Gå til innhold

Hjelp! Ser ut som jeg er 60 (er bare 48)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser så innmari gammel ut 😥Har begynt å få nesten pergamentaktig hud på hender, hals og rundt øyne, pigmentflekker, tørr slapp hud og dype rynker. Også på kropp og i ansikt. Sammenligner meg med venner og kjente og synes jeg eldes så tydelig i forhold til alle. Er det noen som kjenner seg igjen i dette og har gode tips? (Tør ikke kirurgi).

Jeg lever et normalt sunt liv med grønnsaker, middels aktiv, er normalvektig og har vært frisk så langt i livet. Tok en grundig sjekk hos fastlegen for noen mnd siden, alt var bra. Har noen «synder» i bagasjen, røyka noen år da jeg var ung, men slutta for over 20 år siden. Hatt store søvnvansker frem til for 5-6 år siden. Sover på magen i alle perioder med søvnvansker. Er glad i rødvin og sjokolade, men ikke så mye mer enn mange andre jeg kjenner. 

Ville bli takknemlig for råd. Er leit å se ut som man er mye eldre enn man er.

Anonymkode: 9d51b...fad

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva gjør du da for å ta vare på huden?

Anonymkode: fd4b5...9ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg ser så innmari gammel ut 😥Har begynt å få nesten pergamentaktig hud på hender, hals og rundt øyne, pigmentflekker, tørr slapp hud og dype rynker. Også på kropp og i ansikt. Sammenligner meg med venner og kjente og synes jeg eldes så tydelig i forhold til alle. Er det noen som kjenner seg igjen i dette og har gode tips? (Tør ikke kirurgi).

Jeg lever et normalt sunt liv med grønnsaker, middels aktiv, er normalvektig og har vært frisk så langt i livet. Tok en grundig sjekk hos fastlegen for noen mnd siden, alt var bra. Har noen «synder» i bagasjen, røyka noen år da jeg var ung, men slutta for over 20 år siden. Hatt store søvnvansker frem til for 5-6 år siden. Sover på magen i alle perioder med søvnvansker. Er glad i rødvin og sjokolade, men ikke så mye mer enn mange andre jeg kjenner. 

Sånn er dessverre gener. Høres ikke ut som det er din feil. Personlig synes jeg ikke det er stygt om folk har mye rynker. Trenger ikke se så gammel ut for det.

Anonymkode: 65c54...35d

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vitamin c til huden. Solkrem hele året. Både i ansiktet og på hendene. Jeg er bare 43 år enda da. Men jeg tar vare på huden min. Soler meg heller ikke. Men det er fordi jeg er ikke sånn fryktelig glad i varmen. Og prøv å drikk vann. 

Anonymkode: ad261...0a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søvnmangel kan påvirke huden negativt. Stress påvirker hormonbalansen og dermed oppstår pigmentflekker og huden blir gusten og mindre tøyelig. Jeg hadde mye stress i slutten av 30 årene og da så jeg ut som 20 år eldre. Men når jeg fikk bukt med stresset har jeg begynt å se yngre ut. Pigmentflekkene er helt bleknet, det hjelpe mye.

Anonymkode: f3e52...eab

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det beste er å gjøre minst mulig. Bortsett fra å beskytte seg fra solen og drikke vann.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det beste er vel å unngå sol, drikke vann og ikke påføre huden unødvendige med 'hudpleieprodukter'. 

Anonymkode: 0f812...67b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med solkrem med en gang sola titter frem og det blir lysere dager. Jeg ser også kanskje litt gammel ut, men det er fordi jeg har grått hår og ikke orker å farge det. Huden min er faktisk veldig "ung", og jeg får mye skryt for den. Har nesten aldri tatt solarium, drikker sjelden og røyker ikke. Mulig jeg hadde sett eldre ut hvis jeg slanket meg, for jeg har ganske rund kroppsfasong. 
Jeg tror jeg er slik på grunn av genene mine. Ikke fordi jeg har gjort spesielle ting med huden. Jeg har aldri vært spesielt flink med verken rensing eller kremer, og bruker ikke anti-age kremer. Bruker billigste sort  av både krem og hudvann. (L `Oreal og Garnier).

Et serum hadde kanskje vært tingen for deg? Det trenger ikke å koste skjorta. Jeg har tidligere brukt et fra L`Oreal som er på en rød flaske, men jeg husker ikke navnet på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har du tenkt på om det kan være gener? Min mor, i 60-årene, har 5-6 ganger mer rynker enn 90-åringer. Jeg har litt angst for det selv, men herregud.. Det får vel bli som det blir :P Husk trening, god med vann, godt med søvn. 

Anonymkode: a86f6...ac0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er genetisk. Jeg bruker solkrem med høy faktor, men er godt på vei til å bli like rynkete som moren og bestemoren min. De brukte aldri solkrem, livet er urettferdig. Har aldri røyka, og drikker ikke alkohol.  Er frisk, og det er det viktigste.

