Gå til innhold

Installere lader til elbil i garasje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal flytte, og har planer om å anskaffe elbil samtidig.

Tittet kjapt i sikringsskapet og ser at det står oppført en kurs på 10Amp for garasjen, med 2x1,5 kabeltykkelse.

Det står også "overspenningsvern" listet opp under alle de ulike kursene.

For å kunne få inn en lader til elbil, så må man da ha inn elektriker og trekke enda en ny kurs til garasjen? Dette da jeg tipper 10Amp er for lite, men kjenner hodet går i krøll når jeg prøver å lese meg opp på dette..

Og - jeg ser jo hva selve laderen kan komme til å koste - hvor mye ish kan det bli ekstra for elektrikerbiten mon tro? (eller er det samme type spørsmål som hvor langt er et tau...)

Takk for en "dummy 101" forklaring på forhånd :D

Anonymkode: 594f4...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha egen kurs med korrekt jordfeilbryter til garasjen, og da en egen ladeboks. Elektrikker hjelper deg med det praktiske. 

Anonymkode: a7149...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må ha egen kurs med korrekt jordfeilbryter til garasjen, og da en egen ladeboks. Elektrikker hjelper deg med det praktiske. 

Anonymkode: a7149...7a6

Tusen takk for svar Jordfeilbryter var det ja, ikke bare overspenningsvern.

Får man prisestimat hos en elektriker uten befaring tror du? (Har ikke tilgang på stedet før om ca 2 mnd)

Anonymkode: 594f4...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tusen takk for svar Jordfeilbryter var det ja, ikke bare overspenningsvern.

Får man prisestimat hos en elektriker uten befaring tror du? (Har ikke tilgang på stedet før om ca 2 mnd)

Anonymkode: 594f4...97e

Er nok smartest å vente til du tar over, da er det lettere å kunne gi en korrekt pris mtp hvordan det er å få ført frem kabel.

Anonymkode: a7149...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar Jordfeilbryter var det ja, ikke bare overspenningsvern.

Får man prisestimat hos en elektriker uten befaring tror du? (Har ikke tilgang på stedet før om ca 2 mnd)

Anonymkode: 594f4...97e

Jaja, dette er noe de gjør mye av. 

Anonymkode: 164f1...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tittet kjapt i sikringsskapet og ser at det står oppført en kurs på 10Amp for garasjen, med 2x1,5 kabeltykkelse.

For å kunne få inn en lader til elbil, så må man da ha inn elektriker og trekke enda en ny kurs til garasjen? Dette da jeg tipper 10Amp er for lite, men kjenner hodet går i krøll når jeg prøver å lese meg opp på dette..
Anonymkode: 594f4...97e

2 x 1,5 mm2 kan maks belastes 10 A x 230 Volt = 2,3 kW.
Kjører du 50 km med forbruk på ca 2 kWh pr mil har du brukt ca 10 kWh.
Da tar det 5 timer å lade 10 kWh

Men, dette er ikke en godkjent installasjon å lade på en stikk kontakt i garasjen som ikke er lagt opp til elbil lading. 

Når du overtar ber du elektriker komme på befaring. Å legge opp ny kabel kan variere mye i pris, alt etter hvor langt det er, og hvor enkelt eller komplisert det er, garasjen frittstående eller henger den sammen med huset?  Er det rør til garasjen som er stort nok kan det være enkelt å legge ny kabel. Men, ikke uvanlig kabler ble lagt direkte i bakken uten noen rør før i tiden.

Å velge en god løsning, som samtidig ikke blir alt for kostbar, men likevel fremtidsrettet er viktig. Det kan alltid løses på flere måter. Gode råd fra elektriker som ser løsning og ikke problemer er viktig. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal flytte, og har planer om å anskaffe elbil samtidig.

Tittet kjapt i sikringsskapet og ser at det står oppført en kurs på 10Amp for garasjen, med 2x1,5 kabeltykkelse.

Det står også "overspenningsvern" listet opp under alle de ulike kursene.

