Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Prøver å orientere meg i vrimmelen av lover og regler. Jeg og samboeren min har nettopp kjøpt oss leilighet, som vi eier sammen. Vi har også tatt opp lån sammen til denne. Vi har ingen felles barn, men han har en sønn fra tidligere. Hvordan blir det hvis jeg eller samboeren min dør? Dersom jeg dør vil foreldrene mine arve meg, og samboeren min kan betale de ut og beholde leiligheten? Og dersom han dør, vil jeg kunne betale ut sønnen hans fra vår felles leilighet? Vi har livsforsikring som blir utbetalt til den som blir sittende igjen, altså samboeren min får utbetalt penger hvis jeg dør og omvendt... Er det vanskelig å sette opp et testamente uten å involvere advokat i dette tilfelle? Hvordan hadde det vært dersom vi hadde vært gift? Er det store forskjeller på samboer og ektefelle med hensyn på arv når det er særkullsbarn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes noen maler på testamente, jeg vet vi fikk en da vi kjøpe samboerkontrakt i bokhandelsen. Det var det forskjellige utgaver for om man hadde særkullsbarn, felles barn eller ingen barn.

Samboere arver ikke hverandre uten testamente slik som du sier. Ektepar blir heller ikke livsarvinger, men har krav på 1/4 av arven når det finnes det (som i dette tilfellet blir dine foreldre eller hans sønn).

Tror det er ganske vanlig å kjøpe ut de andre arvingene dersom samboeren dør. Dersom dere er gift kan den gjenlevende sitte i uskiftet bo, men da blir også verdiøkningen en del av arveoppgjøret den dagen det gjøres.

Gjest allium
Skrevet

Dersom dere er gift kan den gjenlevende sitte i uskiftet bo, men da blir også verdiøkningen en del av arveoppgjøret den dagen det gjøres.

Ikke når det er særkullsbarn.

Gjest Gjesta
Skrevet

Du må skifte med hans barn fra et tidligere forhold mener jeg å huske?

Skrevet

En KAN sitte i uskifte med særkullsbarn også, dersom alle særkullsbarna (eller deres verge om de er mindreårige) samtykker til dette, men om et særkullsbarn rkever arveoppgjør, så må det skiftes da.

Som samboere med særkullsbarn er det lurt å sørge for testamente. Ønker du at dine foreldre skal arve deg, eller at din samboer skal arve deg? Som barnløs kan du testamnetere din arv til akkurat den du vil, krikens bymisjon eller naboen om du vil. Han som har barn, ønsker han at barnet skal arve alt, eller bare få sin pliktdelarv (2/3 av arven, begrenset til en mill pr barn)? Hva vil han evt gjøre med resten?

Ja, det er stor forskjell på samboere og ektepar når det gjelder arv, for samboere arver ingenting uten testamente. Det er kommet en ny lov som sidestiller samboere og ektefeller når det gjelder arveavgiften, men testamente må du likevel ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...