir mindre tydelige, og pigmentflekkene kan reduseres betydelig.»

Kommer gjerne med produktforslag :) Fint om du kan si litt om hudtype ellers, og hvilken prisklasse du kan tenke deg. Pris alene er ikke avgjørende for hvor gode produktene er. Eksfoliering gjør du best med en skånsom syre, det høres sikkert litt skummelt ut, men har bare fordeler så lenge det gjøres riktig. Melkesyre kan f.eks. være bra å begynne med dersom man ikke har eksfoliert før. Det eksfoliering gjør, er å hjelpe huden til å kvitte seg med overskudd av døde hudceller som får huden til å se matt og gusten ut. Dette gjør den ved at syren løser opp "limet" (keratinet) som binder hudcellene sammen. Når du eksfolierer jevnlig - vanligvis èn gang i uka - vil det bidra til at huden tar opp fukt og andre pleiene ingredienser bedre, det vil lysne pigmenteringer og gi jevnere hudtone.

En hudpleierutine å starte med kan f.eks. se slik ut:

Morgen:

• Rens/vask med lunkent vann (med mindre man har spesielt fet og/eller uren hud, er det som regel ikke nødvendig å bruke renseprodukter på morgenen).
  • Fuktserum for ekstra fukt
  • Antioksidantserum for å beskytte mot frie radikaler (frie radikaler dannes bl.a. som følge av forurensning, ubeskyttet soling, stress, røyking osv.) og skader cellene våre). Antioksidantserum bidrar også til å jevne ut hudtonen, minske pigmenteringer osv.
  • En god fuktighetskrem for din hudtype + øyekrem/serum
  • Solkrem med høy faktor

Kveld:

• Rens med skånsomt renseprodukt
  • Eksfoliering med syre èn kveld i uka
  • Serum med peptider og/eller GF (growth factors) de kveldene du ikke eksfolierer
  • Fuktighetskrem + øyekrem/serum

Når denne rutinen er godt innarbeidet og du tåler å bruke antioksidantserum hver dag (spesielt C-vitamin trenger en tids tilvenning da det kan virke irriterende), kan du innføre et retinoid som retinol eller retinaldehyd. Det er viktig å ikke starte på for mange aktive ingredienser samtidig, da det kan føre til hudirritasjon. 

Som det også foreslås, kan du ta kontakt med en hudpleiesalong for å høre om ulike behandlinger, hvis budsjettet ditt tillater det. Behandling hos hudpleier må uansett følges opp med god hudpleie hjemme for optimale resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (1 time siden):

Kommer gjerne med produktforslag :) Fint om du kan si litt om hudtype ellers, og hvilken prisklasse du kan tenke deg. Pris alene er ikke avgjørende for hvor gode produktene er. Eksfoliering gjør du best med en skånsom syre, det høres sikkert litt skummelt ut, men har bare fordeler så lenge det gjøres riktig. Melkesyre kan f.eks. være bra å begynne med dersom man ikke har eksfoliert før. Det eksfoliering gjør, er å hjelpe huden til å kvitte seg med overskudd av døde hudceller som får huden til å se matt og gusten ut. Dette gjør den ved at syren løser opp "limet" (keratinet) som binder hudcellene sammen. Når du eksfolierer jevnlig - vanligvis èn gang i uka - vil det bidra til at huden tar opp fukt og andre pleiene ingredienser bedre, det vil lysne pigmenteringer og gi jevnere hudtone.

Morgen:

• Rens/vask med lunkent vann (med mindre man har spesielt fet og/eller uren hud, er det som regel ikke nødvendig å bruke renseprodukter på morgenen).
  • Antioksidantserum for å beskytte mot frie radikaler (frie radikaler dannes bl.a. som følge av forurensning, ubeskyttet soling, stress, røyking osv.) og skader cellene våre). Antioksidantserum bidrar også til å jevne ut hudtonen, minske pigmenteringer osv.
  • Solkrem med høy faktor

Kveld:

• Serum med peptider og/eller GF (growth factors) de kveldene du ikke eksfolierer

Når denne rutinen er godt innarbeidet og du tåler å bruke antioksidantserum hver dag (spesielt C-vitamin trenger en tids tilvenning da det kan virke irriterende), kan du innføre et retinoid som retinol eller retinaldehyd. Det er viktig å ikke starte på for mange aktive ingredienser samtidig, da det kan føre til hudirritasjon. 

