Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og typen går til ulike psykologer på samme behandlingssted. Vi snakker om hverandre til psykologene våre.

jeg vet at psykologer har taushetsplikt, men hender det seg at psykologene snakker om pasientene sine til hverandre? 

Spørsmålet blir om psykologen min eller samboerens psykolog snakker om forholdet vårt til hverandre? 

Anonymkode: 79020...ee4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan selvfølgelig ikke svare på vegne av andre, men om det er to privatpraktiserende som deler kontorfellesskap tenker jeg det er unaturlig. 

Men hvis man er kollega med samme arbeidsgiver og man sitter i noe som ligner på behandlermøte så har jeg snakket med kollegaer på samme "sak" eller familie.

Har luket ut mye løgner og manipulasjon ved å snakke med kollegaer.

Snakker aldri om pasienter til noen jeg ikke er kollega med eller at det er faglig begrunnelse for det.

Anonymkode: 5adca...89f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, pga taushetsplikten gjør man ikke dette. Det sitter i ryggmargen i yrker med taushetsplikt (eller bør gjøre det). Men psykologen har rett til å diskutere pasienter med sin veileder, som man kan ha i perioder, men da anonymt. Man diskuterer da problemstilling og ikke person.

Anonymkode: 9084a...b16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ofte ja. Det bør ikke være sånn, men når folk har undertegnet på samme taushetsplikt virker det som man gir seg selv retten til å snakke seg i mellom.

Anonymkode: 705fc...cd2

Skrevet

Jeg går til privat psykolog ved et større kontor og tar for gitt (og har forsåvidt fått bekreftet) at han innimellom kan snakke med kolleger om meg. Ikke nødvendigvis om meg som person, men om problemstillinger og enkeltepisoder. For min del var det en grunn til å ønske meg til et større sted heller enn en som drev alene; jeg har tro på nytten av å være en del av et fagmiljø og kunne diskutere ting på lavterskel-nivå.

Men akkurat den situasjonen som skildres i HI, hvor to psykologer har hver sin part i et par, tenker jeg at de bør styre unna fullstendig å snakke med hverandre om det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg og typen går til ulike psykologer på samme behandlingssted. Vi snakker om hverandre til psykologene våre.

jeg vet at psykologer har taushetsplikt, men hender det seg at psykologene snakker om pasientene sine til hverandre? 

Spørsmålet blir om psykologen min eller samboerens psykolog snakker om forholdet vårt til hverandre? 

Anonymkode: 79020...ee4

Svaret er absolutt ja, de kan til og med snakke nedlatende om pasientene. Dette er en tråd med noen sjokkerende svar 

Anonymkode: cf7cf...e7b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Snakker aldri om pasienter til noen jeg ikke er kollega med eller at det er faglig begrunnelse for det.

Det finnes noen psykologer som gjør det. En som gjorde narr av en jente som pleide å tisse seg ut når hun ble mobbet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det finnes noen psykologer som gjør det. En som gjorde narr av en jente som pleide å tisse seg ut når hun ble mobbet.

Det kan godt hende. Men jeg gjør ikke det. 

Jeg har jobbet innen ulike felt, som en avdeling innen politiet og noe innen rusfeltet, ungdomspsykiatrien osv. Det er helt vanlig med galgenhumor og slikt. Til mer ekstreme arbeidsoppgaver til mer ekstrem er humoren er min erfaring. 

Men tolket dette innlegget til å handle om helt ordinær samtaleterapi der paret tilfeldigvis går til psykologer ved samme kontor. Om det er helt vanlig pjatt og ingen nevner at partneren også går til samtaler der så kommer det sjelden opp. Men er det sprø timg som kommer frem så er sjansen større for at det blir nevnt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i et sted hvor vi ofte har par med hver sin behandler. Vi er nøye på å ikke snakke om klientene uten at det er faglig relevant. Og det er klientene også informert om. 

Ellers så drøftes det kliniske spørsmål i team. Type hva er lurt fremover.

Jeg har ikke inntrykk av at sladring om pasienter er vanlig etter 20 år i bransjen. Faktisk det motsatte. De fleste ønsker ikke å forholde seg til andre pasienter, nok med mine egne 

Anonymkode: 60ad8...a22

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg at de gjør. Rådfører seg med hverandre og slik. Jeg bor på et sted der alle kjenner alle og jeg vet alle innen psykisk helse er proffesjonelle. Og så trenger de å "lufte ut" litt og da benytter de seg av kollegaer. Helt greit syns jeg. 