For å kunne få inn en lader til elbil, så må man da ha inn elektriker og trekke enda en ny kurs til garasjen? Dette da jeg tipper 10Amp er for lite, men kjenner hodet går i krøll når jeg prøver å lese meg opp på dette..

Og - jeg ser jo hva selve laderen kan komme til å koste - hvor mye ish kan det bli ekstra for elektrikerbiten mon tro? (eller er det samme type spørsmål som hvor langt er et tau...)

Takk for en "dummy 101" forklaring på forhånd :D

Anonymkode: 594f4...97e

Jeg betalte nesten 10 000,- for å få elektriker til å installere lader her. Laderen hadde jeg selv. 

Du må nok regne med en pris på mellom 15-20 000,- for å få opp ladestasjon. Det er en ganske vanlig pris. 

Elektriker må installere elbil-lader ja, det er ikke noe man skal drive med selv. 

Elbil-laderen min er på 25A. Tror nok det må være såpass. Det er sånne ting elektriker kan, så spør dem om du er usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over, regn med 15-20 000 inkl ladeboks. Vi har betalt 14 000 og 16 000 for våre to bokser, litt ulik plassering (og lengde kabler), og to ulike fabrikanter på boksene. 

Anonymkode: 0a386...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (37 minutter siden):

Elbil-laderen min er på 25A. Tror nok det må være såpass. Det er sånne ting elektriker kan, så spør dem om du er usikker. 

25A x 230 = 5,7 kW
Kjører 50 km med forbruk på ca 2 kWh pr mil har brukt ca 10 kWh.
Da tar det 1 time 45 min å lade 10 kWh.
(Om en har trefase TN kan det bli 25 x 3 x 230 = 17 kW, en del biler støtter 11 kW via trefase TN.)

Hvor raskt en "må" lade varierer med bruksmønster. Men, det er ikke dumt å legge opp til 25A om det er innenfor kostnadsmessig.
I det daglige lade saktere og nyte godt av lavere nettleie, men har muligheten om den trenger det av og til. 

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte det legges opp ny kurs og da ble det nytt punkt i sikringsskapet. Betalte rundt 14.000 og laderen hadde jeg kjøpt selv. 

Anonymkode: c94da...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (1 time siden):

25A x 230 = 5,7 kW
Kjører 50 km med forbruk på ca 2 kWh pr mil har brukt ca 10 kWh.
Da tar det 1 time 45 min å lade 10 kWh.
(Om en har trefase TN kan det bli 25 x 3 x 230 = 17 kW, en del biler støtter 11 kW via trefase TN.)

Hvor raskt en "må" lade varierer med bruksmønster. Men, det er ikke dumt å legge opp til 25A om det er innenfor kostnadsmessig.
I det daglige lade saktere og nyte godt av lavere nettleie, men har muligheten om den trenger det av og til. 

Akkurat det der med hvor fort bilen lader er jeg ikke så opptatt av egentlig 😄 Så lenge det fungerer 😄 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 15.000 for det samme som de over. Hadde laderen selv i forkant.

Anonymkode: 8e416...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (2 timer siden):

Akkurat det der med hvor fort bilen lader er jeg ikke så opptatt av egentlig 😄 Så lenge det fungerer 😄 

Det er riktig prioritering det. En trygg installasjon er viktig. Det går normalt sett raskt nok uansett om en har 10,16 eller 25 Ampere.

Så lenge en ikke kommer hjem med tomt batteri hver dag. Gjelder ikke så mange.

Gjennomsnittlig kjørelengde er ca 40 km pr dag 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar, dette gjorde meg klokere!

Anonymkode: 594f4...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du kjøper hus, og skal ha dette montert, ville jeg innhentet pris fra minst 3 ulike firmaer, prisene kan sprike veldig.

Har nylig hatt elektriker for en større jobb, og betalte totalt 33 900 kr. De har da skiftet ut innmat og sikringer i sikringsskap, totalt 17 sikringer. Lagt nytt skjult anlegg på bad, soverom, trappegang, vaskerom, WC og entré. Vi hadde de på timer, men ville ikke anbefalt dette hvis man ikke kjenner til de fra før og har en viss oversikt selv.

 

Anonymkode: e2e99...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...