Som det også foreslås, kan du ta kontakt med en hudpleiesalong for å høre om ulike behandlinger, hvis budsjettet ditt tillater det. Behandling hos hudpleier må uansett følges opp med god hudpleie hjemme for optimale resultater.

Å, dette er utrolig snilt og hjelpsomt av deg, tusen takk, Roci, setter stor pris på det! 🙏

Og takk til alle andre som svarte også! Hilsen TS 👵🏻😊

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (2 timer siden):

Morgen:

• Solkrem med høy faktor

Kveld:

Du er en hudpleieguru❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har moren eller faren din samme type hud? Dette handler jo også om gener.. Noen er mer uheldig enn andre. 

Jeg er 52 og har vært veldig heldig med huden, til tross for 10 år (av livet) med mye hard  festing og alkohol. Lever ikke sunt nå heller, tvert i mot, men huden er kjempefin. Glatt og svært få rynker. Bruker rimelig hudpleie, men har alltid hatt fet  hud og det er jo en fordel når en blir eldre.  Tynn og tørr hud får mye mer rynker. 

De eneste rådene jeg har er laserbehandling og konsultasjon hos en dyktig kosmetisk sykepleier. 

Anonymkode: a992c...f50

Kan jeg spørre deg hvilken laserbehandling du har gjort og hvordan den har forbedra huden din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hudpleie fungere nok mest forebyggende, men det er jo mulig å reversere noe aldring med konservativ kosmetisk behandling, f.eks. microneedling, laser, peeling osv. Jeg ville bestilt time hos en kosmetisk sykepleier for å undersøke hvilke muligheter som finnes. Men dyrt er det, så du må nesten vurdere selv om dette er så viktig for deg at du vil bruke en del penger på det.

Ellers er det jo de kjedelige gamle rådene som fungerer for å bremse videre aldringstegn; bruk høy solfaktor, og hold deg unna sukker, alkohol og røyk.

Anonymkode: 6efe6...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det bare, noen ser enkelt bare eldre ut enn andre. Mitt beste råd er å lev med det, det hjelper ikke med hudkrem eller dongeribuksen til en 20-åring. 

Anonymkode: f1a5e...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det beste er vel å unngå sol, drikke vann og ikke påføre huden unødvendige med 'hudpleieprodukter'. 

Anonymkode: 0f812...67b

dette rådet med vann, joda de fleste drikker kanskje lite vann, men man skal ikke drikke for mye heller da det er skadelig så før man råder forlk til å drikke vann bør man spørre hvor mye de faktisk drikker tenker jeg. 
De fleste voksne trenger ikke mer enn 1,5 liter pr dag, det er fem glass.. 

Anonymkode: 84aa1...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

og la meg legge til, det er litt sent å starte drikke vann om huden alt er i så dårlig forfatning, da trenger den annen hjelp. 

Ta turen til e kosmetologisk sykepleier og få veiledning der, evt en med annen tilsvarende utdanning som kan veilede deg ut fra dine hud TS og ikke råd fra mennesker på nett som ikke har noen form for relevant utdanning. 

Anonymkode: 84aa1...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kutt ut alkohol, kutt ned på sukker og ultraprossesert mat, drikk mye vann og spis grønnsaker. Vær ute hver dag, gå/jogg, minimer skjermtid. Rens huden hver dag, bruk fuktighetskrem og solkrem. Ta evt en tur til rn hudpleiesalong og få anbefalt produkter, alt finner du mye bra på apoteket til en rimelig penge.

Sov regelmessig.

Ja det høres kjedelig ut men vil hjelpe. 

Tullball, vedkommende skriver jo at livsstilen er relativ sunn. Det eneste som hjelper er å være lykkelig med seg selv, og da synes det gjennom ansiktet selv om det ser eldre ut enn det er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tullball, vedkommende skriver jo at livsstilen er relativ sunn. Det eneste som hjelper er å være lykkelig med seg selv, og da synes det gjennom ansiktet selv om det ser eldre ut enn det er. 

Lettere sagt enn gjort når speilbildet viser noe helt annet enn det man føler på innsiden.

Anonymkode: 6efe6...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillyvally skrev (10 timer siden):

Du er en hudpleieguru❤️

Tusen takk😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje litt i seneste laget å rette på det nå....? 

Anonymkode: 81cfb...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...