AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:33 #1 Del Skrevet onsdag kl 12:33 I tidligere diskusjoner om deling av bilder på nett og faren for misbruk av disse, har det alltid vært noen som har trukket på skuldrene av dette med argumentet "dette skjer ikke her". Nå er det atter en gang bevist at disse naive foreldrene tar grundig feil i en kraftig advarsel fra Kripos mot å dele alle slags barnebilder på nett; selv de uskyldigste bildene kan lett misbrukes. Advarer mot AI-skapte overgrepsbilder Kunstig intelligens som lager overgrepsbilder av dine familiebilder er en trussel mot norske barn, mener Kripos i ny rapport. https://www.vg.no/nyheter/i/jQx60z/kripos-advarer-mot-ai-skapte-overgrepsbilder Bilde fra artikkelen. Sitat Derfor ber Kripos foreldre og besteforeldre om å være forsiktige med hvor og hvordan de deler bilder av barn og barnebarn. Hvis bildene ligger åpent tilgjengelig for enhver, er det en fare for at bildene kan bli misbrukt til å skape kunstige overgrepsbilder, sier analytikerne ved Kripos. Falske bilder brukes også til utpressing med et økonomisk motiv. Sitat Det er flere grunner til at noen lager kunstige overgrepsbilder basert på ekte bilder. Noen lager eller bestiller slike bilder fordi de har en seksuell dragning mot mindreårige. Andre har et økonomisk motiv. – Vi har også sett at syntetiske nakenbilder brukes til utpressing. Det er ennå en liten andel, og ofte benyttes ekte nakenbilder, men syntetiske bilder er der allerede, sier Gimle. Også hun ber foreldre være varsomme med å dele bilder åpent. – Det kan få konsekvenser som kan gå utover barnas liv for alltid. Jeg har sett eksempler på at overgrepsgrupper deler bilder av mor og barn og diskuterer dem på en urovekkende måte, sier Landsem. Derfor burde det være åpenbart hvor stor fare foreldre som legger ut bilder på nett utsetter barna sine for; et uskyldig motiv er ingen garanti for misbruk, heller ikke deling av bilder i "lukkede grupper"; det vil alltid finnes noen i en slik gruppe som enten deler bildene videre, eller selv misbruker dem med AI. Alle slags bilder av barn kan med dagens teknologi misbrukes, og senere føre til utpressing av barna. Og de som fortsatt er så godtroende at de ikke tror at dette vil ramme dem, burde huske på at manipulerte bilder av barn man kjenner, er langt mer interessante for overgripere enn bilder av barn man ikke kjenner. Anonymkode: b0594...4fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:17 #2 Del Skrevet onsdag kl 13:17 Link til den originale rapporten. https://www.politiet.no/globalassets/tall-og-fakta/datakriminalitet/cyberkriminalitet-2025.pdf Sitat (side 110). Sitat Videre vil, som nevnt, alle bilder av barn – uavhengig av om barna har vært utsatt for overgrep – kunne brukes til å produsere syntetisk over-grepsmateriale. Å bli avbildet i slikt materiale og videre deling av det, kan føre til en belastning for den avbildede og dens familie. På denne måten utvides potensielle fornærmede betraktelig, gjennom at helt ordinære familiebilder delt i so-siale medier, misbrukes og deles. Kripos har observert at kjendisbarn, som er avbildet og filmet i omfattende grad fra ung alder, har blitt utsatt for et slikt misbruk gjennom produksjon av syntetisk overgrepsmateriale med disse enkeltpersonene. Kjendiser som bevisst deler bilder av barna sine og eksponerer dem for misbruk, er særlig ille, men det gjelder også vanlige foreldre som fremdeles ikke har forstått faren ved å legge ut bilder på nett og bagatelliserer dette. Politiet spøker ikke når de kommer med en så krafig advarsel som i dette tilfellet. Anonymkode: b0594...4fb 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:25 #3 Del Skrevet onsdag kl 13:25 omg! 😟 Takk for informasjon. Ja, jeg synes antallet naive har eksplodert med teknologien. "Foreldre er naive - men dette skjer ikke mitt barn" er å be om bråk. Anonymkode: be9c3...762 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:29 #4 Del Skrevet onsdag kl 13:29 Himmel.- Vi skulle bare lagt ut et nakenbilde av oss selv for å bli ferdig med det, slik at det ikke var en big deal. Anonymkode: 68aa1...a3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:29 #5 Del Skrevet onsdag kl 13:29 Jeg skal lage et dritfint nakenbilde av meg selv....og AI skal forskjønne meg til de grader. Anonymkode: 68aa1...