Anonymkode: ccfc4...cfd

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det fordi vi jobber i team, og har behandlingsmøter sammen. Der drøfter vi saker, får innspill osv. Det er psykologer, leger og sosionom til stede. Vi sier aldri navn, men det kan jo til tider være lett å kjenne igjen pasienter. 

Det er viktig som psykolog å ikke sitte på «sin egen tue» i saker, en kan se seg blind, bli forutinntatt osv, osv. Vi trenger andre faglige innspill for å gi pasientene god og trygg behandling. Det kan være ting en behandler overser, og en kan ikke alt. Spesielt når er er nyutdannet er det viktig og drøfte saker med kolleger. Det handler også i stor grad om pasientsikkerhet. 

Jeg personlig synes det er kjempeviktig, selv etter mange år på baken.

Anonymkode: cca27...e04

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan godt hende. Men jeg gjør ikke det. 

Jeg har jobbet innen ulike felt, som en avdeling innen politiet og noe innen rusfeltet, ungdomspsykiatrien osv. Det er helt vanlig med galgenhumor og slikt. Til mer ekstreme arbeidsoppgaver til mer ekstrem er humoren er min erfaring. 

Men tolket dette innlegget til å handle om helt ordinær samtaleterapi der paret tilfeldigvis går til psykologer ved samme kontor. Om det er helt vanlig pjatt og ingen nevner at partneren også går til samtaler der så kommer det sjelden opp. Men er det sprø timg som kommer frem så er sjansen større for at det blir nevnt.

Denne psykologen snakket om det med andre som ikke var kollegaer på en julemiddag. Å le av en liten jente på en så nedlatende måte og snakke med andre om det helt uoppfordret viser at hun ikke burde være psykolog, 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne psykologen snakket om det med andre som ikke var kollegaer på en julemiddag. Å le av en liten jente på en så nedlatende måte og snakke med andre om det helt uoppfordret viser at hun ikke burde være psykolog, 

Om du var til stede der en bekjent delte veldig avslørende historier fra feltet til hvermansen, var det også ditt ansvar å melde inn vedkommende. 

Anonymkode: 91cdc...701

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du var til stede der en bekjent delte veldig avslørende historier fra feltet til hvermansen, var det også ditt ansvar å melde inn vedkommende. 

Anonymkode: 91cdc...701

Der sa du noe, det skal jeg faktisk gjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel hvordan det er lagt opp. Om det er drøfting osv. Er det privat dere går? Da tenker jeg kanskje ikke de diskuterer så mye. Men feks på en poliklinikk ved et dps kan det være det diskuterer caser...

Anonymkode: b9f53...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Min psykolog har høy moral og er veldig opptatt av å gjøre det som er rett. (Har gått hos han lenge). Så jeg tviler på at han gjør det. Men psykologer er jo mennesker de også. Men det ville ikke sett bra ut om de gjorde det. Det er jo fy fy regner jeg med.

Min psykolog sa en gang at han måtte spørre noen om et problem jeg tok opp med han som hadde startet å skje med meg. Da tolket jeg det som at dette hadde han ikke erfaring med så han skulle høre med noen som hadde. Men jeg regner ikke med at han ga de navnet mitt eller noe. Det hadde vel vært et grovt brudd på en taushetsplikt. 

Anonymkode: 765fb...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja de gjør det. Men forhåpentligvis på en profesjonell måte. Jeg jobber i tverrfaglig psykiatrisk behandling, men ikke som psykolog. Vi diskuterer pasienter på jevnlige møter. For å få andres perspektiv på hvordan vi kan hjelpe pasientene våre. Men vi snakker aldri om dem i situasjoner der det ikke har et faglig motiv. Om vi har pasienter som har relasjoner til andre pasienter, holder vi oss utenfor den faglige diskusjonen rundt den den andre pasienten. Som f.eks ikke er primærkontakt for, eller psykolog for. Jeg vil aldri si at min pasient opplever din pasient som..  etc etc. 

Anonymkode: 07fb9...11e

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...