Anonymkode: a1f67...68b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres først og fremst ut som om huden din er solskadet og mangler fukt og lipider (fett). Har du vært mye ute i solen uten tilstrekkelig solbeskyttelse?  

En hudpleierutine med masse fukt, jevnlig eksfoliering, antioksidanter, peptider og et retinoid vil kunne gjøre at huden får noe spenst tilbake slik at rynkene blir mindre tydelige, og pigmentflekkene kan reduseres betydelig.

Alkohol dehydrerer både kropp og hud, så du kan jo vurdere å kutte ned. Ellers er det viktig å drikke nok vann og få i seg sunne fettsyrer. Om du drikker mye kaffe, kan du vurdere å begrense dette også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det beste er å gjøre minst mulig. Bortsett fra å beskytte seg fra solen og drikke vann.

Jeg spurte ts hva hun gjør for å ta vare på huden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt med fukt vil gjøre at du ser yngre ut. 

Anonymkode: b0ad1...aae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har en mor som ser kjempe ung ut, men jeg har arvet pappa sine gener…

Men, TS, jeg har snudd trenden med daglig hudpleierutine, solkrem på sommeren og klimakrem resten av året. Trener 5 ganger i uken, og spiser sunt. Jeg ser yngre ut nå på 30, enn jeg gjorde på 25 (i forhold til alder)

Kan ikke garantere at det virker på alle, men det virker på meg. Lykke til ❤️

Anonymkode: 91d13...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det meste kommer av gener. Noen blir tidlig rynkene, andre ikke. Jeg tror jeg er heldig. Passert 60, med veldig lite rynker. Har ikke vært spesielt flink med å ta vare på huden. Min bror er lik meg.

Anonymkode: abc5a...1c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener er hovedårsaken til hvordan og i hvilken grad man eldes, det får du ikke gjort så mye med. Mye sol og røyking påvirker også huden negativt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er du sikker på at du faktisk ser så mye eldre ut?

Hvor mye rynker vi får, er i stor grad genetisk. Rynker gjør ikke nødvendigvis at man ser så veldig mye eldre ut enn man er - det kommer an på andre ting også. Jeg har ingen rynker (er riktignok noen år yngre enn deg), men synes noen ganger jeg kan se eldre ut fordi jeg ser "dratt" og sliten ut. Vet om flere på min alder som har flere rynker enn jeg, men synes ikke de ser eldre ut enn jeg for det.

Anonymkode: 7f000...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i alle fall ikke mulig å reversere de rynkene man har fått (ikke uten operasjon i alle fall). Det som er kommet av rynker, er kommet for å bli. Og uansett hva reklamen sier.... INGEN kremer klarer å reversere eller fjerne rynker! Det ville vært et mirakel, og mirakelkremer finnes ikke!

Det meste av rynker og grått hår kommer av det vi genetisk er utstyrt med, men du kan forebygge noen kommende rynker ved å sørge for nok søvn (og kvalitetssøvn) hele tiden, forebygge stress, spise sunt og unngå soling. Eller bruk i alle fall solkrem og ikke sitt i hytteveggen og grill deg i påskesola etc. Bruk en normal og god fuktighetskrem i det daglige. Du trenger ikke betale 700 kroner for en på parfymeri. En fin en fra apoteket er bra nok.

Det er rett og slett synd og skam at det skal være sånne oppfatninger av hva det er å bli eldre i dagens samfunn. Kvinner blir jo helt hysteriske og bruker tusenvis av kroner på kremer etc fordi de har lest eller hørt bullshit-reklamer om det.

Anonymkode: 52054...50b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Tusen takk for svar! Det var veldig trøstende. Jeg skal prøve ut det dere nevner her, både vann, mindre stress, mer c-vit og slal se ordentlig på det du skriver Roci. Er nøye med sol og solkrem, men har forbedringspotensiale på hudpleierutine. Takk for at dere tok dere tid! Hjelper også litt å tenke på at det kanskje også er gener, så er det kanskje ikke bare min egen skyld 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. Tusen takk for svar! Det var veldig trøstende. Jeg skal prøve ut det dere nevner her, både vann, mindre stress, mer c-vit og slal se ordentlig på det du skriver Roci. Er nøye med sol og solkrem, men har forbedringspotensiale på hudpleierutine. Takk for at dere tok dere tid! Hjelper også litt å tenke på at det kanskje også er gener, så er det kanskje ikke bare min egen skyld 😅

Hudpleie gjør INGENTING for gener og dype rynker.

Men, ekstra glød og litt smart fargebruk gjør litt :) 

Så signerer Roci som vanlig. Pigmentering kan reduseres, men husk:

Hva hjelper lite rynker når vi ligget i grava.

Mer fukt, fett, fokuser på barrieren. Litt skintint med glød og kremblush. 

Om du tåler duft er Erborian CC cream kjempefin. Loreal er ikke like amazing, men god og rimelig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...