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:31 #6 Del Skrevet onsdag kl 13:31 Nettopp. Jeg har sagt det hele tiden. Folk er altfor naive i dag. Det er kanskje ikke jeg som er så hysterisk likevel, som velger å ha alt om meg privat. Har ikke et eneste bilde av meg selv på SoMe, og man finner nesten ingen informasjon når man søker på mitt navn på Google 🤪 Jeg synes også folk bør være forsiktige med å legge ut bursdagshilsninger i avisen (digitalt). Har også sett unge foreldre som legger ut bilder av sine barn på vsco i bare bleie eller badeklær. De er lagt ut for flere år siden, men er ikke fjernet. Så er jo bare å søke på navnene det gjelder, så dukker de opp på Google. Anonymkode: 24e07...838 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:35 #7 Del Skrevet onsdag kl 13:35 En ting det snakkes for lite om er hvor utrolig vanskelig det er å balansere ungdommens rett og behov for frihet og utvikling og samtidig være "vokteren" som skal holde kontroll på digitale flater. Det er lett å si at man skal kjøre streng politikk og full overvåkning, men for ungdommen er det ikke lett å kjenne på det samme. Det hemmer fort den naturlige utviklingen og setter en brems på å være ungdom. Den balansegangen er ufattelig krevende. Anonymkode: 0febb...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:36 #8 Del Skrevet onsdag kl 13:36 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Himmel.- Vi skulle bare lagt ut et nakenbilde av oss selv for å bli ferdig med det, slik at det ikke var en big deal. Anonymkode: 68aa1...a3a AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal lage et dritfint nakenbilde av meg selv....og AI skal forskjønne meg til de grader. Anonymkode: 68aa1...a3a Hadde du sagt det samme om du var et barn i førpuberteten, og et nakenbilde av deg som ble sett av både folk i klassen og folk du ikke kjente ville være det verste og ekleste du kunne tenke deg? Anonymkode: b0594...4fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:36 #9 Del Skrevet onsdag kl 13:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En ting det snakkes for lite om er hvor utrolig vanskelig det er å balansere ungdommens rett og behov for frihet og utvikling og samtidig være "vokteren" som skal holde kontroll på digitale flater. Det er lett å si at man skal kjøre streng politikk og full overvåkning, men for ungdommen er det ikke lett å kjenne på det samme. Det hemmer fort den naturlige utviklingen og setter en brems på å være ungdom. Den balansegangen er ufattelig krevende. Anonymkode: 0febb...3f0 Kanskje jeg skal si noe om hva dette kanskje egentlig handler om også, og det er foreldre som publiserer bilder på nett. Den er lettere å håndtere. Anonymkode: 0febb...3f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:37 #10 Del Skrevet onsdag kl 13:37 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En ting det snakkes for lite om er hvor utrolig vanskelig det er å balansere ungdommens rett og behov for frihet og utvikling og samtidig være "vokteren" som skal holde kontroll på digitale flater. Det er lett å si at man skal kjøre streng politikk og full overvåkning, men for ungdommen er det ikke lett å kjenne på det samme. Det hemmer fort den naturlige utviklingen og setter en brems på å være ungdom. Den balansegangen er ufattelig krevende. Anonymkode: 0febb...3f0 Dette gjelder vel foreldre som legger ut bilder av små barn? Ikke tenåringer som vil legge ut ting selv. Anonymkode: 468b8...eb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:39 #11 Del Skrevet onsdag kl 13:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette gjelder vel foreldre som legger ut bilder av små barn? Ikke tenåringer som vil legge ut ting selv. Anonymkode: 468b8...eb8 Kanskje du ikke fikk med deg fortsettelsen rett under? Anonymkode: 0febb...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:41 #12 Del Skrevet onsdag kl 13:41 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje du ikke fikk med deg fortsettelsen rett under? Anonymkode: 0febb...3f0 ... og i bunn og grunn samme sak. Det hjelper ikke mye at foreldrene begrenser seg når ungdommen / barna ukritisk legger ut av seg selv. Anonymkode: 0febb...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:44 #13 Del Skrevet onsdag kl 13:44 "Kripos har ennå ikke funnet kunstige overgrepsbilder laget av norske barn, men de forutser at dette vil komme til Norge snarlig." Selvsagt er det noen som holder på med dette i Norge allerede, og etter den artikkelen er det helt sikkert enda flere. Anonymkode: 0febb...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:47 #14 Del Skrevet onsdag kl 13:47 Greit at ungdommer gjør dette av hverandre som hevn, men hvorfor skal en pedofil bruke et random barnebilde på nett for å lage materiale? Ai klarer å lage milliarder av ansikter ved et tastetrykk, de trenger ikke bilde av noen. Eneste som må være interessert da er noen som kjenner barnet personlig og de får tak i bildet på andre måter. Anonymkode: 77572...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:51 #15 Del Skrevet onsdag kl 13:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette gjelder vel foreldre som legger ut bilder av små barn? Ikke tenåringer som vil legge ut ting selv. Anonymkode: 468b8...eb8 Alle slags bilder kan manipuleres med AI, både av mindre barn og ungdommer. Du er inne på noe når du snakker om barnets/ungdommens rettigheter, men det er tross alt en grunn til at man juridisk sett er barn til man blir 18 og kan kjøpe øl eller røyk i butikken. Med en hjerne som ikke er i stand til å forstå omfanget av alle farene voksenlivet bringer med seg, er barnet rett og slett ikke modent nok til å ta ansvaret for sine handlinger uansett hvor fristende de høres ut i teorien. Så kan man spørre seg om ikke det å gi en mobil til barnet før det er myndig er å utsette det for like store, eller enda større farer enn en flaske pils på KIWI; barn og unge legger spontant ut bilder på nett helt ukritisk. Men hvem er det som gir etter for maset, og kjøper en iPhone til 9-åringen "fordi alle andre i klassen også har det"? Anonymkode: b0594...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:57 #16 Del Skrevet onsdag kl 13:57 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Greit at ungdommer gjør dette av hverandre som hevn, men hvorfor skal en pedofil bruke et random barnebilde på nett for å lage materiale? Ai klarer å lage milliarder av ansikter ved et tastetrykk, de trenger ikke bilde av noen. Eneste som må være interessert da er noen som kjenner barnet personlig og de får tak i bildet på andre måter. Anonymkode: 77572...3f0 Fordi slike bilder lett kan brukes til utpressing ovenfor barna når man vet hvem de er, noe en lang rekke norske rettsaker har vist. Anonymkode: b0594...4fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:07 #17 Del Skrevet onsdag kl 14:07 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi slike bilder lett kan brukes til utpressing ovenfor barna når man vet hvem de er, noe en lang rekke norske rettsaker har vist. Anonymkode: b0594...4fb Men da snakker vi om store barn. Et uskyldig babybilde er noe annet. Nå skal det sies jeg ikke deler barn av mine halvstore barn, men et og annet babybilde i typ fotograf setting ser jeg ikke problemer med. Anonymkode: 77572...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:25 #18 Del Skrevet onsdag kl 14:25 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men da snakker vi om store barn. Et uskyldig babybilde er noe annet. Nå skal det sies jeg ikke deler barn av mine halvstore barn, men et og annet babybilde i typ fotograf setting ser jeg ikke problemer med. Anonymkode: 77572...3f0 ALT kan misbrukes. Noen kan ta babybildet, bruke AI og legge det ut på pedofile arenaer og det vil aldri bli borte. Legger du ut noe som helst ut på nett, så fraskriver du deg ansvar for hva som skjer. Skal du dele må du gjøre det via mms eller mail. Anonymkode: 4f068...16a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:46 #19 Del Skrevet onsdag kl 14:46 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): ALT kan misbrukes. Noen kan ta babybildet, bruke AI og legge det ut på pedofile arenaer og det vil aldri bli borte. Legger du ut noe som helst ut på nett, så fraskriver du deg ansvar for hva som skjer. Skal du dele må du gjøre det via mms eller mail. Anonymkode: 4f068...16a Igjen, hvorfor skal en tilfeldig pedofil ta jobben med å bruke akkurat det bildet av en fremmed baby? AI lager perfekte ansikter i tusenvis av variasjoner uten at de trenger å hente et babybilde på nettet. Det som er litt naivt er å tro vi kan stoppe dette. Skal vi forby bilder av barn i alt? Reklame? Skal alt være hodeløse barn? Jeg er helt for at vi bør tenke oss om, spesielt etter barna begynner på skole, men jeg nekter å bli helt hysterisk og se monster rundt hvert hjørne. Anonymkode: 77572...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:04 #20 Del Skrevet onsdag kl 15:04 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Igjen, hvorfor skal en tilfeldig pedofil ta jobben med å bruke akkurat det bildet av en fremmed baby? AI lager perfekte ansikter i tusenvis av variasjoner uten at de trenger å hente et babybilde på nettet. Anonymkode: 77572...3f0 Fordi det babybildet er ekte. Jeg vet jo ikke egentlig, men kan tenke meg at mange liker ektheten fremover falske ansikter. Man ser jo om et bilde er falskt eller ikke. Jeg er kvinne for øvrig. Legger aldri ut noe som helst. Det finnes ingen bilder av meg på nettet. Kan spørre deg da, vil du reagere om du fant en naken AI-versjon av deg selv i sexpositurer på et sexforum eller andre steder? Anonymkode: 4f068...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå